Jasswass Skrevet 26. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2020 (endret) 7 timer siden, gautes skrev: Noen som har regnet på Defenderkasse kontra Discokasse og 235/85-16 kontra 285/85-16? Regner med at du mener 285/75-16...langt vanligere dim :-) Kassebyttet fra 1.4 til 1.2 utveksling dropper turtallet ca 300rpm i 5.gir og 80km/t (fra ca 2100 til ca 1800 med mitt oppsett). Fra 235/85-16 dekk til 285/75-16 dekk dropper ca 70prm i 5.gir og 80km/t. Spørs altså om min med standard 120ish hk orker å flytte oss med vanlige hjul og normal feriepakning...funker det dårlig så får jeg enten bytte tilbake igjen til den kassa jeg har i dag eller ev. gi td5'en en liten vitaminpille. Endret 26. mai 2020 av Jasswass Skriveleif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 26. mai 2020 Del Skrevet 26. mai 2020 Neia, det funker fint med discokasse, turpakka bil og standarddekk, men det hender jeg bruker Lavserie for bakkestarter inne i byen... Kjørte en god stund med 255/85R16 på discokasse. Funker det og. Men du må bruke 1. og 2.gir i rundkjøringen da 3. som du kunne bruke før blir for tung. Sjeldent 5. gir er i bruk også. Så i praksis økes turtallet igjen og du er like langt... :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 26. mai 2020 Del Skrevet 26. mai 2020 8 timer siden, Jasswass skrev: Regner med at du mener 285/75-16...langt vanligere dim :-) Det var riktig tenkt , men jeg skulle skrive 255/85-16. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 26. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2020 (endret) 3 timer siden, gautes skrev: Det var riktig tenkt , men jeg skulle skrive 255/85-16. En vel så relevant dim til våre biler det ja :-) For å komplettere forrige post: Fra 235/85-16 dekk til 255/85-16 fekk dropper ca 100rpm i 5.gir og 80km/t. Nå er kassa i hus, så kan begynne med å reingjøre litt og gå over og sjekke i dsgslys. Fikk også plukka med meg en ny luftfilterboks, så nå kan jeg bytte ute den sprukne jeg har. Endret 26. mai 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KjellB Skrevet 27. mai 2020 Del Skrevet 27. mai 2020 7 timer siden, Jasswass skrev: En vel så relevant dim til våre biler det ja :-) For å komplettere forrige post: Fra 235/85-16 dekk til 255/85-16 fekk dropper ca 100rpm i 5.gir og 80km/t. Nå er kassa i hus, så kan begynne med å reingjøre litt og gå over og sjekke i dsgslys. Fikk også plukka med meg en ny luftfilterboks, så nå kan jeg bytte ute den sprukne jeg har. Synes jeg leste noget om manglende mekaniker skills her i tråden....jeg er imponert over alt du gjør og får til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
campbell Skrevet 27. mai 2020 Del Skrevet 27. mai 2020 På 26.5.2020 den 12.52, Jasswass skrev: Kassebyttet fra 1.4 til 1.2 utveksling Jeg tenker også på dette i min Defender, så er spent på svar om hva du syns Neil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 27. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2020 Den som lever får se :-) Fått tatt en titt på kassa i dag og den virker å være ganske bra. Mangla litt skruer på lokk etc., men det fant jeg. Av med håndbrekk, som så nesten nytt ut, og så fikk den en real vask utvendig. ...men inputgiret ser ikke bra ut inni. For meg ser det ut som helt utslitte splines. Dette er jo gammel type uten smørehull i godset, så ikke så rart egentlig. Enig at dette ser utslitt ut? Beste sted bestille kassedeler? Trnker å få tak i den oppgraderte typen med smørehull. Må ha med noen tilhørende lager også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. mai 2020 Del Skrevet 27. mai 2020 Litt vanskelig å tyde på bilde, men ser nesten ut som tennene er helt nedslitt i den ene rotasjonsretningen, ja. Ta av lokket på kassa og se om du finner noe mer spennende som venter på oppdagelse også. Ashcroft er nok best på deler til denne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 27. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2020 Utover at olja var guffen, så var det ryddig ellers inni kassa. Ikke noe spon å se, heller ikke noe å se på tenner eller så. Ca ikke noe grums på magneten på pluggen heller, så da satser jeg på at det er ok. Gir og tilhørende nye lager bestilt fra Ashcroft. Får finne noen med presse til å hjelpe meg å få klemt de på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Bruk et multimeter og sjekk at bryterene virker. Mye enklere å bytte nå enn når kassa sitter i bilen Td5 har en bryter som sier i fra til hjernen at du er i lavserie, da roer den ned gassresponsen på pedalen. Kasse fra D1 har kanskje ikke det? I så fall kan det være lurt å lage seg en manuel bryter så du kan styre det. Kan fort bli litt hoppere med følsom pedal og lavserie på traktorvei Kan hende du må bytte flens på utgående aksel foran også. Mener det er forskjell fra disco til Defender, men det er kanskje bare på sene modeller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 28. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2020 Bra tips. Skal sjekke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 28. mai 2020 Del Skrevet 28. mai 2020 Enkelt å lage den bryteren selv inn i kupeen. Du har ikke bryter på den kassa du har bilde av der. Bilen blir ikke helt god å kjøre i lavserie uten, så det er greit å få den på plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 28. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2020 (endret) Hmm. Det bør gå an å få til, og må prøve å unngå for mye jallamekk. Kan kassa tilpasses en slik bryter tro? Dette er vel en LT230T, forgjengeren til den i Td5 def, som vel har en litt oppgradert Q-utgave. Er det grunnen til at du gikk for D2 kasse (SE type, med ca samme innmat)@Erik Iversen? Endret 28. mai 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 Gikk for D2 kasse for den hadde lav km, kjent god stand og hadde bryteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 Jeg brukte også D2 kasse. 69D på slutten av serienummeret. Også på grunn av lav km. Kun 25 000 D2 kasse har ikke utgang for speedometer drev så huset på utgående aksel bak må byttes. D2 tar vel signal til speedometer fra abs sensor tror jeg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 29. mai 2020 Del Skrevet 29. mai 2020 6 timer siden, smedenDY skrev: Jeg brukte også D2 kasse. 69D på slutten av serienummeret. Også på grunn av lav km. Kun 25 000 D2 kasse har ikke utgang for speedometer drev så huset på utgående aksel bak må byttes. D2 tar vel signal til speedometer fra abs sensor tror jeg? Stemmer! Jeg måtte gjøre det samme! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 30. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2020 Ut med AC for litt lydisolering nedi her. Var helt tom for gass uansett, så like greit å koble av hele greia for å komme til. 5 skruer, to rør og ei kontakt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 8. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2020 (endret) Nå er det lagt en del ikke-absorberende lydisolering i fotbrønnene/torpedoveggen. Begynner å bli ganske bra med tanke på støy nå. I dag kom DHL med en liten forundringspakke, bl.a. gir til "ny" fordelingskasse (fikk Ashcroft til å presse på lagrene for meg), pinionseal til framakselen, stempler til bremsene og et par FR Wolfbox rotebokser til sure sokker og andre ting som egner seg på taket. Etter å ha plukka ut og titta litt på AC-panelet, så kom jeg over ei kontakt som av ukjente grunner ikke var kobla til (midt i bildet)...har dermed en ny hovedmistenkt i saken mot null respons i AC-vifta. Dersom det ikke var en god grunn til at denne var nappa ut, så blir det gasspåfylling og forhåpentligvis mulighet for kjøling i sommer... Endret 8. juni 2020 av Jasswass bilder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 8. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2020 Update på AirCon-vifta: funker jo som bare det. Skjønner ikke hva forrige eier eller hvem det nå er som har vært bakom der har drivi med. Bra det var et av prutningspunktene da. Kom ut både gammalt løv og tørre årgangshumler med vifta på full guffe. Da blir det i hvertfall gass på'n etterhvert :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Godt å høre! Dette blir bra! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 10. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2020 I går kveld ble det gjort i stand ei fordelingskasse på garasjebenken. Nytt inputgir, et par lagre og nye tettinger på både inn- og utgående. Skikkelig oppsmurning av høy-lav veksler'n. Ny O-ring på mellomgiraksligen. En flens til mellomaksel var strøken og en har litt slitespor. Den kan byttes på sikt. Tok også med deksel for større oljevolum i samme slengen. Alt montert med Hylomar og papirpakninger. Kunne sikkert gjort det lettete for meg selv med pakningsslilkon, men men. Nå er det bare å finne tid til å plukke ned den gamle fra bilen og se hva som må flyttes over av håndbrekk-tingogtang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 14. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2020 Kassebytte utført! Gjenstår bare småtteri som å koble på mellomaksler og håndbrekket. Og fylle girolje. Det blir i morra etter legging. Slett ikke avskrekkende jobb, men faen så grisete det er å ha godt understellsbehandlet (FF) bil... Mest spennende var egentlig å lirke ned kassa på jekken og litt knot med girkassefestet mot ramma. Laga ei kile av tre som gjorde nedsenkinga langt mer kontrollert enn fryktet: Bonus med hi cap sump som jeg sattpå den "nye", er plan bunn å sette kassa på jekken :-) Flytta over diff lock sensor, da den som sto på D1 kassa var kaputt. Tok ut og plugga etter temp sensoren (som følger standard på kasse fra V8 D1). Kan settes i siden om man skulle ønske, men kjenner jeg tviler på at jeg trenger det. Speedometerdrev byttet fra svart fra D1 (med mindre hjul) til det blå fra Defendern's originalkasse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 15. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2020 (endret) Alt montert og testa. 1.2 utveksling virker å kle bilen og mitt bruk bra, så det virker svært lovende etter kveldens prøvetur. Men akk... Har fått en lei metallisk plingelyd/svak rakling med på kjøpet. Bare tilstede ved trilling/nedoverbakke/uten pådrag. Kan høres ut som det kommer fra fremre del av bilen. Frekvens følger hjulenes hastighet og blir ikke påviket av giring. Ikke på inputsida av kassa i hvertfall da skulle en tru? Tenker å plukke av fremre (og ev. bakre) mellomaksel for å se om det kan være kilden. I hvertfall greit å isolere de. Kryssene kjennes tighte og fine ut, og egentlig rart det skulle komme lyder fra mellomaksel nå plutselig etter bytte av fordelingskassa. Håper det ikke er noe med kassa som kan være opphavet til slik lyf...mye jobb å reversere... Får forske litt mer i morra. Endret 15. juni 2020 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 16. juni 2020 Del Skrevet 16. juni 2020 Du satt ikke inn en lang bolt der det skal være en kort? Eneste bolten på fremsiden av fordelerkassa mener jeg. Den vil touche drevene hvis du bruker en av boltene bak her. Kan være greit å sjekke,? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. juni 2020 Del Skrevet 16. juni 2020 Sjekk om du har løs blikkflens på medbringeren på fordelingskassen. Gjelder fremre mellomaksel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.