Gå til innhold

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Jasswass

Anbefalte innlegg

Noterer meg dette: Toyota av ny dato feiler såpass at den blir hentet av Viking for utbedring (bra oppfølging av forhandler der altså). Gammel primitiv Land Rover tar imens familien stødig gjennom hverdag og helgeutflukter... 

 

20230123_170213.jpg

 

 

Inkludert det som kler den best, nemlig å ta oss ut på små og ørlitt større ekspedisjoner...

20230122_145556.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vår i lufta og sommerhjula på bilen! Det gjør seg alltid! 

 

Fikk i samme slengen tatt en skikkelig spylings av kriker og kroker i understellet, med påfølgende runde med fluidfilm innunder bakre del av bilen. Fremre del får litt seinere, ettersom det skal gjøres litt mer vårservice der først. 

 

Etterpå ble et par gamle skvettlapper tilpasset og etterlignet Gwyn Lewis front outrigger mud shield. Ble bra. 

Har også bestilt ekte vare til å montere bak. Har en ei bra ramme, så tenker jeg det er god kost/nytte å ta vare på den. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårpussen har fortsatt med skifte av olje og filtre, dieselfilter og luftfilter + ei god runde med fettpressa. Den fikk seg også en skikkelig vask sånn at det også ser anstendig ut. 

Også går det rykter om at det skal dukke opp en liten dose med deler etter hvert. Da blir det mer å henge fingra i...

 

20230417_190004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Monterte dag et sett med Gwyn Lewis mud shields for baktraversen. Guffa på med fluidfilm først. Litt småknotete å lirke på plass uten å demontere alt av stag og dieselpåfylling etc., men tror og håper dette er et lite bidrag til forlenget liv på den gamle briten. 

 

20230513_155415.jpg

 

Skal også lage et sett for å dekke utrigger foran bakhjulene. Her er det mye kriker og kroker som er rustfeller når det blir utsatt for salting og grums. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers har det vært uttesting av bil som base for telt. Lånt taktelt av en kompis. Veldig kjapt å sette opp og lite kresent på underlaget kontra bolig på bakken. Vrldig poppis hos smågutta. Absolutt et greit konsept, men ikke heelt solgt. Mye vekt på tak, en shwæær ting å lagre når ikke i bruk. Dette veier 79 kg og lavvoen min veier 8kg... Ikke noe særlig å kombinere taktelt med andre ting på taket (kajakk/kano/sykler etc). Og ikke minst så er det akkurat litt for høyt til å komme inn i garasjen...

 

20230506_193111.jpg

 

20230507_214113.jpg

20230429_214727.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten klunkelyd i området rundt bakaksel har blitt merbar i vår. Hadde mistanke om kuleleddet mellom A-ramme og aksling. Dette så ikke ut til å ha vært byttet noen gang. Har ikke presse hjemme og prisen for komplett enhet med brakett og kule var ikke avskrekkende, så gikk for ny pakke. Gikk for ei kule av skikkelig kvalitet.  En av boltene til braketten løsna lett. Den andre lot seg dreie, men satt som f. i hylsa. Kom ut etter litt krangling. Full guffe med muttertrekker en liten stund, som foreslått av @lafterolf, fikk slitt bort nok rust på bolten at den lot seg kakke ut med en pasende dor.

 

Ny enhet på plass, og bolter godt smurt inn så eventuell framtidig jobb forhåpentligvis blir greiere. 

 

Prøvetur gjennomført og klunkelyd borte :-)

 

Gammel og ny kule og brakett:

20230524_172016.jpg

 

Ny brakett og kule på plass igjen:

20230524_180132.jpg

 

Gjenstår bare en liten justering av håndbrekk nå, så trur jeg vi er klare for EU...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :-) 

Har ikke blitt fullt så hyppige oppdateringer nå som bilen har kommet seg opp på nivå ganske så bra. Litt kommer det nok likevel framover, ettersom den er gammel og jeg gjerne vil holde den i god stand. 

 

Noe av det som jeg veit om er mastersylinder kløtsj + slange, samt et utgående lager+seal på fordelingskassa.

 

Og det store reimhjulet på veiva. Deler ligger og venter, men det kvier jeg meg litt til kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første forsøk på EU-godkjenning gjort i dag, men det var et par småting som må utbedres før den kan godkjennes. Bremseskiver foran var visst for slitt og så var de ikke helt fornøyd med tilstanden på bremseslangene bak.

Bytta jo også til nye styrekuler rund baut for få km siden, men nå var det jammen dårlig gummi på et par av dem alt. Kulene er bra, men smetter på ny gummi.

Alt dette er lett å bytte og så meiner jeg å ha liggende noe deler allerede. 

 

Og så fant de ikke rammenummeret, men det skal jeg hjelpe dem med å finne...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nye skiver foran, nye belger på styrekuler, samt nye bremseslanger bak. Har også gnukket fram rammenummer for kontrolløren...

 

Greit med slitekant ja...

20230611_160331.jpg

 

Løsner lett.

20230611_121516.jpg

 

Lenge sida det var så blankt her...

20230611_125840.jpg

 

Denne så litt lurvete ut.

20230611_121537.jpg

Bør vel trolig byttes etterhvert, da sammen med nytt hjullager. Lekker en del fra pokalen også, så må muligens gjøre skikkelig dypdykk inni framakselen. 

 

Ny gummi her. Håper de varer litt lenger denne gang...

20230610_153106.jpg

 

Og nye gummislanger her bak. Virkelig på tide etter 24 år...ikke noe som tyder på at de er byttet noen gang.

20230611_204417.jpg

 

 

Og til slutt litt ny pynt for å kunne skru fast viftedekselet :-) 

20230611_161624.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Og siden har den stort sett bare rusla pent og pyntelig avgårde. Sier stort sett fordi wastgatespeldet har en hang til å gå trått. Må stadig smøres og rikkes løs, noe som er litt irriterende. 

 

Fra suste rusletur til fjells:

20230730_152748.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

I går ble det ny mastersylinder på kløtsjen. Har hatt den liggende klar en stund, men har ikke hatt tid til å skru noe særlig bil på lenge. Har vært en liten knirkelyd og litt hakkete følelse i pedalen, samt svart væske som følge av pakninger som er i ferd med å hå i oppløsning. Tenkte dette var noe dritt å gjøre vinterstid, så bare å få gjort det nå i finværet...

 

Småtrangt (les umulig) å få ut kløtsjpedaltårnet uten å løsne hele bremsepakka (eventuelt skjermen) også. Ble dermed forsiktig trimming av selve pedalplata, og vipps så var det bare å løfte rett opp uten å trenge å vri så mye.

 

Sylinderen er byttet på et blink og så fikk alt bevegelig seg en god oppsmurning. Så utnytte gravitasjonen for lufting, dvs. bare å la det renne gjennom fra master og ut på slaven. Ble tipp topp kløtsj med en gang :-) 

 

Ny og gammel. Ny sylinder ble smurt opp før montering for best mulig levetid. 

20230902_130905.jpg

 

Alt klart for montering.

20230902_140851.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Stabil og fin engelskmann. Kaldstart i minus 27 og den bare drar i gang uten å nøle. Herlig 🙂

Greit å ha batteri og glødeplugger på stell...

 

På tide å plukke ned julepynten nå.

20231227_185449.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...