Gå til innhold

Lommedalen pølse & mekk


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

Da (!!!!!!!!) er turbo ute, og ny turbo montert. Alt er egentlig montert sammen, men siden jeg også skal bytte intercooler, og slangene til, og fra denne har jeg ikke startet bilen. Byttet også den øvre armen venstre side. Denne kjøpte jeg fra Eurospare, det er ikke å anbefale, makan til drit.

 

Likeså har jeg funnet årsaken til turbohavariet, og det er fult ut min egen feil. Skrudde på bilen i forrige uke, og da byttet jeg strammern til multireima (dynamo osv.). I den forbindelse var gutten min med, og i et lite øyeblikk der ramlet kofferten med skraller osv. Ned fra bilen. Når jeg samlet alt sammen manglet jeg en bit..... Den biten er sånn du fester til skralla.. Den fant jeg igjen her;

 

B99D0A40-B639-479A-B05D-15FA75E516ED.jpeg
 

Den har ligget å jobbet godt nedi der. Så dette har med andre ord blitt en dyr lærdom!!

 

Likeså håper jeg dette kan komme til nytte for andre forumbrukere med D3’er. Konklusjonen med turbobytte med karosseriet på er at det er vanskelig, men absolutt ikke overkommelig. Jeg har brukt luftverktøy i form av skralle og muttertrekker. Dette kun fordi jeg noen ganger glemmer å bruke det. Ellers er jobben gjort med «normalt» LR-verktøy. Altså ikke sveiset et eneste verktøy!

 

Man ryker riktig nok på en 800kr i verktøy fra Biltema, henholdsvis lange bor (3x 115kr) og et spesialverktøy som gjør at man kan komme seg til den «umulige» bolten under turboen, nærmest blokka. 
 

Neste på lista nå, er å feste metallrøret til IC, sette på styrestaget, bytte turbo til IC slange, bytte IC, og sist; bytte slangen fra IC til innsug. Pluss et obligatorisk oljeskift.


Røk en høydesensor forresten i forbindelse med demontering, denne er byttet, men må man konfigurere noe med IID-tool etter bytte? 

 

Regner med å ha bilen på veien i morgen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auuuuuuuda... Sånt er kjedelig. Moralen er - man skal finne _alle_ verktøy og skruer etter mekking.

 

Mht høydesensor så kommer det an på. Noen ganger må luftfjæringen justeres, andre ganger ikke. Kommer an på hvor heldig du er med sensoren. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke verktøy og bor må man ha fra biltema? 

Eg prøver begynne denne uka, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mista skruer selv, oppi røret ned mot turbo, heldigvis greid å fiske med magnet og fått de opp igjen. 

Prøver alltid huske dekke det til. 

Burde vært netting foran turboen der. Men det lager sikkert for mye restriksjoner. 

 

Grattis med bra utført jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort update;

I dag, for ca en time siden havnet Steggen på hjulene igjen, montert ny turbo, øvre bærearm, fikset en mansjett, byttet høydesensor, byttet den lille turboslangen, slangen ned mot IC, selve intercooler, slangen opp til innsug... Det bør vel dekke det meste! 
 

Dæven for en jobb! 
Skal nok klare å få gjort det raskere neste gang... (bank i bordet for det motsatte). 
 

205093FB-B0E6-41AD-A491-B6C0081D7E35.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter man opp gir kassen ved travers fjerning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagen kommet for å i stedet fokusere på en bil, til å fokusere litt på de prosjektene jeg driver med oppi Lommedalen. Det skal sies at det kun vil dreie seg om LR-produkter, men at det blir samlet i en tråd i stedet for hundre forskjellige prosjekter. Det gjør det enklere for dem som gidder å følge med, og for meg :)

 

Lagde en tråd for Defenderen, men denne gikk videre fordi det kom opp en nydelig mulighet; Range Rover Sport 4.2 SC (SuperCharged), riktig nok ikke en bil som gikk, men etter litt feilsøking landet jeg raskt på at det var en tenningsfeil, som heldigvis flyttet seg etter at jeg flyttet coiler. Fryktet det værste, men her var det jaggu reinspikka flaks. Byttet alle coilene på søndag, så nå kan man friskmelde bilen, foruten at den gir en feilmeldinger på lambda-sondene. Her er det fire sonder, to foran katalysatoren, og to etter. Foreløpig er det den bakerste på bank 1 som gir melding om lav volt. Har ikke orket / giddet å legge meg under bilen enda... 

 

59688751514__85A63D01-DA57-4D27-A083-58DDE2289538.JPG

 

Har også hatt en noen feilemeldinger på A.C.E-systemet som sørger for mindre krenging, tanken er god på systemet, men ikke når dem lager det såpass innviklet. Sendte avgårde en e-post til GA, men fikk raskt svar på at det systemet støttes ikke av IID-tool. Det er noen tester man kan gjøre med systemet, men det krever en egen enhet som kun LR har.... Likevel, også her fryktet jeg det værste, men fylte på litt servoolje, og vipps; ingen nye feilmeldinger på systemet. 

 

I dag byttet jeg også bremselys-bryteren, en jobb jeg lå inne med skulle ta en liten time, men som tok nøyaktig ti minutter. Skal lage en how-to på denne. 

 

IMG_7948.JPG

 

Ny bryter på plass! 

 

Når det kommer til how-to er jeg også i gang med å lage en how-to for å bytte turbo på D3 med karosseriet på, dette i samråd med @oggioffshore (du får kladden i kveld) - han gjorde samme bytte, men var mye flinkere til å ta bilder enn hva jeg var.. Kanskje fordi jeg var relativt frustrert under hele prosessen? Det vil uansett ende med en guide hvor man enten kan lage noen enkle verktøy selv, eller kjøpe det nødvendige på din lokale biltema.... 

 

Så til tittelen av denne prosjekttråden; 

 

Lommedalen Pølse & Mekk!! 

 

Fasilitetene med å skru er så, som så, det er fin grus, godt pakket forsåvidt, men det er omtrent det. Har en garasje i Sandvika om det skulle knipe for å eventuelt gjøre noen reparasjoner nå på vinteren. Det fordrer at jeg tar med verktøy dit osv. 

 

Uansett; slik ser verkstedsbua ut; 

 

IMG_4682.JPGIMG_0604.JPGIMG_2169.JPGIMG_3848.JPGIMG_9652.JPG

 

 

Her tror jeg at jeg skal dekke det meste av verktøy, har ryddet plass på gulvet for å få plass til en motor jeg skal overhale i vinter. Det er til den grå tre dørs-classicen jeg har en egen purosjekttråd på. Denne skal selvsagt få være sin egen tråd. Var inne på tanken å gjøre en rask restaurering, men valget har heller falt på å gjøre en veldig nøye prosess av restaureringen :)

 

Her er litt bilder av Sporten; 

 

IMG_1781.JPGIMG_2092.JPGIMG_7464.JPG

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiggenRRC skrev:

Da var dagen kommet for å i stedet fokusere på en bil, til å fokusere litt på de prosjektene jeg driver med oppi Lommedalen. Det skal sies at det kun vil dreie seg om LR-produkter, men at det blir samlet i en tråd i stedet for hundre forskjellige prosjekter. Det gjør det enklere for dem som gidder å følge med, og for meg :)

 

Lagde en tråd for Defenderen, men denne gikk videre fordi det kom opp en nydelig mulighet; Range Rover Sport 4.2 SC (SuperCharged), riktig nok ikke en bil som gikk, men etter litt feilsøking landet jeg raskt på at det var en tenningsfeil, som heldigvis flyttet seg etter at jeg flyttet coiler. Fryktet det værste, men her var det jaggu reinspikka flaks. Byttet alle coilene på søndag, så nå kan man friskmelde bilen, foruten at den gir en feilmeldinger på lambda-sondene. Her er det fire sonder, to foran katalysatoren, og to etter. Foreløpig er det den bakerste på bank 1 som gir melding om lav volt. Har ikke orket / giddet å legge meg under bilen enda... 

 

59688751514__85A63D01-DA57-4D27-A083-58DDE2289538.JPG

 

Har også hatt en noen feilemeldinger på A.C.E-systemet som sørger for mindre krenging, tanken er god på systemet, men ikke når dem lager det såpass innviklet. Sendte avgårde en e-post til GA, men fikk raskt svar på at det systemet støttes ikke av IID-tool. Det er noen tester man kan gjøre med systemet, men det krever en egen enhet som kun LR har.... Likevel, også her fryktet jeg det værste, men fylte på litt servoolje, og vipps; ingen nye feilmeldinger på systemet. 

 

I dag byttet jeg også bremselys-bryteren, en jobb jeg lå inne med skulle ta en liten time, men som tok nøyaktig ti minutter. Skal lage en how-to på denne. 

 

IMG_7948.JPG

 

Ny bryter på plass! 

 

Når det kommer til how-to er jeg også i gang med å lage en how-to for å bytte turbo på D3 med karosseriet på, dette i samråd med @oggioffshore (du får kladden i kveld) - han gjorde samme bytte, men var mye flinkere til å ta bilder enn hva jeg var.. Kanskje fordi jeg var relativt frustrert under hele prosessen? Det vil uansett ende med en guide hvor man enten kan lage noen enkle verktøy selv, eller kjøpe det nødvendige på din lokale biltema.... 

 

Så til tittelen av denne prosjekttråden; 

 

Lommedalen Pølse & Mekk!! 

 

Fasilitetene med å skru er så, som så, det er fin grus, godt pakket forsåvidt, men det er omtrent det. Har en garasje i Sandvika om det skulle knipe for å eventuelt gjøre noen reparasjoner nå på vinteren. Det fordrer at jeg tar med verktøy dit osv. 

 

Uansett; slik ser verkstedsbua ut; 

 

IMG_4682.JPGIMG_0604.JPGIMG_2169.JPGIMG_3848.JPGIMG_9652.JPG

 

 

Her tror jeg at jeg skal dekke det meste av verktøy, har ryddet plass på gulvet for å få plass til en motor jeg skal overhale i vinter. Det er til den grå tre dørs-classicen jeg har en egen purosjekttråd på. Denne skal selvsagt få være sin egen tråd. Var inne på tanken å gjøre en rask restaurering, men valget har heller falt på å gjøre en veldig nøye prosess av restaureringen :)

 

Her er litt bilder av Sporten; 

 

IMG_1781.JPGIMG_2092.JPGIMG_7464.JPG

 

 

 

Trodde eg va den som var mest frustrert under turbo bytte eg... he he. 

Kom på etpar innspill til på " how tooen" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene, @oggioffshore. Hadde en lite tanke om å få denne på plass, men det har skjedd så mye i det siste. Så how-to er satt litt på vent :) 

 

Angående «skjedd mye» så tok jeg ut superchargern / kompressoren til Sport’en. Må si det var en LANGT hyggeligere affære enn turboen på D3’en. Når det er sagt så har dem jaggu her også klart å lage noen kreative løsninger....
 

Det var også lite info på det store nettet om hvordan man gikk til verks, men fant en youtube video fra en som har jobbet på samme motor, men i en L322.

 

Tok ut kompressoren fordi det er noen lagere som trengs å byttes, sammen med «koblingen» mellom akslingen og kompressor-bladene 

 

Kompressoren kommer ut i tre deler; 

 

-innsug 

-spjeldet

- selve kompressoren.

 

Det ser slikt ut (beklager litt dårlige bilder)

 

 

A5118877-07BC-4635-80ED-6E42175E7122.jpeg

22D886AA-DCD4-4211-946F-019805EFDFF5.jpeg

DF36A6A5-7BD6-4366-AB88-6E487788E5BF.jpeg

30B8969B-05A9-44AB-B887-B28921871D0F.jpeg

1D7FC986-5597-4F93-BDC0-42D166A09494.jpeg

0CCDA121-00B5-4E45-AFA2-A6CDB301B4DA.jpeg

5595C428-BE29-4CC4-99A0-73867FA33498.jpeg

C781AF66-B305-44A9-9245-7773870A0956.jpeg

E6BFE49D-2A86-4393-92FC-CBBAB82A95C5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lysholm skrev:

Bra tråd. Holder du på ute? Så relativt kaldt ut ;)


Jepp, ekstremt sesongbetonte åpningstider.  cool

 

13 minutter siden, gautes skrev:

Imponerende.

 

Takk @gautes!

 

Så til Lommedalen pølse & mekk. Tok ut kompressoren fra Range Rovern fordi det var slakk i koblingen mellom akslingen, og rotorene i kompressoren. Av en eller annen grunn har disse tidligere vært laget som en slags «clutch». Det gjør at bladene bare famler rundt på lavt turtall, og at man derfor får mitt «lag» på boosten; 
 

0CEF471C-D577-4D69-93BA-54A9543DADC2.jpeg

316BE04A-7F60-4080-92DE-8FAA5F85CB77.jpeg
 

Har derfor i dag gått over nesen / snouten på kompressoren, byttet lagere osv, og byttet denne «clutchen» med en solid kobling. Hele prosessen tok ca. 35 min i morgentimene;

 

2D2E6FE2-16E6-40A3-BDC5-7395FF15E291.jpeg

 

Benyttet også muligheten til å gi alle delene en real vask, og lakkering. I morgen bærer alle delene inn i bilen igjen;


2C98AFA0-FDD9-4A96-B586-99CA7510DDBD.jpeg
 

Klarte dog å knekke en liten nippel som kommer ut av vakumklokka til boosten på kompressoren. Må derfor innom min lokale TESS for å se om de har noen løsning. Kanskje en sånn som dette;

 

8F122FC1-571C-4E9C-9E81-5CC42D5851E2.jpeg

 

 

B81995DC-EBAC-4711-899A-034E25EED1D9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2019 den 22.44, jschille skrev:

Tøfft å sjå prosjekttråd på ein RRS SC - du er jammen ikkje redd for å hoppe i det, er imponert. Det er sånne tråder som senker terskelen for andre til å satse på "nye kompliserte" biler :)


Takk for det @jschille! Bare bra å kunne bidra, og som du sier, om det senker terskelen for mange, er det veldig bra! 
 

Har fått litt klunke-lyder på forstillingen til RRS’en, lukter en liten jobb der til våren... Om den ikke blir verre, slik at jeg må ta den  før. Starter med stab-stag, og styreledd. Armene er byttet for ikke lenge siden (ut i fra rustgraden på boltene og armene). Ser ut som de kanskje ikke tok seg bryet / gadd å bytte de øvre også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...