Gå til innhold

Obligatorisk turutrustning/førstehjelp til td5 på langtur


Jasswass

Anbefalte innlegg

Har planer om å bruke Defenderen på en lengre rundtur i Norden i sommer, og vil helst være sånn passe forberedt til å fikse ting som måtte oppstå på turen. 

 

Tips til hva jeg bør ha med av reservedeler og annet til bilen? På en annen måte - hva er det som typisk kan bli showstopper med en 20 år gammal td5 på langtur på landeveien? Skal ikke ut på noen voldsom offroadekspedisjon, men blir nok mye avsides grus på fjellet og skauen med full bil). 

 

Jobber stadig med å få bilen i bra stand, men noe vil jo alltids kunne dukke opp...

Starter sommeren med ny olje/filter på motor, samt kasser og akslser. Fem gode BFG AT dekk, nye br.klosser og nye vanlige Monroe Adventure dempere rund baut (de som står på i dag er noen lite brukt TerraFirma Big Bore, men synes de er i overkant stive for mitt bruk). Batteriet er et par-tre år gammelt Biltema AGM 95ah, så det brude også være greit. Tar  imot tips på andre ting som burde sjekkes før sommeren. 

 

Åpenbare ting på lista så langt:   

- ymse passende verktøy

- sikringer og pærer

- dekkrep.sett (har liggende en ARB kompressor som skal inn i bilen et eller annet sted)

- drivreim

- dieselfilter

- ymse slangeklemmer

- kjølevæske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

crank position sensor, er den som vill sette en stop for bilen hvis den er defekt. Da far du ikke motoren til a ga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet injector harness enda? Hvis ikke ville jeg byttet det. Du trenger også elektronikkrens til kontakten på ECU'en. Like godt å ha det i bilen. 

 

Kjørte selv t/r Roma med Defender i 2011, og hadde omtrent det samme som du lister opp med meg i bilen. Eneste utfordring jeg opplevde var at begge hovedlyspærene røk 1 time unna ferga over til Norge på vei hjem.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemsskap i NAF er kanskje det beste rådet når du skal kjøre i Norden. Nanocom (eller tilsvarende) for å finne eventuelle feil + slette feilmeldinger. På lengre turer så er jo ekstra ECU + Turbo + dynamo kjekt å ha med - men i Europa så får du tak i alt/det meste på kort tid. TerraFirma Big Bore er topp på en tungt lastet bil på langtur (vi har til og med 2 på hver side bak) - men kan ikke anbefales med tom bil. Skikkelig service / gjennomgang av det tekniske slik som du beskriver skal også avsløre om der er mulig kommende problemer. (sjekk lyd fra hjullagre + ta av medbringerne og sjekk rust/slark).  God tur. Vi planlegger Portugal / Spania i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten skvett av alle typer væske er nok en god ting. Det kan være langt til nærmeste bensinstasjon i de nordlige delene Skandinavia.

 

Ellers skal du ikke undervurdere gaffatape. Gorillatypen er forøvrig nesten skremmende sterk og kan brukes til så mangt. Litt ledning av forskjellig kvadrat, samt eltape kan jo også være kjekt å ha...

 

Litt plaster og bandasjer til de inne i bilen er heller ikke dumt. Særlig om man brått må skru litt i veikanten. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nanocom er på ønskelista

Det er bytta ECU og ledningsmatte til dyser for ikke lenge siden, men kan jo alltids være greit å ha sistnevnte liggende.

Elrens og crank position sensor er gode tips å ha på lista. 

Gaffa og strips er selvfølgelig allerede med. 

 

Motivasjon og underholdning til resten av gjengen er nok viktig ja :-)

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk rette verktoy og.

What worse for a smoker on a desert island, running out of cigarettes or running out of matches?

Nytter ikke a ha deler hvis man ikke har verktoy.;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig nødvendig?
Jeg kjører vår Defender 110 TD5 mye, og har ved flere anledninger brukt den som feriebil.

Lengste strekket er vel 2600 km. 

Jeg syns Trond dekker det nødvendige.

 

Gjør heller litt preventivt vedlikehold i forkant og ta en service.

 

Eller kjøp en delebil, ta den på hengern og god tur hehe :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter av qcnr :)

Veivsensor er den eneste sensoren som stopper en td5. 

 

Ellers bekymrer jeg meg ikke for td5 på langtur. 

Ja, turboen døde sommeren 2013 på sommerferie, men bilen ruller da enda med en brukt turbo hentet hos Roar. 

 

Nanocom er alltid lurt å ha med

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siggen skrev:

Er dette virkelig nødvendig?

 

 

 

Nei, som regel ikke. Men her var det spurt om hva som var greit å ha med. Selvsagt er vedlikehold viktigst, men en vet aldri...

Jeg har og kjørt lange turer uten tull, men det hjelper lite når ting går i stykker. Riktignok er jeg enig i at en ikke trenger et komplett delelager i bagasjen, men litt småtteri kan være greit, om ikke annet enn for å hjelpe andre i trøbbel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingsstykket bak på tenningslåsen har jeg alltid i bilen.

Tar ikke store plassen og kan også gi død bil.

Bare spør Ole Kristian som kom på treff på flakbil og kjørte hjem igjen fordi jeg hadde delen liggende i cubbyboksen ;)

Ellers har jeg reparert sprukket radiator med gaffa, permatex og strips!

Holdt hele veien fra elvedalen til Asker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her. Jeg satser i størst mulg grad på å ha ting i orden før tur og vil ikke fylle opp med reservedeler. Ting som er små, relativt rimeige og som kan stoppe bilen tenker jeg er gull å få på lista over medbrakt førstehjelp. 

16 timer siden, smedenDY skrev:

Koblingsstykket bak på tenningslåsen har jeg alltid i bilen.

Tar ikke store plassen og kan også gi død bil.

 

Har du en link som viser hviklen del du mener?

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg stort sett alltid har med (jeg kjører jo bare gamle biler) er:

Lyspærer, noen meter med ledning, diverse kabelsko, litt ståltråd, gaffatape, vulketape. + litt verktøy. På langtur med td5 har jeg også pleid å ha med en ekstra vifte/multi-reim, og en spesiallaget nøkkel slik at jeg får byttet den i felt. 

Med mindre du bytter dieselfilter og oljefilter etc dagen før avreise, så vil jeg ikke si at det er nødvendig å ha med ekstra. Bytt heller filtrene minimum et par uker før avreise, så vil evt problemer med disse dukke opp før du drar. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, HansChristian skrev:

 På langtur med td5 har jeg også pleid å ha med en ekstra vifte/multi-reim, og en spesiallaget nøkkel slik at jeg får byttet den i felt. 

 

Du slipper ikke unna uten å poste bilde av den nøkkelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før langtur ville jeg ha tatt opp og smurt/byttet alle hjullager. Td5 har elendig smøring på disse fra fabrikk.

 

Gå over bremseklosser, byttet alt av olje og smurt alle kryss.

 

Litt verktøy, godt med niste. Pakk og kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt å se hvilken vei man skal skru av/på viftene.

Propellens vifteblad forteller oss hvilken vei.

Den veien vifta roterer når den suger luft gjennom radiatoren er samme veien vi skrur den av.

 

Et medlemskap i Viking , NAF , o.l. kan være lurt å ha med på tur.

Det jeg synes er viktigst er å ta en STOR service ++ i god tid ,1 mnd?,før avreise slik

at eventuelle feil og mangler rekker å rettes og ikke minst at bilen blir "prøvekjørt"

en uke eller to for å eliminere evt. reparasjonsfadeser før man pakker og drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link!

 

2 timer siden, gautes skrev:

Det jeg synes er viktigst er å ta en STOR service ++ i god tid ,1 mnd?,før avreise slik

at eventuelle feil og mangler rekker å rettes og ikke minst at bilen blir "prøvekjørt"

en uke eller to for å eliminere evt. reparasjonsfadeser før man pakker og drar.

 

Jepp. Service og fiks rett før tur er ikke noen god taktikk. Dumt å finne ut at man har gjort noe feil/rart rett etter avreise og med full bil...

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...