Gå til innhold

Lommedalen pølse & mekk


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

Sannsynligvis har armen på den ene bremseskoen satt seg. Kan hende at servicemodus vil hjelpe, men oftest ikke. Det er dessverre bare rå vold som gjelder.

 

Det jeg har gjort noen ganger (gitt at du får rotert skiva til passende posisjon) er sette skiva slik at hver av bremseskoene er innenfor hvert sitt hull. Deretter er det å sørge for å trekke skiva utover med en avdrager eller lignende (eventuelt la kona eller avkom bruke brekkjern for å bende skiva utover), også stikker man noe inn gjennom hullene som treffer bremseskoene og hamrer løs slik at bremseskoene kommer over kanten og skiva etter hvert løsner. :)

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenn opp en stor avtrekker så mye du tør. Deretter små bestemte slag på skiva. Pass bare på; du skvetter himmelhøyt når den til slutt løsner med et smellexcl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt på AT3 snart året, stort sett fornøyd. 

Føles mykere enn at 2, spes med litt aktiv kjøring. 

Støysvake og grei av veien også 

 

:):rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, trondshj skrev:

Sannsynligvis har armen på den ene bremseskoen satt seg. Kan hende at servicemodus vil hjelpe, men oftest ikke. Det er dessverre bare rå vold som gjelder.

 

Det jeg har gjort noen ganger (gitt at du får rotert skiva til passende posisjon) er sette skiva slik at hver av bremseskoene er innenfor hvert sitt hull. Deretter er det å sørge for å trekke skiva utover med en avdrager eller lignende (eventuelt la kona eller avkom bruke brekkjern for å bende skiva utover), også stikker man noe inn gjennom hullene som treffer bremseskoene og hamrer løs slik at bremseskoene kommer over kanten og skiva etter hvert løsner. :)

 

 

Godt tips @trondshj, men her tror jeg ting har satt seg noe infernalsk. Jeg får ikke vridd på skiven uten at bilen står i fri, så her har den brune kålormen og andre vært på en kjempe fest. Bilen hadde jo stått et års tid før jeg kjøpte den, det har nok selvsagt ikke vært med på å gjøre det bedre! Når det er sagt dreier jeg i retning av en svær avdrager. Bare å peise på, siden jeg har alle delene til håndbremsen. Har også løsnet pinnene, så da burde jeg kunne få det av ganske lett :)

 

7 timer siden, aok skrev:

Spenn opp en stor avtrekker så mye du tør. Deretter små bestemte slag på skiva. Pass bare på; du skvetter himmelhøyt når den til slutt løsner med et smellexcl

 

Yes! Har landa på dette selv nå. Stikker på den lokale Biltemaen å kjøper inn avdrager i morgen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, de Biltema-ansatte på Rud i Bærum blir stadig overrasket over og se meg i butikken - begynt å komme på fornavn med enkelte, og lurer fælt på hva slags bil(er) jeg jobber med......

Uansett, jeg fikk fatt på Biltema sin største avdrager;

 

DSC_0008.JPG

 

Klakka veldig godt underveis, og spente den opp så her; 

 

DSC_0007.JPG

 

Og vipps! 

Måtte ty til en del kraft, men hamret godt rundt underveis og da ble antagelig smellet mindre :) 

Det var en del gammal moro som kom ut, kanskje på tide at jeg byttet dette? 

 

 

DSC_0009.JPG

DSC_0012.JPG

 

 

Nå er bremse-jobben endelig ferdig! 

Bytta skiver, klosser, bremsesko, og kalipper rund-baut :)

 

Nå skal bilen nytes fremover før nye utbedringer kommer B)

DSC_0010.JPG

DSC_0011.JPG

DSC_0013.JPG

DSC_0014.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2019 den 8.51, Jasswass skrev:

Bra å vinne sånne fighter. Der var det mye lurv inni! Ut fra bærearmer etc. på først bildet ser det ut til at bilen kan å ha levd et hard liv i saltgugga. 

 

Den har nok gått mye i saltet ja, har planer om å rense opp ramma osv. 

Fikk seg en grundig gjennomspyling forrige helg. 

 

Nye bærebruer foran er allerede bestilt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nye deler på vei fra øya - siste innspurt før langtur i påske nå! 

Tar bakenden på neste lønning :)

 

2 x Anti Roll Bar Stabilizer Link HD (Meyle) LR014145 RBM500190HD (RBM500190HD) = £29.98 
1 x Front Lower Arm Kit LH D3 (Eurospares) LR028249GK LR028249K LR075993 (SEE NOTES) = £68.33 
1 x Upper Arm Wishbone LH D3 (OEM Spec) RBJ500231 RBJ500232 (ML111) = £29.99 
1 x Upper Arm Wishbone RH D3 (OEM Spec) RBJ500221 RBJ500222 (ML112) = £29.99 
2 x Upper Suspension Arm Front Fitting Kit D3/4 RRS (OEM Spec) RYG000420KIT DA7212 ML174 (DA7212) = £18.00 
1 x Brake Pad Sensor Front 05-06 (Britpart) SEM000024 (SEM000024) = £3.33 
1 x Front Lower Arm Kit RH D3 (Eurospares) LR028245GK LR028245K LR075995 (SEE NOTES) = £68.33 
1 x Anti Roll Bar Bush Pair (Polybush) RBX000571PY LR015339PY (RBX000571PY) = £13.33 
2 x Track Rod End Ball Joint 12MM >2009 (TRW) LR010671G (LR010671G) = £30.00 
1 x Brake Pad Set Front (EBC Ultimax) SFP500010 LR019618 DA3304 (DA3304) = £20.83 

 

Bærearmene er aldri blitt byttet på denne bilen, så dette blir en spennende kamp med rust, bajonettsag, vinkelsliper og gladvold :)

 

 

Endret av SiggenRRC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 30.3.2019 den 13.56, Jasswass skrev:

Bare å brette opp arma da!

 

Absolutt! 

Fikk delene på tirsdag, men grunnet jobb har jeg kommet relativt sent hjem de siste dagene. 

Tentke derfor jeg skulle brette opp arma i går for å bli ferdig til fredag morgen, men jeg trakk meg i siste sekund. Så for meg ferdig pakket bil, og en gravid ØKH som satt å trippet for at vi kunne dra avgårde på påskeferie. Orket ikke tanken på at jeg ikke hadde blitt ferdig innen fredag morgen. Derfor endte det bare med at jeg byttet stab-stag, og satte på spacerene, de samme som @motom hadde, men som han kanskje har solgt? 

 

Skal få tatt et bilde av bilen med spacerene, jeg likte utseende godt når de satt på @motom sin bil, håper jeg gjør det samme på min! 

 

IMG_0094.jpgIMG_0093.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en lur avgjørelse :D er vel flere som har erfaring med slike situasjoner...

De andre som har byttet bærearmer har vel brukt 3-5 ettermiddager...

 

Gikk det greit å få ut det som var igjen av drivakslingen?

 

Du får ta et bilde av din med dekkene på så kanskje jeg ombestemmer meg :)

 

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det vanker en forbannelse i forbindelse med å kjøre til nord-vest-landet. I fjor kjørte vi Kristiansund / Kvisvika, i løpet av turen sprakk toppen på Patrolen og vi ble stående i Molde. Måtte ta toget hjem derifra, og bilen ble lastet opp på en trailer. Jaggu måtte det ikke skje noe i år også? Vi kjørte fra Oppdal i går formiddag, innom Vangshaugen (anbefales på det sterkeste å ta turen opp dit om man er i dette området), når vi kom til topps våknet den sjette sansen min, og jaggu hadde Steggen begynt å markere litt her og der. Tok en rask test på hva markeringen inneholdt, og den deilige eimen av litt diff-olje kom raskt inn i nesa mi :)

 

Viste seg at stikkakslingen jeg holdt på med før påske ikke hadde låst seg skikkelig inne i diffen, det var altså muligheter for å bevege litt på denne. Ringte raskt rundt til ulike folk i Sunndalsøra, tok også kontakt med Kjell i NLRK Avd. Møre og Romsdal, i løpet av ca 30 min i villrede, og etter å ha banket nedpå en kebab i Sunndalsøra ble det åpnet et verksted  for å kunne legge seg under å utbedre problemet: 

 

IMG_1207.JPG

 

Steggen hadde bestemt seg for å hive ut 2 dl med Diff-olje, men etter at stikk-akslingen og litt påfyll er det nå konstatert at det er tørt (enn så lenge). Bestiller opp nye sim-ringer begge sider i morgen så jeg har dem før påsken er over :)

 

Elsker å eie Land Rover - både på godt og vondt! 

 

@motom Skal få tatt bilde av bilen - kan tenke meg du ombestemmer deg :)

 

God påske alle sammen! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.4.2019 den 9.16, motom skrev:

Bra det ordnet seg! LR folket ordner opp...

 

 

 

Definitivt! 

Enda godt vi kunne fortsette påske-turen. Ikke helt stressfri, sjekket at diffen ikke lakk for hver gang vi stoppet. Og den holdt seg faktisk tørr resten av turen! Nye deler ble raskt bestilt og de lå klare til vi kom hjem fra påskeferie forrige fredag. Vært utrolig mye på jobb etter påske, så har ikke fått "oppdatert" prosjektet på grunn av dette. 

 

Uansett, når vi kom hjem gledet / gruet jeg meg til å takle den jobben jeg valgte å utsette før vi dro på påskeferie. Det var bytte av øvre og nedre bærearm foran begge sider, og nå som akslingen på høyre begynte å lekke mens vi kjørte rundt byttet jeg like gjerne "sirclip" og simring på begge sider. Var jo såpass dypt inne i forstillingen allerede, så det hadde vært dumt av meg å ikke gjøre jobben når jeg først holdt på :)

 

Kan si at boltene på øvre bærearm var noe jeg gruet meg relativt mye til, men jeg fant frem. Den sitter på baksiden (bolt) med 18 mm - her må det brukes en lang pipe, og en forlenger. Man kan helt sikkert sløyfe den lange om man har en lenger forlenger. Fremsiden (mutter) er 21 eller 22mm (husker ikke helt i farten). De satt ganske bra, men etter litt gladvold, banning og rustspray kom de greit av! 

 

DSC_0059.JPG

 

Her er øvre bærearm av: 

 

DSC_0060.JPG

 

Og vipps så var nedre arm av også, her har noen byttet dette før meg. Hadde allerede kjøpt inn bajonettsag, og stålsatt meg for å kappe x-antall bolter, men alt gikk veldig fint av! Gjelder da å fortsette dette så neste mann, eller neste som skal gjøre jobben får en like lett oppgave :)

 

DSC_0063.JPGle 

 

Ble plutselig veldig mye rom her. Her hadde jeg allerede tatt av stikkakslingen for inspeksjon. Simringen hadde fått seg en trøkk; 

 

DSC_0061.JPG

 

Den kunne fint erstattes. Kjøpte inn 4 simringer i samme slengen, har hatt erfaring med at man kjøper det man må bytte, men ødelegger en simring i prosessen. Det skjedde ikke her, så da har jeg to ekstra liggende om noen skulle trenge? 

 

Ny ring, nesten på plass! 

 

DSC_0065.JPG

 

Så var det stikkakslingen sin tur, byttet sirclip til den originale fra Land Rover, den er faktisk noe større en den som følger med når man kjøper nye akslinger fra NGK / GKN (??). Det var denne som antagelig sørget for at stikkakslingen hoppet ut av biffen på påsketuren. Kan derfor anbefale å bytte denne om man skal gjøre jobben en gang - de koster ca 14-20 kr / stk, og sparer deg for mye trøbbel :) 

 

DSC_0067.JPG

 

 

Etter dette bilde ble tatt fikk jeg overtenning, og bilen ble montert sammen, og demontert på andre siden uten at jeg tok flere bilder. Dette må jeg huske på til neste gang. Klarte også å kjøpe en bror til "Steggen" - tror derfor jeg skal endre tråden til å omhandle begge bilene. Den andre er klin lik, men har ikke soltak. Skal få tatt noen bilder av denne i løpet av dagen. Den kom jo selvsagt ikke "problemfri" - den har problemer med luftfjæring. Ventiler foran, og høydesensorer...... 

 

 

Mer om dette senere :)

 

DSC_0062.JPG

DSC_0064.JPG

DSC_0066.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, motom skrev:

Kult! Tipper du finner ut av feilene nå som du er blitt D3-viskeren ;)

 

 

 

 

 

 

Den er ikke EU-godkjent, begjæring på bilen. Skulle vært inne i løpet av mars (senest) Så er det problemer med luftfjæringen, her er det lokalisert til "front valve". Dette kan komme av to ting; 1. Ledningsbrudd i kontakten / rett før kontakten. 

2. Dårlig ventil, fordi tørkeren på kompressor har gått til h.... en gang i tiden som igjen gjør at luften i systemet er fuktig, som igjen ødelegger ventilene. 

 

Også er det to høyde-sensorer foran som ikke er helt med på laget :)

 

Pluss litt småting som at bakluken ikke åpner seg, og noen pærer som må byttes. 

Tar en EU til uken så får man se hva man finner der :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha to D3'er må jo være optimalt. Da har man (kanskje) alltid en som virker. Når en er nede for telling har man den andre som feilsøkingsverktøy, målinger, deler osv. 

Bil til å dra den andre på tralle med har man også. Man kan også være ekstra modig med langturer om man har en ekstra hengende bakpå :D:lol::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanslr skrev:

Å ha to D3'er må jo være optimalt. Da har man (kanskje) alltid en som virker. Når en er nede for telling har man den andre som feilsøkingsverktøy, målinger, deler osv. 

Bil til å dra den andre på tralle med har man også. Man kan også være ekstra modig med langturer om man har en ekstra hengende bakpå :D:lol::wub:

 

Haha, enig! 

Neida, må jo få denne oppe å gå også :) 

Blir en litt for dyr delebil, når det er sagt er det mye bra deler på denne cool

 

Her er forresten den navnløse: 

 

DSC_0075.JPG

 

Begynte så smått å se på feilene på den foreløpige navnløse broren til "Steggen". Den gir nesten umiddelbart etter oppstart "Suspension fault". IID-Tool gir nærmere bestemt feil på front left / right valve. Det er jo bare en ventil foran, bak og i midten ved tanken. Tok derfor av hjulet og innerskjermen (ventilen ligger foran venstre, gjemt bak plastikken). Noen sier man kan gjøre dette uten å ta av hjulet, men det må i såfall være snakk om mennesker med 4-6 albuledd og noen ekstra håndledd.... 

 

Uansett, fant ventilen, og her har noen vært før meg å herjet. Nøyaktig som dette bildet ble tatt fant jeg ventilen;

 

DSC_0069.JPG

 

Om man ser nøye ved kontakten ser man at noen har skjøtet før meg, det var også en del brudd på noen av disse ledningene...

 

DSC_0071.JPGDSC_0072.JPG

 

To brudd, ble fikset, mens jeg lot de andre skjøtene være: 

 

DSC_0073.JPG

 

Tapet alt sammen 

 

DSC_0074.JPG

 

 

Og her kommer rosinen i pølsa. Lite skulle jeg vite at de gamle skjøtene også var problematiske, måtte derfor ta opp alt sammen å spleise de gamle skjøtene på nytt. Her er det tydeligvis ømfintlig strøm man har med å gjøre, ordnet opp så høyre hjørne nå fungerer som det skal, men den gir fortsatt feilmelding på luftfjæringen. Nå er det isolert til å kun være venstre hjørne. Byttet også ventil, men her er det åpenbart kun elektrisk feil. Hadde ny ventil liggende, så byttet uansett, uten noe særlig resultater. Som dere ser er kontakten inn til ventilen ødelagt, så jeg må på Biltema for ordne med noe fler strips (smalere). Brukte sånne krympe-lodde-greier (de som har lodd inne i seg), men tror dette systemet er veldig ømfintlig. Klipper opp all teip, og lodder alt på gamle-måten med loddebolt i morgen. Setter på noen fine krympestrømper for å holde fukt osv. ute. 

 

Disco-viskern (takk for det @motom) gir seg altså ikke :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 13.33, jorgenht skrev:

Wow, Grattis! Med en til faktisk. Imponerende. Doble gleder og doble problemer ;)

 

Ja, men man lærer også så lenge man lever. Problemene er jo ofte noe man møter på med begge bilene, og har man gjort det en gang er det alltid mye lettere :)

I tillegg kommer det forumet til gode når man kan forhåpentlig vis kan gi en løsning på problemene! 

 

Nå var det denne berømte kontakten som måtte gjøres noe med, trodde jeg (mer om det senere). Brukte lang tid på å lage kontakten ferdig; IMG_0164.jpg

 

Her ble nøye loddet, sjekket at alle ledninger osv. ga signaler. Det peip godt i multimeteret, og jeg kunne dermed konkludere med at kontakten ble bra! 

Monterte dette sammen i bilen igjen, men fikk fortsatt feilmelding på ventilen, og da igjen, venstre hjørne;

 

Suspension

  • C1A31-01 (AF) Front left corner valve - General failure information - general electrical failure
    ( at 316638 km )

 

Denne feilen gikk igjen hele dagen.. Begynte derfor i andre "enden", altså der hvor ledingene til sensorene og ventilen starter. Denne sitter bak skjermen på førersiden. Startet så med å legge en lang ledning for å teste at ledingen var hel. Startet med de som lå inne i strømpa, fortsatte så til de som noen andre enn meg hadde har lagt opp en gang i tiden, og endelig fant jeg rakkern. En eller annen "mekaniker" har en gang i tiden lagt opp ny kabel for det som tydelig var venstre ventil-styring. Denne "sprakk" så fort jeg dro litt i den; 

 

DSC_0078.JPG

 

Den har antaglig ligget å gnisset til metallet i ramma, og etterhvert blitt spist, andre enden har en gang i tiden blitt hentet ut herifra; 

 

DSC_0077.JPG

 

La dermed opp ny kabel fra venstre til høyre side, loddet alt sammen, startet bilen, og VIPPS (!!!!) alle feil knyttet til fjæringen var borte, bilen reiser seg igjen i alle hjørner, foran og bak. Offroad, access-height osv. fungerer så da kan jeg endelig friskmelde luftfjæringen! 

 

DSC_0079.JPG

 

Dermed var en utfordring borte vekk, og alle engelskmennene står igjen samlet; 

 

DSC_0081.JPG

 

 

Nå er det litt som gjenstår før jeg kan ta en EU, satser på EU i løpet av uken. Det jeg vet er en mansjett venstre bak, og stabstag - også bak. 

Det er mekking... Det som er no drit er at bakluka ikke går opp.. Dette er ikke en utfordring jeg gleder meg særlig til, vet at "aktuatoren" fungerer som den skal, så her har det antagelig bare hoppet av en waier eller lignende :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...