Gå til innhold

Vibrasjon Freelander 2


kimhas

Anbefalte innlegg

Hei.

En bekjent har en FL2 som vibrerer litt i høyere fart, merkes best fra 60 og oppover. merkes særlig i rattet og  jeg tror det kommer forfra .

Jeg har ikke feilsøkt på bilen selv enda men lurer på om noen vet om noen typiske feil i f.eks drivverk som går igjen på disse bilene .

 

Hjulne er ok.

Hjullagere er ok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tilsvarende på vår FL2, og der var det CV-leddene på stikkakslene fremme som var problemet. Det var vel på 160.000 km eller i den retning.

 

Byttet aksler med CV-ledd, og problemet var borte. 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Dette høres ikke ukjent ut, mye skriverier om lignende her: http://www.freel2.com/forum/topic31479.html 

Ser ut som det er venstre drivaksling som spiller størst rolle her, da denne er kortest. 

 

Mulig jeg kanskje har litt av det samme på min. Kan kjenne en lett vibrasjon i rattet ved høyere hastigheter men det kommer og går.... venter og ser dette ann etter skifte til sommerdekk.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond og Rover 75 er nok på sporet av noe. Hjul er som sagt ok. Samme oppførsel med sommerhjul også. Bilen er gått snart 180000. 

Skal oppdatere her når jeg har fått tid til å se på bilen selv . Takk for tips sålangt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan du også ha kallipere som går litt tregt og henger litt på. (Bare for å skape litt ekstra forvirring). Forårsaket av slitne/dårlig smurte glidepinner og/eller stempel i selve kalliperen som går tregt.

 

Den type vibrasjoner merker man gjerne også fra 50-60km/t og oppover, men de er ikke avhengige av pådrag. Slitne CV-ledd vil du (etter min erfaring) merke best under pådrag. Gjerne når man kjører i motbakke. Om det er mer markant i slak sving til en bestemt side, så kan du eventuelt dedusere deg frem til hvilke side som er problematisk. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forslag med bremsene. Men de er friskmeldt . Jeg skiftet hjullagere foran på denne bilen for ikke så lenge siden og sjekket/smurte samtidig bremsene. Vibrasjon var den samme før/etter skifte av utslitte lagere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kimhas skrev:

Bra forslag med bremsene. Men de er friskmeldt . Jeg skiftet hjullagere foran på denne bilen for ikke så lenge siden og sjekket/smurte samtidig bremsene. Vibrasjon var den samme før/etter skifte av utslitte lagere 

 

Da setter jeg en femmer og fire bugg på CV-ledd. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hos oss var det det høyre indre stikkakslingsleddet som var verst. Det kjentes best om man satt i pasasjersetet. Det vibrerte da under dørken noe som en ubalansert sentrifuge (800-1200 omdreininger, blir det ikke det?) og kom kun innimellom. For vår del helst i kurve mot den ene siden kombinert med slakk oppoverbakke med pådrag - typisk i aksellerasjon ut på en motorvei.... Derimot var det ikke merkbart under svak (eller sterk) oppbremsing - sån som skivekast gjerne er.

 

Ta deg en tur under og se om ikke mansjetten er ødelagt/klemma borte på den ene siden...

 

ETA

For vår del var det merkbart i 55-70km/t og så forsvant det. (Da er man jo også gjerne ute på rimelig rette strekninger og/eller har sluttet å aksellerere særlig aktivt.)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...