Gå til innhold

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Jasswass

Anbefalte innlegg

Måtte ha ny caliper til ene bakhjulet, hvor stempelbytte i den gamle ble en vanskelig affære. Den nye dukka opp fra Tecno Classic i dag. De kunne selge en rimelig en og sendte kjapt. Tok ca en liten podcast å bytte og vi er et lite steg nærmere klar for pkk-sjekk. 

 

20210525_235034.jpg

 

Har en liten klunkelyd som virker å følge rullehastighet. Blir ikke helt klok på opphavet til den. Er der ved pådrag eller rulling, men ikke ved brems. Kan være et kryss i en mellomaksel, men har ikke kommet så langt som å plukke av for å teste hvilken det kan være. 

 

 

Endret av Jasswass
(Bare kødd å få lagt inn bilder nå forresten...)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida...klunkelyden hadde ikke noe med drivverk å gjøre. Det var rett og slett en bremsekloss som klatra litt på drriesporene på den nye skiva og smalt ned igjen for hver omdreining. Bytta bare om på kossenes plassering og problem løst. 

 

Neste nå blir vel å måtte bytte frontruta før EU-kontroll. Den har en sprekk - riktignok på høyre side - men jeg mistenker at den ikke går gjennom... Dette får ei bilglassjappe ta seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny frontrute på plass...selv om man kunne fått dette til ca halvparten av egenandel ved å kjøpe glasset selv, så valgte jeg å la Riis ta seg av denne jobben. Det gis ikke garanti for at glass kommer fram helt, samt at jeg sikkert hadde knota nok med å få det inn. Smooth med ripefri og steinsprut/sprekkefri utsikt!

20210603_105214.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re posten din fra 15. Februar om kollapset luftfilter:  I original forfatning går luftinntaket på TD5 på kraftig vakum.  Det er en stator rett før filteret som skal spinne ut partikler fra luftstrømmen, men den skaper også kraftig friksjon.  Vet ikke om bilen din er chippet, men du vil sannsynligvis se svartrøyk ved belastning med turtall under 2000.  Særlig med tung henger.  Anbefaler mod av filterhus ved å lage ett ekstra luftinntak.  Let under ombygginger/modifiseringer, der har jeg postet en oppskrift for noen år siden.  Min bil gikk merkbart bedre etter modding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gode innspill. Gjorde faktisk denne mod'en etter oppskrifta det siktes til på luftfilterboksen som sto i tidligere, uten at at jeg egentlig kunne merke noe forskjell fra før mod. Den boksen hadde noen andre skavanker på festene til lokket, så den ble etterhvert byttet til en pent brukt en. Er nok vel så mye restriksjoner pga. snorkel tipper jeg. 

 

Meen...heller mot å beholde løfta luftinntak etter å ha sett tilstanden på luftfilteret etter noen mnd. uten snorkelen og bare originalt inntak nede på sida av bilen. 

 

I helga ble det gjort forsøk på rehabilitering av ett slitent sammenleggbart solcellepanel. Fikk et defekt 120w panel, og tenkte jeg ville gjøre forsøk med loddebolten på det. Etter litt pusling og litt ny kabel viser det flotte 19v i sola, noe som burde være en slags friskmelding. 

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i par slike koblinger og koblet kabel rett på c-tek'en som sørger for lading av forbruksbatteriet. De koblingene var veldig fine å bruke. C-tek'en er jo klar for å være laderegulator også for solceller uten å trenge andre remedier. Lang nok kabel til å legge på tak eller så.

 

Etter det har det vært gråvær, så har tilgode å teste ladinga in real life...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er både bil og eier ferieklare. Inverter har fått bryter i mud-konsollen og har endelig fått somla meg til å få på plass den gamle arb-kompressoren fra tidligere jeep-prosjekter. Den fikk bo under andre seterad og også koblet opp med bryter samme sted. Klar luftmadrasser, sykkeldekk og kanskje og et BFG eller fire. 

 

Med 30 grader + så hadde det vært greit med fungerende ac også, men der forsvinner gassen såpass fort at jeg ikke trur jeg gidder å fylle på denne sommeren. Var bare et par mnd med moro sist. Mistenker at det er kondensatoren, ettersom den ser rimelig sliten ut, men den er fryktelig dyr syns jeg. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter å bare ha vært gjestemekaniker på en ren og pen D4 den siste tida, fikk min egen gamling litt oppmerksomhet igjen i dag.

 

Det ble bytte av vannpumpe og øvre radiatorslange med tilhørende nytt alurør inn på motor. Å bytte vannpumpa var en grei nok jobb, men litt skruing for å komme til. Tok ikke av returolja fra turbo som jeg har sett mange gjør, men kom lett til ved å skru ned det vanlige oljefilteret og løsne brakett til rotorfilter. Helt klart på tide med vannpumpa. Den så rimelig sliten ut, og lagde også litt rare lyder. En kvitrelyd forsvant i hvertfall fra motorrommet etter byttet, og det er bra. Var også tegn til lekkasjer både fra pumpe og slagestuss ut fra motor, så på tide å gjøre noe der også.

 

Bytta samtidig også termostaten, men den jeg satt i viser seg å være en med langt lavere åpnetemp. Har med original termostat fra 1999 (!) ligget på ca 90 grader (+/- litt), men den nye ligger visst på omlag 80. Visste ikke at det var flere typer... Må sjekke delenummeret trur jeg. Lavere temp er sikkert fint på sommeren over fjellovergangene, men mistenker at det blir slunkent med varme i kupeen til vinteren med den der, så må nok bytte tilbake til den gamle. Tanken var å gjøre det prevantivt, men ikke noe sjakktrekk denne gangen altså...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Langtur til fjells i helga som var og det var bare fryd og gammen! 

 

20210925_085132.jpg

 

Sliter litt med dugg inni PIAA led-lampene, men kan ikke se noen åpenbare veier for å åpne for tørk. Noen som har vært borti tilsvarende? Det genereres jo ikke mye varme inni der, så ser ikke helt at det skal gå over av seg sjøl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vinterdekk på i dag, samt en liten runde med fluidfilm på strategiske steder. Blir en mer omfattende runde når jeg kommer meg på bukk inne etterhvert. 

 

Bytta medbringere foran da det var antydning til bevegelse, mest på venstre side. Hadde liggende et sett med HD og de er kjappe å hive over. Ble skikkelig tight, så tror nok akselsplines er gode. Fikk også sett greasetilstand på hjullager, og det så veldig bra ut. 

 

20211120_142923.jpg

 

Gjorde også et lite forsøk på å få liv i eberspächer'n igjen. Slår på med panelet inni, og det gir ingen hint om at ting ikke virker. Likevel skjer det ikke noe annet enn at timer'n trller ned. Ikke noe tikking i dieselpumpa slik det pleier å være, så tok av denne for en liten funksjonstest. Slik jeg forstår den, så jobber den ut fra korte elekriske pulser? I så fall så funker den - testa den med supplyspenning fra ctek lader. Om den skal gå med kontinuerlig 12v så er det ikke helt som det skal...

 

Rensa også det lille nettingfiltetet inni pumpa. Det var litt guggete, men ikke tett. 

 

20211120_124015.jpg

 

Men nei...ikke noe varme nå heller. Bør få den i gang før vinteren setter skikkelig inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt sikker på at disse doseringspumpene bare er en spole som trekker et stempel fram - dermed klikkingen.

Brenneren styrer drivstoffmengde basert på antall klikk per minutt - ettersom hvert klikk er en bestemt mengde diesel. Så for å funksjonsteste så må man skru strømmen av og på gjentatte ganger. Naturligvis om du setter 12V på den og det skjer nada - da er etter alt å dømme pumpa ferdig (husk at polaritet må være riktig) - men det er utrolig hva disse tåler - jeg har sett sånne som ser langt værre ut, som fortsatt har fungert helt knirkefritt.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bortskjemt voksen Defendereier fikk visst kalender i år! Stas...

 

Takk til mannen med Disco 4. Måtte du få færre feilmeldinger til jul! :-)

 

20211201_173303.jpg

 

 

Forresten kjølig i Defenderen om dagen uten fungerende Eber-varmer og med sommertermostat... Må vel ratt kle på seg, manne seg opp og få bytta tilbake til 90 graders termostat om ikke anna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bilen går som ei klokke om dagen, og har gjort jobben på flere langturer over fjellet i det siste. Seinest på vei inn i Gyda i går efta...står nå i Trøndelag og jeg er spent på hvor mye vsnn som flommer ut når jeg åpner døra etter nattas dusj. 

 

...men ved en liten rutineinspeksjon her om dagen så jeg at det atter lekker fra bakre utgående på fordelingskassa og inni håndbrekktrommel. Er jo ikke lenge sida det ble bytta tetting her, så her er det noe gæli som ikke er rett. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt negativmodus i dag: 
Jeg tror jeg må erkjenne at det er noe topprelaterte greier på gang... Innimellom får jeg plutselig tap av kjølevæske og/eller plutselig en god del luft i kjølesystemet. Veldig varierende tydeligvis, ettersom jeg nylig har hatt flere helt problemfrie langturer på til sammen opp mot 1500km med den uten en dråpe i minus eller andre utfordringer. Her om dagen gikk bilen plutselig tilbake i vrangmodus og tempsensor hopper opp og ned pga luft i kjølesystemet igjen. Lufter og fyller på litt og så er det bra en stund igjen. Noen ganger bare for en dag og andre ganger bra i lang tid.

 

Finner ingen synlige lekkasjer utvendig, så har landa på at det enten er topppakning  som lekker mellom kjøling og eksos (vanskelig å kjenne om det er eksos eller bare luft egentlig) eller toppen sjøl som har tilsvarende sprekk og lekkasje. Virker imidlertid som det kan være en form for temperaturavhengig lekkasje, dvs. at det er verre med rolig småkjøring på halvvarm motor enn langkjøring hvor motor har jevn driftstemp over tid. Kan muligjens ha noe med hvor lang tid motor har fått på å bli varmfør det belastes noe særlig? Velvel, uansett noe som må løses. 

 

Blir vel nødt å plukke av topp, inspisere tilstand på pakning og ev. få levert toppen til trykktesting (er vel noen på Brumunddal som kan slik om jeg ikke husker feil). Er det nå egentlig vits å bruke penger på slik testing? Lukter vel fort inntekter for Turner engeneering uansett....

 

Eller er det andre gode forslag på hva disse symptomene kan være? 

 

Har gjort toppbytter på en jeep en gang før. Det er stort sett ikke veldig hokuspokus, men en del skruing er det jo. Kvier meg imidlertid litt med å sette i gang, ettersom det er dårlig med skruplass innomhus her for tida...og våren er langt unna enda.

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...