Gå til innhold

Sommerdekk til D3, også til bruk på Island


Bue

Anbefalte innlegg

Ditt første innlegg hadde ikke kriterier til felgstørrelse, du var ute etter dekkanbefalinger. Er kriteriet å kun bruke 19" er utvalget temmelig dårlig.

 

Skulle jeg kjørt til Island ville jeg solgt 19"-felgene og heller kjøpt 17". Da trenger ikke det koste noe ekstra. Du får mer gummi som igjen absorberer støt godt og sparer understellet ditt for mye juling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sok pa ebay i UK. Gjjorde det til RRS og fikk nye 'take off' standard 20" felger med nye Pirelli dekk til samme

pris som et sett dekk her, med frakt inkl. En som kjopte ny RRS og ville ha bling bling felger, ikke kjedelige LR felger.

https://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-discovery-3-2004-2009-4-18-alloy-wheels-4-X-MINT-Matching-pirellis/132951480511?fits=Model%3ADiscovery|Plat_Gen%3AMK+III&hash=item1ef48698bf:g:2FIAAOSw1~NcY90p:rk:6:pf:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2019 den 21.39, Bue skrev:

Prøvde å se etter 255/60 R19 nå, men her var det veldig lite utvalg. Av det jeg fant nå var det kun rene gatedekk, men mulig det finnes annet om jeg sjekker nøyere.

Planlegger en Island tur i sommer (18/7-15/8) og vil da rulle paa 255 profil dekk... 255/100 x 16:D  Leide en liten Suzuki forrige gang med vanlige gate dekk og det gikk noksaa bra paa "F" veiene - kom meg frem all plasser, punkterte ikke, men sklei veldig mye paa smaa "rullesteiner" (og satte meg fast paa en bre men kan ikke skylde paa dekkene).  Hvis jeg skulle ta turen til Island med en tyngere bil/Disco saa ville jeg brukt mindre felger med sterkere dekk - hele turen koster alt for mye :wacko: men den ekstra kostnaden ville jeg akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kan jo oppdatere tråden med at valget falt på Pirelli Scorpion ATR i dimensjon 255/55R19. Fornøyd med disse så langt. Stillegående og komfortable å kjøre på samtidig som de skal tåle litt mer enn rene gatedekk, så får jeg se hvordan det fungerer på Island :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når jeg var på Island i 2010, og vi sto midt inni ikkenoe og følte oss tøffe og barske og var på ekspedisjon og alt mulig, så ble stemningen klein når de neste bilene som ankom var 2stk Citroen 2CV, rigget for ørkenrally. De hadde kjørt i vann til godt over setebasen for å komme inn dit vi var, men som eier sa, med litt vaselin på fordelerkoblingene, så går det her helt fint. :-)

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JokerS30 skrev:

2stk Citroen 2CV, rigget for ørkenrally

 

Vel, de guttene kjenner nok bilene sine 100%.

De bilene er ikke stappfull av moderne elektronikk som kan stoppe fremdriften.

I tillegg var de, som du skriver, rigget for ørkenrally.

Så for meg høres det ut som ett solid driftssikkert kjøretøy valg.

( Kan nok være mye mere fornuftig enn en discovery 3 på 55 profil )

 

De 2CV folka har garantert også en hilse vane når de møter likesinnede...;) 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

 

Vel, de guttene kjenner nok bilene sine 100%.

De bilene er ikke stappfull av moderne elektronikk som kan stoppe fremdriften.

I tillegg var de, som du skriver, rigget for ørkenrally.

Så for meg høres det ut som ett solid driftssikkert kjøretøy valg.

( Kan nok være mye mere fornuftig enn en discovery 3 på 55 profil )

 

De 2CV folka har garantert også en hilse vane når de møter likesinnede...;) 

 

Påenget, som jeg ikke lyktes spesielt godt i å få fram, er at det er mye mystikk rundt å kjøre langt - aka ekspedisjonskjøring med bil.
Folk prepper bil i årevis, for å ta en tur til Strømstad. Jeg har kjørt tvers gjennom Europa en rekke ganger, og bruker som regel peile olje, sørge for at reservedekket er fyllt med luft, at hjulvinna og leatherman er med i bilen, og at jeg har mobil og kreditt / bankkort.  2500km er faktisk ikke mer enn mange kjører på en helt vanlig arbeidsmåned, komprimert til to dager. 
Klarer ikke bilen det, uten å medbringe 5 tonn reservedeler og utstyr, ville jeg vurdert å bytte bil.

Islands natur er facinerende, men det finnes omtrent ikke en rute der det ikke myldrer av folk en helt vanlig sommerdag. Iaf ikke der turistene normalt kjører. Det går helt fint med en helt vanlig D3 på helt vanlige gatedekk, om man ikke må kjøre i 120 og flerre opp en dekkside...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

2500km er faktisk ikke mer enn mange kjører på en helt vanlig arbeidsmåned, komprimert til to dager. 
Klarer ikke bilen det, uten å medbringe 5 tonn reservedeler og utstyr, ville jeg vurdert å bytte bil.

 

Meget riktig det du skriver her-_-. Men i noen kroker av verden der det er dårlig med mobildekning og lite folk, er det viktig at ikke tekniske bagateller stopper turen fullstendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

 

Meget riktig det du skriver her-_-. Men i noen kroker av verden der det er dårlig med mobildekning og lite folk, er det viktig at ikke tekniske bagateller stopper turen fullstendig

Absolutt enig. Disse krokene er dog så små, at for alle praktiske hensyn kan man idag se bort fra de.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her allerede.

Jeg har erfaring fra både 19" og 17". Vei dekk, MT dekk og AT dekk.

Du får ikke det ultimate dekket til bykjøring og Islandstur.

Jeg skulle til Italia med D3 og valgte Cooper AT3. I dimensjon 235/70r17. Et meget godt dekk til asfaltkjøring i forhold til støy, grep på våt og tørr asfalt, retningstabilitet osv. Og mer enn godt nok i forhold til grep på stein og grus. 

Dette er et rimelig dekk og du får det i div.19" også. Virker som det er lett å få tak i hele Europa. Usikker på Island.

 

Og noe vesentlig.. Kjøp en dimensjon der du får plass til stepphjul i brønnen under bilen. Dekk med ekstra lag og load er tungt å kjøre rundt med på taket, ihvertfall ikke noen god løsning over lange avstander i mine øyne.

Dvs du trenger 5 hjul/dekk. En annen vesentlig ting på lange turer er at en velger et dekk/dimensjon en lett kan få tak i der en skal om uhellet er ute. D3 bør ikke kjøres med forskjellig rulleomkrets på hjul.

Ko2 er et dyrere dekk, men har litt sterkere sider/høyere load indeks. Sterkere sider er bra i terreng, men negativt på landevei/komfort. Det er også en balansegang mellom for myke sider kontra for harde i forhold til sporingstendenser osv. En merker ikke dette så lett med nye dekk, men det kommer gjerne etter et år eller to og da er det jo gjerne 2 år igjen til en føler de er utslitt.- Dvs lenge med støyende/sporete dekk. Selfølgelig avhengig av hvor god tilstand hjulopphenget ditt er i. Som nevnt tidligere så slites det fortere med bredere dekk, tyngre og stivere dekk..

Et AT dekk er et mer behagelig å kjøre med på asfalt enn mange vei dekk. Og har mindre/annerledes støy. Jo bredere dekk jo mer støy. Og det er vesentlig mer støy på et MT dekk kontra et AT dekk, ihvertfall etter et år eller to.

D3 har et godt grep i terreng selv med vanlige veidekk. men blir det vått og kanskje gjørmete så trenger du litt mønster. Og et vanlig veidekk i 19" til D3 på Island er litt pinglete/for lite gummi og beskyttelse på sidene. Så hvis du velger 19" så kanskje KO2 med litt sterkere sider et det beste valget?- selvfølgelig med stepphjul..

 

God tur! Og som tidligere andre har sagt. Ikke gjør det for komplisert. Der finnes hjelp om du er uheldig og Island er ikke Afrika. 

Hva slags jekk tar du med? D3 er vrien å jekke opp ute i ulendt terreng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en sjekk av reservehjulet i går, og der at dette er av feil dimensjon av en eller annen årsak, 255/50R19 på dette. Så da bør jeg se om jeg kan finne et 255/55R19 reservedekk, eventuelt får jeg sveive opp ett av vinterhjulene under bilen. Ser vinterdekkene med 255/60R18 har nøyaktig samme omkrets som sommerdekkene.

I forhold til jekk har jeg ikke bestemt noe, men det er begrenset med hva det er plass til. Har testet originaljekken på grus, og det fungerte helt greit for et hjulskift. Det er jo heller ikke snakk om offroadkjøring på Island siden dette ikke er lov, men veier av variabel kvalitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan gikk dette med pirelli dekk, fortsatt fornøyd? Står og må ha nye lefser til min D3 og klarer ikke helt å bestemme meg for enten pirelli atr eller goodyear wrangler hp som vel er originalt på D3? Hvertfall det som står på reservehjulet mitt. Wrangler hp er oppgitt til 70db støy mens pirelli er oppgitt til 72db. Idag går bilen på vanlige veidekk og vil jo helst verken ha mer støy eller mer forbruk, men alikevel ønsker jeg noe liiiiiitt grovere enn rene asfaltdekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...