Gå til innhold

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Jasswass

Anbefalte innlegg

Vært ute og lufta seg en tur i skogen i finværet og så etterpå fått satt på ny strammer for reima på maskinisten. 

 

20200403_114646.jpg

Det våres virkelig på hedmarken nå altså. Her er vi godt oppi åsen, og snøgrensa kryper stadig oppover. Kjennes godt. 

 

20200403_163851.jpg

Gikk straks mye lettere da jeg fant ut at det var 12-kanthode på bolten...

 

Lageret på den gamle var helt ok, men reima ble ganske så mye strammere etter byttet, så den gamle var nok litt sliten likevel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta hengsler foran i stad. Gikk lett som bare det inntil jeg bæsja på leggen og stamma bolter for tidlig på den siste øvre. Åpna døra og det sa KNAKK! Litt feil vinkel tydeligvis og der gikk godset i den ene nye øvre hengsla...

 

Bare å bytte tilbake til den gamle, som var grei nok. Det var de nedre som var fillete, så tight nå i hvertfall. Heldigvis rimelige å kjøpe enkeltvis...

 

Ikke akkurat rustfrie bolter de som satt der. God anledning til å spyle inn litt rystskydd i torpedovegg der man kommer til. 

20200405_232755.jpg

 

Ble visst snorkelfri for en stund også. Teste uten sånn vindsusmessig. Og for litt pussing og stell. Kommer nok på igjen om det ikke er stor forskjell i lyd.

20200405_233450.jpg

 

Sånn går det for kløner....Britpart hengsle for the record...

20200405_233530.jpg

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre skrangling baki etter ei kjapp lita økt i efta. Nye filtremser til skyvevinduene i lasteromet. Ikke mye igjen av de gamle, så glasset skrangla godt ved lukking av dører. Not any more...

 

Glir myyye lettere også, men det jo også ha noe med ikke ubetydelige arkeologiske utgravninger inni listene å gjøre. Fantastisk mye dritt inni der! 

 

20200409_220620.jpg

 

20200409_220554.jpg

 

20200409_220533.jpg

 

I morra skal det rattes rundt på tur langs hullete og teleherjede bygde- og fjellveier så da vil det vise seg om både dører og vinduer sitter litt bedre på plass med nye hengsler og tettinger. 

 

 

Påskehilsen fra denne gjengen! 

 

20200409_221628.jpg

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Fikk på siste hengsle til framdør i dag, og fikk i den forbindelse satt på litt nye klips til dørtrekket. Der var det nok mye sprø gammel plast som hadde gitt opp ev. noen tidligere kokker som har vært litt uvørne ved operasjoner i døra. Lett og solid fiks med korte passende skruer å sette klipsene på. 

 

Liten dusj med linolje inni dør også, for å bremse kjeksheksa. 

 

20200429_001045.jpg

 

20200429_001101.jpg

 

20200429_001117.jpg

 

Tighte framdører nå. Snart tid for bakdører også, bare levereandøren får ut finger'n etter å ha glemt deler av forrige bestilling. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, lafterolf skrev:

Takk for lurt triks for å feste klips på. Den tar jeg med meg.:)

 

+1

Disse har irritert meg mange ganger, og så er det en så opplagt enkel fiks...hurraa :)

Ellers er det også mange andre gode tips i tråden din. Veldig bra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste runde med dørhengsler i dag. Digg med dører som oppfører seg som dører og ikke som klesvask.

 

Å bytte på bakdørene er fort gjort. Bortsett fra at alle fire hengslene var totalt utslitte, så var det lite rustne bolter og tull - unntatt nedreste bolt på begge sider. Der har det tydeligvis vært gode forhold for lokal stålmarkfest. Stålet i selve bilen ser merkelig nok ok ut, og det er rart med slike ting inni...

 

20200501_223453.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten inspeksjon under...med påfølgende behov for litt læring. 

 

Ser ut som lekkasje fra pinion seal. Denner nok grei og burde være kjapt å bytte - får sette på handlelista. 

 

20200510_111109.jpg

 

Er også litt skjevhet i gummioppheng til fordelingskassa, men jeg veit ikke hva som er akseptabelt. Ser dette ut som noe som bør byttes: 

 

20200510_111256.jpg

 

20200510_111235.jpg

 

Og så er det et lite feste som har rusta av. Men hva er det som har løsnet? Kan dette være et inline filter på drivstoffrør? Noe ettermontert, eller er dette originalt?  Eller er det noe annet?

 

20200510_111207.jpg

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar - det beste er å slippe å styre med fester som ikke er ferdige :-)

 

Jepp, det går no ledninger inn på dingsen. Sikkert til eber'n ja ' det gir meining. Skal følge ledningene :-) ...og sette'n fast igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom det nye kokemuligher på plass for kommende utflukter.

 

Det billige enkeltblusset som vist tidligere i tråden var sørgelige saker, og ble ikke brukt på grunn av stusselig effekt. Bedre med liten vinglete turprimus som i det minste har bra effekt. 

 

Nyanskaffelsen ser absolutt lovende ut. Outwell med 2 x 3000w. 

 

20200511_214739.jpg

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard butan- og propanbokser for primuser (type EN417) som man får kjøpt over alt, f.eks. 450g bokser som slike eller slike (finnes i ulike blandingsforhold etter temperaturforholdene de er optimalisert for). Hyppigere bytter og litt dyrere over tid enn med f.eks. 5kg propanbeholdere, men mye lettere og smidigere til mitt bruk.

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med snø i fjellet enda. Her fra Kvamsfellet hvor vi pleier å kunne gå på beina nå midt i mai. Blir nok skitog på årets nasjonaldag mens vi satser på en rolig avsmelting så flommen nedi dalen blir lugn... 

 

20200515_173704.jpg

 

20200515_233149.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt på leit etter ei fordelingskasse med 1.2-utveksling, og nå ser det ut som det kan ordne seg med ei kasse fra en D1 med V8. Skal være ok og med grei km, men får se over når den kommer i hus etterhvert. Bør sikkert få litt nye tettinger i det minste, når den først er på benken. Det er vel litt småtteri som må flyttes over fra originalkassa, men det regner jeg med skal gå greit.

 

Har et håp om at det skal bli enda hakket bedre langturegenskaper med litt lavere turtall i overlydsmodus. 

 

Er mest spent på selve manøver tung kasse ut og tung kasse inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales virkelig! Men bilen blir fort lat i 1. gir og revers. Hender ofte at jeg heller bruker 3. lav ved bakkestart i boligstrøkene her i Stavanger og liker meg pent over i Høy On The Move... :)

 

Hadde en potensiell kjøper på prøvekjøring i dag. Han dro bilen greit opp i 110 km/t. Tror ikke det hadde vært like behagelig sånn støymessig med 1:1,4 utveksling... (skal sies at det tok lengere partier av E39 for å oppnå slik ekstremfart...) :p

 

Kassa er ikke sååå tung, så løftet får du til. Men greit med en liten jekk som støtte! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skikkelig fjelltur med min i dag og må si at Defenderen er avhengighetsskapende...:huh: :D Giring var faktisk utmerket for slik kjøring, så tror ikke du skal bekymre deg for mye. Men større dekk blir da ikke lenger et alternativ mener jeg - for tungt... Evt må den trimmes betraktelig. Hvis bilen min ikke blir solgt må du gjerne prøve den i sommer om det hjelper på beslutningen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok ikke ha særlig større dekk nei, trur ikke det til mitt bruk. Den er absolutt kapabel nok med dekka som er på nå. 

 

Om jeg ikke rekker å bytte kasse og du gir bort bil før du kommer over fjellet så tester jeg gjerne din ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat byttet til disco kasse på min bil.

Den har ca 160 hk og føltes veldig sprek før.

Med "tom" bil og standard vinterhjul føltes det helt riktig med giringa.

Med turrigga bil, ca 2900kg og 285 hjul, synes jeg ikke det passer:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...