Gå til innhold

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Jasswass

Anbefalte innlegg

Har du sjekket vannpumpe for lekkasje?

Radiator er velkjent for lekkasjer. Plukk av deksler rundt den og kjør varm og se etter fukt.

 

Et verksted kan måle om du har co2 i kjølevæsken.

 

Ps. Bak turbo inn mot motorblokken ligger en kort gummislange. Ikke uvanlig med lekkasje på denne siden turboen varmer opp gummislangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpa ble bytta for kort tid tilbake uten at det gjorde noen endringer på disse symptomene. Den holder tett som den skal. 

 

God ide å sjekke om det er co2 i væska. Skal forhøre meg litt om det, og seff sjekke videre om ev. lekkasjer.  

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tuscan skrev:

 

Noen erfaring med dette kitet? 

 

8 timer siden, Erik Iversen skrev:

Men har du sjekket pluggen i toppen bak eksosmanifolden?

....

Kun mulig å se krystaller blir igjen. Verdt å sjekke :)

 

 

Takk fo tips! Det skal absolutt sjekkes nå i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe liknende og det har funket godt i flere tilfelle.

Følg bruksanvisning nøye og pass på å ikke få kjølevann i tester.

Den skal kun snuse på luften i tanken.

BT-testeren er vel døluks-utgaven med plass på venstre side

til en øl for å feire/deppe over testresultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ettersom jeg har fått konstatert at det er eksos i kjølevæska og i hvor stor grad det er lekkasje er avhengig av motortemperatur, så er jeg da rimelig sikker på sprekk i aluminiumen og ikke bare pakningen som har gitt seg. Ved bare gåen pakning så burde symptomene vært mer konstante. Dette er seff bare halvkvalifisert gjetting.
Velvel..
Måtte uansett ha en bunke med deler som div. pakninger og bolter. Frakt og videre diagnose av avskrudd topp underveis i skruinga tar tid og koster også en hel del. Selve AMC-toppen koster seff mer isolert sett, men etter 23 år og et par hundre tusen så er dette noe jeg lever fint med. Jeg tenker jo å bruke denne på mang en langtur framover. 
Ble dermed til at jeg bestilte ny topp, selvfølgelig med nødvendig tilbehør for montering.

 

Tar jeg feil og den gamle toppen faktisk er good, så kan den nok få gjøre nytte i en annen bil. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt toppakning på td5 kan være litt vrien egentlig. Vet enkelt kan kjøre småkjøring i flere uker på rad uten symptomer, men ved første langtur merkes det godt. Så mulig å kjøre småkjøring igjen uten tull. Så kan faktisk hende det er kun pakningen som tuller for deg og. Time will show :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Kan være begge deler. Min er oftest ok på langkjøring, men begynner gjerne å kødde etter mange kaldstarter. Tipper jeg finner svaret i løpet av helga.

 

3 timer siden, Eljostad skrev:

Her var det mange flotte bilder og informative poster. 
utrolig kul bil! 
Henter nok en del inspirasjon til fremtidige prosjekter her :)

 

Takk for det :-) 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakka kom visst på døra allerede i dag, så spørs om ikke finværet (om enn noe kjølig med 13 minus...) skal brukes til å komme i gang :-)

 

20220218_094804.jpg

(har mykt laminat i gangen altså, i tilfelle noen måtte få frysninger av å se toppen ligge og gnu på det som til forveksling ligner skiferfliser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der du - ny og shiny aluminiumsklump.

 

Lykke til med jobben, anbefaler forøvrig varmt enten en talje, eller en kompis når toppen skal av og på - det å løfte den alene av motoren på et pent og kontrollert vis er vanskelig. Den er tyngre enn du tror.

 

Ellers så er min erfaring at om du bare tar det pent og rolig - og følger serviceinstruksjonene i LR boka, så går dette helt fint.

 

Anbefaler også varmt et arbeidsbord etc, det blir endel... deler

 

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange deler tatt av. Mye vask, skrubb og rens, samt bytting av noen deler. Omhyggelig sammensetting av topp med tilhørende løsøre og nye paknknger over det hele. Fikk en hjelpende hånd til å løfte på plass herligheten før korrekt stramming av bolter etc. Er nå godt i gang med tilkobling av slanger til både vann og drivstoff. 

 

Rett etter stripp:

20220218_174710.jpg

 

Ved slutt på dagens økt ser det sånn ut:

20220219_180219.jpg

 

Skulle gå greit å få sammen resten i morra formiddag. 

 

Ser forøvrig at det er anbefalt å bruke tre nye bolter for kjedhjulet til kammen. Kan ikke helt at at det er livsviktig? De strammes jo ikke soesiekt hardt eller har noe strekk... Noen som veit grunnen til at de skdl byttes? Det bestilte jeg nå uansett ikke, så får bruke opp igjen de jeg har enn så lenge. 

.

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jasswass skrev:

Ser forøvrig at det er anbefalt å bruke tre nye bolter for kjedhjulet til kammen. Kan ikke helt at at det er livsviktig? De strammes jo ikke soesiekt hardt eller har noe strekk... Noen som veit grunnen til at de skdl byttes? Det bestilte jeg nå uansett ikke, så får bruke opp igjen de jeg har enn så lenge. 

.

 

Mulig de kommer med locktite på fra fabrikk eller låses med annen type. Bruker du guffe og moment på dem så er du nå sikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja se her du, her gyves det løs med friskt mot - du er effektiv.

 

De boltene i kammen er nok neppe strukket, og jeg er enig i Erik sin teori her. Det kan også være for å være på den sikre siden at de ikke ryker etter en jobb - om drivhjulet på kammen skulle løsne blir det jo veldig fort ventilsalat.

 

Men jeg hadde nok ikke vært brysomt nervøs ved å bruke de boltene igjen - sammen med en dråpe blå locktite.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, var jo nå delene kom og jeg faktisk hadde litt tid til å få gjort det :-) 


Nå er jobben med montering av ny AMC-topp unnagjort. Egentlig ganske grei skuring. God plass og alle bolter slapp som de skulle.

Var omlag en mm bananform på eksosmanifolden, så fikk planet den i samme slengen. Boret også opp en mm større hull til pinneboltene på nr. 1 og nr. 5 - preventivt.

Ikke veldig lett å se hvor feilen med innvendig eksoslekkasje lå, men synes i hvertfall ikke toppakningen så veldig bra ut. Ene plaststyrepluggen var knekt og den andre var bra skeiv. Viker som det var greit på tide å gjøre denne jobben...

 

Kan ikke se noe på toppen (men har bare tatt en rask titt enn så lenge) så kan godt være den egentlig er ok. I så fall har jeg da en 10p topp om noen trenger. Skal høre hva trykktesting koster og om noen kan gjøre slik her i omegn.
Den er i hvertfall fin i dysesetene og uten sprekkeantydninger der. Har aldri hatt symptomer på luft inn i dieselsysemet eller startvansker.

 

Alt satt sammen igjen og tilsynelatende også riktig. Rolig testtur gjennomført i ettermiddag og det virker bra. Går pent og drar godt. Må nok litt lufting for å få ut all luft av kjølesystemet, men det skal gå bra. Får nok endelig dom på jobben på første litt lengre tur utover uka. 

 

Tar uansett en Hognabrygg Fargo nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, rimelig tydelig det ja!  Kan ikke skjønne hvorfor LR meinte det var en god ide med styreplugger i myk plast...

 

Noen bilder her: 

Min vri på dyseutdrager. Tilpasset halv vannpumpetang. 

20220218_163540.jpg

 

Orden på alle deler er avgjørende på en sånn jobb:

20220218_174921.jpg

 

Låsing av svinghjul med 8mm bor og rørkobling: 

20220218_154010.jpg

 

Påføring av tynt og jevnt gul hylomar på kamakselramme funka bra med smal malerulle. Var nøye med at det ikke var noe i oljekanaler etc. Qtips er bra til sånn. 

20220219_132105.jpg

 

Har mye mer av dette om flere skal bryte på en sånn jobb med det første. Gi et pip i så fall.

 

I gang med jobben med å rengjøre overflata på blokka: 

20220218_174734.jpg

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...