SiggenRRC Skrevet 27. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2019 Da (!!!!!!!!) er turbo ute, og ny turbo montert. Alt er egentlig montert sammen, men siden jeg også skal bytte intercooler, og slangene til, og fra denne har jeg ikke startet bilen. Byttet også den øvre armen venstre side. Denne kjøpte jeg fra Eurospare, det er ikke å anbefale, makan til drit. Likeså har jeg funnet årsaken til turbohavariet, og det er fult ut min egen feil. Skrudde på bilen i forrige uke, og da byttet jeg strammern til multireima (dynamo osv.). I den forbindelse var gutten min med, og i et lite øyeblikk der ramlet kofferten med skraller osv. Ned fra bilen. Når jeg samlet alt sammen manglet jeg en bit..... Den biten er sånn du fester til skralla.. Den fant jeg igjen her; Den har ligget å jobbet godt nedi der. Så dette har med andre ord blitt en dyr lærdom!! Likeså håper jeg dette kan komme til nytte for andre forumbrukere med D3’er. Konklusjonen med turbobytte med karosseriet på er at det er vanskelig, men absolutt ikke overkommelig. Jeg har brukt luftverktøy i form av skralle og muttertrekker. Dette kun fordi jeg noen ganger glemmer å bruke det. Ellers er jobben gjort med «normalt» LR-verktøy. Altså ikke sveiset et eneste verktøy! Man ryker riktig nok på en 800kr i verktøy fra Biltema, henholdsvis lange bor (3x 115kr) og et spesialverktøy som gjør at man kan komme seg til den «umulige» bolten under turboen, nærmest blokka. Neste på lista nå, er å feste metallrøret til IC, sette på styrestaget, bytte turbo til IC slange, bytte IC, og sist; bytte slangen fra IC til innsug. Pluss et obligatorisk oljeskift. Røk en høydesensor forresten i forbindelse med demontering, denne er byttet, men må man konfigurere noe med IID-tool etter bytte? Regner med å ha bilen på veien i morgen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 Auuuuuuuda... Sånt er kjedelig. Moralen er - man skal finne _alle_ verktøy og skruer etter mekking. Mht høydesensor så kommer det an på. Noen ganger må luftfjæringen justeres, andre ganger ikke. Kommer an på hvor heldig du er med sensoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Hvilke verktøy og bor må man ha fra biltema? Eg prøver begynne denne uka, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Neeeei, au. Den var lei! Sinnsykt flott at du deler en ”lei tabbe”, så alle heretter tenker på sånt. Storslått arbeid! Virkelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Den var lei! Men nå har du ny turbo... viktig å se det positive i det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Hadde aldri tørt å dele den der Du har i det minste ny turbo, de ryker før eller senere uansett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Har mista skruer selv, oppi røret ned mot turbo, heldigvis greid å fiske med magnet og fått de opp igjen. Prøver alltid huske dekke det til. Burde vært netting foran turboen der. Men det lager sikkert for mye restriksjoner. Grattis med bra utført jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 engangshanske eller små plastposer og strips over åpninger som må være åpen, men ønsker ikke fremmedartikkler nedi... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Virkelig uheldig der!! Men stå-på-viljen din er virkelig å misunne! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 29. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2019 Kort update; I dag, for ca en time siden havnet Steggen på hjulene igjen, montert ny turbo, øvre bærearm, fikset en mansjett, byttet høydesensor, byttet den lille turboslangen, slangen ned mot IC, selve intercooler, slangen opp til innsug... Det bør vel dekke det meste! Dæven for en jobb! Skal nok klare å få gjort det raskere neste gang... (bank i bordet for det motsatte). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 29. oktober 2019 Del Skrevet 29. oktober 2019 Well done! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Godt jobba! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 30. oktober 2019 Del Skrevet 30. oktober 2019 Knall innsats! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 1. november 2019 Del Skrevet 1. november 2019 Støtter man opp gir kassen ved travers fjerning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 1. november 2019 Forfatter Del Skrevet 1. november 2019 2 timer siden, oggioffshore skrev: Støtter man opp gir kassen ved travers fjerning? Ja Jekket opp rett mellom bakre mellom aksling, og festet til travers. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 3. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2019 Da var dagen kommet for å i stedet fokusere på en bil, til å fokusere litt på de prosjektene jeg driver med oppi Lommedalen. Det skal sies at det kun vil dreie seg om LR-produkter, men at det blir samlet i en tråd i stedet for hundre forskjellige prosjekter. Det gjør det enklere for dem som gidder å følge med, og for meg Lagde en tråd for Defenderen, men denne gikk videre fordi det kom opp en nydelig mulighet; Range Rover Sport 4.2 SC (SuperCharged), riktig nok ikke en bil som gikk, men etter litt feilsøking landet jeg raskt på at det var en tenningsfeil, som heldigvis flyttet seg etter at jeg flyttet coiler. Fryktet det værste, men her var det jaggu reinspikka flaks. Byttet alle coilene på søndag, så nå kan man friskmelde bilen, foruten at den gir en feilmeldinger på lambda-sondene. Her er det fire sonder, to foran katalysatoren, og to etter. Foreløpig er det den bakerste på bank 1 som gir melding om lav volt. Har ikke orket / giddet å legge meg under bilen enda... Har også hatt en noen feilemeldinger på A.C.E-systemet som sørger for mindre krenging, tanken er god på systemet, men ikke når dem lager det såpass innviklet. Sendte avgårde en e-post til GA, men fikk raskt svar på at det systemet støttes ikke av IID-tool. Det er noen tester man kan gjøre med systemet, men det krever en egen enhet som kun LR har.... Likevel, også her fryktet jeg det værste, men fylte på litt servoolje, og vipps; ingen nye feilmeldinger på systemet. I dag byttet jeg også bremselys-bryteren, en jobb jeg lå inne med skulle ta en liten time, men som tok nøyaktig ti minutter. Skal lage en how-to på denne. Ny bryter på plass! Når det kommer til how-to er jeg også i gang med å lage en how-to for å bytte turbo på D3 med karosseriet på, dette i samråd med @oggioffshore (du får kladden i kveld) - han gjorde samme bytte, men var mye flinkere til å ta bilder enn hva jeg var.. Kanskje fordi jeg var relativt frustrert under hele prosessen? Det vil uansett ende med en guide hvor man enten kan lage noen enkle verktøy selv, eller kjøpe det nødvendige på din lokale biltema.... Så til tittelen av denne prosjekttråden; Lommedalen Pølse & Mekk!! Fasilitetene med å skru er så, som så, det er fin grus, godt pakket forsåvidt, men det er omtrent det. Har en garasje i Sandvika om det skulle knipe for å eventuelt gjøre noen reparasjoner nå på vinteren. Det fordrer at jeg tar med verktøy dit osv. Uansett; slik ser verkstedsbua ut; Her tror jeg at jeg skal dekke det meste av verktøy, har ryddet plass på gulvet for å få plass til en motor jeg skal overhale i vinter. Det er til den grå tre dørs-classicen jeg har en egen purosjekttråd på. Denne skal selvsagt få være sin egen tråd. Var inne på tanken å gjøre en rask restaurering, men valget har heller falt på å gjøre en veldig nøye prosess av restaureringen Her er litt bilder av Sporten; Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 Grattis med nok et prosjekt! Nå blir det enklere å følge med på alle sammen i hvert fall, for det kommer vel noen flere prosjekter snart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 1 time siden, SiggenRRC skrev: Da var dagen kommet for å i stedet fokusere på en bil, til å fokusere litt på de prosjektene jeg driver med oppi Lommedalen. Det skal sies at det kun vil dreie seg om LR-produkter, men at det blir samlet i en tråd i stedet for hundre forskjellige prosjekter. Det gjør det enklere for dem som gidder å følge med, og for meg Lagde en tråd for Defenderen, men denne gikk videre fordi det kom opp en nydelig mulighet; Range Rover Sport 4.2 SC (SuperCharged), riktig nok ikke en bil som gikk, men etter litt feilsøking landet jeg raskt på at det var en tenningsfeil, som heldigvis flyttet seg etter at jeg flyttet coiler. Fryktet det værste, men her var det jaggu reinspikka flaks. Byttet alle coilene på søndag, så nå kan man friskmelde bilen, foruten at den gir en feilmeldinger på lambda-sondene. Her er det fire sonder, to foran katalysatoren, og to etter. Foreløpig er det den bakerste på bank 1 som gir melding om lav volt. Har ikke orket / giddet å legge meg under bilen enda... Har også hatt en noen feilemeldinger på A.C.E-systemet som sørger for mindre krenging, tanken er god på systemet, men ikke når dem lager det såpass innviklet. Sendte avgårde en e-post til GA, men fikk raskt svar på at det systemet støttes ikke av IID-tool. Det er noen tester man kan gjøre med systemet, men det krever en egen enhet som kun LR har.... Likevel, også her fryktet jeg det værste, men fylte på litt servoolje, og vipps; ingen nye feilmeldinger på systemet. I dag byttet jeg også bremselys-bryteren, en jobb jeg lå inne med skulle ta en liten time, men som tok nøyaktig ti minutter. Skal lage en how-to på denne. Ny bryter på plass! Når det kommer til how-to er jeg også i gang med å lage en how-to for å bytte turbo på D3 med karosseriet på, dette i samråd med @oggioffshore (du får kladden i kveld) - han gjorde samme bytte, men var mye flinkere til å ta bilder enn hva jeg var.. Kanskje fordi jeg var relativt frustrert under hele prosessen? Det vil uansett ende med en guide hvor man enten kan lage noen enkle verktøy selv, eller kjøpe det nødvendige på din lokale biltema.... Så til tittelen av denne prosjekttråden; Lommedalen Pølse & Mekk!! Fasilitetene med å skru er så, som så, det er fin grus, godt pakket forsåvidt, men det er omtrent det. Har en garasje i Sandvika om det skulle knipe for å eventuelt gjøre noen reparasjoner nå på vinteren. Det fordrer at jeg tar med verktøy dit osv. Uansett; slik ser verkstedsbua ut; Her tror jeg at jeg skal dekke det meste av verktøy, har ryddet plass på gulvet for å få plass til en motor jeg skal overhale i vinter. Det er til den grå tre dørs-classicen jeg har en egen purosjekttråd på. Denne skal selvsagt få være sin egen tråd. Var inne på tanken å gjøre en rask restaurering, men valget har heller falt på å gjøre en veldig nøye prosess av restaureringen Her er litt bilder av Sporten; Trodde eg va den som var mest frustrert under turbo bytte eg... he he. Kom på etpar innspill til på " how tooen" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 8. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2019 Takk for innspillene, @oggioffshore. Hadde en lite tanke om å få denne på plass, men det har skjedd så mye i det siste. Så how-to er satt litt på vent Angående «skjedd mye» så tok jeg ut superchargern / kompressoren til Sport’en. Må si det var en LANGT hyggeligere affære enn turboen på D3’en. Når det er sagt så har dem jaggu her også klart å lage noen kreative løsninger.... Det var også lite info på det store nettet om hvordan man gikk til verks, men fant en youtube video fra en som har jobbet på samme motor, men i en L322. Tok ut kompressoren fordi det er noen lagere som trengs å byttes, sammen med «koblingen» mellom akslingen og kompressor-bladene Kompressoren kommer ut i tre deler; -innsug -spjeldet - selve kompressoren. Det ser slikt ut (beklager litt dårlige bilder) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 Mmmm, ladetrykk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Bra tråd. Holder du på ute? Så relativt kaldt ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Imponerende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 10. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2019 1 time siden, Lysholm skrev: Bra tråd. Holder du på ute? Så relativt kaldt ut Jepp, ekstremt sesongbetonte åpningstider. 13 minutter siden, gautes skrev: Imponerende. Takk @gautes! Så til Lommedalen pølse & mekk. Tok ut kompressoren fra Range Rovern fordi det var slakk i koblingen mellom akslingen, og rotorene i kompressoren. Av en eller annen grunn har disse tidligere vært laget som en slags «clutch». Det gjør at bladene bare famler rundt på lavt turtall, og at man derfor får mitt «lag» på boosten; Har derfor i dag gått over nesen / snouten på kompressoren, byttet lagere osv, og byttet denne «clutchen» med en solid kobling. Hele prosessen tok ca. 35 min i morgentimene; Benyttet også muligheten til å gi alle delene en real vask, og lakkering. I morgen bærer alle delene inn i bilen igjen; Klarte dog å knekke en liten nippel som kommer ut av vakumklokka til boosten på kompressoren. Må derfor innom min lokale TESS for å se om de har noen løsning. Kanskje en sånn som dette; Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 Tøfft å sjå prosjekttråd på ein RRS SC - du er jammen ikkje redd for å hoppe i det, er imponert. Det er sånne tråder som senker terskelen for andre til å satse på "nye kompliserte" biler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 13. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2019 På 10.12.2019 den 22.44, jschille skrev: Tøfft å sjå prosjekttråd på ein RRS SC - du er jammen ikkje redd for å hoppe i det, er imponert. Det er sånne tråder som senker terskelen for andre til å satse på "nye kompliserte" biler Takk for det @jschille! Bare bra å kunne bidra, og som du sier, om det senker terskelen for mange, er det veldig bra! Har fått litt klunke-lyder på forstillingen til RRS’en, lukter en liten jobb der til våren... Om den ikke blir verre, slik at jeg må ta den før. Starter med stab-stag, og styreledd. Armene er byttet for ikke lenge siden (ut i fra rustgraden på boltene og armene). Ser ut som de kanskje ikke tok seg bryet / gadd å bytte de øvre også.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.