Jump to content
LRforum
Michaelskare

Vibrasjoner i bil Discovery 3

Recommended Posts

Hei, har nylig handlet meg en 2005 mod Discovery 3 2.7 med 270 000km på telleren. 

 

Det er vibrasjoner i bilen fra ca 50kmt, vibrasjoner øker i takt med hvor stor fart jeg har. 

Noen ganger ved pådrag er det litt ekstra risting mellom 2000-2500 rpm. 

 

Det er ingen vibrasjoner i motor når jeg ruser bilen når den står stille.

 

Har noen forslag til hva det kan være? Kan det være kryss som er dårlig?

 

Bilen har vært inne til en sjekk før jeg kjøpte den hvor det ble påpekt at det etterhvert bør skiftes spissingstag bak, ytre endeledd venstre side og nedre bærearmer, men vil ikke tro det har noen sammenheng med vibrasjonen?

 

Takker for alle tilbakemeldinger og tips :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke så sjeldent store reprasjoner relatert til vibrasjoner. Converter/momentomformer og automat, for ikke å glemme veivlager, som er de største utgiftene kanskje.

Mellomaksling er langt billigere. 

 

Vet du hvor ofte det er byttet olje/filter på automat? 

 

Slitte foringer kan nok også gi vibrasjon, kanskje mest ved oppbremsing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil tippe at det er mellomakselen som bør byttes. Det er en kjent "svakhet" på D3 og D4. :) (Så kan vi diskutere om en del som holder 150.000-250.000 km er en svakhet)

 

Om du legger deg under bilen, så regner jeg med at du vil finne slark i mellomaksellageret, og da har du høyst sannsynlig funnet synderen. :)

 

Det kan selvsagt være bremser og/eller parkeringsbrems også, men siden det forsterkes ved pådrag så vil jeg tro at det er relatert til drivverk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanskje greit å nevne at den til tider «hopper» litt på turtall. 

5 minutter siden, lafterolf skrev:

Det er ikke så sjeldent store reprasjoner relatert til vibrasjoner. Converter/momentomformer og automat, for ikke å glemme veivlager, som er de største utgiftene kanskje.

Mellomaksling er langt billigere. 

 

Vet du hvor ofte det er byttet olje/filter på automat? 

 

Slitte foringer kan nok også gi vibrasjon, kanskje mest ved oppbremsing.

Takk for tips! 

Vet ikke hvor ofte, men ble flushet for 70-80000km siden. Hadde det vært veivlager, ville det vel vært vibrasjon ved rusing når man står stille og?

4 minutter siden, trondshj skrev:

Vil tippe at det er mellomakselen som bør byttes. Det er en kjent "svakhet" på D3 og D4. :) (Så kan vi diskutere om en del som holder 150.000-250.000 km er en svakhet)

 

Om du legger deg under bilen, så regner jeg med at du vil finne slark i mellomaksellageret, og da har du høyst sannsynlig funnet synderen. :)

 

Det kan selvsagt være bremser og/eller parkeringsbrems også, men siden det forsterkes ved pådrag så vil jeg tro at det er relatert til drivverk.

Takk for svar, får legge meg under å se senere i dag :)

Edited by Michaelskare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du opplever vandring på turtall på samme måte som når clutchen slurer, lukter det vel converter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ville sjekket den mellomakslingen. Mulig du har vibrasjoner fra converter i tilegg, er vel ikke helt uvanlig..men vibrasjoner som følger hastighet og ikke turtall skyldes drivverk.

Skal selv skifte mellomaksling på min, gummien på opphenget har begynt å revne øverst, og kjenner en svak vibrering ved pådrag opp bakker jeg tror skyldes dette. Bilen bikker 330'km nå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutter siden, Hanslr skrev:

Ville sjekket den mellomakslingen. Mulig du har vibrasjoner fra converter i tilegg, er vel ikke helt uvanlig..men vibrasjoner som følger hastighet og ikke turtall skyldes drivverk.

Skal selv skifte mellomaksling på min, gummien på opphenget har begynt å revne øverst, og kjenner en svak vibrering ved pådrag opp bakker jeg tror skyldes dette. Bilen bikker 330'km nå.

 

En mellomaksel som holder 330.000 er ikke noe å klage på. Byttet min på omlag 200.000 km, og da hadde det vært vibrasjoner i den en god stund.

 

Nå er det litt mer krefter i D4, så det kan jo hende at det kan bidra til høyere slitasje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bare hatt den 2 år, ingen historikk på bilen før.. skal se om jeg finner en produksjondato når jeg skifter den ut. 

 

En bil er ment å vare 10 år, så må vel forvente litt vedlikehold når den bikker 13.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm. 

Har du sjekket lenger bakover i drivlinjen, om du følger drivakslingen bakover så er den festet med et lager sånn ca. midt på, etter hva jeg har lest kan disse gå raka vegen, og skape en del vibrasjoner. Noe annet som også kan lage vibrasjoner er slitene CV-ledd og hjullager. Ikke minst ubalanserte dekk. 

PS. 

 

Har ikke eid D3 lenge nok til at jeg kan konstantere om drivakslingen har for mye slakk, eller ikke :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drivaksler vil ikke lage vibrasjoner såvidt jeg kan skjønne. De vil derimot lage rykk ved på/av på gassen

 

Jeg ville feilsøkt ved å først sjekke om bremsene henger på, så om mellomaksling har gåent lager, så et par tuber med Dr.Tranny for å se om det er converter/gearkasse 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, SiggenRRC skrev:

Hm. 

Har du sjekket lenger bakover i drivlinjen, om du følger drivakslingen bakover så er den festet med et lager sånn ca. midt på, etter hva jeg har lest kan disse gå raka vegen, og skape en del vibrasjoner. Noe annet som også kan lage vibrasjoner er slitene CV-ledd og hjullager. Ikke minst ubalanserte dekk. 

PS. 

 

Har ikke eid D3 lenge nok til at jeg kan konstantere om drivakslingen har for mye slakk, eller ikke :) 

 

Takk for svar, jeg har bedre tid senere i uka til å gå igjennom under bilen å se, så skal se bedre da. Dekk/felg er sjekket. 

 

24 minutter siden, vegarj skrev:

Drivaksler vil ikke lage vibrasjoner såvidt jeg kan skjønne. De vil derimot lage rykk ved på/av på gassen

 

Jeg ville feilsøkt ved å først sjekke om bremsene henger på, så om mellomaksling har gåent lager, så et par tuber med Dr.Tranny for å se om det er converter/gearkasse 

Ja skjønner, takk for tips! Dr.tanny er bestilt, men krysser fingrene for at det ikke er converter! Bremser skal sjekkes! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

...og drivakselen bakover med nevnte lager er altså mellomakselen - så vi ikke får forvirring her. :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, trondshj skrev:

...og drivakselen bakover med nevnte lager er altså mellomakselen - så vi ikke får forvirring her. :D

 

 

blush

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutter siden, trondshj skrev:

...og drivakselen bakover med nevnte lager er altså mellomakselen - så vi ikke får forvirring her. :D

 

 

:D 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, trondshj skrev:

...og drivakselen bakover med nevnte lager er altså mellomakselen - så vi ikke får forvirring her. :D

 

 

:D 

 

Får to tuber dr.tranny i posten mest sannsynlig før helga for å sjekke om det er girkasse/konverter som vibrerer. 

Skal jeg helle dette rett på girkassa, isåfall vil det ikke renne ut olje når jeg skrur ut bolten? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det letteste er å kjøre en liten tur først så du får temp i gearkassen. Så jekke opp bilen, husk støttebukker og nødvendig sikring så den ikke detter ned. Start motoren, åpne påfylling og trykk inn Dr.Tranny. Motoren må gå hele tiden med andre ord, og temperatur på olje må være over 45-ish grader :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil Dr.Tranny gi en merkbar forbedring på vibrasjonene uansett hvis det er TC som er problemet? Jeg har og slitt med vibrasjoner en stund og har bytter mellomaksling uten at det har hjulpet. Jeg var rimelig sikker på at det er TCen som var gåen, men da jeg tok i to tuber med Dr.tranny for å bekrefte det merket jeg ingen forskjell på vibrasjonene. Er offshore på jobb nå men må nok hjem å gå over alt av foringer,kuler og hjullager for å bekrefte at det ikke er noe av dette som lager vibrasjonene. Før jeg eventuellt går igeng med å skaffe ny TC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vel, hvis noen allerede har hatt DR.tranny i oljen, så kan det være slik at det ikke gir noen effekt å ha i mere. Da er det for sent. På min D3 kom det vibrasjoner rundt 200k km. Fyllte på dr.tranny og bilen var bra i 30-40 k km, før vibrasjonene igjen kom snikende. Så dr.tranny er ikke noen løsning, men kan fjerne symptomene i en periode

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, vegarj skrev:

Det letteste er å kjøre en liten tur først så du får temp i gearkassen. Så jekke opp bilen, husk støttebukker og nødvendig sikring så den ikke detter ned. Start motoren, åpne påfylling og trykk inn Dr.Tranny. Motoren må gå hele tiden med andre ord, og temperatur på olje må være over 45-ish grader :)

Takk for svar. Spesiell grunn til at motoren skal gå? Fordi oljen sirkulerer og nivået da ikke er så høyt som til vanlig?

Edited by Michaelskare

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Michaelskare skrev:

Takk for svar. Spesiell grunn til at motoren skal gå? Fordi oljen sirkulerer og nivået da ikke er så høyt som til vanlig?

Motoren skal gå når man fyller/sjekker oljenivå for å få riktig mengde ja. Converter bla roterer jo og har en viss mengde olje bla

 

Fjellmann sin måte er nok enklest ja. Da må motoren ikke gå :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...