Gå til innhold

Sommerdekk til D3, også til bruk på Island


Bue

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter nye sommerdekk til Discovery 3. Skal i all hovedsak brukes til asfaltkjøring her i Norge, så det har hovedprioritet, men vi skal også en tur til Færøyene og Island med bilen til sommeren. På Island er planen å kjøre diverse F-veier (høylandet), men er usikker på hva slags dekk man "må" ha for dette. Komfort og støy under daglig pendling er hovedprioritet, og ønsker derfor egentlig å unngå terrengdekk.

Er vel noen som har kjørt endel på Island her, så vil det fungere med vanlige gatedekk, eventuelt en mellomting?

Noen som har noen dekk å anbefale etter kriteriene over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God AT dekk ville være tilstrekkelig. Hvis du skal holde en rimelig hastighet på F veie så er det viktig med dekk som tåler lavere trykk. Jeg brukte generellt 15-18psi i 35" (15x8 felg) AT og Mudder under Range Cover classic og 110 Defendere på sommerføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal ha dekk som tåler lavt trykk antar jeg at det må være AT dekk eller enda mer terrengdekk?

 

Jeg er nok redd farten må begrenses noe på F-veiene om jeg kjøper dekk til felgene jeg har siden det er 19". Har derfor sett på dimensjonen 255/55 R19. Frykter at AT dekk blir veldig bråkete på motorvei og lignende, men mulig jeg har vært uheldig med det jeg har vært borti tidigere.

 

Sett litt på Michelin Latitude Tour HP og Goodyear Wrangler HP siden dette etter det jeg kan finne er dekk som også kan brukes i litt terreng og samtidig ha bra grep og komfort på motor/landevei. Disse er vel oppgitt i området 90% vei/10% terreng, så må selvfølgelig tas hensyn til på F-veier, men er i tvil om det blir for "dårlig" til disse veiene? Ser jo for meg de er noe bedre egnet for f-veiene enn rene 100% asfaltdekk?

Endret av Bue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Bue skrev:

Er vel noen som har kjørt endel på Island her, så vil det fungere med vanlige gatedekk, eventuelt en mellomting?

Endel; Tja si det.
Nok til å hevde at gatedekk kan fungere helt fint.Hovedutfordringen er ikke grep, men det faktum at gatedekk ofte inneholder lite luft, så muligheten for å tappe ned er begrenset.

Kombinert med at D3 veier omtrent like mye som en Sherman-tanks, og det er FØR turutrustningen lastes ombord, gir endel begrensninger hva kjøring på dårlig veg angår.

Og nei, de luftfjørene som kan fullt ut erstatte etpar gode offroad-dekk, tappet ned til 12PSI, kjenner ikke jeg til er oppfunnet enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bue skrev:

Jeg er nok redd farten må begrenses noe på F-veiene om jeg kjøper dekk til felgene jeg har siden det er 19". Har derfor sett på dimensjonen 255/55 R19. Frykter at AT dekk blir veldig bråkete på motorvei og lignende, men mulig jeg har vært uheldig med det jeg har vært borti tidigere.

 

Kjører selv på Cooper LTZ i en 20" dimensjon, men dekket finnes i 19" også.  Marginalt endring i lydbildet fra HP  hjul. Vi cruiset tysk motorvei i 140 km/t uten problemer i 2017. Dekken gir meg mulighet til å kjøre grustak og traktorveier uten å være redd for punkteringer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bue skrev:

Om man skal ha dekk som tåler lavt trykk antar jeg at det må være AT dekk eller enda mer terrengdekk?. Frykter at AT dekk blir veldig bråkete på motorvei og lignende, men mulig jeg har vært uheldig med det jeg har vært borti tidigere.


Flere leverandører har jo også AT-S dekk, som blir enda en mellomting ! Verdt sjekke ut ?

Om du går for rene gatedekk, prøv å finne noen som er litt solide i stammen. Hva fabrikat du da havner på, aner jeg ikke, men US-dekk har ganske ofte solide dekksider, da de er beregnet på kjøring  på fjellgrunn, Rock-Crawling i diverse varianter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Roar Moslet skrev:

Jeg ville sett meg etter 255/60r19, ja det finnes 60 profil i 19tom, og de vil være innefor 5% regelen også.

Jeg driver å leter etter 19' felger til min D4 for å bruke 255/60r19 på sommeren

Prøvde å se etter 255/60 R19 nå, men her var det veldig lite utvalg. Av det jeg fant nå var det kun rene gatedekk, men mulig det finnes annet om jeg sjekker nøyere.

 

1 time siden, Ranger skrev:

 

Kjører selv på Cooper LTZ i en 20" dimensjon, men dekket finnes i 19" også.  Marginalt endring i lydbildet fra HP  hjul. Vi cruiset tysk motorvei i 140 km/t uten problemer i 2017. Dekken gir meg mulighet til å kjøre grustak og traktorveier uten å være redd for punkteringer.

Var ikke så lett å finne disse som 19", og de jeg fant var omtrent dobbel pris av andre dekk jeg har sett (rundt 3700,- per dekk). Er dette normalt veldig dyre dekk? 

38 minutter siden, JokerS30 skrev:


Flere leverandører har jo også AT-S dekk, som blir enda en mellomting ! Verdt sjekke ut ?

Om du går for rene gatedekk, prøv å finne noen som er litt solide i stammen. Hva fabrikat du da havner på, aner jeg ikke, men US-dekk har ganske ofte solide dekksider, da de er beregnet på kjøring  på fjellgrunn, Rock-Crawling i diverse varianter....

Antar det ikke oppgis hvor solid stammen er normalt, annet enn gjennom tester og omtaler? Sjekker ut litt hva jeg kan finne her. 

Det "mildeste" AT dekket jeg har funnet nå er vel Pirelli Scorpion ATR, uten at jeg vet om det oppleves mer som veidekk. Skal se hva jeg kan finne av AT-S dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm - du sa ikke noe om at også skulle være billig:P  Spøk til side. Eksemplet mitt var ikke billig. Da jeg kjøpte samme dekket i 275/45x20 kostet de under kr 2.000,- pr stk.  Det dukker vel opp tilbud fremover våren. Sett opp noen alternativer og følg litt med her og på nettsider. Har du felger så setter de jo noen rammer for hvilke dimensjoner du kan velge. Hva er lovlig innenfor 5% og hva som får plass uten å subbe i plast.

Rimelige alternativer  jeg ikke ville vurdert

Toyo Open Country A/T
Goodyear Wrangler DuraTrac
Goodyear Wrangler All-Terrain Adventure

 

Disse ville jeg vurdert som gode alternativer.

General GRABBER AT3

Cooper Discoverer AT3 Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er så lurt å kjøre på Island med gatedekk med stor felg og lite gummi? Det blir ukomfortabelt og fare for å skade dekkene.

Hvorfor ikke kjøpe et sett dekk med mindre felg slik at du får mer gummi for bruk på Island? De kan jo også gjenbrukes på LR-treff her til lands! Du kan finne brukte dekk og felg billig på finn.no, og da trenger du ikke være redd for å ødelegge hverken dekk eller felg. Eksempel på 17" på finn.no: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88841248

Eller du kan kjøpe nye 18" stålfelg med General AT3 fra Paddock til ca. £175 (uten moms og frakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ranger skrev:

Hmm - du sa ikke noe om at også skulle være billig:P  Spøk til side. Eksemplet mitt var ikke billig. Da jeg kjøpte samme dekket i 275/45x20 kostet de under kr 2.000,- pr stk.  Det dukker vel opp tilbud fremover våren. Sett opp noen alternativer og følg litt med her og på nettsider. Har du felger så setter de jo noen rammer for hvilke dimensjoner du kan velge. Hva er lovlig innenfor 5% og hva som får plass uten å subbe i plast.

Rimelige alternativer  jeg ikke ville vurdert

Toyo Open Country A/T
Goodyear Wrangler DuraTrac
Goodyear Wrangler All-Terrain Adventure

 

Disse ville jeg vurdert som gode alternativer.

General GRABBER AT3

Cooper Discoverer AT3 Sport

Takk for forslag! Jeg blir litt skeptisk til EU merking der alt er på nivå "E", men vet jo samtidig at man ikke skal legge for mye i denne merkingen. 

Ser jo at Pirelli Scorpion ATR har noe bedre merking, men samtidig ser ut som brukbart med mønster.

Samtidig synes jeg jo alle disse går mest mot terreng og ikke kjøringen jeg skal bedriv til vanlig. Prøver å lese litt mer rundt andre typer også. Ser andre har hatt greie erfaringer med Goodyear Wrangler HP i terreng, uten at det er noe terrengdekk.

 

1 time siden, Stig skrev:

Sikker på at det er så lurt å kjøre på Island med gatedekk med stor felg og lite gummi? Det blir ukomfortabelt og fare for å skade dekkene.

Hvorfor ikke kjøpe et sett dekk med mindre felg slik at du får mer gummi for bruk på Island? De kan jo også gjenbrukes på LR-treff her til lands! Du kan finne brukte dekk og felg billig på finn.no, og da trenger du ikke være redd for å ødelegge hverken dekk eller felg. Eksempel på 17" på finn.no: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88841248

Eller du kan kjøpe nye 18" stålfelg med General AT3 fra Paddock til ca. £175 (uten moms og frakt).

Det har vært vurdert og blir i og for seg vurdert også, men problemet er at jeg uansett trenger 4 nye sommerdekk (og akkurat kjøpte 4 nye vinterdekk), så felger og 4 terrengdekk i tillegg har en kostnad. Forstår jo at det optimale på alle måter er minst mulig felger og mye gummi, men pga kostnader ser jeg etter alternativer som fungerer bra på vanlig landevei og motorvei, samtidig som det er akseptabelt for noen uker på Island og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dekk som ikke har vært nevnt i tråden så langt (litt merkelig egentlig)  er BF AT KO2, som bruker som et allround dekk. Slitesterkt og annerkjent. 

Olav Teigen selger dette dekket i  265/60-18 ALL TERRAIN 2190,-    4STK Kr8390,- 

 

Edit: oppdatert link til finn.no

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sådan sett bruke hva som er av kvalitets dekk på F veiene i Island om sommeren, hvis man er forsiktig. Jeg har kjørt meget utfordrende tracks på 7.5x16 Micheling XPC som kom på min dengang nye 2007 Defender før den ble bygget om til 38" dekk. Ikke optimalt men ville gjøre det igjen hvis jeg ikke hadde annet.

Vær obs på at lavaen er skarp og kan rive sidevegger. Noen elver har meget grov bund, selvom de ellers ikke er en utfordring mht strøm og dypte. Elever skal altid krysses med lav fart, man veit aldri hva ligger på bunnen av en grumset elv..  

Jeg har bøyet en del stålfelger på stein og sett mange ødelagte alu felger, pga for stor hastighet og skarpe stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lafterolf skrev:

Hva får deg til å tro at lavprofil er best på veien?

 

Med små felger og mer dekk slites bilens foringer mye mindre, så i mitt hode blir det vinn-vinn. 

Sier ikke at lavprofil er best på veien, men slik jeg har erfart det er ikke terrengdekk eller AT dekk for den del optimale for landevei og motorvei med tanke på verken komfort, grep eller forbruk. 

 

Finner ikke Nokian Rotiiva AT eller BF AT KO2 i 19" størrelse, så da er det i så fall 4 nye felger i tillegg. Utvalget i 255/55R19 er vel begrenset som andre har vært inne på.

 

7 timer siden, kjartanb skrev:

Man kan sådan sett bruke hva som er av kvalitets dekk på F veiene i Island om sommeren, hvis man er forsiktig. Jeg har kjørt meget utfordrende tracks på 7.5x16 Micheling XPC som kom på min dengang nye 2007 Defender før den ble bygget om til 38" dekk. Ikke optimalt men ville gjøre det igjen hvis jeg ikke hadde annet.

Vær obs på at lavaen er skarp og kan rive sidevegger. Noen elver har meget grov bund, selvom de ellers ikke er en utfordring mht strøm og dypte. Elever skal altid krysses med lav fart, man veit aldri hva ligger på bunnen av en grumset elv..  

Jeg har bøyet en del stålfelger på stein og sett mange ødelagte alu felger, pga for stor hastighet og skarpe stein.

Takk for erfaring. Tenker litt det samme, optimalt er det selvfølgelig ikke, men kjøper i utgangspunktet ikke dekkene for Islandsturen, men de 98% av tiden som blir på asfalt med dekkene. Lav fart gjennom elver har jeg fått med meg ja, så lavserien blir fin å ha. Utfordringen er jo som du sier det man ikke ser på bunn av elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med optimal? Eller teller du sekunder og maler veigrep pa vei til og fra jobb/ barnehage?

Hvorfor tror du AT eller MT dekk ike er optimal for den bruken du skiserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, qcnr skrev:

Hva mener du med optimal? Eller teller du sekunder og maler veigrep pa vei til og fra jobb/ barnehage?

Hvorfor tror du AT eller MT dekk ike er optimal for den bruken du skiserer?

Med at det ikke er optimalt tenker jeg på at det jeg har hørt/lest om AT dekk er at du får endel mer støy, spesielt i høy fart, forbruker øker samt at grepet på våt vei er redusert i forhold til et vanlig veidekk. Når da dekkene da skal brukes typisk 2000 km på grus/Island og 28 000 km langs landevei/motorvei teller egenskapene for landevei/motorvei endel mer. 

Grunnen til at jeg er skeptisk til AT/MT dekk er for det første dekkstøy som fort blir veldig plagsom i mine ører, samt økt forbruk og dårligere grep på asfalt. Det jeg har hørt av AT/MT dekk har hatt mye dekkstøy, men det er sikkert store forskjeller her, og jeg kan ikke huske hva slags dekk jeg har vært borti da det ikke har vært mine biler.

 

Når det er sagt har jeg lest endel om Pirelli Scorpion ATR i går som mange mener ikke har noe høyere støynivå eller forbruk i forhold til et vanlig gatedekk. Dette er i det minste tiltenkt noe terrengbruk fordi om det ikke er av de tøffeste. Finnes sikkert andre også i samme kategori. Cooper LTZ er jo nevnt tidligere her uten at de var så lett å finne i prisklassen de andre har ligge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du blir positivt overrasket om du velger BFG at. Det er rett og slett et veldig bra dekk. Går du for litt smalere dekk tror jeg det veier opp for forbruket.

 

Selv valgte jeg Good Year Wrangler Duratrac. Det er det værste jeg har kjørt på av dekk. Bråker hinsides, rister og vibrerer, slites trappevis på knastene, og forbruket økte over 2dl pr mil. Det slites også svært raskt. Samtidig gir det absolutt null grep utenom vei. Biler med asfaltdekk kjørte rundt meg i kjøreområdet til NLRK avd Midt.

 

Jeg har prøvd BF at, og det er i en helt annen klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på en tur med bil på Island. Er ikke så nøye hvordan mønster du har på dekkene. Jeg kjørte med nesten utslitte BF at dekk, 3-5 mm mønster. Det var ikke noe problem, hele øya er jo stødd med lava sand og grus.

 

Det som er noe å tenke på er at dekk slites veldig på Island. Så stiller du med nye dekk, så blir den runde å fine i kantene til du kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bue skrev:

Med at det ikke er optimalt tenker jeg på at det jeg har hørt/lest om AT dekk er at du får endel mer støy, spesielt i høy fart, forbruker øker samt at grepet på våt vei er redusert i forhold til et vanlig veidekk. Når da dekkene da skal brukes typisk 2000 km på grus/Island og 28 000 km langs landevei/motorvei teller egenskapene for landevei/motorvei endel mer. 

Grunnen til at jeg er skeptisk til AT/MT dekk er for det første dekkstøy som fort blir veldig plagsom i mine ører, samt økt forbruk og dårligere grep på asfalt. Det jeg har hørt av AT/MT dekk har hatt mye dekkstøy, men det er sikkert store forskjeller her, og jeg kan ikke huske hva slags dekk jeg har vært borti da det ikke har vært mine biler.

 

Når det er sagt har jeg lest endel om Pirelli Scorpion ATR i går som mange mener ikke har noe høyere støynivå eller forbruk i forhold til et vanlig gatedekk. Dette er i det minste tiltenkt noe terrengbruk fordi om det ikke er av de tøffeste. Finnes sikkert andre også i samme kategori. Cooper LTZ er jo nevnt tidligere her uten at de var så lett å finne i prisklassen de andre har ligge i.

Har kjort AT i mange ar og du skal godt kunne gjore a utnytte de til de grensene du skisserer i forhold til vei dekk.

Som sagt sa er BFG AT veldig gode premium dekk, du kommer ikke til a merke forskjell i egenskaper i forhold til vei dekk.

Det er ikke en F1 bil som konkurerer om 1000 dels sekunder pa perkekt asfalt, men en 2500kg firkant kasse pa darlige

Norske veier. Og har og vaert pa Island. Har du ikke gode dekk der kommer du hjem igjen med utslitte/ punkterte dekk,

med monster revet i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg tror du blir positivt overrasket om du velger BFG at. Det er rett og slett et veldig bra dekk. Går du for litt smalere dekk tror jeg det veier opp for forbruket.

 

Selv valgte jeg Good Year Wrangler Duratrac. Det er det værste jeg har kjørt på av dekk. Bråker hinsides, rister og vibrerer, slites trappevis på knastene, og forbruket økte over 2dl pr mil. Det slites også svært raskt. Samtidig gir det absolutt null grep utenom vei. Biler med asfaltdekk kjørte rundt meg i kjøreområdet til NLRK avd Midt.

 

Jeg har prøvd BF at, og det er i en helt annen klasse.

Prøvd å sjekke ut BFGoodrich, men de ser ikke ut til å ha noen dekk i 19", og i alle fall ikke BFG AT. Så skal jeg ha disse må jeg ha nye felger også.

 

2 timer siden, fRRode skrev:

Har vært på en tur med bil på Island. Er ikke så nøye hvordan mønster du har på dekkene. Jeg kjørte med nesten utslitte BF at dekk, 3-5 mm mønster. Det var ikke noe problem, hele øya er jo stødd med lava sand og grus.

 

Det som er noe å tenke på er at dekk slites veldig på Island. Så stiller du med nye dekk, så blir den runde å fine i kantene til du kommer hjem igjen.

Ja, det er vel ikke mønsteret som er det viktigste for Island etter det jeg skjønner, men at dekkene tåler litt. Og det er vel her mye av forskjellen ligger mellom alminnelige veidekk og AT dekk også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...