Gå til innhold

Hjullager


Beni

Anbefalte innlegg

Hei, er forholdsvis ny D4 eier. Kjøpte brukt 2013 mod i mai i fjor. Nå har bilen gått 75000 km og vi har fått en drivverksulyd. Hadde den inne på verksted for å sjekke, de konkluderer med hjullager begge sider foran, med den herlige pris på bortimot 15000.

Det er vel litt tidlig at hjullager ryker på 75000 km? 

Spørsmålet er, hvor finner man billigere deler? Så kan man kanskje få gjort dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke personlig erfaring med lager eller bytte, men når den tid kommer så skal jeg ta dette selv.

Et lite søk på youtube så finner du oppskrift på bytte, overkommelig jobb men trenger litt sleggefett.

 

Kjøper du fra øya så er ikke delene så gale i pris.

For eksempel her hvor mange har gode erfaringer, men finnes flere sjapper

https://www.advancedfactors.co.uk/front-hub-knuckle--bearing-1585-c.asp

 

Timken sies å være bra valg, finnes rimeligere også men flere har opplevd at de ikke varer så lenge.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye dyrere i Norge: https://www.lrbutikken.no/aksel/1311-hjullager.html

 

Edit: Hvilke felger kjører du på? Tenker da førts og fremst på om du har original inpress på eventuelle uoriginale felger.

Har sett flere som bytter hjullager før 100k km, min bil har gått 137k km og fortsatt originale hjullager

Endret av Evo16v
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Beni skrev:

Hei, er forholdsvis ny D4 eier. Kjøpte brukt 2013 mod i mai i fjor. Nå har bilen gått 75000 km og vi har fått en drivverksulyd. Hadde den inne på verksted for å sjekke, de konkluderer med hjullager begge sider foran, med den herlige pris på bortimot 15000.

Det er vel litt tidlig at hjullager ryker på 75000 km? 

Spørsmålet er, hvor finner man billigere deler? Så kan man kanskje få gjort dette selv.

Bruk timken hjullager, ikke kjøp billigst mulig for å spare penger, du ønsket ikke å ta denne jobben igjen om kort tid. Dette lageret har blitt anbefalt av flere her inne istede for å kjøpe de som er litt billigere og holder kortere. Hjullageret burde ha holdt mye lengre en det gjorde for deg. 

Selv bruker jeg kun Advancedfactors.uk til deler uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på orginalfelger på vinterhjulene, usikker på sommerfelgene, legger ved et bilde av bilen med sommerfelger. Takk for tips, skal be mannen sjekke ut så bytter vi nok selv. Må opplyse om at jeg er MEGET fornøyd med bilen ellers :D20180511_193210.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Beni skrev:

Kjører på orginalfelger på vinterhjulene, usikker på sommerfelgene, legger ved et bilde av bilen med sommerfelger. Takk for tips, skal be mannen sjekke ut så bytter vi nok selv. Må opplyse om at jeg er MEGET fornøyd med bilen ellers :D20180511_193210.jpg

Ikke for å å ødelegge troa men er du uheldig så kan lageret sitte fast så både svetten og blodet spruter :) hadde en av hver på min, det ene var bare å kakke litt med hammeren, det andre var gode 2t skamjuling med 1kg slegga dør det løsnet :)

Beregn litt tid på jobben :)

IMG_20180707_182253.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @knikeren nevner, så kreves det ofte en god porsjon gladvold for å få hjullagrene til å løsne. Særlig om de har blitt såpass slitne at det har gått varmt. Fadern og jeg sto og hamret noen timer med hver vår slegge pluss glidehammer før det første lageret løsnet.

 

Vi gruet oss litt til det på andre siden, men der kom det etter et par kakk.

 

Og jeg er også helt enig med @knikeren i at man bør gå for kvalitetslager. Jeg kjøpte OEM, og angret på det etter ca 35.000 km... Nå lurer jeg litt på om det er noe på gang igjen, men har ett lager på hylla, så jeg får se om jeg gjør jobben selv, eller om jeg setter den bort. Ellers er 75.000 litt lite, men det varierer. Mine første holdt omtrent 100.000, så det er ikke ekstremt tidlig. Store tunge biler med brede dekk krever sitt av understellet.

 

Edit: Hjullager kjøper du fra England. Det er flust av delepushere å velge i.

 

Jeg har brukt rimmerbros mye, og har vært fornøyd med de.

 

Link til orginaldel:

https://rimmerbros.com/Item--i-LR076692

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titte på bremseskjoldene også før du bestiller. Eller var det på Sprinteren? Husker ikke helt... Og sjekke at det ikke er sprekker i belgene på stikkakslingene. Når du først skal ha de greiene fra hverandre...

 

Her er forresten en writeup på forhjulslager https://www.disco3club.co.uk/phpbb/viewtopic.php?f=67&t=5427&sid=8008f391f9b0e67185b6f349fdcdedfd

 

- k

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15000 kr ??? 

 

Deler til rundt 4000 fra UK, og Fra 2 til maks 4 timers jobb på begge foran. 

Da tar de seg sykt godt betalt. 

 

Snakker jo 2000kr timen minst... he he. 

 

Om det er samme hjul hubbene som på D3, er det forsåvidt en enkel jobb.... 

 

Fra Island får du begge lagrene foran, Timken til godt u 4000kr levert hjem. 

 

https://www.island-4x4.co.uk/front-wheel-bearing-assy-upto-2013-timken-rfm500010g-lr014147g-lr048083g-lr076692g-p-6627.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...