Gå til innhold

Td5/tdv6 turbo i 200tdi


Anbefalte innlegg

Td5 og tdv6 har veldig forskjellig turbo.

Monterer du større turbo må du opp i turtall før den gir effekt. Det blir som å kjøre japsebil, ingen kraft før du passerer 2000omdr. Mindre turbo gir god effekt i bunnen. 

 

Ved ca 2000omdr. åpner wastegate/overtrykksventilen og justerer turbotrykket. En liten turbo gir igrunnen jobben veldig bra. Den leverer nok til motoren siden trykket må justeres. Men du kan justere opp makstrykket, dvs at du henter effekt fra ca 2000omdr og videre opp. 

På mindre turtall vil du ikke få effekt selv om du justerer trykket.

 

Men justerer du dieselmengden på pumpa vil den få mer diesel på lavere turtall, og du bygger raskere trykk. Turbotrykket påvirker dieselmengden, så pumpe og turbo virker inn på hverandre.

 

Jeg tror at ønsker du å hente mer ved bytte av turbo kan du bruke en variabel turbo, VGT/VNT, kjørt barn har mange navn, eller hver fabrikant har sitt navn.

Disse turboene finnes ferdig til 300tdi, som igjen passer rett på 200tdi om vi ser bort fra 200tdi i eldre defender.

 

Om du liker å sysle med ombygging kan du også bruke VNT-turbo fra VW LT2,8, den passer på manifolden, men eksos må lages. 

 

Søker du på vgt-turbo finner du tråder der folk her inne har montert dette. Til og med 4WD, Landroverklubbens eget medlemsblad, hadde en større reportasje om emnet, skrevet av Roar Moslet. Verdt å lese.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...