Gå til innhold

Løs sentermutter på drivaksel - D3


Bue

Anbefalte innlegg

Har siden jeg kjøpte bilen i november følt at det er en svak vibrasjon i drivverket eller lignende. Har følt at det er borte de første kilometerne etter bilen har stått lenge, men får så å komme gradvis utover lengre kjøreturer. Byttet mellomaksel bak siden opphenget var helt borte, men hjalp ikke på dette. I dag jekket jeg opp bilen og kjenner da at det er slak rundt ytre drivaksel på venstre fremhjul. Tok av hjulet og kunne da skru ut sentermutteren på drivakselen med 2 fingre... Denne satt med andre ord ikke fast i det hele tatt. Spørsmålet er da, må jeg bytte hjullager? Har ikke hørt noen ulyd eller kan kjenne noen form for slak når jeg kjenner på hjulet, men antar mutteren er med på å holde hjullageret også sammen, eller er det kun for å holde drivakselen?

 

I følge annonsen da jeg kjøpte bilen er et hjullager foran byttet for 15 000 km og 2 år siden, så antar det er lageret der mutteren nå er løs. Mutteren var ikke slått til i hakket på drivakselen for å hindre den i å skru seg ut.

 

Bilen er en 2005 Discovery 3 TDV6 SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at du oppdaget det!

Kan nok hende at hjullageret er skadet da slakke og vibrasjoner over tid vil slite, men det er verdt med et forøk å feste mutteren forskriftsmessig og sjekke hvordan bilen deretter oppfører seg. Er du heldig er det alt som skal til.  Mutteren skal tights godt til (210nm), og deretter er det vel lurt å slå inn "hakket" så du slipper samme opplevelse igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare hjullager får kjørt seg , men splines på drivaksel og boss slites også.

Men nå har du erfart symptomene og vet hvor du skal lete hvis det dukker opp igjen etter litt kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg merket det var lyden når jeg snurret frem og tilbake på hjulet. Usikker på hva som er ok her, men har strammet mutteren til 230 nm som det sto i manualen jeg har og slått inn kanten så den ikke løsner. Klarer ikke kjenne noen slakk i lageret med hjulet på, og klarer heller ikke høre romling når jeg kjører. Lite erfaring med Discovery til nå, men hvordan er det vanligst å merke at lagerene ryker? Lyd eller slakk, og hører man lyden godt her?

Byttet noen lager på Alfa 159 jeg hadde før og her hørte jeg som regel lyden veldig godt, men sjeldent det ble slakk som kunne kjennes.

 

En annen ting jeg så er at det virker som det er litt kast i drivakselen til samme hjulet. Video mens jeg snurrer på hjulet når bilen er jekket opp. Kamerat står altså stille. Er dette noe som har betydning eller kan det komme av vinkelen når den står oppjekket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper tilstrammingen av mutteren fikset problemet. Ville ikke bekymret meg så lenge du ikke merker noe. Kan dog hende at levetiden på noe av drivverket der fremme er noe redusert. Tipper bevegelsen på akslingen kommer fordi bilen er jekket opp, og akslingen har stort utslag. Dersom du ser på mansjettene på begge sider, er det ikke bevegelse.

Jeg ville ha kjørt "bekymringsfritt" og gledet meg over en bil som virker her og nå. Hva som hender rundt neste sving skal man ikke tape nattesøvnen på <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @aok her. 

 

Kos deg med bilen, og nyt turene. Om hjullageret har fått litt redusert levetid, så er det ikke noe å bekymre seg for. Om du vil kjøpe deg nattero, så kjøp et ekstralager til å ha på hylla. Å bytte de er en enkel jobb, og gode lagere koster ikke all verden om du kjøper de fra øya. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har nok helt rett :)  Hjullageret virker som sagt bra, og antar det høres på disse også om det takker for seg. Bilen er jo i utgangspunktet rimelig stille. Hjullagerbytte ser ut som nøyaktig samme metoden som på Alfa 159, så jobben bekymrer meg ikke om det en gang må tas ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

230Nm på mutter foran iflg Haynes 

 

 

 

IMG_20190303_160015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...