Gå til innhold

Dagens hack


trondshj

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at vi ikke er alene om å modifisere ting, og enten forbedre/endre en gitt gjenstand så den passer et gitt behov, eller å ta noe som var tiltenkt en gitt oppgave, for å så modde og endre den til noe heeeeeelt annet.

 

Jeg har tidligere vært inspirert av IKEA Hackers, og brukte en bokhylle og diverse annet til å lage baderomsbelysning. Var en del jobb, men resultatet ble riktig så bra. I dag tok jeg den nok litt lengre, selv om jobben i seg selv ikke var så veldig stor.

 

Vi har et TRANGT krydderskap. Det opptas i stor grad av avtrekket over ovnen, og vi har i en tid fundert på å utnytte plassen bedre. Fruen kom med noen ideer, og disse ble spunnet videre på. Så kom fruen også på litt rask som lå i garasjen som kanskje kunne brukes... Ja - dette er i all hovedsak fruen som skal ha æren for ideene her - jeg sto bare for gjennomføringen.

 

Gårdsplassen vår er asfaltert, så de aluminiumskantene på snøskuffene takker rimelig raskt for seg og løsner. En av disse ble benyttet i dagens hack. Inspirert av fruen ble den slipt ned, så den var sånn høvelig akseptabel, og deretter pusset for finish. Planen var egentlig å popnagle den på plass, men jeg var litt usikker på hvor spon og annet rask kunne blir av om jeg borret meg inn i avtrekket, så da ble det (igjen etter en idè av fruen) et hack av patentbånd.

 

Tok ikke bilder av prosessen, bare av resultatet. Ikke det vakreste, men det er nå uansett inne i et skap.

 

V_SLLwKYMPWuN2EhNFKh7RVDresE6XD9qKvCbwCV

Opphenget med krydderglass. Litt ute av fokus...

 

7Tn32YUmQvFkSUw5Td6sKZrk41VadBCmScquk--u

Opphenget uten krydderglass

 

x2i0sZzgrmJW7w6lC_Vuhg_sW0mJjzy_PbUQxQZ7

O-ring med metallkrok utgjør festeanordningen på krydderglassene

 

Dette var dagens lille hack fra Aremark. Håper andre kan følge opp tråden med sine fikse hack til inspirasjon for andre. :)

 

Edit: Ja - og forresten, en gammel haspe/dørkrok ble moddet til snelleholder på en gammel Husqvarna symaskin i løpet av dagen også... :p

 

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutta med drivhusdrift?

Monterte et brukt i fjor og manglet noen sånne men LR-alu funker.

Flott krydderløsning. Våre få bor i en delelagerskuff i tre fra Bøhler A/S.

Skikkelig i LR-ånd.:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det drivhuset står igjen hos X-en. Disse krokene ble spesialbestilt.

 

Drivhuset her er i lekter og plast og ble kastet rundt på gårdsplassen til tross for at det inneholdt 2 FL-felger og 2 Malaysiapotter. (Jeg tar tilbake alt jeg har sagt om Østfold og - mangel på - vær og vind.) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten det var gjort på at var at bandet var spent rundt huset horisontalt.( Like ofte som at platene blåses inn poppes de ut av vind som kommer inn.) Og det siste kan en jekkestropp rundt hjelpe mot. Nevnte naboer spenner også presenning over taket. Det er dog fullhøydeplater de har, ikke pleksiglass i "glasstørrelse." :)

 

Selv brukte jeg sillikon for å feste (fullhøyde-)platene i tillegg til fjærbeina.

Blir det nytt drivhus blir det nok selvbygg med reisverk i tre, enten med akrylplater eller gjenbruksglass.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tek tråden litt lenger, eg vil etterlyse ein hack!

Eg er nærsynt og brukar linser, men har og fire par briller som har kvar sine bruksområde og no ligg dei og sleng i baderomshylla mi. For å hindre dei i å bli oppstripa har eg tenkt å feste dei på innsida av skåpdøra.

Men det finnast ingenting i handelen som passar. Solbrilleholdarane ein får kjøpt er som regel basert på fastklyping på solskjerm og er heilt ubrukelege.

Nokon som har ein idé til noko som kan brukast? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 stk brilleetuier på rekke neddover, festet med 3M dobeltsidig tape, tec7, araldit eller bittesmå skruer ?

De er som regel belagt med sånt mykt, fint microfiberstoff innvendig, NETTOPP for å hindre glassene av å ripes opp...

 

28-8027_xl_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, radovan skrev:

Ti cm fransk treskrue? Gir nytt innhald til det å stange i skåpdøra? :lol:

 

Om det er nødvendig med såpass grove festemidler for å henge opp brillene, så har man antageligvis så tykke brilleglass at man neppe bør kjøre bil... :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, trondshj skrev:

 

Om det er nødvendig med såpass grove festemidler for å henge opp brillene, så har man antageligvis så tykke brilleglass at man neppe bør kjøre bil... :D

 

:lol:

 

Har alltid vore meir av ein grovsmed :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, smejan skrev:

Eller fire tomme dorullkjerner tettet og festet med gaffa. Billig og ...billigB)

Sett heller åtte av dem på panseret ikledd alufolie.

Da snakker vi billig åtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, gautes skrev:

Sett heller åtte av dem på panseret ikledd alufolie.

Da snakker vi billig åtter.

 

Haha, kanskje jeg gjør det på May Britts P38 - hun hadde slaktet meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til drivhus er laminert glass ypperlig.

Herdet 4mm på utsiden og 4 mm vanlig glass på innsiden.

Festes disse i skikkelig metallprofiler, som igjen festes skikkelig til grunnen, så tåler byggverket en storm eller to orkaner.

Det viktigste er at selve grunnmuren, eller underlaget er så stabilt at det ikke oppstår bevegelse i drivhusveggene selv i sterk vind.

Og henger da alt godt sammen, så har du et stabilt og godt drivhus.

 

Ronny S

(som jobber med glass hver dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...