Gå til innhold

Disco 2 med dyseproblemer..


Andre3

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger litt hjelp! 

Jeg har en Disco 2, 2001 mod som etter bytte av dysetettinger har begynt å gå ujevnt som om det er en dyse som ikke henger med.

Den ryker grått (uforbrent diesel) og går ikke som den skal. Jeg har sjekket tettingene flere ganger nå, og egentlig forventet at jeg har dummet meg ut på en måte, men det ser ut til  at alt er ok.

En annen ting er også at når jeg setter tenning på, hører jeg susing fra en av dysene, som om det rett og slett lekker. Det er vanskelig å høre hvilken dyse som suser...

Ut fra dette tror jeg det er en dyse som har tatt kvelden....

 

Er det noen måte å finne ut hvilken dyse som fusker? Er det så enkelt at jeg kan nappe av en og en kobling på dysene og da finne ut hvem som ikke fungerer?

Veit dysene sitter innvendig, men det er jo bare eventuelt å skru av og på toppdeksel mange ganger.

Eventuelt ved bytte av dyse, må ECU reprogrameres eller er der plug and play? (har delemotor)...

Håper noen der ute veit noe om dette.

 

Mange takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! 

Det enkleste er vel å skru ut en og en dyse og se hvilken som gir diesel, og hvilken som ikke gir diesel. 

Du se fort hvilken som gir, og hvilken som ikke gir. Hva angår ECU / Programmering kjenner jeg ikke TD5, men TD6 til L322 trengs det ingen programmering i forbindelse med bytte av dyse :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lafterolf skrev:

Ved bytte av dyse må den nye legges inn. Ganske enkelt med diagnoseapparat.

Jeg tror ikke du kan ta ut en dyse på td5 for å se om den virker. Dieselkanalen ligger i toppen på motor, ingen rør fram til dysen.

 

Da lærte jeg det, takk for kunnskap :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
6 timer siden, Andre3 skrev:

Toppen er sprekt...

 

Hvordan konkluderte du med sprekt topp? Hva var symtomene? Eneste versjonen av sprekt topp på td5 jeg har hørt om er sprekk mot diesel galleriet. Jeg var gjennom det.

 

Forresten så må dysene på samme plass etter de har vært tatt ut. Hvis ikke blir det krøll.

 

Mvh

Leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt motor med "sprekk i topp" (gammel versjon) og også dyse som ga så mye diesel at sylinderveggen ble nedslitt på en langtur (langturen  var 16.000. km ...).  Bruk Nanocom eller tilsvarende for å sjekke sylinderbalanse - det kan si mye om der er en feil og hvor feilen er...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg setter på tenning slik at dieselpumpen går, hører jeg det suser fra en av dysene, og den ene sylinderen fyller seg med diesel. Den ryker og hoster fælt når jeg starter. Jeg har ikke fysisk sjekket toppen, men jeg anntar da at det er en sprekk siden jeg veit at dysetettingene er ok. Om det er toppen, diesel galleriet eller pakningen er jeg usikker på siden jeg ikke har tatt av toppen, men jeg antar det må være der.. Jeg har testet med en ny dyse jeg veit er ok.

Om det er noen som kan har et bedre forslag blir jeg glad for det. Er i ferd med å skaffe meg en annen topp, men om feilen er enklere enn dette er det ingen ting som er bedre....

På 20.3.2019 den 18.58, gautes skrev:

Sprakk toppen da du bytta dysetetting ?

Feilen var der før jeg startet å sjekke/bytte dysetettinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sylinderen fylles med diesel kan råden bli bøyd. Mål stempelhøyde når du skrur av toppen.

 

Jeg tenker litt høyt:

Om du vet at dysetetting er ok må dieselen komme fra selve dysen, eller en sprekk fra galleriet rett ned i sylinder. 

 

Uansett må kompresjonen også blåse inn i dieselsystemet?

 

Men høres lyden med bare tenning på bør du av med lokket og se. Tenningen kan jo fint stå på om lokket er av. Ev plukk av en og en kontakt inn på dysene til lyden forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En defekt td5 dyse skal vel ikke kunne fylle sylinder. Det må kompresjon av dysa for at den skal sprute inn diesel. Og det er ikke store mengden. Når solinoden får spenning, slipper den opp trykket. 

Hvis sylinder fylles med diesel må det komme fra det interne galleriet. Da må det være en rimelig solid sprekk siden trykket i fra tank pumpa klarer å fylle sylinder. Men slik sprekk ville kompresjon i motor, lekke den andre veien også, og blåse ut diesel av galleriet.

 

Mvh

Leif Ove 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør litt på Lafterolf og leiohel og rot videre.

Har vært borti folk som har byttet dysetettinger for 3. og 4. gang.

Skal veeeeldig lite rusk til før det lekker.

Symptomene dine spriker litt for mye til at det er en klar diagnose.

 

Skal det lekke så mye diesel fra galleriet bør den også bli tungstartet .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...