Gå til innhold

ZF 6HP26 transmissioner


Anbefalte innlegg

Har noen en teori som henger på greip om hvorfor 6HP26 girkassene feiler nå og da når de er montert i D3, mens samme girkassa montert i en L322 TDV8 eller 4,4 V8 er ansett for å være et veldig trygt og sikkert valg ?

 

Er det fordi alternativet i L322 er GM5 girkasser som er garantert å feile etter kort tid, så man i praksis lener seg på ordtaket " alt er relativt " også kvaliteten på en girkasse ?

 

For det virker på meg som om transmission shudder er veldig eller iaf ganske vanlig på D3... men det er kanskje relatert hovedsakelig til converteren, ikke selve autoboxen ?

Noen som har noe glupe teorier å dele ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha filla peiling på temaet, så kan kanskje serviceintervall, eller mangelen på sådan ha noe å si? Og Kanskje at det er flere TDV6 med denne gearkassen på veien enn TDV8?

 

Vet ikke om TDV8 har oljeskift på gearkasse inkludert i serviceprogrammet, men det er det kanskje noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kassene var vel i utgangspunktet fylt med livstidsolje.... 

Og de fleste holdt jo ut garantitiden osv

 

ZF sier oljeskift på 60k ved hengerbruk osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JokerS30 skrev:

Har noen en teori som henger på greip om hvorfor 6HP26 girkassene feiler nå og da når de er montert i D3

 

Kan jo ha noe med motoren og gjøre, Disco 3 har kanskje ikke den best opplagrede veivakselen og det igjen forplanter seg videre til girkassen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Brage skrev:

 

Kan jo ha noe med motoren og gjøre, Disco 3 har kanskje ikke den best opplagrede veivakselen og det igjen forplanter seg videre til girkassen.....

er det en teori som holder mål ?  Med converter og det hele  i mellom ?
Jeg har lest teorien om at gearbox-shudder gir veivknekk, men vil det si at motor og girkasse gjensidig destruerer hverandre på disse bilene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...igjen med forbehold om at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om - men kan det være to svakheter som gir 

1 time siden, JokerS30 skrev:

er det en teori som holder mål ?  Med converter og det hele  i mellom ?
Jeg har lest teorien om at gearbox-shudder gir veivknekk, men vil det si at motor og girkasse gjensidig destruerer hverandre på disse bilene ?

 

Igjen med forbehold om at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om, men kan det være en uheldig kombinasjon av svakheter ved motor og gearkasse?

 

Når det er sagt så er det MANGE D3 på veiene, og det er jo ikke sikkert at det faktisk er et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende service. Enkelt og greit.

Den ene etter den andre av bilmerkene gikk for livstidsolje. For Audi, BMW, LR (intervall, men langt over enbefalt) etc så har det vært på tross av anbefalingene til produsenten ZF. 

For D3/4 så ser det ut for at det er lock up clutch som får det først. Det er ikke unaturlig på en så tung bil når oljen etterhvert blir forurenset og friksjonsadditivene får redusert effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som om at alle serviceintervaller og ditto preventiv deleskifting er blitt tøyd langt over fornuftig tid og km

etter at motorjbladene og biltestene begynte å fokusere på driftskostnader utenom drivstofforbruk.

 

Hva intervallene er på papiret og ha som utføres og følges opp i praksis er av og til to forskjellige ting.

Selv om regningen sier full narkose er det ikke alltid det stemmer.

Har flere ganger arrestert "finere" verksteder på slikt når kunde har kommet med feil på bil.

 

Men bruken av bil og sjåførfeil er også med på å redusere levetiden på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JokerS30 skrev:

 

Har RR L322 TDV8 kortere serviceintervaller ?

Aner ikke men L322 er jo en bil som innbyr til fredelig kjøring og det kan jo påvirke en smule. Nå har ikke jeg kjørt RRS/D3/D4 men de har jo et langt sportsligere understell og det innbyr jo gjerne til litt tøffere kjøring og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den girkassa du referer til sitter i en hel haug med biler og har etter det jeg oppfatter veldig god driftsikkerhet. De girkassene som har feilet er vel stort sett biler med ganske høy kilometer. 

 

Grunnen til at det virker som om det er flere havarier på D3 har vel med antall biler å gjøre samt at D3 blir brukt mer som trekkdyr en RR.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SveinHa skrev:

Aner ikke men L322 er jo en bil som innbyr til fredelig kjøring og det kan jo påvirke en smule. Nå har ikke jeg kjørt RRS/D3/D4 men de har jo et langt sportsligere understell og det innbyr jo gjerne til litt tøffere kjøring og...

 

Har ikke kjørt RRS selv, men "sportslig" understell... Mnjaaaaaaaaaa.... Vet nå ikke. Joda det er "Sport-modus" på gearkassen, men "sportslig"? Det er omtrent som å kalle meg ung og lovende. I beste fall 50% sant. :D

 

23 minutter siden, MartinM skrev:

Hei

 

Den girkassa du referer til sitter i en hel haug med biler og har etter det jeg oppfatter veldig god driftsikkerhet. De girkassene som har feilet er vel stort sett biler med ganske høy kilometer. 

 

Grunnen til at det virker som om det er flere havarier på D3 har vel med antall biler å gjøre samt at D3 blir brukt mer som trekkdyr en RR.

 

Martin

 

Da kan vi kanskje konkludere med at man har en rekke uheldige faktorer som spiller inn? Tung bruk, manglende serviceintervall, og muligens en motor som kunne hatt bedre opplagret veivaksel?

 

Kan jo virke som om det er flere uheldige omstendigheter som gjør at disse kassene potensielt kan få problemer. :)

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, trondshj skrev:

 

Har ikke kjørt RRS selv, men "sportslig" understell... Mnjaaaaaaaaaa.... Vet nå ikke. Joda det er "Sport-modus" på gearkassen, men "sportslig"? Det er omtrent som å kalle meg ung og lovende. I beste fall 50% sant. :D

 

 

Da kan vi kanskje konkludere med at man har en rekke uheldige faktorer som spiller inn? Tung bruk, manglende serviceintervall, og muligens en motor som kunne hatt bedre opplagret veivaksel?

 

Kan jo virke som om det er flere uheldige omstendigheter som gjør at disse kassene potensielt kan få problemer. :)

 

 

Du er nok inne på noe. Uansett; Sealed for Life er ikke bra. Girkassa i D3 har hvertfall ingen åpenbare konstruksjonsfeil slik som GM girkassa i  L322 TD6. Automatkasser har jo en begrenset levetid de også. 

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...