Gå til innhold

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Jasswass

Anbefalte innlegg

@RonnyS Blir det mindre lyd i kassa? Type merkbart? På grunn av den økteoljemengden?

 

Er nok hørbar rasling inni der i dag, så sikkert ikke feil å se over ellers først. Bør vel det om kassa først skal ned. 

 

Trur egentlig ikke drivverket mitt jobber så hardt (lite tung henger etc) at det blir problematisk varmt, men ekstra olje er jo ikke negativt. Hender jo at det er full bil og bratt turterreng. Står at det er lurt ved litt oppjazza motor etc., men det kan jeg vel ikke anklage min for å være...

Endret av Jasswass
@RonnyS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det på plass en liten ladning med ting å holde på med i disse holdeseghjemmetider. 

Det som er er synd er jo at det jeg egentlig hadde tenkt å ta tak i først - dørhengslene bak - ikke var med i pakka. De hadde nok rett og slett glemt å putte dem oppi...jaja. Regner med at de fikser opp i det uten større knot. 

 

...men har da litt anna småtteri å pusle med framover :-)

Bl.a. lyst å prøve Slickshift og se hvordan det er. 

 

20200326_152743.jpg

 

 

 

Endret av Jasswass
bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gautes skrev:

Litt lei av å beføle hårete mannebein i midtsetet.

 

Haha. Er vel frivillig å plassere Chewbacca på nærmeste plass. Beste kur her er vel å hive ut hele midtsetet...eller er det midtsetet baki du mener - i såfaller vel Slickshift kanskje kuren :-)

 

Skal rapportere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble deffen bittelitt mer familievennlig som turbil. Koppholdere fra MUD til smågutta baki. Litt mindre saft og søl overalt ellers - kanskje...

 

20200327_191734.jpg

 

 

Og etter hull i GTX-bukse anser jeg det som svært god kost/nytte å bytte til et par "x-trouser door strikers" til framdørene. De har også en liten tanke kortere pinne, slik at det kan hende man trenger en shim eller to ekstra. Jeg måtte lage meg et par på ene sida. 

 

20200327_192429.jpg

 

20200327_192801.jpg

 

 

Fikk også på nye viskerarmer uten slitte splines. Det hjalp en hel del på ryddig gange. 

 

20200327_155926.jpg

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukka ut tepper på gulv i baksetet for å lydisolere litt er også. Her har det tidligere blitt montert varmluftsdyser fra Eber-dyret. Ganske fort gjort tydeligvis, ettersom det var fullt av aluspon overalt. Ganske bra rustne bolter i gulvet så jeg tenker å få bytta ut dem i samme slengen. Mulig noen av dem får popnagler i alu, så slipper en kanskje særlig mer alu/stål-korrosjon. Der er jo lettere å få ut igjen enn rustne skruer... Har uansett ikke riktige typer gulvskruer og tilhørende plastplugger nå - får ta med det på neste bestilling. 

 

Er det en ide å f.eks. legge tynne nylonsiver mellom aluplatene og stålskiver/boltehoder? 

 

20200327_192727.jpg

 

20200327_190553.jpg

Endret av Jasswass
Bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2020 den 20.33, Jasswass skrev:

@RonnyS Blir det mindre lyd i kassa? Type merkbart? På grunn av den økteoljemengden?

 

Er nok hørbar rasling inni der i dag, så sikkert ikke feil å se over ellers først. Bør vel det om kassa først skal ned. 

 

Trur egentlig ikke drivverket mitt jobber så hardt (lite tung henger etc) at det blir problematisk varmt, men ekstra olje er jo ikke negativt. Hender jo at det er full bil og bratt turterreng. Står at det er lurt ved litt oppjazza motor etc., men det kan jeg vel ikke anklage min for å være...

Ja, det blir mindre lyd fra transferkassa.  Med original bunnplate ligger det roterende isenkrammet så nær bunnplata at oljestrømmene som genereres får plata til å vibrere og lage lyd.  Samt at det er mer olje som absorberer bevegelsene, og i tillegg er trauet stivere. Det er forklaringen jeg fant på et fremmedlandsk forum.
Det har jo i tillegg langsgående kjøleribber så olja holder seg kaldere. (men varm nok!)
Så kjøpte Truls et slikt trau og mente det gav mindre lyd da vi kjørte til et eller annet treff nede i Europa, mener jeg å huske. Derav kjøpte jeg et tilsvarende og monterte på.  Det ble merkbart mindre lyd.  Transferen min var fra D2, men lyden uten ekstra olje var skarpere og mer hvinende.  Nå er det Espen i Oslo som har kjøpt bilen min, så kanskje han kan bekrefte dette?  Han er jo en erfaren Defendermann.

 

Ronny S
 

Endret av RonnyS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort ferdig lyddempinga ved gulvet i baksetet. Med en tanke mindre romklang i den delen av bilen er man enda et museskritt i komfortens retning.

Må få bytta ut ei sprukken luftdyse til dieselvarmer'n også - den er vel sikkert å oppdrive et sted på nett...får sjekke noen båtsjapper.

 

Fikk også pussa og lakka noen braketter hist og her sånn at det hele holdes sånn noenlunde ryddig.

 

20200328_152134.jpg

 

20200328_180144.jpg

Endret av Jasswass
Bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er sånn tynt gummibutyletelleranna, og absorberer null. Type dynamat/kilmat etc. bare fra Biltema. Demper vibrasjoner i panelene. Funker finfint - lett i legge og hefter bra. 

 

Har du ei dyse eller to så rop ut! Det hadde vært knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på slickshiften i efta. Veldig enkelt og fort gjort egentlig - brukte maks et kvarters tid. Etter rett justering av fjæra (var litt slakke girstanga fra før også) var det bare tut og kjør. 

Giringa er blitt tight og fin som bare det. Kan nå gire med bare håndledd, og ikke hele armen... En god oppgradering og anbefales virkelig! Har riktignok tilgode å prøve den med iskald kasse/olje og tilhørende hard giring - særlig til 2.gir

 

20200329_192106.jpg

 

Ved montering av slickshiften løftes girspaken bittelitt, noe som i seg selv ikke merkes - MEN det kommer såvidt i konflikt med AC-panelet - for de som har defender utstyrt med slik... I 1-, 3. og 5. gir berører den tykke delen av girspaken (vibrasjonsdemper på girstanga eller noe slik?) såvidt borti - og det er IKKE bra. Grunnen er selvfølgelig at alle vibrasjonene fra girkassa dermed overføres direkte til dashbordet - noe som igjen fører til nye og underlige uønskede lyder...

 

20200329_192041.jpg

 

Hadde jeg kunne bøyd nedre del av girspaken ørlittegrann bakover ville dette enkelt vært eliminert og alt ville vært helt suverent! Tenkte jeg kunne fikse dette med en god dose varme og så bøye den, men vibrasjonsdemperen i girspaken har jo sin andel gummi inni, og er dermed ikke veldig glad i mye varme.

 

Hvordan angripe dette tro? Kunne man kjølt ned demperen samtidig som man varmet nedre del? Hadde jeg vært sveisekyndig kunne man jo bare kappa og satt på på nytt, men der er jeg altså ikke...

 

 

Endret av Jasswass
Bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, gautes skrev:

Kan du skyve gummien litt ned og sette på en strikk eller strips på selve stanga for å holde den nede?

 

Er nok dessverre noe mer som skal til. Prøvde uten gummien også, men da får man sånn fin knatring mellom metallet og dash i tillegg.

 

Veit noen om også eldre (enn td5) girspaker har denne tjukke klumpen under gummimansjetten?

 

Sendte uansett en mail til produsenten for å høre om de kjenner til problemstillinga. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en vibrasjonsdemper ja - liten hylse med gummi inni. selve støvmansjetten fungerer vel bare som demping i denne sammenhengen.

 

Du kan ikke unngå problemet ved å klokke stanga litt? den står jo på splines, og kan dermed roteres.

Men det ender kanskje med for store endringer på kjørestilling?

 

Alternativ 2, basert på bildet - jeg ser selve koblingen mot girstanga sitter på en settskrue. kan denne justeres for å bringe stanga nærmere deg? det skal ikke mye til for å gjøre store utslag der.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Camarogeddon skrev:

Du kan ikke unngå problemet ved å klokke stanga litt? den står jo på splines, og kan dermed roteres.

Men det ender kanskje med for store endringer på kjørestilling?

 

Alternativ 2, basert på bildet - jeg ser selve koblingen mot girstanga sitter på en settskrue. kan denne justeres for å bringe stanga nærmere deg? det skal ikke mye til for å gjøre store utslag der.

 

-Camarogeddon

 

1: Har prøvd å rotere litt på splines, men det er ikke så mye å hente der - beste ergonomi er også den som gir størst avstand til og minst konflikt med dash. Det er altså hentet ut det som er der. 

 

2: Godt tips - skal prøve dette. OM det går an å løsne setskruen og flytte ørlittegrann framover så vi man kanskje ha nok å hente her. Spørs bare hvor mye det er å gå på her. Det holder nok med en halv til en cm oppe ved berøringspunkt dash - noe som kanskje er omtrent 1/2 til 1/4 her nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukka ned til å ta ut setskruen for å sjekke om det var noe muligheter for jutering der, men den gang ei... Skruen er å anse som en låseskrue som går nedi et passende hull i overføringa inn i kassa. Den har sin faste plass og ferdig med det. Man lærer om bilen sin da :-)

 

20200330_192954.jpg

 

20200330_192755.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum. da utgikk den ideen ja - ingen mulighet til å justere der gitt.

 

Da tror jeg vi er tilbake til teknikken til Lafterolf over, varme og bøying.... jeg har ikke flere forslag. Men jeg hadde venta på tilbakemeding fra leverandør - mulig det en en vinkel (hehe) her vi ikke har tenkt på.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg igjen i går og fikk varma nedre del av stanga mens resten bada i vann, slik som @lafterolf foreslo. Ikke noe problem for gummien da :-) 

Hadde bare gassbrenner/pistol å varme med, men det var akkurat nok. Med skikkelig varmekilde (eks. skærebrenner) ville jeg nok kunne fått mer kontroll på bøyinga. 

 

Resultater ble i hvertfall knallbra! Nok klaring til dash og dermed bare velstand med en slickshift som gir god feeling med kassa. Liker virkelig denne oppgraderinga!

 

Er det forresten samme splines til girspaken på de ulike manuelle girkassene? LT95, 85, 77 og R380 etc? Ser ut som det er litt forskjellig utforming på de, men om det er samme splines, så kanskje en kunne valgt en som har litt annen vinkel...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Syncro Gearboxes (som lager Slickshiften) i går:

 

"You will just need to bend your gearstick slightly below the rubber coupling, this will give you the clearance."

 

Altså er det akkurat samme innfallsvinkel de selv har til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...