Jump to content
LRforum

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Godt jobbet. Staselig bil i utgangspunktet, og når det klaskes på med forbedringer så må jo resultatet bli bra.   Fortsett med oppdateringer i tråden.

Herlig bil! Velkommen Blir spennende å følge med her frem over!   Selv om bilen er bra med tanke på rust vil jeg bare kjapt anbefale en slik behandling:   http://www.gardermo

Gratulerer med ny bil! Høres ut som dette blir en Defender som vil bli godt tatt vare på   Hvis du skal forbedre varmen så er vel ett av triksene å åpne opp hullet i torpedoveggen og sjekke

Posted Images

  • 4 weeks later...

Fant ut for ei stund sida at det sitter en defa blokkvarmer i bilen, men virker ikke ut dom det er noe særlig liv i denne. Har ikke brydd meg noe mer med den,  men det kunne jo vært greit å få litt forhåndslunk på maskinisten de kaldeste dagene.

 

Hvordan teste blokkvarmerens funksjon egentlig? Er ikke disse ganske enkle saker? 

Link to post
Share on other sites

Mål motstand med multimeteret ditt. 
 

Da ser du om elementet er helt. 
 

Alternativt har jeg en liten skjøteledning i arbeidsbilen hvor jeg har avisolert ytre kappen så jeg kan tre innpå amperemeteret og se hvor mye strøm det trekker. 

Link to post
Share on other sites

Elemantet funker det, det var bare en defa kabelforgreining som ikke var helt som den skulle. Gjør godt med noen timer med varmer, nå som det stort sett er under 20 kalde hver morgen...

 

Sliter imidlertid litt med eberspächer'n, noe som er typisk med slike vinterlige temperaturer... Den får til stadighet feil F53 etter noen minutter etter oppstart, som tilsier at den ikke vil tenne sikkelig. Spørs om det ikke er noe soting eller noe slik som er skyld i dette. Virker trangt å komme til, men får se om man ikke kan finne motivasjon til å kravle seg fram og sjekke.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Eber har tydeligvis helet seg selv og varmer som bare det, så da har heller andre ting blitt gjort.

 

En liten runde med påkrevet dieselfilterbytte, ny olje på motor med tilhørende filtre samt luftfilter. Klart mer skitt på luftfilteret etter samme kjørelengde og forhold nå etter en serviceperiode uten snorkel. Den skal nok på igjen. 

 

Da jeg lok ut luftfilteret, fikk jeg en overraskelse. Det var det hull i gitt...og krølla og rart var det også. Satt korrekt i av meg sjøl sist og jeg har ikke merka noe som helst fom skulle tilsi slik filterkollsps. Hva kan noe slik komme av?

 

Standard rimelig Britpart filter, men det burde ikke ha noe å si. Det går jo tusenvis av disse rundtom. 

 

Satt usnsett i et originalt LR-filter som jeg hadde liggende nå.

 

20210215_192529.jpg

 

20210215_192452.jpg

 

20210215_192507.jpg

Edited by Jasswass
Link to post
Share on other sites

Hm, kanskje det ja - men skulle være rart om det har kommet inn vann. Har ikke bedrevet noen form for vading eller tilsvarende, men det kan jo komme via fuktig luft og påfølgende kaldt vær kanskje. Kan kanskje være nok til at det har blitt litt ising på filteret? 

Link to post
Share on other sites
På 11.12.2020 den 23.56, Jasswass skrev:

Tok meg et kvarters tid i dag og bytta glødeplugger.

........

Synes ikke de gamle pluggene så altfor ille ut.

.........

Har ikke målt dem enda...

 

20201211_192613.jpg

 

Fikk ikke noen tydelige resultater av å måle motstand på de gamle glødepluggene, men hadde oppe seteboksen i dag og kom på at skulle teste de gamle pluggene. Tre av fire var helt døde og reagerte ikke på få strøm rett fra batteriet (startkabel fra minuspol holdt fast gjengene på plugg og satte så pinnen på plusspolen). Den siste glødet opp kjapt akkurat som den skulle. Ikke så rart bilen var litt treig å fyre opp i mange minus... 

 

Målte samtidig batteriet mitt Biltema 95ah AGM, og det sto ikke veldig bra til. 12.2V målt rett på polene så det er ikke akkurat ungt og lovende lenger. Mistenker at kanskje dynamoen min ikke gjør helt det den skal for å toppe opp et AGM skikkelig. Det er vel spenningssensitv enhet på td5'en? Ser bare en sjelden gang over 14v på voltmeteret i dashen mer enn bare korte perioder rett etter start i kaldt vær. Oftest ligger det rett over 13v etter noen minutters kjøring. 

Klarer td5-dynamoen (en frisk en) å holde liv i et AGM batteri over tid? Om den normalt skal klare å levere 14,7v så burde vel det gå fint? Eller er det bedre match med et standardbatteri med bra størelse? Eller er det bare batteriet mitt som kødder det til med å ikke klare å ta imot mer, og at dynamoen blir lurt av dette? 

 

Skal sjekke jordkoblinger etc., men om det ikke er noe feil der, så er det vel bare rett på ny dynamo og nytt batteri? (om jeg ikke får dratt i gang igjen dette her da...noe jeg tviler på ettersom det uansett har fått skikkelig ctek-lading i ny og ne de siste ukene)

Edited by Jasswass
Link to post
Share on other sites

I dag dukka det tilfeldigvis opp et nytt Biltema AGM 95ah batteri her, så da blir det nytt batteri til bilen og så får det gamle leve en stund til som forbruksbatteri baki. Snekrer nok kasse og litt innredning etter vinterferien, men venter med å sette inn skikkelig til bilen har vært på EU-sjekk. Da slipper jeg ut og inn og ut igjen med bakre setebenker. 

 

Blir en Ctek d250se som skal få ta seg av ladejobben. Det blir både enkelt, skikkelig bra og fleksibelt fram i tid. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Fikk inn nytt Biltema 95ah AGM batteri i dag, og fikk samtidig gjort litt opprydding i gammelt kabelrot i setekassa. Blant annet så ikke strømforsyninga til ECU særlig bra ut. Bra å få i orden. 

 

20210308_190819.jpg

 

Skal også legge inn ei lita minusskinne nedi der så det ikke trengs så mange ringer rett på batteriskoa. Vil helst ha et ryddig 12v opplegg.  

Edited by Jasswass
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Etter å ha kjørt ei stund med nytt batteri har jeg også fulgt med litt på ladespenninga. Nå har den jevnt over ligget på 14,6-7 ei god stund etter oppstart og etterhvert roet seg til rundt 14 blank ubelastet. Det betyr at td5-dynamoen fint leverer det den skal for AGM batterier, men at gamlebatteriet ikke har klart å trigge den til å gjøre så.

 

Har fått henda på en brukt ctek dc-dc lader, og nå skal den inn baki sammen med forbruksbatteri. Blir også å sette inn en helt enkel og grei inverter i samme slengen. Må bare finne ei grei rute for kabling fra startbatteri i setekassa og bak til lader og batteri som skal stå i ei kasse i bagasjerom/rett bakom andre seterad.

 

20210313_110047.jpg

 

20210313_110103.jpg

 

Tips: for litt grov kabling til ymse installasjon kan det anbefales å kjøpe egnet sett med startkabler. Til rundt en hundrings eller to får man da 5-7 meter med 10-35mm2 godt isolert kobber. 

Edited by Jasswass
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Litt kjapp snekring og litt installatørvirksomhet i boden i går og litt pusling ute i sola i dag så var det blitt campingstrøm i bilen. Batteriet passer perfekt under sittebenken på ene sida og elektronikken (dc-dc lader, inverter med tilhørende stor automatsikring, samt en vanlig sikringsboks til andre forbrukere) i det lille hjemmesnekra sikringsskapet. Hele kassa er laget slik at den lett kan kobles fra og tas ut ved behov.

 

Var også inni inverter'n en tur og henta ut mulighet for oppkobling av ekstern bryter. Den sitter alt klar i dashen, så bare et lite kabelstrekk. Tenker en 7-leder hengerkabel er godt egna til diverse slik framover. 

 

Har igjen å koble om noen av de faste forbrukerne til å ta strøm fra forbruksbatteriet. Tenker i første omgang et lite interiørlys baki, kontakt til kjøleren, et USB ladepunkt og muligens arbeidslys og kompressoren. 

 

Tenker også å kle inn boksen.

 

20210314_170953.jpg

 

Kjapp gjennomgang av hvordan dette er koblet opp.

 

Ettersom jeg har varmluftsforgreininger i setekassa, så er det ikke plass til to batterier der hos meg. Det er jo den absolutt beste plasseringen for batteri nr. om man ikke har anna ræl som tar opp plassen. Derfor måtte jeg finne alternativ plassering. Det ble baki under høyre langsgående benk. Perfekt høyde for et kurrant batteri som mange bruker og kjenner: Biltema AGM 95ha.

 

DC-DC laderen sørger både for riktig lading av batteriet når motoren går (starter når den senser at dynamoen er i gang, typisk fra 13.1 eller noe slik), samt å koble fra hverandre startbatteri når motoren stanses (når spenningen synker under laveste ladenivå -12,8v eller noe slik). Fordelen over et vanlig spenngingssensitivt relè er at du med en skikkelig DC-DC lader får riktig ladespenning til forbruksbatteriet uavhengig av hva dynamoen tolker at startbatteriet trenger (særlig viktig  med AGM batteri og "moderne" dynamo). Jeg fikk tak i en Ctek d250s dual (gammel utgave av d250sa og d250se), som lader med opp til 20a. Denne er fryktelig lett å koble opp. Ladeprogrammet er akkurat som med en vanlig god Ctek vegglader. Tilsvarende finnes i andre merker også (bl.a. redarc og andre og rimeligere - fant bl.a. en ok en på Amazon til ca tusenlappen). Denne kan få strøm fra både dynamo/startbatteri og kan også ta imot direkte fra solcelle om man vil det. Jeg tror ikke jeg kommer til å gå for solcelle, men har da muligheten om jeg skulle ble helt kong camping i framtida...

 

Kobling:

Dro pluss fra pluss startbatteri (trenger ikke mer enn 6mm2 kabel om man ikke skal over 5m lengde), via en sikring rett etter startbatteri, og rett på +inn på Ctek'en. Minus på ctek til et godt jordpunkt - samma kabel. Samme med minus på forbruksbatteriet (brukte 16mm2 jordkabel fra betteri). Hos meg brukte jeg ene sikkerhetsselefestet i gulvet bak 2. seterad (inni høyre side på boksen på bildet over her) til jord. Dette lot til å være bra. Så er det bare +ut fra Ctek til + på forbruksbatteri så er ladinga koblet opp.

 

De andre tykke 16mm2 røde og svarte på bildet er mellom forbruksbatteri og iverteren, koblet opp med en 70a automatsikring fra Biltema.

 

Og så har jeg et sett med 6mm2 + og - fra forbruktsbatteriet/jord til den lille sikringsboksen til venstre i bildet. 

 

Ganske så overkommelig.

 

Gleder meg til å teste det i bruk, men forventer at det skal funke bra. Det er i hvertfall intensjonen :-)

Edited by Jasswass
Forklaring av hvordan koblet opp.
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Et bilde av plassering @tiopet. Batteri biltema agm 95Ah er helt supert under setet i min bil (minibussvariant fra gammalt av). Batteri er sikret med en stropp så det sitter helt fast. Bygde kassa akkurat samme høyde som hjulkassene for lettere integrering av ev. seinere modifikasjoner. Den tar jo seff litt verdifull plass i bagasjen, men på tur med full bil er det der innerst at en uansett ikke får tak i det en har pakket, så dermed minst problematisk for meg. Slik den er bygget nå så er det bare å pakke rundt den. Lufting nok ut under sette retning forover, og AGM er jo strengt tatt tett uansett. Har også et lokk som skal mot batteriet slik at det blir ryddig bakover.

 

Skal ta ett til når helt ferdig med "kledning".

 

Det er også god plass til lignende oppsett under seteplata i forlengelsen av batteriet også (og mer ute av veien egentlig), men der har jeg fast plass til litt anna stasj på tur.

 

 

20210314_220200.jpg

Edited by Jasswass
Link to post
Share on other sites

Takk for bilde. Veldig bra oppsett det der.

Den c-tek laderen var genial, da har jeg en mulighet til å tenke på i stedet for ladeskille rele.

Jeg har 9 seter med 4 klappseter baki, så en slik kasse i min går ikke. Men jeg har da plass til et batteri til i setekassa.

Link to post
Share on other sites
19 minutter siden, tiopet skrev:

Takk for bilde. Veldig bra oppsett det der.

Den c-tek laderen var genial, da har jeg en mulighet til å tenke på i stedet for ladeskille rele.

Jeg har 9 seter med 4 klappseter baki, så en slik kasse i min går ikke. Men jeg har da plass til et batteri til i setekassa.

 

Ja den er knall. Da tar du to batterier i kassa. Går to sånne gule som jeg har oppi der, så perfekt det. Bare bygg opp gulvet litt så det blir ca flatt. 

 

Mulig det blit trangt med ctek'en oppi der også, men den har du plass til i kassa under passasjersetet. Et par kabler på 6mm2 med litt flexistrømpe drar du lett imellom  parallelt med der pluss til ECU går. 

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Måtte krangle litt med et støtdemperfeste og ei rusta foringshylse i dag, men jeg og vinkelslipern vant. Satt på et par fastere dempere bsk for motvirke litt krenging med tung bil. Får se hvordan det oppfører seg på neste tur. 

 

20210407_230459.jpg

 

Ellers fikk den samtidig med sommerdekk også en liten avspyling etter noen turer på vårlige grusveier...her er en haug fra den ENE hjulbuen...

 

20210407_230148.jpg

 

Og så er det en liten bekymring som ligger og lurer: opplever litt lugging ved igangsetting fra 1. Kjenner jeg ikke er helt klar for å prøve meg på kløtsjbytte sjøl, da jeg kvier meg for løftejobben (kasser ned eller motor ut..). Har bare gårdsplassen og litt dårlig med løfteutstyr. Men kan det være noe anna da tru? Har spurt i tråd her... 

Edited by Jasswass
Lenke
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mens jeg venter på deler til større jobber, så fikk jeg skifta tre styreledd som knirka og sang på siste verset. Ikke noe særlig slark, men sprukne mansjetter og kommende EU-kontroll. De gamle satt selvfølgelig godt i rustrne gjenger, men med godt med varme så slapp det greit. Satte inn nye ledd med smørenippel og var raus med alupastaen på gjengene så framtide jobber skal bli lettere.

20210411_130159.jpg

 

Måle lengden på trackbar så nøye jeg klarte og stilte inn det nye oppsettet så likt som mulig. Virker ok etter en prøvetur. Må justere litt igjen på lengden fra droparm for å få rattet heelt rett, men må visst bytte litt til...

Kjente litt skark på leddet på droparmen, så må nok bytte det også før EU. Ser det er repsett å få kjøpt. Regner med at det er greiest ettersom slike armer pleier å sitte som f... og jeg ikke har diger og riktig avdrager.

 

 

Tok samtidig en runde med fettpressa på mellomakslene. 

Edited by Jasswass
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Fant ut ved å kontakte tidligere eiers faste verksted at kula på droparmen ble byttet for 6 år og ca 70000km siden. Den gang ble det satt på "genuine" kule. Greit å vite at de kan vare en stund i hvertfall. Om man kan få satt i smørenippel (og bruker denne), så kan de sikkert vare enda lenger. 

Samtidig ble det visst satt inn ny dieselpumpe (og ut med tanken for rens etc). Fint for meg. 

 

Og så ser det IKKE ut som det har vært byttet noe svinghjul noen gang likevel. Nuvel... Da må det i hvertfall være ok å gjøre det nå etter drøyt et par hundre tusen km. 

Edited by Jasswass
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...