Gå til innhold

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Jasswass

Anbefalte innlegg

For meg ser dette så enkelt ut som at du ikke har satt på armlenet korrekt. Du har prøvd tre det ned ved siden av glassruta. Jeg tror du må løsne dørtrekket  og klemme det på igjen med armlenet hengende på dørtrekket. Men det er slik det ser ut for meg, stemmer ikke det er jeg enig i at passformen var dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite å hente på å presse mer ned. Da blir det bare krøll og altfor trangt med mye press mot ruta, treg vindusheis og løst dørtrekk...

 

Selv om det er det de meiner en skal gjøre: 

 

"Note: The armrest is intended for long journeys in your Defender. We advise to remove the armrest where fitment is tight before 'winding' windows up or down."

 

Den blir frisert bittelitt tenker jeg. Da blir den i hvertfall liggende noe lavere. Tror det kan fungere greit nok.

 

Jeg heier på at du spikker en sjøl @einarolai !!   :-) 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle vært festet fra innsiden av dørpanelet.  Håper produsenten fjerner leppen mot glasset og heller støper inn noen festeører som kan skrues igjennom fra baksiden.

 

 

Kunne man tatt en sylfrekk en og kappet øra som henger ned i vinduet og heller limt sulamitten med feks tech-7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lafterolf skrev:

Dette skulle vært festet fra innsiden av dørpanelet.  Håper produsenten fjerner leppen mot glasset og heller støper inn noen festeører som kan skrues igjennom fra baksiden.

 

 

Kunne man tatt en sylfrekk en og kappet øra som henger ned i vinduet og heller limt sulamitten med feks tech-7?

 

Enig. Sikkert fullt mulig å lime fast.

 

Litt forsiktig frisering, så sitter den nå helt ok. 

Testa på tur i dag,og det var i hvertfall bra med litt skikkelig armstøtte. Litt trangt til hverdags, så blir nok en langturting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat min i posten å monterte den i helgen.. Satte på dobbeltsidig teip nede å oppe (inv mot dørpanelet) så den holder seg på plass å den subber ikke i vinduet, passformen var dog super i utganspunktet.. 

Men det blei ganske trangt mot rattet som enste minus.. (unnskyldning for å kjøpe nytt^_^

B24FC1FB-AA43-415A-BAA3-8736EB7C962D.png

C1E9A8FF-EBBB-49A4-9B42-F23660ED32CF.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ute på luftetur med gammel'n i dag. Fikk også anledning til å frese litt rundt med ny-Defender på fjellet. Fantastisk bra å kjøre altså. 

 

God og gammel sammen med ung og kjekk. Jeg sier bare: ja takk begge deler! 

 

20220618_173834.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde en stund en slags ide om at Defenderen var omtrent tett. Dette ble atter motbevist, riktignok som følge av et par svært så kraftige sommerbyger.

Melder dermed om lokalt høy vanndtand i høyre forbrønn.

 

20220628_083118.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

God funksjon og bare stabilitet å spore for tida! Hadde en knallbra dag i Elvedalen med NLRK Øst sist helg. Har ikke kjørt mye skikkelig offroad med Defenderen før, og må si at en umodifisert 110 er ufattelig kapabel. 

Særlig imponert i de litt brattere/tørrere løypene øst i området. Der trodde jeg ikke jeg skulle komme opp...men det var ikke noe stort problem gitt :-)

 

Screenshot_20220828-090838_Gallery.jpg

 

Screenshot_20220828-090933_Gallery.jpg

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På tross av relativt nye tettinger på utgående fra fordelingskassa, så har jeg over tid hatt litt trøbbel med olje i håndbrekktrommel og etterhvert tilhørende laber effekt. 

Fikk dermed tak i ny "drive flange" (hva nå enn den heter på norsk) bakover og ny tetting. Var ikke akkurat voldsom slitasje på den gamle, men ei lita stripe var synlig der den har kontakt med gummien.  Kjapt og enkelt å bytte, og håper at det holder seg tett ei stund igjen. Olja i kassa er finfin og bare i sine yngre dager, så toppa jeg bare opp det som rømte ut ved operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk opp og ned på aksel og lekkasje mellom aksel og medbringer er også ting å passe på.

Glemmer man å smøre simring og anlegget der simring skal tette blir det også lett lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forleden på en rimelig bra LR tur helt nord på de britiske øyer, nærmere bestemt på nordvestkysten av Skottland. Ble litt i overkant å dra med egen bil over fjorden nå, så vi gikk for en passende leid doning - en Defender 90 Puma, rigga med taktelt, stor og fin markise og passelig campingutrusta inni. Det var var akkurat passe for smale og dårlige skotske landeveier og omveier. Den var sånn passelig godt skrudd og vedlikeholdt, men når man veit hva det er å kjøre defender så går det fint. Om ikke annet så fikk jeg av dette bekjentskapet et langt bedre inntrykk av min egen, og dobbelt så gamle, bil :-) Ut over det så var det absolutt en positiv opplevelse å leie bil hos WildTrax. 

 

Vi tok fly til Aberdeen, tog derfra og til leiebil som ventet litt utafor Inverness. 

 

Vi fulgte mye av North Coast 500 ruta, og høydepunkter på turen må sies å være alle små rare stedene vi stoppet og fikk servert middels bra mat, samt de smale småveiene ytterst på Isle of Skye, fjellovergangen Bealach na Ba og fjellområdet ved/i Beinn Eighe National Nature Reserve, hvor vi også brukte en del tid til fots i fjellet.

 

Latterlig mye fin utsikt, bra campspots og trivelige folk. ...Og britisk vær...

Ingen krevende offroad eller reelle behov for en defenders fremkommelighet på denne turen, ettersom dette ikke er noe en driver med lovlig i det skotske høylandet. Britisk greenlaning må man litt lenger sør for å holde på med, i hvertfall for oss som er utabygds :-) Likevel må jeg si at du verden så riktig det er å svinse rundt med akkurat slik bil akkurat her...

 

Vi hadde bare fem dager til rådighet denne gang. Det var litt i snaueste laget, men da frister det bare til gjentakelse for å fullføre hele ruta og forhåpentligvis ta med seg mye mer...

 

Skjermbilde 2022-10-07 152142.jpg

Snaut 1000 km på mye småveier i høylandet. 

 

20220921_160046.jpg

Stallen til WildTrax. Mye defender med åpent panser. Noe som var interessant, var at de stort sett hadde pumaer, men at de jobba med å bytte til TD5 motor i mange av dem. 

 

20220923_074008.jpg

Nice camp sammen med utrolig mye sau på Skye. 

 

20220923_124015.jpg

Raff fjellovergang. Også mye snask for en skredgeolog..

 

20220924_101341_02.jpg

Posering

 

20220924_101647.jpg

Mulighet for noen små avstikkere var det jo seff...

 

Endret av Jasswass
Bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra!

 

Aner ikke om det er noe de får godkjent, eller om de i det hele tatt prøver på det. Det så ikke ut som mekanikeren deres var den som var mest opptatt av den slags...

 

Mekanikeren ble forøvrig veldig på tilbudssida da han skjønte at det folk med god kjennskap til Defeneder som leide bil av dem. Tror de var vant til at folk ikke hadde noen som helst peiling på hva de leide. De startet med å forklare omhyggelig at dette ikke var helt som å kjøre den vanlige golf-leiebilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Min egen har bare tusla fint rundt på tur i hele høst uten spesielle hickups av noe slag. 

 

Nå som vintertøfler er på og det har vært beinksldt i perioder, så har savnet etter litt mer varme i kupeen dukket opp igjen. Tok derfor i går ut varmeapparatet for å sjekke tilstand på div. pakninger/spjeld, selve varmeregisteret og samtidig åpne opp hullet i torpedovegg som bare er ca 60 % av hva det burde være. 

 

Registrert var ganske guffent og trengte en rens for å igjen få litt mer luft gjenom. Varmt vann og trykkluft gjennom rillene fra ren side gjorde jobben. 

20221230_220814.jpg

 

Skumpakningen på ene spjeldet var også helt fraværende. Dvs. jeg fant igjen rester av det inni der. Ny klippet til og limt på (kontaktlim på spray). Trolig ikke veeldig viktig, men alle monner drar. Den boksen der er såpass glissen at å få mest mulig av lufta i riktig retning må jo hjelpe. 

20221230_215657.jpg

 

Ble litt for seint i går til å begynne å skjære i torpedovegg, så det blir forhåpentligvis i løpet av dagen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpning større: 

20221231_113108.jpg

 

Satte også inn to blindmuttere i torpedovegg til de to nedre boltene. Dermed blir det ikke behov for å be andre om hjelp til å holde verktøy inni fotbrønnen for å få løsna disse ved senere anledning. Passa også på å tette godt rundt disse hullene.

20221231_120333.jpg

 

Inni:

20221231_120353.jpg

 

Blåser nå både mer og varmere, men har tilgode å teste i skikkelig kulde. Virker virkelig å være verdt innsatsen! 

 

Kunne sikkert fått enda mer varme ut av det med større register fra Allisport eller lignende, men det ble vurdert som for dyrt nå. 

 

Selv etter oppnådd driftstemp, så syns jeg motortemp slipper seg fort ned når det kjøres med lite belastning. Er det bare flik td5-motoren jevnt over oppfører seg? Kan jo seff være at termostaten min ikke lukker seg skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Winther-Sørensen hadde ny og riktig termostat på lager, så da prøver jeg det.

 

Bestilte ny for lenge siden, men det viste seg å være "warm climate" utgave, som åpner fullt på 78 grader (mot 88 grader eller hva det nå er som er normalutgaven). Den ble lagt på hylla da jeg fant ut feilbestillinga, så den som sitter i nå er 24 år gammel og original. 

 

Om det er noen som skal til varmere strøk med tung bil og er bekymra for varmkjøring, så si fra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EWS sendte som vanlig kjapt og ny termostat ble satt inn i ettermiddag. Trengt nedi der, selv med vifta av, men gikk fort gjort denne gangen, ettersom man har øvd en gang før. Uvurderlig å ha en sånn en: Slangeklemmetang med vaier.

 

Testa den gamle termostaten i en kjele etterpå og den ser egentlig ganske grei ut, så spørs om det utgjør noen forskjell. 

 

Synes ellers at viskosevifta ser ut til å gå med gid kraft stort sett hele tida. Skal den nå egentlig det? Er mye motstand i den da jeg dreier den på kald motor/i kulda. Trodde den skulle gå veldig lett da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...