KjellB Skrevet 16. juni 2020 Del Skrevet 16. juni 2020 Jeg må bare si at jeg er imponert over all kunnskapen her, og ikke minst Jasswass som fikser både det ene og andre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. juni 2020 Del Skrevet 16. juni 2020 På 26.5.2020 den 12.52, Jasswass skrev: Du kommer snart i halvproffklassen , du også. Gammel bil,fritid , noen ønsker og så er du igang. Og selvfølgelig med VBF i bakhånd ved problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 16. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2020 5 timer siden, Erik Iversen skrev: Du satt ikke inn en lang bolt der det skal være en kort? Eneste bolten på fremsiden av fordelerkassa mener jeg. Den vil touche drevene hvis du bruker en av boltene bak her. Kan være greit å sjekke,? Mener egentlig jeg har hatt god kontroll på hvilke bolter som satt hvor, og de er brukt der de satt på originalkassa, men ja, det er uansett verdt å sjekke på nytt. Har ei tegning som viser korrekt boltelengde som kan sjekkes mot. 4 timer siden, lafterolf skrev: Sjekk om du har løs blikkflens på medbringeren på fordelingskassen. Gjelder fremre mellomaksel. bra tips - skal sjekke det også. Kan godt stemme med slik lyd. 31 minutter siden, gautes skrev: Og selvfølgelig med VBF i bakhånd ved problemer. oh jess...uvurderlig :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 16. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2020 (endret) Lyden er tilstede også uten fremre mellomaksel, men langt svakere. Bolter er plassert rett, så er nok ikke synderen. Kan det være lager på et av de utgående? Tenker i første omgang på fremre ettersom lyden ble svakere uten akslingen. Benyttet anledningen med aksling nede til å bytte pinion seal. 5 minutters jobb når man har det tilgjengelig. Hva skulle man gjort uten 52mm hjullagerpipe... Endret 16. juni 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 17. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2020 Alt i skjønneste orden! Lyden viste seg å være forsiktig flørting mellom brekktrommel og et løssluppent Ebersprächer varmluftsrør . Prøvetur på ny E6 avdekket et snev av komfort også i overlydsfart (dvs over 80). Nå begynner'n å bli ferieklar igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Så bra! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 21. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2020 Har over tid sliti litt med varierende trøkk i td5en. Feilkode inlet temp har kommet og gått litt. Har reingjort MAP-sensoren tidligere da den var skikkelig guggete, og det har hjulpet, men ikke blitt stabilt bra. Fant ikke noe feil på ledningnett heller, så før helgas tur bytta jeg til en ny sensor (bearmach type). Bilen går nå som ei kule, og det hela tida - ikke sånn annahver gang det gis på. Ikke lenger særlig bekymra for noe tyngre giring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KjellB Skrevet 22. juni 2020 Del Skrevet 22. juni 2020 7 timer siden, Jasswass skrev: Har over tid sliti litt med varierende trøkk i td5en. Feilkode inlet temp har kommet og gått litt. Har reingjort MAP-sensoren tidligere da den var skikkelig guggete, og det har hjulpet, men ikke blitt stabilt bra. Fant ikke noe feil på ledningnett heller, så før helgas tur bytta jeg til en ny sensor (bearmach type). Bilen går nå som ei kule, og det hela tida - ikke sånn annahver gang det gis på. Ikke lenger særlig bekymra for noe tyngre giring. Du skriver guggete, vil det si det ikke har vært noe særlig sprut i den, i den grad en Defender har sprut ? Jeg synes egentlig min går brukbart, men da vet jeg at denne MAP-sensoren kan være en ide å holde øye med. Jeg byttet luftfilter på min, det som satt der var svart og sannsynligvis ikke byttet på lang tid... Neste steg er å fjerne den midtre eksospotta og sette på et raka rør, EGR er fjernet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 22. juni 2020 Del Skrevet 22. juni 2020 3 timer siden, KjellB skrev: Du skriver guggete, vil det si det ikke har vært noe særlig sprut i den, i den grad en Defender har sprut ? Jeg synes egentlig min går brukbart, men da vet jeg at denne MAP-sensoren kan være en ide å holde øye med. Jeg byttet luftfilter på min, det som satt der var svart og sannsynligvis ikke byttet på lang tid... Neste steg er å fjerne den midtre eksospotta og sette på et raka rør, EGR er fjernet... Du merker nok også at din 90 er noen kg lettere enn disse lange bilene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 22. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2020 4 timer siden, KjellB skrev: Du skriver guggete, vil det si det ikke har vært noe særlig sprut i den, i den grad en Defender har sprut ? Jeg synes egentlig min går brukbart, men da vet jeg at denne MAP-sensoren kan være en ide å holde øye med. Guggete = klinete, tilgriset og urein = sensoren inne innsuget var skikkelig sota ned - trolig som følge av rester av eksos fra tiden med EGR. Dette har nok resultert i at sensoren ikke har funka, og dermed gitt standardverdier (i mitt tilfelle 119.9 grader temp på innlufta), som igjen gjør at bilen har dratt litt dårlig. Om bilen går normalt godt, er det nok å plukke den ut ved en anledning og ev. rengjøre den med snille metoder (om dette ikke er gjort i forbindelse med at EGR ble blendet). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 3. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2020 I dag vart det iskald blest frammi defender'n. AC'n vsr tett og er nå fullt funksjonell. Gikk på 780g med ac-gass. Sjøl om det nå er mer høstlige temperaturer, så vi klare for ny hetebølge! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 12. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2020 Litt småplukk og ferieklargjøring i det siste. Liten oljesjekk på differ (bytte foran) her om dagen, og i dag ble det såvidt litt innredning baki - dvs. plass for kjøleboks og gassbluss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 22. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2020 (endret) Sånn ble opplegget baki. Funker fett. Tilpasset et ok bluss fra Outwell. Finfin camp på fjellet også. Legg forøvrig merke til at det mangler et ekstralys... Mistenker at en eller annen løk har rygga inni meg da jeg sto parkert. Så nemlig slik ut etter forrige stopp...jaja, de sto jo utsatt til. Lykta er helt fin, da øyet på bøyla ga seg først. Bare å feste på nytt over ferien. Enten sveise på nytt øye eller fine på noe bedre. Endret 23. juli 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 23. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2020 (endret) Endret 23. juli 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. juli 2020 Del Skrevet 23. juli 2020 (endret) Reparer gamle festet eller lag nytt og like solid. Bedre med bøyd feste enn knust lykt. Endret 23. juli 2020 av gautes tyrkleif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 23. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2020 Jepp. Bra det ryker der og det først må. Hreler det enn å knørve lykta. Lager nok fester så lyktene kommer litt lenger bak mot grill. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 23. juli 2020 Del Skrevet 23. juli 2020 Flott camp a gitt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 19. august 2020 Forfatter Del Skrevet 19. august 2020 (endret) Sommeren har tuslet avgårde og det har Defenderen også gjort. Den har jobbet jevnt og trofast som pakkesel rundt om i landet, over en hel del fjelloverganger og småveier innover fjellet. Noen høydepunkter av LR-vennlige strekninger må sies å være Per Gynt setervei fra Skei til Skåbu/Espedalen, Jotunheimveien, Murudalen over til Heidal, Finndalen/Blåhøy (grusvei opp på 1617moh! ) og videre Slådalsvegen over fjellet til Lesja, samt en utsjekk av orkelsjøen og omegn ved Oppdal. Finndalen Blåhøe På vei ned igjen fra Blåhøe Eneste hickupen bilen fikk på turen var vindusviskerne som slutta å oppføre seg på siste strekningen hjem mot Hamar. Det kan vi leve med. En telefon til EWS og nytt rele og stoppbryter til viskermotoren var straks i postkassa. Etter litt trøbbel med releet jeg fikk, så oppførte viskerne seg slik de skulle. Bytte av stoppbryter på visker motoren var forøvrig en riktig så grei affere for oss med rattet på venstre side av bilen. Endret 19. august 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 5. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) Nå har'n fått på vinterhjul og ellers har det bare tusla og gått de siste månedene. Bare velstand. Har plukka fram et sett med nye glødeplugger som jeg tenker å få bytta til, mest som et forebyggende tiltak før det blir skikkelig kaldt. Meiner å huske at den var litt tung å få liv i da det var på det kaldeste i fjor. Har også satt inn hurtigkontakt til C-tek-ladern, slik at jeg slipper ut med setet og slik nå som setevarmen er kobla til. Vinterklargjøring med andre ord. Har også sysla med tanken om å jazze opp td5en en skvett, og i den forbindelse prøvde jeg å lese av MAPen fra ECU i dag. Der fikk jeg bare feilmelding på Nanocomen ca midtveis i prosessen. Hmmm...skulle ikke være så mye hokus pokus det? Satte på lading og tenker å prøve igjen seinere med fullt batteri og lader tilkoblet. Håper bare det er spenningsfallet som spiller meg et puss... Andre tips om hva som kan forårsake feil i avlesning? Endret 5. desember 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 5. desember 2020 Del Skrevet 5. desember 2020 Flott med en oppdatering igjen. Men, har du programmerbar motorstyring i din 99-modell da? Originalt kom ikke det før 2002. Har du den gamle, altså MSB, så må du skifte chip'n til med større lagringsplass først.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 5. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2020 (endret) Ja, vært lenge sida sist nå. Lite feil og lite tid til annet stell og fikling. Bare prioritert bruk og tur når det har kommet til Defenderen. Å, jo da. Dette med riktig ECU har vi på stell :-) Er godt klar over dette, men her har det nok vært god flyt av olje gjennom ledningsnettet med påfølgende hjernetransplantasjon en gang i tiden hos tidligere eier. En ettermontert NNN500020 her nå. Etter noen timer tilkoblet garasjeveggen ble det andre boller og avlesning gikk som en lek. Konstant spenning er viktig der altså (også nevnt i manualen fra Blackbox - så jeg etter å ha lest en gang til). Så får vi se hva vi får ut av dette... Endret 5. desember 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 11. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2020 (endret) Kan legge til noen erfaringer med lesing av MAP fra ECU også. Har hatt en del trøbbel med at avlesning og lagring av MAP ble avbrutt. Dette ble løst med en Ctek lader med "supply mode", altså ikke bare en enkel lader. Det var også avgjørende å bruke et lite nok minnekort. Selv om manualen fra Blackbox/Nanocom tilsier at 8gb kort skal gå, så fikk jeg ikke til med det 8gb kortet jeg hadde. Rota rundt og fant et 2gb kort og det funka mye bedre. (det går også fint med et microSD og SD-adapter) Her (lagt ut av Alive tuning) ligger det forresten noen enkel små videosnutter som vider det samme bl.a. denne: Endret 11. desember 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 11. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2020 Tok meg et kvarters tid i dag og bytta glødeplugger. Veldig grei jobb. Lang 10mm pipe, ledd og et par forlengere fra 1/4" settet er som trengs. Kjekt med ei lang bøyd spisstang om man har store hender. Synes ikke de gamle pluggene så altfor ille ut. Tre tørre med en del sot og en (nr.1 fra front) med litt fuktigere guffe på. Har ikke målt dem enda... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 14. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2020 (endret) I dag dro gammel'n E6 fra Brumunddal og opp Bergshøgda i 5.gir uten å lage kø...upåklagelig form på en aldrende engekskmann. Endret 14. desember 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 16. desember 2020 Del Skrevet 16. desember 2020 kun pga 2-felten det vel? Holdt du 110 km/t på GPS'n altså? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.