Jump to content
LRforum
Jasswass

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen

Recommended Posts

Bolten skrudde seg så langt ut at tannhjulet flyttet på seg og mistet inngrep i akselen til oljepumpa. Resultat: jeg mistet oljetrykket.

Slo av motoren tvert da jeg hadde stoor mistanke til hva det kunne være. (motoren overlevde uten skavanker)

Bolten var skrudd til på moment og alt ting. Det var nok det at jeg ikke hadde gjort reint nok

da jeg satte inn den nye bolten med gjengelock.  Var særs nøye med dette på neste runde.

På den D2èn jeg har nå skal det ikke være byttet oljepumpebolt og den motoren har 326000 km på teller`n.

Er i sterk tvil om jeg kommer til bytte den/lime den eller ikke.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

PKK del en unnagjort og det gikk så greit som det kunne gå, men uten å få godkjent. En skikkelig dustefeil med bremselyset oppe på bakdøra som ikke virket. Det funka fint sist uke da jeg testa alt og fant ut at jeg var klar for å bestille time, men noe har streika siden da. Ettersom det ikke er strøm til pæra, blir det en runde i kveld med sjekk av ledninger etc. Bør være innafor rekkevidde å få løst dette slik at jeg kan få kryssa ut den utafor verkstedet på vei til jobb i morra. 

 

Ellers veldig fornøyd!

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minutter siden, Jasswass skrev:

En skikkelig dustefeil med bremselyset oppe på bakdøra som ikke virket.

 

Hadde samme feil i høst. Hos meg hadde dekselet til bremselyset "gnagd" over "ledningen" som er limt i ruta (ser ut som tykk varmetråd). Ble anbefalt å strekke ledning fra koblingspunkt nederst på ruta og trykke denne inn mellom rute og gummi list. Jeg fant en bedre måte. Har funket så langt. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var bare et brudd inne i gummipølsa mellom karm og dør. Første sted å sjekke og enkelt å bytte ut litt kabel. Nå funker det !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nå hatt gleden av å kjøre ikkedryppende og nygodkjent Defender på fisketur. Ting funker og den er rett og slett helt topp å eie! Det er en fryd å en ha slik bil i sitt rette element, selv om deler av husstanden mener dette ikke er egnet for transport av mennesker uten slik entusiasme...

 

20190531_215205.jpg

 

20190601_160626.jpg

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke så stas igjen. Vrir om nøkkel og startmotor bare klikker. Ikke antydning til å prøve å dra rundt. Må sikkert plukke ut startmotor og fikse...må bare få flyttabilen hjem først. Ahhh...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er vi atter på veien igjen :-) Jammen på tide!

Repsett til innslagsreleet ankom i dag (til den nette sum av ca 150 kr ferdig i postkassa) og litt etter legging var det fyr på briten igjen. Tok ned starteren da det strengt tatt var en veldig enkel og rask affere. Mye triveligere å stå å dille med bytte av smådeler på arbeidsbenken inne enn å ligge under bilden med slik småplukk. 

 

20190619_203554.jpg

Greit med en kattevask av denne også.

 

20190619_205149.jpg

Slik så det ut ved åpning. Godt brukt.

 

20190619_210514.jpg

Synderen øverst. Tydelig slitasje på kontaktflata der. Ny nederst.

 

20190619_210506.jpg

Ny til høyre og tynnslitt gammel til høyre. For tynn til at det blir skikkelig kontakt altså.

 

20190619_213328.jpg

Nye kontakter inne og pussa samtidig også godt av kobberringen på innslaget. Svipp og sammen igjen og inn igjen med starter'n. Den 15mm muttera øverst er helt ok å komme til med en liten forlenger. Kom til såpass at jeg skrudde den på med fingra først.

 

 

Men se hva man fant (foruten overraskende rein motorblokk uten oljesøl!)

20190619_214503.jpg

Bonusen med å ta ned starteren var at jeg fant ut at jaggu sitter det ikke noe som unektelig ser ut som en Defa blokkvarmer der også! Det var jeg ikke klar over, så da er det bare å plukke med seg en tilhørende kabelstump og skjøt, så har jeg varm motor når minusgradene atter gjør seg gjeldende om ikke altfor lang tid. Dette kan heller ikke forrige eier ha visst om - enten det eller så trengte han tilhørende kabler til andre prosjekter da han solgte meg bilen. Jaja - satser på at den funker da. Det skal vel noe til at den ikke gjør det.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takgrinda er atter på plass for sommerens utflukter. Og da snakker vi skikkelig grind!

På en av årets lyseste kvelder litt tilbake fikk omsider arbeidslyset bak på grinda passe skikkelig oppkobling med egen bryter i dash. Det blir nok mer bruk for det på langtur utover seinsommeren. 

 

Har i dag midlertidig flytta reservehjulet opp i høyden til fordel for muligheten for enkel montering av sykkelstativ på hengerfestet nå i ferien. 

 

Tok da av hele holderen på døra og erstattet den med ei aluplate jeg hadde til overs. Ikke akkurat pent, men duger for nå. Blir nok eget reservehjulsfeste på sikt slik at ikke bakdøra trenger ha hele vekta av hjulet. Nedre hengsle bærer litt preg av å ha holdt hjul i 20 år. 

 

20190707_203446.jpg

 

Er også i prosess med å lage nedfellbart bord på innsida av bakdøra. Blir nok ikke veldig fancy, men mye å stjele ideer fra der ute. 

 

Vurderer også ei lavere og enklere takgrind. Både høyde (uten last), enklere av og på samt noe mindre vindstøy? Lurer på om det kan bli et fra Flatdog om jeg ikke finner ert brukt her hjemme. Kanskje til og med ei grind som er tilpassa Def 90 som plasseres bak på 110en kunne funka. Tenker at det kanskje egentlig er tilstrekkelig med plass, og jeg regner med at det merkes mindre til vindsusen fra stativet om det ikke er noe rett over hodet.

 

Noen som har tanker om slik? Få se en 110 med 90 takgrind...

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme symptomer med slitt startmotor. Jeg bestilte repsett slik du har gjort og etter at det ble levert har jeg ikke opplevd problemer med startmotoren. Uten at repsettet noengang ble montert...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Espen Olsen skrev:

Jeg hadde samme symptomer med slitt startmotor. Jeg bestilte repsett slik du har gjort og etter at det ble levert har jeg ikke opplevd problemer med startmotoren. Uten at repsettet noengang ble montert...

 

 

Er vel bare et spørsmål om tid før du trenger det. Ville helt klart bytta kontakter så du slipper å stå et eller annet sted å ikke få start. Et repsett gjør vel lite nytte på ei hylle i boden :-) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mekker bord til bakdøra og så fikk jeg det for meg at jeg samtidig kunne sette på ny plate inni bakdøra. 

 

Det gamle var godt brukt og siden jeg har vridd viskermotoren for å få bedre plass til bordet, dekker det ikke lenger helt. 

 

Ny plate i tynn og lys kryssfiner er tilpasset, oljet og klar for montering i morra etter tørk. Bordet blir nok også i tilsvsrende materiale, bare tykkere. 

 

20190708_220012.jpg

Tilpassing med den gamle som mal. 

 

20190708_224116.jpg

Prøvemontering

 

20190708_230310.jpg

Ferdig skåret, pusset og oljet. 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bord ferdig. Ufancy og enkelt, men funker som fjell. Har ei aluplate som brukes til varmeskydd ved bruk av brenner. 1,6mm bremsewire til sykkel er spot on for støtte, og såvidt felt inn i plata. 

 

20190711_225714.jpg

 

20190711_230323.jpg

 

20190711_224154.jpg

 

20190711_224117.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice, aluplate mot varme er nok lurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja helt essensielt mener jeg. 5mm finerplate er ikke så vanskelig å omgjøre til bål...

Bordet blir nok ikke bare komfyr, men greit at det funker til det også.

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gamletakgrinda er nå solgt og har også fått tak i ei brukt Frontrunner grind i kort (tilpasset 90) utgave. Ikke akkurat strøken og for dyr ut fra det, men levert på døra og det var i hvertfall smidig. Mindre lyd, fremdeles lyst og fint fra takluke og vesentlig mindre støy. Blir å montere arbeidslys etc. igjen også er vi klare for tur igjen! 

 

Må få tak i en passende stige etterhvert også. Rop ut noen har! 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 1.3.2019 den 13.56, Siggen skrev:

Herlig bil!
Velkommen :)

Blir spennende å følge med her frem over!

 

Selv om bilen er bra med tanke på rust vil jeg bare kjapt anbefale en slik behandling:

 

http://www.gardermoenantirust.com/425955749

 

Tror kanskje disse er de som holder til nærmest, hvis du holder til på Hamar.

 

Har nå bilen til behandlig hos disse. Håper de gjør en bra jobb. Noen som har erfaring med dette firmaet fra før?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henta den i dag hos Gardermoen Antirust og det ser ut til å være ok utført jobb. Bra pris og svært fleksible på åpningstider hva levering og henting angår også. Pluss i boka for det. Nå lukter det skikkelig sau på gårdsplassen her :-) Regner med at det roer seg litt etterhvert som fluidfilmen får lufta seg og tørker litt i sommervarmen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To mindre 12w led arbeidslys av det litt mer diskrete slaget er nå ferdig koblet opp bak på Front Runner takgrinda. Mørkt var det også etterhvert...

 

 

20190716_232841.jpg

 

20190716_232818.jpg

 

20190716_232643.jpg

 

Fant igjen et fint reservehjulsfeste fra en av Jeepene og det funker like godt på Land Rover hjul og enkelt å tilpasse til stativet. Da slipper jeg å styre med stropper og slik. Ser mye ryddigere ut også. 

 

Galvanisere øyekroker str M8 fra Clasern og tilhørende bolter blir klin likt som surrekrokene fra Front Runner. Veldig kjekt og fleksibelt system! 

 

20190716_232917.jpg

 

 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minutter siden, Jasswass skrev:

Henta den i dag hos Gardermoen Antirust og det ser ut til å være ok utført jobb. Bra pris og svært fleksible på åpningstider hva levering og henting angår også. Pluss i boka for det. Nå lukter det skikkelig sau på gårdsplassen her :-) Regner med at det roer seg litt etterhvert som fluidfilmen får lufta seg og tørker litt i sommervarmen. 

 

Jeg benytter Funderud i Eidsberg med samme saueoljebaserte Fluid Film.  Veldig bra. Pass på å rebehandle når du ser det begynner å tørke - den skal oppleves som fuktig, da kryper den under vann/saltlake og beskytter best.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pass bare på at rustbehandleren din er nøye, og ikke som de som har tatt f.eks denne Mercedesenmb-rust.jpg

 

"fagmessig " behandlet 2,5 år før bildet be tatt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, JokerS30 skrev:

Pass bare på at rustbehandleren din er nøye, og ikke som de som har tatt f.eks denne Mercedesen.

 

"fagmessig " behandlet 2,5 år før bildet be tatt. 

 

Spørs om det ikke har vært noe dårlig med behandling på denne mercen i årene forut or denne "fagmessige" behandlingen også. Om de ikke har boret hull i kanalen for å komme til med guffa så hjelper det lite å male på utsida...

 

Det tyter FluidFilm fra alle åpninger i ramma mi og ser ut til å være god dekning ellers i alle kriker og kroker under bilen så får satse på at de har gjort som de skal. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...