Gå til innhold

Vibrasjoner i bil Discovery 3


Anbefalte innlegg

32 minutter siden, totveit skrev:

Da har du fått konstatert problemet. Dr. Tranny shudder fix er desverre ikke en permanent fiks. Du bør nok forberede deg på en jobb med å bytte TC etter hvert.

 

Låner tråden litt. Jeg har hatt to runder med Doktoren og etter andre runde kom vibrasjonene nokså raskt tilbake. Hvordan vite at dette er TC og ikke girkassa selv? Er det noen gode punkt å sjekke på dette? 

 

Min bil rister under pådrag, spesielt på lave hastigheter og i motbakke rundt 50-60. Det kan også virke som at det blir bedre med varm bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanskelig å få det bekreftet. Men at andre runde med Dr Tranny sluttet å fungere etter kort tid kan jo peke i retnig av TC da.

 

Vibrasjoner kan jo komme fra så mangt. Jeg har hatt fra både EPB (men den er jo ganske distinkt), mellomaksel og bremser. Bremsene kunne også virke som om de ble bedre når man hadde kjørt en stund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter slik jeg har forstått det kommer vibrasjoner fra TC av lockuplameller som er skadet av sluring / forurensing i olje. Etter hvert blir friksjonen dårligere og dårligere, som skaper mer og mer glipp, som igjen skaper vibrasjoner. Dr. Tranny er et friksjonsforsterkende tilsetning som i nevnte tilfellet på magisk vis får lockuplameller til å slutte å glippe - for en periode. Lamellene er fortsatt skadet, og problemet har kun blitt kamuflert for en periode.

 

Om du klarer å eliminere kasse / converter med doktoren vites ikke, men kassen må ut okke som, og TC må ut for å eventuelt komme seg lengre inn i materiene. Om du klarer å se at en TC er ferdig eller ei, har ikke jeg kunnskap om desverre. Dette er det sikkert noen voksne som kan svare på ;-)

 

Jeg kom aldri så langt at jeg fikk på doktoren, da automatverksted i området aldri var i tvil om vibrasjonene mine var TC relaterte eller ei ;-) I dag med litt mer erfaring av skruing på LR hadde jeg tatt jobben selv til godt under halve prisen enn hva jeg betalte for å få byttet TCen. Mener det ligger en fantastisk guide under guider delen av forumet. Kun som et tips, så kan du mentalt forberede deg ;-)

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kulien skrev:

 

Låner tråden litt. Jeg har hatt to runder med Doktoren og etter andre runde kom vibrasjonene nokså raskt tilbake. Hvordan vite at dette er TC og ikke girkassa selv? Er det noen gode punkt å sjekke på dette? 

 

Min bil rister under pådrag, spesielt på lave hastigheter og i motbakke rundt 50-60. Det kan også virke som at det blir bedre med varm bil. 

Hvor langt har din gått? Og hvor langt mellom 1. og 2. kur?  

 

Min hadde svake symptomer på 300'km. Hadde på to tuber og det forsvant helt. Skiftet deretter olje og filter, og siden skiftet olje 3 ganger til. Er på 330'km nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa hadde svak vibrasjon når jeg kjøpte bilen for ca 4 år siden. Den var da godt ca 190.000 km. Jeg skiftet olje på kassa og helte på to Dr. Tranny og så gikk det ca to år og 40.000 km uten noe vibrasjon. Begynte så å vibrere igjen og jeg skiftet olje og helte på to Dr Tranny på nytt. Da gikk det bare ca 6 mnd før den begynte igjen og jeg har kjørt med det siden. Mitt inntrykk er at det har blitt sakte verre og verre. Nå er jeg på 245.000 km.

 

Når det er sagt så er det sjelden noe problem på langtur. Det er helst i småkjøringen med mye akselerasjon og nedbremsinger at det merkes.  

Verkstedet jeg bruker til PKK og litt jobbing har foreslått en flushing av girkasse. Det kan jo være en god ide, men samtidig så er jeg redd det bare er å kaste ut pengene hvis jeg allikevel må skifte TC i løpet av kort tid. Men jeg har jo aldri flushet kassa, bare skiftet olja, og da får jeg jo som kjent ikke skiftet alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kulien skrev:

Kassa hadde svak vibrasjon når jeg kjøpte bilen for ca 4 år siden. Den var da godt ca 190.000 km. Jeg skiftet olje på kassa og helte på to Dr. Tranny og så gikk det ca to år og 40.000 km uten noe vibrasjon. Begynte så å vibrere igjen og jeg skiftet olje og helte på to Dr Tranny på nytt. Da gikk det bare ca 6 mnd før den begynte igjen og jeg har kjørt med det siden. Mitt inntrykk er at det har blitt sakte verre og verre. Nå er jeg på 245.000 km.

 

Når det er sagt så er det sjelden noe problem på langtur. Det er helst i småkjøringen med mye akselerasjon og nedbremsinger at det merkes.  

Verkstedet jeg bruker til PKK og litt jobbing har foreslått en flushing av girkasse. Det kan jo være en god ide, men samtidig så er jeg redd det bare er å kaste ut pengene hvis jeg allikevel må skifte TC i løpet av kort tid. Men jeg har jo aldri flushet kassa, bare skiftet olja, og da får jeg jo som kjent ikke skiftet alt. 

 

Min var ok til oljen ble varm. Når den ble varm ristet det under akselerasjon. Den hadde også ustabil rpm ved jevnt fart i 1700-1900 rpm området, typisk motorvei. 

Etter hva jeg har forstått, så er risting forårsaket av sliten converter. Mens ustabil rpm er dårlig lock-up pga slitt  mechatronic med dårlig hydraulisk trykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, vegarj skrev:

 

Min var ok til oljen ble varm. Når den ble varm ristet det under akselerasjon. Den hadde også ustabil rpm ved jevnt fart i 1700-1900 rpm området, typisk motorvei. 

Etter hva jeg har forstått, så er risting forårsaket av sliten converter. Mens ustabil rpm er dårlig lock-up pga slitt  mechatronic med dårlig hydraulisk trykk. 

 

Hmm, da har jeg vel begge deler jeg også. Får også den ujevne rpm'en der det virker som om kassa vil gire, men ombestemmer seg. Så da ligger vi an til ny girkasse da. Liten vits i å bruke penger på å flushe med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "faller utav gir" når jeg slipper gassen. Altså at motor faller til tomgang, og ikke rir på giret. Dette er hovedsakelig når den er kald. Er det vanlig?

 

Vet at girkassen ikke låser girene helt når oljen er kald, for å varme seg raskere opp. Vet ikke om det er noe av grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster dessverre en del med ny gearkasse, men man blir forelsket i bilen på nytt når man har silkemyk gearing og ingen vibrasjoner :wub:

 

som flere nå har nevnt, så er dr.tranny ingen permanent løsning, men mere et verktøy for å feilsøke. Jeg kjenner jeg hadde vært ganske skeptisk hvis jeg skulle handlet D3 med såpass mye km som de fleste har nå. Jeg er redd noen har hatt på dr.tranny rett før salg, og kjøper da får seg en kjip overraskelse i løpet av 30-40000 km :( 

Endret av vegarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kulien skrev:

 

Hmm, da har jeg vel begge deler jeg også. Får også den ujevne rpm'en der det virker som om kassa vil gire, men ombestemmer seg. Så da ligger vi an til ny girkasse da. Liten vits i å bruke penger på å flushe med andre ord. 

Hadde begge deler (symptomer) jeg å, bytta torque Converter og tømte hele girkassa for olje nå den først var ute. Ny olje på, alt fungerte/fungerer som nytt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å komme på land og begynne å sjekke foringer/kuler og hjullager på min. Har mye de samme symptomene, men stusser på at to tuber Dr.tranny ikke gjorde noen forskjell. Har sjekket med forrige eiger og verkstedet som gjorde flushingen av girkassen for 50000km siden. Og begge kunne bekrefte at det ikke var noen vibrasjoner før flushing og at det ikke hadde blitt tilsatt noe Dr.Tranny el lignende. Bilen har i dag godt 165000km. Så da begynner jeg å mistenke andre og billigere ting en TC. Merker dere bare vibrasjonene ved pådrag? Jeg får en liten økning i vibrasjonene hvis jeg forsiktig slipper opp gassen. Slipper jeg gassen helt så forsvinner vibrasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fjellmann skrev:

Blir spennende å komme på land og begynne å sjekke foringer/kuler og hjullager på min. Har mye de samme symptomene, men stusser på at to tuber Dr.tranny ikke gjorde noen forskjell. Har sjekket med forrige eiger og verkstedet som gjorde flushingen av girkassen for 50000km siden. Og begge kunne bekrefte at det ikke var noen vibrasjoner før flushing og at det ikke hadde blitt tilsatt noe Dr.Tranny el lignende. Bilen har i dag godt 165000km. Så da begynner jeg å mistenke andre og billigere ting en TC. Merker dere bare vibrasjonene ved pådrag? Jeg får en liten økning i vibrasjonene hvis jeg forsiktig slipper opp gassen. Slipper jeg gassen helt så forsvinner vibrasjonene.

 

Sjekk også at det ikke er en bremsekaliber som ligger på. Byttet akkurat de bak da høyre bak lå på og skapte både vibrasjob og varme. Kan tro det EPB, men når bilen har blitt 10+ år, så ruster stemplene innenfor støvkappa og går ikke tilbake som de skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi råd, men kan dele erfaringer. Når eg kjøpte min tidligere D3, skulle eg være lur og føre var, og satt bilen på værksted med en gang og tok en flush av girkassa. Bilen hadde sikkert kjørt rundt ca 150000. Fikk bekreftelse at de skulle bruke olje med riktig spesifikasjon og vell så det. Etter kort tid fikk eg vibrasjoner. På den tiden var dette ikke like kjent sak som nå, og Dr. Tranny var sett på som en varig fiks. Det viste seg at oljen verkstedet hadde brukt, var en universalolje av samme fabrikat som Dr. Tranny, og det virker som om den gode effekten av oljen varte like lite som effekten av Dr. Tranny. Men etter å lest mye, og mottatt mange velmenende råd om å bruke 2 x Dr. Tranny, ble det kjørt på. Problemet forsvant med en gang, og kom ikke tilbake før etter en kort stund. Ny runde med 2 x Dr. T ble kjørt på, og det ble på ny rolig en stund. Byttet på nytt olje (uten flush) men denne gangen med nytt filter. Freden senket seg, midlertidig. Nå ble det forsøkt enda flere lubegard produkter i fra samme serien som Dr. T. Og hver gang ble det midlertidig bedring. Etter mye bortkastet arbeid og penger, ble til slutt converteren byttet, med en som hadde en forsterket lockup. Det var blandt flere verksteder liten tro på at det var locupen i converteren som var årsaken, og de fleste verkstedene mente eg måtte ha ny girkasse, men etter mye lesing på engelsk forum, var eg overbevist, og tok sjengsen på å få et lokalt verksted til å montere en ny converter eg kjøpte i fra England. Husker ikke helt, men mener det kostet meg rundt 15.000kr i arbeid, olje og ny converter. Omtrent det samme eg kassta bort på forhand i ulike forsøk på å løse dette på billigste måte. Inkludert flushing, filter, 2 x oljeskift og utallige forsøk med ulike Lubegard produkter. Min konklusjon er bestemt at Dr. Tranny og andre slik produkter bare er med på å stille en diagnose. De heldige man leser om, som har fått en langvarig forbedring med friksjonsforbedrer i lag med ny olje, hadde nok opplevd samme effekten med bare ny olje, uten Dr. Tranny, og da er det mulig andre årsaker en glaserte lameller som har skapt vibrasjoner. Slik som rusk i ventilblokken i girkassa? Har og blitt meget skeptisk på at det nå er normal, at girkassen nå kun skal flushes, uten filterbyte. Min plan er å snarest bytte filter og olje på "gammlemåten" på min nåverende D4. Men eg har utsett det alt for lenge allerede, men en gang. God helg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2019 den 15.45, kulien skrev:

 

Låner tråden litt. Jeg har hatt to runder med Doktoren og etter andre runde kom vibrasjonene nokså raskt tilbake. Hvordan vite at dette er TC og ikke girkassa selv? Er det noen gode punkt å sjekke på dette? 

 

Min bil rister under pådrag, spesielt på lave hastigheter og i motbakke rundt 50-60. Det kan også virke som at det blir bedre med varm bil. 

 

Jeg var hos bristol transmissions med min D3 i fjor sommer, de overhaler flere av disse boksene i uka. De sa når disse symptomene har kommet, er det nesten aldri bare TC som er slitt. Det kan gå noen år med ny TC, men om du tenker å ha bilen i flere år fremover anbefalte de sterkt å overhale hele kassa.

På 8.3.2019 den 9.02, Hanslr skrev:

Min "faller utav gir" når jeg slipper gassen. Altså at motor faller til tomgang, og ikke rir på giret. Dette er hovedsakelig når den er kald. Er det vanlig?

 

Vet at girkassen ikke låser girene helt når oljen er kald, for å varme seg raskere opp. Vet ikke om det er noe av grunnen.

 

Dette skal nok være slik. Min gjør også dette med helt nyoverhalt girkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Oluf skrev:

 

Jeg var hos bristol transmissions med min D3 i fjor sommer, de overhaler flere av disse boksene i uka. De sa når disse symptomene har kommet, er det nesten aldri bare TC som er slitt. Det kan gå noen år med ny TC, men om du tenker å ha bilen i flere år fremover anbefalte de sterkt å overhale hele kassa.

 

 

Bare å begynne å spare altså!

 

Vet du om de gjør annet arbeide også? Tenker vel at det kan være interessant å dra over dit for å bytte crossover, reg reimer, oljepumpe osv hvis en først er over dammen med bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kulien skrev:

 

Bare å begynne å spare altså!

 

Vet du om de gjør annet arbeide også? Tenker vel at det kan være interessant å dra over dit for å bytte crossover, reg reimer, oljepumpe osv hvis en først er over dammen med bilen. 

 

Usikker. De gjør i hvertfall alt som er drivverk relatert, både kasser og differ.

 

Tror det kom seg på i underkant av 40 laken for meg. Da med ny converter, overhaling av alt i kasse, inngående aksling i transfer boks og ny mellomaksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet kjede i transferkassen mens vi hadde den nede. Ganske grei jobb egentlig. Og mye mindre slakk i drivverket, faktisk ble forbedringen større enn jeg hadde håpet på. 

Det eneste å kanskje tenke på er at jeg fikk en alarm på posisjonssensoren til transfer. Denne gikk bort ved å ta en kalibrering :)

 

Bakre reim er også smart å ta. Tar 10 min med kassen nede

 

og cross over er en selvfølge!! Vanskelig nok når kassen er nede, spesielt hvis noen av boltene ryker. 

En anekdote(?): Når jeg var hos Svendsen Eksos for å handle flexirør, så fortalt han at han hadde gjort jobben med å bytte rør en gang, og det tok 1 full arbeidsdag og kostet 10 k. Kunden hadde betalt gladelig da han hadde fått pris fra LR på 50 k :blink:

Endret av vegarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

De vibrasjonene dere merker her, er det konstant ved pådrag i alle turtall? Eller mest når motoren går på høyt gir og lavt turtall, at den går tungt?

 

Hvordan er vibrasjonene, snakker vi vibrasjoner man merker tydelig i hele bilen eller vibrasjoner man merker med begge hendene på rattet og radioen nedskrudd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 7.3.2019 den 15.45, kulien skrev:

 

Låner tråden litt. Jeg har hatt to runder med Doktoren og etter andre runde kom vibrasjonene nokså raskt tilbake. Hvordan vite at dette er TC og ikke girkassa selv? Er det noen gode punkt å sjekke på dette? 

 

Min bil rister under pådrag, spesielt på lave hastigheter og i motbakke rundt 50-60. Det kan også virke som at det blir bedre med varm bil. 

 

En liten oppdatering her! Kom nå fra Polen med ny TC montert. Alle vibrasjoner borte og fin giring og jevn gange på alle turtall og i motbakker. Har ikke trukket henger enda, men regner med det også går som en lek nå. 

 

Med andre ord, shudder fix funket i to runder hos meg før det ikke gikk lenger. Da var det ny TC som skulle til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...