Jasswass Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Har planer om å bruke Defenderen på en lengre rundtur i Norden i sommer, og vil helst være sånn passe forberedt til å fikse ting som måtte oppstå på turen. Tips til hva jeg bør ha med av reservedeler og annet til bilen? På en annen måte - hva er det som typisk kan bli showstopper med en 20 år gammal td5 på langtur på landeveien? Skal ikke ut på noen voldsom offroadekspedisjon, men blir nok mye avsides grus på fjellet og skauen med full bil). Jobber stadig med å få bilen i bra stand, men noe vil jo alltids kunne dukke opp... Starter sommeren med ny olje/filter på motor, samt kasser og akslser. Fem gode BFG AT dekk, nye br.klosser og nye vanlige Monroe Adventure dempere rund baut (de som står på i dag er noen lite brukt TerraFirma Big Bore, men synes de er i overkant stive for mitt bruk). Batteriet er et par-tre år gammelt Biltema AGM 95ah, så det brude også være greit. Tar imot tips på andre ting som burde sjekkes før sommeren. Åpenbare ting på lista så langt: - ymse passende verktøy - sikringer og pærer - dekkrep.sett (har liggende en ARB kompressor som skal inn i bilen et eller annet sted) - drivreim - dieselfilter - ymse slangeklemmer - kjølevæske - Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 crank position sensor, er den som vill sette en stop for bilen hvis den er defekt. Da far du ikke motoren til a ga... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Har du byttet injector harness enda? Hvis ikke ville jeg byttet det. Du trenger også elektronikkrens til kontakten på ECU'en. Like godt å ha det i bilen. Kjørte selv t/r Roma med Defender i 2011, og hadde omtrent det samme som du lister opp med meg i bilen. Eneste utfordring jeg opplevde var at begge hovedlyspærene røk 1 time unna ferga over til Norge på vei hjem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Medlemsskap i NAF er kanskje det beste rådet når du skal kjøre i Norden. Nanocom (eller tilsvarende) for å finne eventuelle feil + slette feilmeldinger. På lengre turer så er jo ekstra ECU + Turbo + dynamo kjekt å ha med - men i Europa så får du tak i alt/det meste på kort tid. TerraFirma Big Bore er topp på en tungt lastet bil på langtur (vi har til og med 2 på hver side bak) - men kan ikke anbefales med tom bil. Skikkelig service / gjennomgang av det tekniske slik som du beskriver skal også avsløre om der er mulig kommende problemer. (sjekk lyd fra hjullagre + ta av medbringerne og sjekk rust/slark). God tur. Vi planlegger Portugal / Spania i sommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 En liten skvett av alle typer væske er nok en god ting. Det kan være langt til nærmeste bensinstasjon i de nordlige delene Skandinavia. Ellers skal du ikke undervurdere gaffatape. Gorillatypen er forøvrig nesten skremmende sterk og kan brukes til så mangt. Litt ledning av forskjellig kvadrat, samt eltape kan jo også være kjekt å ha... Litt plaster og bandasjer til de inne i bilen er heller ikke dumt. Særlig om man brått må skru litt i veikanten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 1. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Nanocom er på ønskelista Det er bytta ECU og ledningsmatte til dyser for ikke lenge siden, men kan jo alltids være greit å ha sistnevnte liggende. Elrens og crank position sensor er gode tips å ha på lista. Gaffa og strips er selvfølgelig allerede med. Motivasjon og underholdning til resten av gjengen er nok viktig ja :-) Endret 1. mars 2019 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Husk rette verktoy og. What worse for a smoker on a desert island, running out of cigarettes or running out of matches? Nytter ikke a ha deler hvis man ikke har verktoy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Hjullager pleier jeg å ha med. (Samt korrekt pipe for bytte) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siggen Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Er dette virkelig nødvendig? Jeg kjører vår Defender 110 TD5 mye, og har ved flere anledninger brukt den som feriebil. Lengste strekket er vel 2600 km. Jeg syns Trond dekker det nødvendige. Gjør heller litt preventivt vedlikehold i forkant og ta en service. Eller kjøp en delebil, ta den på hengern og god tur hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 (endret) Støtter av qcnr Veivsensor er den eneste sensoren som stopper en td5. Ellers bekymrer jeg meg ikke for td5 på langtur. Ja, turboen døde sommeren 2013 på sommerferie, men bilen ruller da enda med en brukt turbo hentet hos Roar. Nanocom er alltid lurt å ha med Endret 1. mars 2019 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 skal man først lage liste ville jeg ha lagt til et akselkryss. tar ikke mye plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Enig med Siggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, Siggen skrev: Er dette virkelig nødvendig? Nei, som regel ikke. Men her var det spurt om hva som var greit å ha med. Selvsagt er vedlikehold viktigst, men en vet aldri... Jeg har og kjørt lange turer uten tull, men det hjelper lite når ting går i stykker. Riktignok er jeg enig i at en ikke trenger et komplett delelager i bagasjen, men litt småtteri kan være greit, om ikke annet enn for å hjelpe andre i trøbbel.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 1. mars 2019 Del Skrevet 1. mars 2019 Koblingsstykket bak på tenningslåsen har jeg alltid i bilen. Tar ikke store plassen og kan også gi død bil. Bare spør Ole Kristian som kom på treff på flakbil og kjørte hjem igjen fordi jeg hadde delen liggende i cubbyboksen Ellers har jeg reparert sprukket radiator med gaffa, permatex og strips! Holdt hele veien fra elvedalen til Asker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 2. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) Mye bra tips her. Jeg satser i størst mulg grad på å ha ting i orden før tur og vil ikke fylle opp med reservedeler. Ting som er små, relativt rimeige og som kan stoppe bilen tenker jeg er gull å få på lista over medbrakt førstehjelp. 16 timer siden, smedenDY skrev: Koblingsstykket bak på tenningslåsen har jeg alltid i bilen. Tar ikke store plassen og kan også gi død bil. Har du en link som viser hviklen del du mener? Endret 2. mars 2019 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HansChristian Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Ting jeg stort sett alltid har med (jeg kjører jo bare gamle biler) er: Lyspærer, noen meter med ledning, diverse kabelsko, litt ståltråd, gaffatape, vulketape. + litt verktøy. På langtur med td5 har jeg også pleid å ha med en ekstra vifte/multi-reim, og en spesiallaget nøkkel slik at jeg får byttet den i felt. Med mindre du bytter dieselfilter og oljefilter etc dagen før avreise, så vil jeg ikke si at det er nødvendig å ha med ekstra. Bytt heller filtrene minimum et par uker før avreise, så vil evt problemer med disse dukke opp før du drar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 27 minutter siden, HansChristian skrev: På langtur med td5 har jeg også pleid å ha med en ekstra vifte/multi-reim, og en spesiallaget nøkkel slik at jeg får byttet den i felt. Du slipper ikke unna uten å poste bilde av den nøkkelen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Før langtur ville jeg ha tatt opp og smurt/byttet alle hjullager. Td5 har elendig smøring på disse fra fabrikk. Gå over bremseklosser, byttet alt av olje og smurt alle kryss. Litt verktøy, godt med niste. Pakk og kjør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) ...og så ville jeg koste på meg ny strammer til viftereima om den gamle har noen tusen mil bak seg. Ny reim er bestillingsvare og om lageret først ryker, går reservereima di samme vei i løpet av noen sekunder. 36mm fastnøkkel til viskosevifte er lagervare hos Erik W-S og ser omtrent sånn ut: https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fbikeshop.no%2FMedia%2FCache%2FImages%2F9%2F5%2FWEB_Image%20Unior%20Cone%20Verkt%C3%B8y%20St%C3%A5l%20%2036%20mm%20-1111879832.Jpeg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fbikeshop.no%2Ftilbehor%2Fverksted-og-verktoy%2Fverkt%C3%B8y%2Fnav%2Funior%2Funior-cone-verkt%C3%B8y-st%C3%A5l-36-mm-615370-p0000092045&docid=WkJF-VNp2T-U7M&tbnid=8Vt3vG2xhDhubM%3A&vet=10ahUKEwjAkMznyOPgAhXmx6YKHR1MAbIQMwhlKA8wDw..i&w=610&h=450&itg=1&client=firefox-b-d&bih=825&biw=1600&q=36mm fastnøkkel&ved=0ahUKEwjAkMznyOPgAhXmx6YKHR1MAbIQMwhlKA8wDw&iact=mrc&uact=8 Endret 2. mars 2019 av tnj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 2. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2019 Supert! Som i ovarkant ivrig syklist over mange år så er en sånn allerede på plass i boden. Styrelager til gamle sykler... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Glemte jeg å si: For de med erfaring fra tidligere Land Rovermotorer er viskosevifta på TD5 gjenget den fordømte veien... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Veldig enkelt å se hvilken vei man skal skru av/på viftene. Propellens vifteblad forteller oss hvilken vei. Den veien vifta roterer når den suger luft gjennom radiatoren er samme veien vi skrur den av. Et medlemskap i Viking , NAF , o.l. kan være lurt å ha med på tur. Det jeg synes er viktigst er å ta en STOR service ++ i god tid ,1 mnd?,før avreise slik at eventuelle feil og mangler rekker å rettes og ikke minst at bilen blir "prøvekjørt" en uke eller to for å eliminere evt. reparasjonsfadeser før man pakker og drar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Denne delen her er det jeg mener. Ganske knot å bytte men det går uten å ta ut tenningslåsen https://www.lrdirect.com/LR039638-supplied-by-BEARMACH-branded-LUCAS.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 2. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2019 (endret) Takk for link! 2 timer siden, gautes skrev: Det jeg synes er viktigst er å ta en STOR service ++ i god tid ,1 mnd?,før avreise slik at eventuelle feil og mangler rekker å rettes og ikke minst at bilen blir "prøvekjørt" en uke eller to for å eliminere evt. reparasjonsfadeser før man pakker og drar. Jepp. Service og fiks rett før tur er ikke noen god taktikk. Dumt å finne ut at man har gjort noe feil/rart rett etter avreise og med full bil... Endret 2. mars 2019 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HansChristian Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 9 timer siden, GuttormG skrev: Du slipper ikke unna uten å poste bilde av den nøkkelen! Hehe. Det er en ganske så hjemmelaget sak. Men den gjør at jeg kal "slippe av" tension på strammehjulet, og bytte reima, uten å ta av vifta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.