Jump to content
LRforum
Jasswass

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen

Recommended Posts

Ny gammel turbil på gårdsplassen. Har hatt noen varianter til tilsvarende bruk før (bl.a. Terrano, 2 x Pajero og 2 x Cherokee), men følte jeg var klar for å bli kjent med Land Rover nå.  Bra utgangspunkt for et interessant bilhold - bare håper det blir av det trivelige slaget.

 

Etter å ha hatt bilen i halvannen mnd. så begynner jeg å bli litt kjent med den. Så bra ut da jeg kjøpte den, men en ser ikke alt ved første besiktigelse. Tok forbehold om det det nok kom til å dukke opp noe på en 20 år gammel brite...

 

Pluss: 

Verdens kuleste bil!

Veldig bra ramme og lite rust ellers.

relativt fin i lakken (når vasket)

Ok km stand

Ikke bygd om eller skogskjørt fra før - lite modifiseringer.

9 gode dekk - BFG AT og Hakka suv 8.

Kul takgrind - dog i overkant mye vindsusing på landeveien - blir nok å ta litt av og på etter behov selv om det er tungt nok...

Tett takluke !

 

Minus:

Første gen TD5 motor (p10) - trenger ikke være noe problem, men har jo lest om sprukne topper etc. Håper jeg slipper dette...

Litt brunt lurv nederst på noen av dørene

Kan se ut som den som har skrudd på den før har gjort ting litt lettvint, men ikke noe kritisk. 

Går litt dårligere enn jeg tror den skal

I overkant mye lyd på vanlig landeveiskjøring - eksoslekkasje/turbohvin eller noe?

Bra, men veldig stive dempere - kjører som en racerbil i svinger, men kjennes ikke ut som jeg orker å ha det sånn i lengden. Blir nok å bytte til Monroe for å få tilbake mer hverdagskomfort. 

Kranglete dørlåser - har kjøpt inn nye og bytter etterhvert. 

Det blåser friskt inn gjennom dashen...brrrr. Ny skumpakning ligger klar. 

AirCon virker ikke. Forsåvidt ikke noe problem nå vinterstid, men kan jo bli kjekt å ha til sommeren. Kan jo hende forrige punkt kan kompensere litt...

Låsemekanisme bakdør er kaputt. - blir byttet snarlig.

Utslitt seterygg førersete - utbedret. 

Blir ikke dus med det originale lastebilrattet - må bli nytt ratt, fortrinnsvis et godkjent et som bare kan stå på. Slitsomt å bytte ifm. EU-kontroll. 

Fillete frontrute som nok må byttes på sikt

 

20190217_142741.jpg

20190220_113935.jpg

 

Har gjort litt småfiks så langt, og mer vil helt klart komme...

 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer. Defender er herligt.:) 

 

Tips:

Enkelt å bytte, sete blir som nytt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutter siden, Lorden skrev:

Gratulerer. Defender er herligt.:) 

 

Tips:

Enkelt å bytte, sete blir som nytt.

 

Har allerede angrepet dette og ja det var enkelt. 

 

Kjøpte ny skumpute til ryggen fra Exmoor og fort gjort å bytte. Det mest trøklete var faktisk å få på igjen plastleppa som holder sammen trekket, men helt kurrant det også.

 20190211_175542.jpg20190211_175558.jpg

 

ganske fillete 20 år gammelt skum. ikke særlig godt å sitte rett mot stålramma på høyre side. 

 

 

20190211_180651.jpg

 

Den nye puta her innlagt litt nylonstoff som forhåpentligvis hindrer ramma i å gnage seg gjennom på nytt. Setet ble veldig bra etter dette!

 

20190211_201130.jpg

 

La samtidig inn opplegg for setevarme i begge framsetene. Sittepute og rygg. Veldig enkelt. Har ikke koblet opp enda, men skal være greit nok, og det blir godt til neste kalde periode i en bil med bare middels minus godt varmeapparat.

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Greit med muligheten til å låse bakdøra også, sånn at skrotet ligger sånn ca trygt. Ny låsmekanisme og låsesylinder bakdør på plass, sammen med matchende sylindere på framdørene.

20190131_175108.jpg 

 

La også inn litt lyddemping i bakdøra i samme slengen, og blir sikkert å gjøre det i de øvrige dørene på sikt også. Alle monner drar...bittelitt... Trengs nok mer rundt omkring også, men det får bli når det blir varmere og tørrere i været. 

 

20190131_203103.jpg20190131_203057.jpg

 

Hadde en gassdemper liggende som med enkle grep nå gjør nytten å holde bakdøra oppe også om bilen ikke står helt padde flatt. Velfungerende og enkelt. 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp, er verdt å ta vare på ramma slik at den holder seg noenlunde bra. Ser ut som det er brukt tilsvarende behandling på den tidligere, så blir nok å fortsette med det. 

 

Edited by Jasswass
fant priser på nettsida deres...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er pokaler fylt opp med biltema sitt drivknutefett, for der inni var det god plass for å si det slik. Regner med at det gjør omtrent samme jobben som OneShot. Tar heller med litt slik ved neste bestillingsrunde.

 

Hadde ikke noe egnet verktøy til halvtoms utvendig firkant, men denne løsningen funka fint.

 

20190302_121141.jpg

 

Fikk også bytta ratt til et Raid ratt med Tüv godkjenning. Passe størrelse og god ergonomi.

20190215_155134.jpg

 

Har imidlertid en liten utfordring med funksjonen som slår av blinklyset etter sving. Den gjør ikke helt det den skal etter rattbytte. Trodde jeg fikk pinnen på riktig sted, men litt usikker. Blinkern blir nå slått av idet jeg er midt i inngangen av svingen og ikke når jeg retter opp igjen, så må ha gjort noe feil. Tips tas imot med takk...

 

 

Foran så satt det et par gode men helt underlig monterte 2x 70w ledlykter. De lyste rett ned på grunn av for dårlig plass mot grillen, og var svært korroderte og stygge. De var heller ikke koblet mot fjernlysene på bilen, men bare direkte på batteriet i en skikkelig kabelsalat løst i setekassa og en løs lednig med bryter på på gulvet i bilen. Tabler var også bare dratt under bilen uten beskyttelse eller festing av noe slag. Skummelt, rotete og lite praktisk. Har også røska ut litt stereokabelsalat. Jeg har andre prioriteringer...

 

20190128_210322.jpg

Rotete opplegg. Samt et batteri om ikke var festet i det hele tatt. Det er nå tatt hånd om. Greiest på EU med batteri som sitter...

 

20190128_213121.jpg

ca halvparten av kabelsalaten som ble til overs.

 

Har nå lagt opp riktig for ekstra fjernlys og med bryter i dash da jeg syns det er praktisk. Blir montering når all lakk er tørr... har snudd festebrakettene og gjenget opp slik at det blir plass nok til å kunne monteres riktig. Skaffa ei lyktebøyle jeg tenkte jeg skulle få til å passe, men den viste seg å være til Disco2 og ble til overs (lagt ut for salg: Lyktebøyle selges).

 

20190302_121356.jpg

 

 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drivknutefett vil slynges ut og klistre seg i pokalsiden. Den vil smøre nållageret på yttre stikkaksel dårlig pga samme årsak.

 

Hadde du presset fettet inn i drivknutens lagerkuler ville det fungert bedre.

 

Har du fyllt opp kan det bli overtrykk og noe vil presses ut. Om det gjør det kan litt etterfylling av girolje kanskje vært en mulighet for å sikre litt smøring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm. Ikke fylt opp, ca en 100g tube i hver. Ikke dårligere smøring enn det var i hvertfall. Får ha på litt anbefalt smørning når det ankommer. 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny bil! Høres ut som dette blir en Defender som vil bli godt tatt vare på :)

 

Hvis du skal forbedre varmen så er vel ett av triksene å åpne opp hullet i torpedoveggen og sjekke at kanaler og slanger er tette i skjøtene. Defendervents skal fungere bra også for luft på siderutene.

 

Ville ikke vært så bekymret for td5 toppen, bare sørg for at radiator fungerer bra og at resten av kjølesystemet er i orden.

 

Ellers er det vel bare olje i den røde pluggen på ecu som bør følges opp av og til. (lodder du inn litt nye ledninger så stopper det oljen fra å komme fram)

 

Masse nyttig info på forumet som du sikkert vet :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis med flott Defender :)

Likte godt den løsninga med gassdemperen på bakdøra.

Meget bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ting blir stadig gjort. Cubbyboksen er originalt alt for lav for meg til å ha god støtte til høyrearmen. Inni var den full av gamle drops og 20 år med inngrodd rusk, så den ble strippet og kledd på ny med stopp som holder lokket. Samtidig er det nyttig volum å utnytte under denne.

20190210_123847.jpg

 

Benyttet også muligheten til å legge på litt støydemping på de store flatene på setekassene. La også på en del flater baki bagasjerom, bl.a. hjulkasser. Blir mer av det rundt om.

20190210_122028.jpg

Ut av bilen og inn i mr.Jøtul med de to plankebitene som boksen sto på og inn med hjemmelaget finerboks som er laget for formålet. Boksen står nå på fire støtdemperforinger som bygger opp akkurat nok til å få litt kabel under, bl.a. til diagnosetilkobling på original plassering. Henglset bunne på cubbyen med pianohengsel i bakkant og magnet holder den passe fast foran. USB og vanlig 12V uttak både foran og bak, samt plass til både en liten sikringsboks og litt generell oppbevaring i tillegg. Mer komfortabelt og mer praktisk. Trur jeg skal ha strømuttakene på tenningsstrøm, så ting som ev. er koblet til ikke tapper strøm om man glemmer seg. Ikke helt i mål her.

 

20190210_123912.jpg

 

20190210_123829.jpg

 

La også en del demperfolie på flater inni panser som ikke er doble. Usikker på hvor mye det vil bidra på antibråkefronten, men tenker at alle monner drar.

Praktisk å lempe av hele panseret uten hjelp altså.

20190214_213212.jpg

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2.3.2019 den 12.44, Jasswass skrev:

Nå er pokaler fylt opp med biltema sitt drivknutefett, for der inni var det god plass for å si det slik. Regner med at det gjør omtrent samme jobben som OneShot. Tar heller med litt slik ved neste bestillingsrunde.

 

Hadde ikke noe egnet verktøy til halvtoms utvendig firkant, men denne løsningen funka fint.

 

20190302_121141.jpg

 

Fikk også bytta ratt til et Raid ratt med Tüv godkjenning. Passe størrelse og god ergonomi.

20190215_155134.jpg

 

Har imidlertid en liten utfordring med funksjonen som slår av blinklyset etter sving. Den gjør ikke helt det den skal etter rattbytte. Trodde jeg fikk pinnen på riktig sted, men litt usikker. Blinkern blir nå slått av idet jeg er midt i inngangen av svingen og ikke når jeg retter opp igjen, så må ha gjort noe feil. Tips tas imot med takk...

 

 

"The self cancelling in one direction is often because whoever refitted the steering wheel last did not centralise the self cancel switch.

Pull the wheel off and you'll see the blue ring that the striker on the steering wheel locates into.

Push the indicator stalk into one of the directions(dosn't matter which one).

Now turn the blue ring in that direction untill you feel it "click" the indicator stalk.

Now if you turn it back the other direction the stalk should cancel.

Try this the other direction, if it dosn't cancel within the same amount of movement then the ring reeds to be turned 180.

When you have an equal amount of movement before they self cancel, ensure the notches in the blue ring are vertical an carefully refit the steering wheel so that the striker fingers slot into the ring.

If none of this workes then your indicator stalk is ratted an you need a rew one.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se der ja. Får pille av rattet og gjøre et nytt forsøk. 

 

Bli vel ei økt i kveld med å bytte ut en råtten gammel styredemper med med en som har olja på innsiden...

 

Etter det blir det også ei plate foran for å beskytte styringdeler under fronten og samtidig funke som festepunkt for tauing. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny styredemper inne (gikk for enkel rimelig type her), samt litt beskyttelse/jåleri som dekker denne og andre styredeler...er visst ei god og svett bunnpanne bak der ser jeg. Den må jeg nok også få gjort noe med før EU...

 

 

20190304_215452 (1).jpg

 

20190304_220427.jpg

 

Led ekstra fjernlys testet og absolutt  funnet i orden også.

 

20190304_232802.jpg

 

 

Driver også og sysler med å få strekt beina en smule til. Hjemmelagde seat rails som jeg gjerne skulle lagt så lavt som mulig. Tar gjerne imot inspill. Egen tråd på dette...

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har et litt i overkant turbohyl som jeg prøver å finne ut av. Bilen går heller ikke så godt som jeg syns den burde. Etter ymse lesing hadde jeg sterke mistanker om lekkasje ved manifolden, og ev. knekte eller løse bolter her. Av med varmeskjold for å sjekke, men der sitter alt som det skal og heller ikke tegn til noen lekkasje i form av soting eller noe. Bra det! Var redd for å måtte begynne å bore ut bolter og slipe manifold.

 

20190306_150040.jpg

 

Fant heller ingen andre steder det virker som det kan være lekk her. Mulig det kan være noe lenger ut i eksossystemet som gir mye lyd, men ikke noe tydelig.

 

Det som jeg imidlertid fant som var litt mistenkelig var at wastgaten gikk fryktelig tregt. Altså leddet lengt unna i bildet under. Av med klokka og staget for å kjenne uten motstand og der gikk det tregt gitt. Denne skal vel bevege seg lett og uten friksjon... Kan ventilen her ha stått i delvis åpen posisjon da? Det vil jo i så fall ikke akkurat ha gjort underverker for effekten.

Etter noen dråper med smøring og mye fram-og-tilbakeflikking går alt så meget lettere. Håper dette kan gi resultater. Har ikke hatt tid til å prøve bilen enda.

 

20190306_150552.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt jobbet. Staselig bil i utgangspunktet, og når det klaskes på med forbedringer så må jo resultatet bli bra. :)

 

Fortsett med oppdateringer i tråden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan melde om at etter en kjøretur så utgjorde vikrelig wastgatejukkinga med litt wd40 underverker. Bilen gikk igjen som den skal. Er det vanlig at denne blir treg slik som min? Noe en kan gjøre for å forhindre at den blir slik igjen med det første? Alle typer smørning vil vel brennes bort rimelig kjapt ettersom det er på den varme siden av turboen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok takk!

Så helt greit å bruke litt tynn sprayolje av noe slag? Er jo en veldig enkel jobb...

 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Land Roveren lekker litt her og der - bombe. Dette visste jeg om da jeg kjøpte den, da det meste ser ut til å være overkommelige ting å få tetta.

 

Har starta øverst med toppdekselet. Pakningen som satt her kan ikke ha vært særlig gammel, men likevel var det tydelige lekkasjer her og der. I tilleg rant det som ei sil ut av den store dunde pluggen front på toppen (camshaft oil seal). Plug and play der altså.

 

20190129_225132.jpg

20190129_225136.jpg

20190213_232451.jpg

 

Demontering av plastdeksel, grundig vask og av med lokk, rengjøre litt før montering av ny paknig og plugg. Valgte å legge på litt pakningsguffe sammen med gummipakningen for å slippe noe mer søl, ref. at den som satt der ikke så gammel eller skadd ut. LItt mer jobb ved neste anledning, men det skal jeg tåle. Pluggen i bakkant var helt rein og tørr så den skal få stå inntil videre. Halvmånen på selve toppdekselpakningen bak var en av de stygge synderne hva lekkasje angår.

 

20190213_232506.jpg

20190213_230116.jpg

 

Hadde det ikke nylig vært byttet kabelmatte til injektorene hadde dette vært tidspunktet å gjøre det på.

 

20190214_205931.jpg

 

Reint og pent i på øvre del av motoren nå i hvertfall - skjønt det er mer å ta tak i lenger ned...

 

 

20190213_232208.jpg

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

I går ble det ei lita økt med oppkobling av varmeseter og i den forbindelse la jeg inn en liten sikringsboks i den nye kassa under cubbyen. Her kan framtidige planer kobles på.

 

Med både fungerende Ebersprächer, ok funk på varmeapparat og varmeseter er det teoretiske muligheter for å få med min bedre halvdel å kjøre LR selv om det er kuldegrader :-)

 

Starta også på litt oppgradering av høyttalere. Ikke noe fancy, men mer om det etterhvert. 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ørlitt frisering av høyttalerhullene gir enkelt plass til 5" talartuter foran. Et par helt greie Rockford Fosgate 5,25 koaks burde bli en liten oppgraderig fra der som satt der.

 

I overkant glinsende ringer, så de blir nok mattet ned og svarte med tiden.

 

20190309_170438.jpg

 

20190309_170448.jpg

 

Satte også inn et par små 4" Pioneer høyttalere bak. De går akkurat inn uten å være for dype og er lette nok til å kunne henge helt fint i originalplata. La på en liten bit med 5mm kryssfiner for ha litt mer å feste i for å være sikker. Har bare fått trukket kabel fram, så får koble opp når jeg får ny spiller til uka. Det bør bli en stor forbedring å få litt lyd i høyden også så ikke knærne må lytte så intenst.

 

20190309_145526.jpg

 

20190309_154820.jpg

 

20190309_154811.jpg

 

Det er nok kurrant å sette inn noe større også om man vil det, men da må man nok bygge ut littegrann for at magneten ikke skal ligge helt mot karosseri. Det var disse jeg hadde liggende så de får duge.

 

Skal også ha inn et rygekamera med gjennomføring et sted bak der, så avventer me då sette på igjen dekselet helt til da. Tenker kanskje plassering av kamera midt på over døra er kurrant. Noen som har erfaringer med plassering av ryggekamera på sin Defender? Tar gjerne imot tips.

 

 

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...