lafterolf Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Har du sjekket vannpumpe for lekkasje? Radiator er velkjent for lekkasjer. Plukk av deksler rundt den og kjør varm og se etter fukt. Et verksted kan måle om du har co2 i kjølevæsken. Ps. Bak turbo inn mot motorblokken ligger en kort gummislange. Ikke uvanlig med lekkasje på denne siden turboen varmer opp gummislangen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 27. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2022 (endret) Vannpumpa ble bytta for kort tid tilbake uten at det gjorde noen endringer på disse symptomene. Den holder tett som den skal. God ide å sjekke om det er co2 i væska. Skal forhøre meg litt om det, og seff sjekke videre om ev. lekkasjer. Endret 27. januar 2022 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 28. januar 2022 Del Skrevet 28. januar 2022 Biltema har et kit til å måle CO2 i kjølevæska https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/sylinderverktoy/sylinderlekkasjetester-2000020969 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 28. januar 2022 Del Skrevet 28. januar 2022 Kan høres ut som topppakning eller topp. Men har du sjekket pluggen i toppen bak eksosmanifolden? Lekkasje her vil fordampe. Kun mulig å se krystaller blir igjen. Verdt å sjekke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 29. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2022 15 timer siden, Tuscan skrev: Biltema har et kit til å måle CO2 i kjølevæska https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/sylinderverktoy/sylinderlekkasjetester-2000020969 Noen erfaring med dette kitet? 8 timer siden, Erik Iversen skrev: Men har du sjekket pluggen i toppen bak eksosmanifolden? .... Kun mulig å se krystaller blir igjen. Verdt å sjekke Takk fo tips! Det skal absolutt sjekkes nå i hvertfall... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Jeg har noe liknende og det har funket godt i flere tilfelle. Følg bruksanvisning nøye og pass på å ikke få kjølevann i tester. Den skal kun snuse på luften i tanken. BT-testeren er vel døluks-utgaven med plass på venstre side til en øl for å feire/deppe over testresultatet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 29. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2022 Høres bra ut. Kitet er uansett mindre kostbart enn verkstedtid for det samme. Må nok ha en kald en i bakhånd ja :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Jeg har brukt BT kittet på en vanlig bil og fikk påvist CO2 i kjølevæska. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 17. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2022 Da er det en diger pakke med deler på vei fra England. Nå er det bare å vente på godt skruvær på gårdsplassen auto...helst litt bedre enn dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 17. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2022 (endret) Ettersom jeg har fått konstatert at det er eksos i kjølevæska og i hvor stor grad det er lekkasje er avhengig av motortemperatur, så er jeg da rimelig sikker på sprekk i aluminiumen og ikke bare pakningen som har gitt seg. Ved bare gåen pakning så burde symptomene vært mer konstante. Dette er seff bare halvkvalifisert gjetting. Velvel.. Måtte uansett ha en bunke med deler som div. pakninger og bolter. Frakt og videre diagnose av avskrudd topp underveis i skruinga tar tid og koster også en hel del. Selve AMC-toppen koster seff mer isolert sett, men etter 23 år og et par hundre tusen så er dette noe jeg lever fint med. Jeg tenker jo å bruke denne på mang en langtur framover. Ble dermed til at jeg bestilte ny topp, selvfølgelig med nødvendig tilbehør for montering. Tar jeg feil og den gamle toppen faktisk er good, så kan den nok få gjøre nytte i en annen bil. Endret 17. februar 2022 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eljostad Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 Her var det mange flotte bilder og informative poster. utrolig kul bil! Henter nok en del inspirasjon til fremtidige prosjekter her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 17. februar 2022 Del Skrevet 17. februar 2022 Defekt toppakning på td5 kan være litt vrien egentlig. Vet enkelt kan kjøre småkjøring i flere uker på rad uten symptomer, men ved første langtur merkes det godt. Så mulig å kjøre småkjøring igjen uten tull. Så kan faktisk hende det er kun pakningen som tuller for deg og. Time will show Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 17. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2022 (endret) Jepp. Kan være begge deler. Min er oftest ok på langkjøring, men begynner gjerne å kødde etter mange kaldstarter. Tipper jeg finner svaret i løpet av helga. 3 timer siden, Eljostad skrev: Her var det mange flotte bilder og informative poster. utrolig kul bil! Henter nok en del inspirasjon til fremtidige prosjekter her Takk for det :-) Endret 17. februar 2022 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 18. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2022 Pakka kom visst på døra allerede i dag, så spørs om ikke finværet (om enn noe kjølig med 13 minus...) skal brukes til å komme i gang :-) (har mykt laminat i gangen altså, i tilfelle noen måtte få frysninger av å se toppen ligge og gnu på det som til forveksling ligner skiferfliser) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 Se der du - ny og shiny aluminiumsklump. Lykke til med jobben, anbefaler forøvrig varmt enten en talje, eller en kompis når toppen skal av og på - det å løfte den alene av motoren på et pent og kontrollert vis er vanskelig. Den er tyngre enn du tror. Ellers så er min erfaring at om du bare tar det pent og rolig - og følger serviceinstruksjonene i LR boka, så går dette helt fint. Anbefaler også varmt et arbeidsbord etc, det blir endel... deler -C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 18. februar 2022 Del Skrevet 18. februar 2022 Ble plutselig litt skremt for gruskorn og slikt mellom topp og gulv der ja.. Har du fått pakninger og strekkbolter i hus er det jo bare å hive seg på stavene rett toppakning med rett antall hull er vel også viktig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 19. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2022 (endret) Mange deler tatt av. Mye vask, skrubb og rens, samt bytting av noen deler. Omhyggelig sammensetting av topp med tilhørende løsøre og nye paknknger over det hele. Fikk en hjelpende hånd til å løfte på plass herligheten før korrekt stramming av bolter etc. Er nå godt i gang med tilkobling av slanger til både vann og drivstoff. Rett etter stripp: Ved slutt på dagens økt ser det sånn ut: Skulle gå greit å få sammen resten i morra formiddag. Ser forøvrig at det er anbefalt å bruke tre nye bolter for kjedhjulet til kammen. Kan ikke helt at at det er livsviktig? De strammes jo ikke soesiekt hardt eller har noe strekk... Noen som veit grunnen til at de skdl byttes? Det bestilte jeg nå uansett ikke, så får bruke opp igjen de jeg har enn så lenge. . Endret 19. februar 2022 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 1 time siden, Jasswass skrev: Ser forøvrig at det er anbefalt å bruke tre nye bolter for kjedhjulet til kammen. Kan ikke helt at at det er livsviktig? De strammes jo ikke soesiekt hardt eller har noe strekk... Noen som veit grunnen til at de skdl byttes? Det bestilte jeg nå uansett ikke, så får bruke opp igjen de jeg har enn så lenge. . Mulig de kommer med locktite på fra fabrikk eller låses med annen type. Bruker du guffe og moment på dem så er du nå sikker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Ja se her du, her gyves det løs med friskt mot - du er effektiv. De boltene i kammen er nok neppe strukket, og jeg er enig i Erik sin teori her. Det kan også være for å være på den sikre siden at de ikke ryker etter en jobb - om drivhjulet på kammen skulle løsne blir det jo veldig fort ventilsalat. Men jeg hadde nok ikke vært brysomt nervøs ved å bruke de boltene igjen - sammen med en dråpe blå locktite. -C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Oi, arbeidslyst ja. Flott jobba så langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 20. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2022 Tja, var jo nå delene kom og jeg faktisk hadde litt tid til å få gjort det :-) Nå er jobben med montering av ny AMC-topp unnagjort. Egentlig ganske grei skuring. God plass og alle bolter slapp som de skulle. Var omlag en mm bananform på eksosmanifolden, så fikk planet den i samme slengen. Boret også opp en mm større hull til pinneboltene på nr. 1 og nr. 5 - preventivt. Ikke veldig lett å se hvor feilen med innvendig eksoslekkasje lå, men synes i hvertfall ikke toppakningen så veldig bra ut. Ene plaststyrepluggen var knekt og den andre var bra skeiv. Viker som det var greit på tide å gjøre denne jobben... Kan ikke se noe på toppen (men har bare tatt en rask titt enn så lenge) så kan godt være den egentlig er ok. I så fall har jeg da en 10p topp om noen trenger. Skal høre hva trykktesting koster og om noen kan gjøre slik her i omegn. Den er i hvertfall fin i dysesetene og uten sprekkeantydninger der. Har aldri hatt symptomer på luft inn i dieselsysemet eller startvansker. Alt satt sammen igjen og tilsynelatende også riktig. Rolig testtur gjennomført i ettermiddag og det virker bra. Går pent og drar godt. Må nok litt lufting for å få ut all luft av kjølesystemet, men det skal gå bra. Får nok endelig dom på jobben på første litt lengre tur utover uka. Tar uansett en Hognabrygg Fargo nå! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Bilder da! Knekt plastplugg er jo godt tegn på at noe er feil på pakningen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 20. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2022 (endret) Jepp, rimelig tydelig det ja! Kan ikke skjønne hvorfor LR meinte det var en god ide med styreplugger i myk plast... Noen bilder her: Min vri på dyseutdrager. Tilpasset halv vannpumpetang. Orden på alle deler er avgjørende på en sånn jobb: Låsing av svinghjul med 8mm bor og rørkobling: Påføring av tynt og jevnt gul hylomar på kamakselramme funka bra med smal malerulle. Var nøye med at det ikke var noe i oljekanaler etc. Qtips er bra til sånn. Har mye mer av dette om flere skal bryte på en sånn jobb med det første. Gi et pip i så fall. I gang med jobben med å rengjøre overflata på blokka: Endret 20. februar 2022 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 Bra jobba & flott tråd - du har jo pløyd igjennom mesteparten av de store jobbene på denne bilen nå! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 21. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2022 Takk for det. Joa - har vært innom litt, men ikke så ille. Bilen er jevnt over veldig bra, så da er det enkelt å prioritere å gjøre ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.