Gå til innhold

Forsikring D4


larsenv

Anbefalte innlegg

Hei.

Da har jeg endelig kjøpt meg Disco. Har lenge vurdert og fulgt med på Finn, men den rette dukket ikke opp før forrige helg.

 

Disco 4 2013 mod. kjørt 80k.

 

Nå driver jeg å forhandler med forsikringsselskapet for å få best pris.

Er medlem i Nito og gjennom Tryg kommer forsikring på ca 10k i året.

Full kasko med maskinforsikring ut 2021 og 10000km i året.

 

Til sammenligning. Hvor har dere forsikring og hva koster den i året?

Finnes det noe forsikrings avtaler gjennom NLRK?

 

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligning av forsikringspris fra person til person blir fort villedende.  Bosted, parkeringsforhold, bonus, egenandel osv. er variabler som spiller inn.  Man må også huske på Trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgift) som nå er inkludert i regningen man får.  Ser man på regningen virker forsikringen dyrere enn hva den egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Storebrand jeg betaler kr 7850.- D3 2006 modell 75% bonus 6 år + trafikkforsikring. Hentet inn tilbud på alle mine forsikringer sparte tilsammen over 18 tusen :wacko:i året. hadde Nemi før og der var rabatten oppbrukt for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 25 år og Discovery 4 2015 modell var min andre bil på papiret, hadde kun 40%, bonus. Ringte DNB privat og de kunne vel presse den med kasko ned til  15500.- i året pluss trafikkforsikring. På tur bort til forhandler ringte forhandler meg og lurte på om han skulle sette opp forsikringstilbud, og da pga egen avtale de hadde med DNB har jeg nå kasko + med leiebil og alt mulig for den nette sum av 5400 i året pluss trafikkavgift... 

 

Så for unge kjøpere vertfall vil det helt klart lønne seg med kjøp hos en forhandler som har gode avtaler... Blir fort så mye penger at det nesten kan taes med i betraktning av kjøpesummen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, EAØ skrev:

Jeg er bare 25 år og Discovery 4 2015 modell var min andre bil på papiret, hadde kun 40%, bonus. Ringte DNB privat og de kunne vel presse den med kasko ned til  15500.- i året pluss trafikkforsikring. På tur bort til forhandler ringte forhandler meg og lurte på om han skulle sette opp forsikringstilbud, og da pga egen avtale de hadde med DNB har jeg nå kasko + med leiebil og alt mulig for den nette sum av 5400 i året pluss trafikkavgift... 

 

Så for unge kjøpere vertfall vil det helt klart lønne seg med kjøp hos en forhandler som har gode avtaler... Blir fort så mye penger at det nesten kan taes med i betraktning av kjøpesummen.. 

 

Det er vel en typisk "engangsforsikring" som man får det første året, før prisen raser i været?

 

Vi har akkurat reforhandlet våre forsikringer og havnet på drøye 5500 kr pr bil gjennom jernbanen. Har du slektninger som jobber, eller har jobbet i jernbanen tidligere, så kan det være verdt å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Noen som vet hvilke selskap som har maskinskade erstatning på biler eldre enn 8 år? Benytter Gjensidige nå men må muligens bytte.

Sjekket ut dette før jeg tegnet forsikring i Gjensidige.  Eneste jeg fant var Codan forsikring. Codan ingen "aldersgrense" på bilen, men forsikringen gjelder kun til  200 000 km. Greit å merke seg at maskinforsikringen starter å gjelde først 60 dager etter at forsikringen er tegnet dersom bilen er over 8 år.

 

Ut i fra husken mener jeg den reelle forsikringsdekningen du sitter igjen blir mindre og mindre jo lengre bilen har gått. Tror du kommer ned på en egenandel på 50 % når bilen nærmer seg 200 000 km.

 

 

 

Endret av Discokongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å tråkke D3 på tærne, så er mitt høyst subjektive inntrykk at D4 er langt mindre belemret med motorproblemer. Det største "motorproblemet" jeg har hatt på D4 i løpet av mine 200.000 km med bilen har vært "Engine system failure" og tap av motorkraft på vei hjem fra Stockholm. Etter en omstart var bilen pigg igjen, men varsellampa lyste fortsatt skummelt rødt i dashen. Kjørte hjem, tilbake til Stockholm, hvor et LR-verksted konstaterte softwarefeil.

 

Ellers er det vel gearkassen som er den samme som på D3 som kan forårsake problemer.

 

Forsikring er jo uansett en vurderingssak. Man må vurdere risikoen for at en uønsket hendelse skal finne sted opp mot kostnaden ved gitte hendelse, og kostnaden ved å være forsikret for/mot det. Er det mulig å forsikre seg mot hendelsen for en noenlunde fornuftig pris, så kan du egentlig regne med at du kommer til å tape på forsikringen, og at du vil være bedre tjent med å putte pengene på bok. :) Men man bør ha råd til å kunne håndtere en uforutsett hendelse. Kan man ha et par-tre månedslønner på konto, så kan man stort sett håndtere det meste på strak arm uten å få åndenød.

 

Forsikringsselskapene er ganske nøye med (og flinke til) å kalkulere risiko, og sørger for at brorparten av oss taper penger på forsikringer. Og bare for ordens skyld - jeg er ikke i mot forsikringer som sådan, men man skal tenke seg litt om før man spar ut penger for å skaffe seg "trygghet". 

 

Kjæledyrforsikring er et godt eksempel - koster "bare" et par hundrelapper i måneden (for katt), men det blir noen tusen i året, og har selv vært i den situasjonen å måtte hasteoperere en katt søndag kveld/natt. Det kom på 6.500 kr. Greier man seg tre år uten flere sånne hendelser, så har man mer enn spart inn pengene på forsikringen.

 

...og der sporet jeg greit av ser jeg. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trondshj skrev:

Med fare for å tråkke D3 på tærne, så er mitt høyst subjektive inntrykk at D4 er langt mindre belemret med motorproblemer. Det største "motorproblemet" jeg har hatt på D4 i løpet av mine 200.000 km med bilen har vært "Engine system failure" og tap av motorkraft på vei hjem fra Stockholm. Etter en omstart var bilen pigg igjen, men varsellampa lyste fortsatt skummelt rødt i dashen. Kjørte hjem, tilbake til Stockholm, hvor et LR-verksted konstaterte softwarefeil.

 

Ellers er det vel gearkassen som er den samme som på D3 som kan forårsake problemer.

 

Forsikring er jo uansett en vurderingssak. Man må vurdere risikoen for at en uønsket hendelse skal finne sted opp mot kostnaden ved gitte hendelse, og kostnaden ved å være forsikret for/mot det. Er det mulig å forsikre seg mot hendelsen for en noenlunde fornuftig pris, så kan du egentlig regne med at du kommer til å tape på forsikringen, og at du vil være bedre tjent med å putte pengene på bok. :) Men man bør ha råd til å kunne håndtere en uforutsett hendelse. Kan man ha et par-tre månedslønner på konto, så kan man stort sett håndtere det meste på strak arm uten å få åndenød.

 

Forsikringsselskapene er ganske nøye med (og flinke til) å kalkulere risiko, og sørger for at brorparten av oss taper penger på forsikringer. Og bare for ordens skyld - jeg er ikke i mot forsikringer som sådan, men man skal tenke seg litt om før man spar ut penger for å skaffe seg "trygghet". 

 

Kjæledyrforsikring er et godt eksempel - koster "bare" et par hundrelapper i måneden (for katt), men det blir noen tusen i året, og har selv vært i den situasjonen å måtte hasteoperere en katt søndag kveld/natt. Det kom på 6.500 kr. Greier man seg tre år uten flere sånne hendelser, så har man mer enn spart inn pengene på forsikringen.

 

...og der sporet jeg greit av ser jeg. :D

 

 

Mye klokt der. 

 

Jeg irriterer meg gæ-ærn over at disse forsikringsselskapene ikke er interessert i å vurdere hvilken risiko jeg innebærer og hva som er korrekt prising av mine forsikringer i forhold til dette.  Men neida.  Her skjæres alle over en og samme kam, og dermed fyker prisen til værs - også for meg som bank i bordet knapt har hatt en håndfull saker med forsikringsselskapene opp gjennom nokså mange år.  Kanskje derfor jeg deler ditt gode råd - tenk deg om før du forsikrer katta, motor og drivverk på bilen din eller svigermor for den del...  cool

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Løfter denne opp. Fikk nettopp «tilbud» om 22K i året for en 2015 D4 med ca 200 på telleren. 16 000 km årlig kjørelengde. Jeg har flere andre «dyre» biler forsikret, men ingen er i nærheten av en så høy premie. Hadde heller ikke forsikring i nærheten av dette sist jeg hadde D4 for noen år siden. Har prisene på disse økt kraftig i senere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hva slags forsikring det er snakk om. Full kasko? Leiebil inkludert? Hvor stor egenandel? Maskinskadeforsikring?+++ Hva slags bonus har du?

 

Også er det jo variasjoner fra selskap til selskap. Personlig betaler jeg under 15k i året for full kasko til D5 med ubegrenset kjørelengde, men jeg har jo vært heldig med hvor jeg klarte å klore til meg forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt tynt med info der ja.

  • Full kasko
  • Ikke leiebil
  • 15K egenandel
  • Ikke maskinskade (stopper på 200 000 km)
  • 75% Bonus

Jeg har mye annet forsikret både privat og i næring i samme selskap, og ikke heller mye dårlig historikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er du medlem av en eller annen større forening så får du noen rabatter der også.

Det er en jungel å gå seg bort i når det gjelder forsikring, forskjeller i ytelser, begrensninger, bostedet ditt, oppbevaring av bil,osv.osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...