Gå til innhold

D2 med stor dødgang på rattet


vanilla_ninja

Anbefalte innlegg

Maskina har nokså stor (kanskje 30 grader) dødgang på rattet. I tillegg føles det som den trekker en del mot høyre. På toppen av dette vil den bare gå rett fram så lenge jeg holder rattet en god 15 grader eller så til venstre. 

Jeg har nylig byttet oljeslangen mellom tank og styrepumpe, og bilen ble kjørt en uke eller to med ren muskelstyring i forkant av dette. 

Bilen har alltid hatt noe dødgang, men aldri så ille som nå. 

 

Noen tips til hvor jeg burde begynne å lete etter feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om slakk og at den trekker mot høyre nødvendigvis henger sammen.

Det er to ledd med kryss på styreakslingen, de bør sjekkes for slakk. I tillegg er det vel noen splines der, men de er neppe utslitt.

 

Når det gjelder at det trekker til den ene siden er det ikke sikkert det trenger å være så dyrt, mål avstanden mellom foran og bak på forhjulene og se om du har mye toe out/in. Tror du skal ha nesten ikke noe forskjell, kun noen få millimeter toe out. Er det mye galt her må du sjekke om ett eller begge stag er bøyd eller skadd. Hvis ikke er det ganske enkelt å justere det inn. Vil du ha rattet helt rett er det vel meningen at du skal sette en bolt i pitman-armen før du justerer, men jeg har aldri brydd meg med det.

 

Er det ikke så enkelt som over er det ikke ukjent at akslingen inni styresnekka har blitt slått skjev av et ublidt møte med for eksempel en fortauskant eller tilsvarende. Da oppleves det gjerne lettere å svinge den ene veien, og at den trekker den samme veien når du helst vil rett frem. Det pleier også etter en stund å lekke servoolje under snekka/på pitman-armen. Jeg har ikke hørt om noen måte å rette den akslingen på, men noen av deleleverandørene tilbyr en panteordning på ny eller overhalt  snekke. Selv har jeg min gamle liggende i garasjen, det er nesten ikke verdt å returnere siden den veier ca 14 kg..

Endret av smejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.2.2019 den 8.11, leiohel skrev:

Sjekk om du har slitne styrekuler. Da jeg sjekket mine pga mye dødgang på rattet og litt vandring på veien, var det ikke mye krefter som skulle til for at de poppet ut og styrearmen lå på gulvet.

 

leif ove

 

 

Det var styrekula på høyresida, vettu. Styrearmen hadde havna på gulvet om det ikke hadde vært for gummimansjetten som holdt igjen da jeg la press på den.

Erik hadde nye liggende, så vi fikk bytta kule på sparket. Heldigvis, for den hadde ikke holdt mye lenger.

IMG_7704.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeledd sjekkes ved å presse dem opp og ned med tang.

Da kjenner man om det er slakk og bør byttes raskt.

Noen typer fjærer litt men det er normalt.

 

Om man vil sjekke hvor mye levetid det er igjen på leddene kan man vri røret(staget) maksimalt fra side til side.

Er bevegelsen jevn og fin fra side til side er det ok.

Lugger det er det på tide å bestille opp nye deler og bytte på neste service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...