Jump to content
LRforum
Jasswass

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen

Recommended Posts

Har i dag fått gjort en fin liten praktisk justering av kjerra. Bakdørene er i original utførelse ikke villige til å la seg åpne helt opp. Dvs. de åpes til normal vinkel, men er enda kortere enn på de fleste andre biler. Et lite stykke flattjern en drill og et par bolter og så vipps så kan de nå åpnes til 90 grader - med god margin så ikke døra tar i b-stolpen. 10minutters jobb og myye lettere å få unger inn og ut.

 

Før:

20190730_181430.jpg

 

Etter:

20190730_181436.jpg

 

Såre enkelt (kan jo alltids gjøres med penere utførelse, men det får duge for meg nå).

20190730_175022.jpg

 

 

Edited by Jasswass
bilder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legger ut et par bilder av reservehjulsfeste for frontrunner-rack også. Noe av det er jo cherokeedeler, så det kan jo hende defenderen frastøter seg dem etterhvert.

 

20190730_182218.jpg

 

 

20190730_182227.jpg

Edited by Jasswass
bilder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå blir det mest defenderbruk og forhåpentligvis lite defenderfiks framover :rolleyes:

Nå er det straks pakking for en mnd på tur nordover - satser på at den gjør jobben som kyst- og viddecruiser for to store og to små.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fire uker på farten og gammel'n har virkelig gjort jobben som familens rullende base for utflukter og campingbod på en bra måte. Lett å organisere seg i en Defender. Nær 4000km uten så mye som et host er også godkjent, og jeg som har kjørt brorparten av disse har også kost meg :-) 

 

IMG_20190822_153241_549.jpg

Her med sin umotoriserte bror: en solid og enkel ekspedisjonssykkel i stål med bl.a. rohloff-gir og dynamonav og annet snadder for lange turer i ugjestmilde strøk - f.eks. langtur på vidda. Ser kjip ut, men et smykke for kjennere :-)

 

20190904_221052.jpg

Perfekt villcamping i Troms. Hadde ymse avstikkere på alle mulige småveier, bl.a. Kåfjordfjellet, Kvænangen m.m. Må jo det med sånn farkost. 

 

20190904_221208.jpg

Her stoppa veien i Sørvær, nordvest på Sørøya. Fjellveien over til Dønnesfjord var kul!

 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du er flink! Fine løsninger på ting og tang tidligere i tråden! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuveel...veit nå ikke helt. Mangler endel mekanikerskills, men vil ha ting i orden, så må jo prøve. Mye går med gode tips fra folk som kan ting på ordentlig. Skulle f.eks. gjerne hatt noe metallkunstferdigheter i retning det du holder på med @Haakon Aune :-)

 

 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har gjort noen erfaringer i sommer ang. hva som bør være framtidige mods. 

 

-Reservehjulsholder for å avlaste bakdør.

-bilen drar jækla dårlig med litt last inni og på tak. Må sjekke om slt står bra til med ECU og dysenr. Om ingen feil, sæ må jeg vurdere en fordiktig og moderst remap. 

-Stigtrinn, ev. tree-guard å trå på til de tre andre som er til dels mye lavere enn bileier. Usikker på type. 

-Bedre lys - bør kunne få mer utav originallykter (grøvre kabler fra batteri, gode pærer og ev. nye reflektorer -ikke LED). Jeg vil også ha kraftigere ekstralys, men med mindre blått lys enn de jeg har i dag. Helst løftet litt på ei lita Masai lyktebøyle. Tror ikke lys på tak er nødvendig (ikke så bra med mer vindsus, noe jeg ser for meg med taklys)

-Ønsker meg oplegg med eget forbruksbatteri til framtidige langturer. Spesielt kjøleboks og lading av dingser er kjekt å ha i leir. 

-Kan hende snorkelen må vike til fordel for mindre vindstøy. Litt blandet ang. dette, trolig på grunn av at snorkel ser rafft ut. 

-tilpasset boks(er) på taket til biltingogtang, så bagasjeplassen inni blir bedre fr det som bør være inne...

 

Sikkert en heø del som alt er glemt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, Jasswass skrev:

Nuveel...veit nå ikke helt. Mangler endel mekanikerskills, men vil ha ting i orden, så må jo prøve. Mye går med gode tips fra folk som kan ting på ordentlig. Skulle f.eks. gjerne hatt noe metallkunstferdigheter i retning det du holder på med @Haakon Aune :-)

 

 

Synes du klarer deg bra! Som du sier at man må prøve. Det er fint med folk som kan ting på ordentlig.. LOL . Å sveise kan du lære deg med å kjøpe et sveiseapparat og en vinkelsliper. Såfremt du har en liten plass å stå.. 

Og må få sagt at folka her inne er helt fantastiske! De kan som du sa ting på ordentlig..

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timer siden, Jasswass skrev:

Har gjort noen erfaringer i sommer ang. hva som bør være framtidige mods. 

 

-Reservehjulsholder for å avlaste bakdør.

-bilen drar jækla dårlig med litt last inni og på tak. Må sjekke om slt står bra til med ECU og dysenr. Om ingen feil, sæ må jeg vurdere en fordiktig og moderst remap. 

-Stigtrinn, ev. tree-guard å trå på til de tre andre som er til dels mye lavere enn bileier. Usikker på type. 

-Bedre lys - bør kunne få mer utav originallykter (grøvre kabler fra batteri, gode pærer og ev. nye reflektorer -ikke LED). Jeg vil også ha kraftigere ekstralys, men med mindre blått lys enn de jeg har i dag. Helst løftet litt på ei lita Masai lyktebøyle. Tror ikke lys på tak er nødvendig (ikke så bra med mer vindsus, noe jeg ser for meg med taklys)

-Ønsker meg oplegg med eget forbruksbatteri til framtidige langturer. Spesielt kjøleboks og lading av dingser er kjekt å ha i leir. 

-Kan hende snorkelen må vike til fordel for mindre vindstøy. Litt blandet ang. dette, trolig på grunn av at snorkel ser rafft ut. 

-tilpasset boks(er) på taket til biltingogtang, så bagasjeplassen inni blir bedre fr det som bør være inne...

 

 

Høres ut som en bra plan .

Flotte turbilder også :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott bil og masse gode tips.

Flotte bilder,  400 mil uten feil kan mann i alle fall ikke klage på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snubla over et sett med brukte PIAA 570 led lykter til en ok pris for litt sida, og slo til ettersom disse skulle ha bra lysbilde i forhold til de 70w lampene som sto på i front fra før. 

 

Ville også løfte dem litt opp og ørlitt unna grillen, så fikk tak i ei fin lita bøyle fra Masai til å sette de på. Denne kom før helga, så da kunne man prøve nye lys. STOR forskjell ja, og det til det bedre. 

 

20190920_214924.jpg

 

20190922_202924.jpg

 

2 x 70w led som lyser mye og overalt er mest slitsomt som vanlig fjernlys, særlig montert helt nede på frontfangeren. 2 x 18w led med bra lysbilde er myyye mer behagelig å kjøre med på landeveien. Ca samme kastelengde, men fint å ikke bli blendet av eget lys på veien 2 meter foran bilen. Veldig bra spredning, og fin cutoff oppover. Litt mindre elg-og-ekorn-blender, men det kan man jo ev. montere på taket i tillegg (separat bryter seff) om ikke susinga blir for slitsom. Tenker at det blir mindre sjenerende for sjåfør om de blir satt på grinda som starter der taket blir flatt. Blir nok å teste litt framover. Har imidlertid takluke, så er spent på om det kan bli disko inni om lysene står bak denne :-) 

 

Her bare satt oppå for å se litt høyde etc. 

 

20190923_002523.jpg

 

 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testa kjapt om det går å ha lyktene på taket slik som vist over her... Det ble mye lys inn takluka gitt. Da slapp jeg det. Må i så fall fram på ei bøyle foran på taket. Der er mindre viktig og får vente.

 

Og så fikk jeg testa at AC el.vifta i front ikke er død. Og at kondensatoren ikke ser helt tipp topp ut etter årenes løp - egen gammel tråd. Mangler litt brettealuminium innimellom her ja...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 23.9.2019 den 0.30, Jasswass skrev:

 

20190920_214924.jpg

 

Når jeg ser hvor mattehovedlyktene dine er skal det ikke mer enn et par stearinlys for å overgå dem.

Bytt til nye,gjerne typen med klart glass og lysforsterkersett fra BT.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp. De er rimelig slakke i fisken. Nye lykter er på vei og kabel/relesett er allerede på plass. 

 

Det var ikke så ille spenningsfall med originalt opplegg egentlig. 1 volt mindre enn på batteri. Litt mer sprut med nye kabler, men det viktigste er vel egentlig å slippe å brenne bryter etc. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mens man venter på pakke med nytt "småtteri" fra over fjorden så må jo kjerra brukes så ikke ledda stivner. 

Lufta seg litt på fjellet i håp om å skaffe mat på bordet (mest som sherpa for undertegnede riktignok). Doningen og været leverte så til de grader, men råvarene til søndagsmiddagene framover nok må kjøpes på butikken. 

 

20191007_233623.jpg

 

Snø på Øyerfjellet og høstfarger nede i dalen. Utsikt over Losna i retning nordover. 

 

20191006_162750.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir der noe ledig tid framover så får'n nok både stigtrinn til de under 1.90, reservehjuldholder bak, bedre lys, gulvmatter med mer. Et par store pakker er på plass i garasjen...

 

20191017_181916.jpg

 

20191017_182225.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt tips. Har linolje som jeg bruker på stålsyklene mine, så blir nok en runde med det. Sikkert lurt på reservehjulsholderen også. 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 volt tap på hovedlys høres ikke mye ut. Dog slår det friskt ut på effekten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...