Gå til innhold

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Jasswass

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt bilen ute på flere både korte og lengre turer og kan med glede konstatere at den ansees som friskmeldt. Ikke lenger noe luft i kjølevæske, motor går jevnere og bedre, blir fortere driftsvarm og blåser dermed også lunk på ruta langt raskere enn før i vinter. Jippi!

 

Da kan man få konsentrert seg om andre og mer hyggelige prosjekter, og først ut tror jeg blir å lage noe oppbevaring/hyller/skap baki på ene sida. Får begynne å skisse noe først..  

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Nyttig for meg med litt kronologi på det som gjøres, og så kan det forhåpentligvis være nyttig for andre å få innsikt i hva det kan innebære å eie en slik :-)

 

Må da si at det jeg driver med her er helt amatørarbeid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mye tyder på at det kan bli testing av nye frontseter til uka. Lurer på om Exmoor sine modular seter kan passe den lange skrotten min. Ser ut som disse har høyere seterygg og nakkestøtter enn de gamle originale. 

 

Ellers nyter jeg fungerende Defender! Og så må jeg finne passende opplegg med bur baki her også, ettersom man igjen ble hundemann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exmoor Modular i svart vinyl. Totalhøyde på seterygg inkl. nakkestøtter er visst ikke store forskjellen fra de originale. Kun noen få cm opp, men alle monner drar.

Støtte i både sete og rygg virker veldig bra! 

De har varme og justerbar korsryggstøtte via luftpumpe.

Får se hvordan disse er på langtur.

 

I morra bærer det til fjells for "borrefiske" (som femåringen kaller pilking), så da kommer vel dommen etter x antall mil...

 

20220317_182232.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setene er absolutt en solid oppgradering! Veldig gode å sitte i med bedre sideveis støtte i både seteputa og i rygg. Korsryggpumpa funker også greit. Skulle egentlig ønske det fantes ekstra lang sittepute til disse også, men det kan jeg ikke finne noe sted. Det hadde blitt helt konge. Hendelen/vinkeljusteringa på setetyggen er mye lettere å operere enn den harde på de originale. 

 

Og så ser de såpass ryddige ut at det nå er rimelig uaktuelt at hu her skal krabbe seg forover til kapteinsplass når jeg er inne og handler...

 

20220317_110531.jpg

 

Tok en liten runde med lydisolering i tak. Har hatt dette på tapeten en stund. Egentlig ganske fort gjort å plukke ned de bakre takplatene.

 

Den fremre derimot...må jeg av med lista til takluka? Ble ikke helt klok på dette.

 

I så fall er det jo en hel del jobb...den fikk dermed vente. 

 

20220318_105119.jpg

 

20220318_113629.jpg

 

Hadde egentlig tenkt å sette inn et ekstra original interiørlys over 2. seterad, men jeg mangla visst braketten for å skru i taket. Må skaffe den først. 

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var ikke helt fornøyd med plassering av den boksen med dc-dc lader'n og inverter. Ny bygget og plassert litt mer ute av veien under seteputa. Dvs. batteriet er et par-tre cm for bredt til å gå helt under, så måtte tilpasse kassa litt utafor. Trur dette blir bedre utnyttelse av bagasjerom. 

 

20220329_154154.jpg

 

20220329_182352.jpg

 

Inverter og sikringsboks mye lettere tilgjengelig også. 

 

Endret av Jasswass
Bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det gamle startbatteriet. 95Ah AGM fra biltema. Står et nytt av samme typen under førerstol også. Det gamle var litt lurvete til kaldstarter i 20 minus, men lever fint som ikke-kritisk forbruksbatteri. 

 

Om man skal handle nytt batteri som forbruksbatteri, så er det jo mulig å se om man finner noe med samme høyde, men hakket smalere. Er jo forskjellige seteløsninger også for de bakre benkene. Den beste plasseringen for ekstra batteri er kanskje i setekassa sammen med startbatteri, men der har jeg altså litt andre ting som gjør dette vanskelig akkurat i min bil. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på langtur vestover i helga og fikk prøvd setene skikkelig. Veldig bra på langkjøring altså, så må si meg meget godt fornøyd. De virker å være ørlitt høyere i sitteputa enn de gamle (som sikkert var sitti flate), så driver og forsker litt på muligheten for å både få setet helt ned på kassa og få fordelen med å ha de litt ekstra bakover, slik jeg nå har de med 2cm høye firkantrør. Å være lang i defender har alltid sine utfordringer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Liten sjekk under i dag, som forberedende til montering av nylig ervervede stabstag. Fant slakke i et kryss på fremre mellomaksel - det nærmest fordelingskassa. 

 

Hadde et slik liggende i rett dimensjon fra biltema (nr 63-110, dvs. 27x75mm) og bytte ble gjort relativt smertefritt med skrustikke og passende piper. Er muligens ikke aller råeste kvalitet, men de er lett tilgjengelige da...

Kom ikke helt i mål i kveld ettersom fettpressa var skrapa tom.

 

Det får bli stabstag en annen dag.

 

20220502_212443.jpg

 

20220502_213236.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema kryssene er helt fine på kvalitet, hvis du fetter dem opp før montering.

Det for å sørge for at alle fire ender får fett frem.

De er omtrent tomme for fett fra fabrikk.

 

Setter du dem inn uten å fette dem opp først, så monteres de og så fetter opp. Da vet du ikke om alle fire ender har fett i det hele tatt før du kjører (all lufta har blitt presset ut i en eller flere av endene).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter kulebytte på draglinken for en tid tilbake, så har ikke rattet vært helt beint. Ikke mye, men akkurat nok til at det irriterer meg en smule. Det ble ikke retta opp den gang fordi gjengene på droparmsida satt rimelig godt, men i dag fant jeg en dose motivasjon til å plukke av det hele for å få løsna dem. Skikkelig varming og litt jobbing med voksen rørtang, så ble alt så meget bedre å justere. Montert sammen igjen med liberale mengder alupasta, og rattet er nå helt beint (og forhåpentligvis også mulig å løsne greit igjen en gang i framtiden).

 

20220515_173657.jpg

 

Bytta jo også kula på droparmen for mindre enn er år sida, men der var gummimansjetten nå helt kaputt... Ukjent grunn til det, men jeg hadde heldigvis en passelig belg liggende i delekassa. Etter å ha fylt på med godt med fett rundt kula og montert sammen, ble det svært så ryddig der framme. Håper det holder seg slik ei stund nå...

 

20220515_180238.jpg

Fillete greier...

 

20220515_180254.jpg

Bedre nå...

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 20.3.2022 den 20.26, Erik Iversen skrev:

Jeg hadde extended seat base i min gamle bil. Produsert av exmoor i techno-stoffet. 

Var utrooolig fornøyd med dem! Men tror de har gått ut av produksjon....

 

Bilde fra nett: 

CroppedImage800500-Exmoor-seat-base2.jpg

 

 

Fikk forøvrig svar fra Exmoor trim ang. muligheten for å få tak i en slik extended seat base... Det kunne jeg jo bare bestille, men da kun sammen med resten av Elite / Elite sport setene deres... ikke særlig aktuelt altså. Dvs. de selges ikke løst lenger, men bare som del av et par nye framseter til 15000 ++ NOK. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...