Gå til innhold

Håndbrekk D3


freelange

Anbefalte innlegg

Virker som at tiden har kommet for å bytte håndbrekkmodul. Ulyd når jeg slår den på, og den klarer ikke å slå seg av - må løsne den manuelt. Men ny modul koster rundt 8000,- i UK, så kommer frakt etc i tillegg :-o Noen tips for å ordne dette litt billigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulydene du hører kommer av en momentbegrensningsmekanisme som sitter i det drevet som Hanslr her ovenfor har lagt ut bilde av. Drevet det er bilde av består av flere deler. Den indre og bredeste delen av drevet er tredd utenpå en aksling som du kan se, og det skulle ha vært en "E" ring ytterst hvor du ser at plastikken er skadet, og "E"ringen har løsnet. Inni dette drete sitter en kraftig fjær som presser disse drevene sammen, med et internt drev som gjør at den lille og store tannkransen du ser henger sammen, og fungerer som et drev. Det som deromit skjer når det blir tilført for mye moment enn hva den interne mekanismen klarer og hodle, så vil ytre og indre del ann dette drevet "slure", for å hindre skade et annet sted i EPB modulen. Når dette drevet er skadet, som vist ovenfor, vil momentet som skal til for at dette slipper bli lavere, og kan skape denne ulyden selv om gjerne resten av håndbrekkmekanismen egentlig fungerer slik det skal. Jeg her derimot opplevd at EPBen min satte seg, og jeg fikk disse ulydene, og klarte ikke og løse håndbrekket med nødmekanismen i midtkonsollen. Når jeg omsider fikk tatt ut EPBen min, og åpnet den, var dette drevet helt fint, og alt annet såg også fint ut. I mitt tilfelle var det problemer med feilmontering ute ved hjulene, i kombinasjon med dårlig / feil justering som var årsak til at ting låste seg. Jeg gikk over EPBen min, fikk løsnet mekansimen som hadde kilt seg, og alt var øvrig i orden. Deretter byttet jeg begge wirene som går ut av EPBmodulen og ut til hjulene (da jeg i kampens hete klippet begge for å få bilen hjem - i etterpåklokskapens navn ser jeg at jeg hadde klart å fått dette løs uten å klippe kablene - men det er slik man lærer) og byttet alt som sitter inni skivene. Etter å ha justert alt riktig i henhold til Bodsys Brake Bible og kalibrert momentsensoren i EPB modulen, så har håndbrekket mitt fungert feilfritt i etterkant.

 

Dette ble kanskje litt rotete forklart, men når du kommer i gang, og får åpnet EPB modulen din, og får sett hvordan ting henger sammen vil jeg annta at du forstår forklaringen bedre. Jeg er ganske sikker på at i de fleste tilfellene hvor det er problemer med EBP på D3 / D4, vil selve modulen kunne la seg reparere, da det i all enkelhet egentilg er en ganske enkel mekanisme.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow..!

Takk for tips og tilbakemelding! Jeg skal se på dette her med en kompis som er .. noe mer nevenyttig enn meg. Lenge til eu-kontroll, så har god tid på meg. Rett og slett litt i tvil om hvilken greie jeg bør bestille her på denne siden. https://www.island-4x4.co.uk/brakes-handbrake-parts-c-2404_2595_3306.html

Kanskje greit å undersøke litt mer først. Spennende tider :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei totveit, håndbrekket på min LR4 er støkk og løsner ikke ved å dra i wire under koppholder, mistenker at den har hengt seg opp av lignende årsak som du beskriver. Nysgjerrig på hvordan man kan få løsnet brekket uten å kappe wirene som får ut fra EPB-modulen mot hjulene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bruke ganske mye kraft på den wire. Eg måtte ta spenn tak med skrujern i løkka.... 

 

Ellers kan man kanskje prøve unjam funksjon via nanocom el l 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chamo skrev:

Hei totveit, håndbrekket på min LR4 er støkk og løsner ikke ved å dra i wire under koppholder, mistenker at den har hengt seg opp av lignende årsak som du beskriver. Nysgjerrig på hvordan man kan få løsnet brekket uten å kappe wirene som får ut fra EPB-modulen mot hjulene?

 

Hei Chamo! jeg svarer deg i plenum her i stedet på PMen du sendte, slik at det kanskje kan hjelpe flere en dag det kniper ;-)

 

Ved hvert hjul hvor kalbel til håndbrekket går inn i "hubben" eller hva nå den rette betegnelsen er vil du se at det sitter en plastmutter som du kan skru løs og trekke oppover:

 

Capture.JPG

Når du har fått denne løs (den kan av andres erfaring være litt lei å få løs - selv om den løsnet greit på vår D3 - kanskje pga. at EPB var byttet på vår bil ca 2 år før jeg måtte til og skru) vil du se en "E" ring som sitter og danner mothold for strømpen når EPB drar i wiren slik den skal. Se på bildet under - det er "HC1" jeg snakker om. Tar du et lite flattjern og vipper av disse "E" ringene, vil strømpen til wiren kunne gå lenger inn i "hubben" og slakke opp en del av momentet som EPB har satt på bremseskoene. Antakelighvis er det nok og gjøre det på den ene siden - for at ikke ting skal stå så veldig i spenn, og at du etterpå klarer og løse ut den manuelle utløsningsmekanismen som ligger under girvelger i interiøret. I verste fall kan du måtte gjøre dette på begge sider for å få nok slakk.

214AEM.png

Hadde jeg tenkt litt når jeg satt i denne knipen, så hadde jeg gitt meg når jeg hadde kappet den ene kabelen da det på det tidspunktet teoretisk ikke kunne være noe spenn på håndbrekkmekanismen lengre, og ikke tatt begge, men på lille julaften med en over gjennomsnittet frustrert bedre halvdel ventende hjemme og jeg og en kammerat drev og styrte på ved nærmeste butikk hvor bilen hadde stått i et døgn, så ble begge kablene klippet. Dette gav meg jo dertil gleden av og måtte bytte begge kablene i stedet for kun 1. I etterpåklokskap ser jeg jo også som nevnt at jeg antakligvis kunne sluppet og klippe, om jeg hadde gjort slik som jeg nå har beskrevet.

 

HUSK og ivareta din og andres sikkerhet når du setter i gang med dette, og blokkere fremre aksel slik at ikke bilen kan trille noen vei når du forhåpentligvis får løsninet håndbrekket!!

 

 

1 time siden, oggioffshore skrev:

Man må bruke ganske mye kraft på den wire. Eg måtte ta spenn tak med skrujern i løkka.... 

 

Ellers kan man kanskje prøve unjam funksjon via nanocom el l 

 

Når jeg satt i denne knipen var også tilbakemeldingene at jeg måtte bare ta mer i, så skulle det komme løs. Vi var 2 stk som tredde gjennom metallstangen som ligger i verktøysettet i bilen (til jekken), og endte opp med og bøye dette staget ganske kraftig før løkken på nød-wiren takket for seg, før vi gav opp og gikk videre til boltesaksen og klippet kablene ;-) Jeg tenkte ikke rasjonelt nok til og ta med faultmaten, og kan ikke si om jeg hadde kunne fått det løs med unjam funksjonen, men kan vanskelig se for meg det. Årsak til at dette satt som fy var feil justering av mekanismen inni skivene, i kombinasjon med at den nye EPB modulen anatakelighvis ikke hadde blitt kalibrert etter montering. I EPB modulen sitter det en sensor som målet tiltrekkingsmomentet. Denne må kalibreres med diagnoseverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedding in prosedyren, gjør antagelig det samme... 

 

De plast mutrene kan sitte ganske stuck ja. 

Tror eg boret lite hull i hver av dem, slik at man kunne spraye inn noe penetrerende stoff på gjengene, pluss at eg brukte forsiktig oppvarming. 

Sveise/ grip tenger er bra å ha for hånden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...