Gå til innhold

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Jasswass

Anbefalte innlegg

Jeg må bare si at jeg er imponert over all kunnskapen her, og ikke minst Jasswass som fikser både det ene og andre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 12.52, Jasswass skrev:

 

 

Du kommer snart i halvproffklassen , du også.

Gammel bil,fritid , noen ønsker og så er du igang.

Og selvfølgelig med VBF i bakhånd ved problemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Erik Iversen skrev:

Du satt ikke inn en lang bolt der det skal være en kort? Eneste bolten på fremsiden av fordelerkassa mener jeg. Den vil touche drevene hvis du bruker en av boltene bak her. Kan være greit å sjekke,? :)

 

Mener egentlig jeg har hatt god kontroll på hvilke bolter som satt hvor, og de er brukt der de satt på originalkassa, men ja, det er uansett verdt å sjekke på nytt. Har ei tegning som viser korrekt boltelengde som kan sjekkes mot. 

 

4 timer siden, lafterolf skrev:

Sjekk om du har løs blikkflens på medbringeren på fordelingskassen. Gjelder fremre mellomaksel.

bra tips - skal sjekke det også. Kan godt stemme med slik lyd. 

 

31 minutter siden, gautes skrev:

Og selvfølgelig med VBF i bakhånd ved problemer.

   

oh jess...uvurderlig :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er tilstede også uten fremre mellomaksel, men langt svakere. Bolter er plassert rett, så er nok ikke synderen.

 

Kan det være lager på et av de utgående? Tenker i første omgang på fremre ettersom lyden ble svakere uten akslingen. 

 

 

Benyttet anledningen med aksling nede til å bytte pinion seal. 5 minutters jobb når man har det tilgjengelig. Hva skulle man gjort uten 52mm hjullagerpipe... 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i skjønneste orden!

Lyden viste seg å være forsiktig flørting mellom brekktrommel og et løssluppent Ebersprächer varmluftsrør ^_^.

 

Prøvetur på ny E6 avdekket et snev av komfort også i overlydsfart (dvs over 80). Nå begynner'n å bli ferieklar igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har over tid sliti litt med varierende trøkk i td5en. Feilkode inlet temp har kommet og gått litt. Har reingjort MAP-sensoren tidligere da den var skikkelig guggete, og det har hjulpet, men ikke blitt stabilt bra. Fant ikke noe feil på ledningnett heller, så før helgas tur bytta jeg til en ny sensor (bearmach type). Bilen går nå som ei kule, og det hela tida - ikke sånn annahver gang det gis på. Ikke lenger særlig bekymra for noe tyngre giring. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jasswass skrev:

Har over tid sliti litt med varierende trøkk i td5en. Feilkode inlet temp har kommet og gått litt. Har reingjort MAP-sensoren tidligere da den var skikkelig guggete, og det har hjulpet, men ikke blitt stabilt bra. Fant ikke noe feil på ledningnett heller, så før helgas tur bytta jeg til en ny sensor (bearmach type). Bilen går nå som ei kule, og det hela tida - ikke sånn annahver gang det gis på. Ikke lenger særlig bekymra for noe tyngre giring. 

 

Du skriver guggete, vil det si det ikke har vært noe særlig sprut i den, i den grad en Defender har sprut ? :D Jeg synes egentlig min går brukbart, men da vet jeg at denne MAP-sensoren kan være en ide å holde øye med. Jeg byttet luftfilter på min, det som satt der var svart og sannsynligvis ikke byttet på lang tid... Neste steg er å fjerne den midtre eksospotta og sette på et raka rør, EGR er fjernet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KjellB skrev:

Du skriver guggete, vil det si det ikke har vært noe særlig sprut i den, i den grad en Defender har sprut ? :D Jeg synes egentlig min går brukbart, men da vet jeg at denne MAP-sensoren kan være en ide å holde øye med. Jeg byttet luftfilter på min, det som satt der var svart og sannsynligvis ikke byttet på lang tid... Neste steg er å fjerne den midtre eksospotta og sette på et raka rør, EGR er fjernet...

 

Du merker nok også at din 90 er noen kg lettere enn disse lange bilene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, KjellB skrev:

Du skriver guggete, vil det si det ikke har vært noe særlig sprut i den, i den grad en Defender har sprut ? :D Jeg synes egentlig min går brukbart, men da vet jeg at denne MAP-sensoren kan være en ide å holde øye med. 

 

Guggete = klinete, tilgriset og urein = sensoren inne innsuget var skikkelig sota ned - trolig som følge av rester av eksos fra tiden med EGR. Dette har nok resultert i at sensoren ikke har funka, og dermed gitt standardverdier (i mitt tilfelle 119.9 grader temp på innlufta), som igjen gjør at bilen har dratt litt dårlig. Om bilen går normalt godt, er det nok å plukke den ut ved en anledning og ev. rengjøre den med snille metoder (om dette ikke er gjort i forbindelse med at EGR ble blendet). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag vart det iskald blest frammi defender'n. AC'n vsr tett og er nå fullt funksjonell. Gikk på 780g med ac-gass. Sjøl om det nå er mer høstlige temperaturer, så vi klare for ny hetebølge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Sånn ble opplegget baki. Funker fett.

 

20200720_114126.jpg

 

Tilpasset et ok bluss fra Outwell. 

20200720_114105.jpg

 

20200722_233528.jpg

 

20200722_233648.jpg

 

Finfin camp på fjellet også. Legg forøvrig merke til at det mangler et ekstralys...

20200722_234031.jpg

 

Mistenker at en eller annen løk har rygga inni meg da jeg sto parkert. Så nemlig slik ut etter forrige stopp...jaja, de sto jo utsatt til. Lykta er helt fin, da øyet på bøyla ga seg først. Bare å feste på nytt over ferien. Enten sveise på nytt øye eller fine på noe bedre. 

20200722_231254.jpg

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sommeren har tuslet avgårde og det har Defenderen også gjort. Den har jobbet jevnt og trofast som pakkesel rundt om i landet, over en hel del fjelloverganger og småveier innover fjellet.

 

Noen høydepunkter av LR-vennlige strekninger må sies å være Per Gynt setervei fra Skei til Skåbu/Espedalen, Jotunheimveien, Murudalen over til Heidal, Finndalen/Blåhøy (grusvei opp på 1617moh! ) og videre Slådalsvegen over fjellet til Lesja, samt en utsjekk av orkelsjøen og omegn ved Oppdal. 

 

20200801_112613.jpg

Finndalen

 

20200731_154119.jpg

Blåhøe

 

20200731_154225.jpg

På vei ned igjen fra Blåhøe

 

Eneste hickupen bilen fikk på turen var vindusviskerne som slutta å oppføre seg på siste strekningen hjem mot Hamar. Det kan vi leve med. En telefon til EWS og nytt rele og stoppbryter til viskermotoren var straks i postkassa. Etter litt trøbbel med releet jeg fikk, så oppførte viskerne seg slik de skulle. Bytte av stoppbryter på visker motoren var forøvrig en riktig så grei affere for oss med rattet på venstre side av bilen. 

 

20200816_114607.jpg

 

20200816_114836.jpg

 

20200819_135530.jpg

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå har'n fått på vinterhjul og ellers har det bare tusla og gått de siste månedene. Bare velstand.

Har plukka fram et sett med nye glødeplugger som jeg tenker å få bytta til, mest som et forebyggende tiltak før det blir skikkelig kaldt. Meiner å huske at den var litt tung å få liv i da det var på det kaldeste i fjor. Har også satt inn hurtigkontakt til C-tek-ladern, slik at jeg slipper ut med setet og slik nå som setevarmen er kobla til. Vinterklargjøring med andre ord.

 

Har også sysla med tanken om å jazze opp td5en en skvett, og i den forbindelse prøvde jeg å lese av MAPen fra ECU i dag. Der fikk jeg bare feilmelding på Nanocomen ca midtveis i prosessen. Hmmm...skulle ikke være så mye hokus pokus det?

 

Satte på lading og tenker å prøve igjen  seinere med fullt batteri og lader tilkoblet. Håper bare det er spenningsfallet som spiller meg et puss... Andre tips om hva som kan forårsake feil i avlesning?

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vært lenge sida sist nå. Lite feil og lite tid til annet stell og fikling. Bare prioritert bruk og tur når det har kommet til Defenderen.

 

Å, jo da. Dette med riktig ECU har vi på stell :-) Er godt klar over dette, men her har det nok vært god flyt av olje gjennom ledningsnettet med påfølgende hjernetransplantasjon en gang i tiden hos tidligere eier. En ettermontert NNN500020 her nå. 

 

Etter noen timer tilkoblet garasjeveggen ble det andre boller og avlesning gikk som en lek. Konstant spenning er viktig der altså (også nevnt i manualen fra Blackbox - så jeg etter å ha lest en gang til). 

 

Så får vi se hva vi får ut av dette...

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til noen erfaringer med lesing av MAP fra ECU også. 

Har hatt en del trøbbel med at avlesning og lagring av MAP ble avbrutt. Dette ble løst med en Ctek lader med "supply mode", altså ikke bare en enkel lader. Det var også avgjørende å bruke et lite nok minnekort. Selv om manualen fra Blackbox/Nanocom tilsier at 8gb kort skal gå, så fikk jeg ikke til med det 8gb kortet jeg hadde. Rota rundt og fant et 2gb kort og det funka mye bedre. (det går også fint med et microSD og SD-adapter)

 

Her (lagt ut av Alive tuning) ligger det forresten noen enkel små videosnutter som vider det samme

 

bl.a. denne:

 

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg et kvarters tid i dag og bytta glødeplugger. Veldig grei jobb. Lang 10mm pipe, ledd og et par forlengere fra 1/4" settet er som trengs. Kjekt med ei lang bøyd spisstang om man har store hender. 

 

Synes ikke de gamle pluggene så altfor ille ut. Tre tørre med en del sot og en (nr.1 fra front) med litt fuktigere guffe på. Har ikke målt dem enda...

 

20201211_192536.jpg

 

20201211_192613.jpg

 

20201211_234744.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...