Gå til innhold

Lommedalen pølse & mekk


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

8 timer siden, motom skrev:

Bra jobbet, det var nesten litt for lett :D

 

Ja, synes det skulle vært litt mer utfordrende... 

Synes faktisk feilsøking etter slike feil er utrolig kjedelig, og blir nesten "demotivert" når man ser hvordan andre har gjort jobber på disse bilene, og i tillegg kunne tatt seg betalt for jobben.. 

 

Skylder deg forresten et bilde av bilen med Spacere - sender det på melding til deg etterpå! 

 

8 timer siden, jorgenht skrev:

For det er ikke bryteren til luka? Det har du sikkert utelukket:rolleyes:

 

Har egentlig ikke det, det vil si; når jeg trykker på bryteren hører jeg noe jobbe, men luka går ikke opp. 

Da kan det vel ikke være bryteren? 

Uansett må jeg inn via baksetet i ettermiddag, ser absolutt ikke frem til denne jobben :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, SiggenRRC said:

 

Har egentlig ikke det, det vil si; når jeg trykker på bryteren hører jeg noe jobbe, men luka går ikke opp. 

Da kan det vel ikke være bryteren? 

Uansett må jeg inn via baksetet i ettermiddag, ser absolutt ikke frem til denne jobben :angry:

 

Da er det nok ikke den, hører ingenting om bryteren er defekt. Har byttet to blush

 

PS: Bilder med spacer kan du vel hive inn hit? Nysgjerrig selv :Dcool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, jorgenht skrev:

 

Da er det nok ikke den, hører ingenting om bryteren er defekt. Har byttet to blush

 

PS: Bilder med spacer kan du vel hive inn hit? Nysgjerrig selv :Dcool

 

Bilde med spacer kommer! 

Lett å glemme mellom slagene, og varmen. Har også åpenbart blitt skadet i form av kun å ta bilder av bilene når de ikke fungerer ;)

 

Når det er sagt gikk jeg løs på en utfordring jeg hadde gruet meg stort til, øvre bakluke! 

Har vurdert lenge hvordan denne skulle "tas" på riktig måte, sett utallige youtube-filmer, og fått en relativt god ide på hvordan mekanismen fungerer. Det de ikke fortalte i videoen var at det ikke var et lokk bak på aktuatoren, altså kan man ta av plata som "gjemmer" aktuatoren (??), og stikke hånda inn bak under for å få fatt på vaieren som går til låsen. Fikk kranglet meg til denne vaieren etterhvert, og skal si det blir varmt i en bil med sort interiør, til tross for at alle dørene stod oppe! 

 

Fikk ihvertfall løs vaieren og åpnet nedre luke som den skal gjøre. Var ikke veldig imponert over måten denne var løst på... Må jo være en ufattelig dårlig patent? De kunne i det minste laget noe med litt mer hold i, kanskje en krok av noe slag eller lignende? 

 

Lagde en skikkelig lommedals-patent på låsen nå :)

 

DSC_0085.JPG

 

Denne bør forhåpentligvis holde en god stund! Ikke så veldig pen å se på, men det skal djevelsk mye til for at den ikke blir ødelagt på nytt i det minste :)

 

Dermed var også et nytt problem tatt, og bilen kunne endelig fungere som den skal ved at alle dørene åpner seg!

 

DSC_0088.JPG

 

Hadde også bestilt et kit som inneholdt alt jeg trengte for å kunne utbedre påfyllingslokket for begge bilene (foreløpig navn på denne er Klomsen). Kittet kostet ca 4-5 øl og består av 5 deler. Det tok ca 5-6 minutter å skifte på begge bilene. Tanklokkene på bilene lukket seg ikke, og kunne fint åpne seg under kjøring om det ville :)

 

DSC_0089.JPGDSC_0091.JPG

 

Da er neste "utfordring" mansjetter bak venstre. Kjøpt kit, så alt er klart for montering, dog når jeg får delene. La inn en feit ordre hos Island 4x4 før helgen, men det ser ut til at det strekker ut i tid med tanke på å få de sendt avgårde. Det er øvre og nedre armer bak til Steggen, og noe småting til "Klomsen" - blant annet skal jeg bytte reg. reim på steggen i sommer.  

 

:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Erik Iversen skrev:

Blitt godt kjent rundt disse bilene du nå. Godt jobba! :) 

 

På godt og vondt, kanskje jeg skal ta meg et ferie-vikariat på Nardo-bil til sommeren? 

 

Måtte gjøre en jobb på nytt i dag, EBP (Electronic Brake Park) har gitt meg noen rare lyder, og svært lite effekt. Har ligget våken om nettene på grunn av dette problemet, og kom plutselig på at jeg har glemt en del mellom skoene på motsatt side for strammeren. Det gjør at bremsene ikke fungerer i det hele tatt... Motoren til EBP vil dermed gi en lyd som minner om en påkjørt katte av noe slag.. 

 

Tok også frem vinkelsliperen med stålbørste og gjorde det riktig så pent, og etter inspirasjon til @oggioffshore sin gul farge, valgte jeg rødt, som matcher jekken B)

 

Denne jobben ble forresten gjort på "Steggen", og ikke den "nye"... 

 

DSC_0092.JPG

 

 

Alt montert tilbake her - får aldri nok kobberfett :blink:

 

 

DSC_0093.JPG

 

Veldig rart bilde, men inni her manglet delen.... 

DSC_0094.JPG

 

Samme jobb måtte gjøres på høyre-siden; 

DSC_0095.JPG

 

Det var dagens mekke-prosjekt, nå blir det rolig fremover. Tenkte å bytte en mansjett på den nye (Klomsen med skiboks), og gjøre den klar til EU som skal tas på torsdag forhåpentligvis (om jeg får tid)...  Det ble bekreftet en forsendelse fra Island 4x4 med 45 kg i deler.. Her kommer det nye bærearmer bak, foringer og div. til begge bilene. Har hatt et klunk på Steggen som jeg fant i dag, den forsvinner lett når jeg får de nye delene :)

 

Så er det noen som har etterlyst bilde av spasere montert ( @jorgenht og @motom ). Siden det er to like biler ser man ganske forskjell. Begge kjører på samme dimensjon (255/55/19), her er bilde av bilene samlet; 

 

DSC_0096.JPG

 

Her er Steggen, som har spasere montert (står til topplading etter dagens mekke-økt); 

 

DSC_0097.JPG

 

Her er bilde av Klomsen med skiboks (den uten spasere):

 

DSC_0098.JPG

 

:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut. 

 

Merker man noe forskjell med spacere? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, motom skrev:

Må være kamera vinkelen, det så mye bedre ut nå enn sist jeg prøvde på min :D

 

To flotte biler du har fått deg!

 

Kom deg tilbake til lommedalen en dag så kan du prøve med sommerdekkene (255/55/19) :) 

Slapp å "pusse" / slipe vekk de få millimeterne du nevnte på caliperen, men riktig nok trenger jeg muligens det på 18" / vinterdekkene. 

 

Takk for det, men det blir ikke permanent med to D3 - er i tenkeboksen på hvilken jeg skal beholde. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2019 den 9.22, motom skrev:

Tar deg nok opp på det tilbudet :)

 

 

 

Bare å komme en ettermiddag, om vi får til det :)

Litt ruskete vær denne uken, så ute-verkstedet i Lommedalen er delvis stengt ... 

 

Byttet "lower steering shaft"  i dag - feite for en jobb på Steggen som opprinnelig er omtalt i denne prosjekttråden. Det var en skikkelig møkkajobb fordi det er ufattelig trangt rundt tannstaget og lengere opp. Skulle ønske jeg hadde noen ekstra albu-ledd, men etter litt banning og gladvold kom den endelig ut! 

 

DSC_0002.JPG

 

 

Denne er definitivt ferdig i sin tjeneste. Krysset nederst har åpenbart forårsaket et skikkelig "knepp" når man kjører, dette har irritert meg ganske mye! Dette kan med trygghet sies å være borte nå. 

 

Derimot fant jeg noe urovekkende som jeg må adressere med en gang. Steggens bakre mellomaksling (fra transfer til diffen) har ikke noe lager lenger.... Det vil si, lageret er slitt bort, har allerede bestilt nytt, og håper dette kommer før vi skal avgårde til bryllup neste helg! Tenkte å kjøre Steggen, men får jeg ikke ny mellomaksling vet jeg ikke helt.. Derimot er det som flere har skrevet over her; kjekt med delebil! Disco nr. 2 (Klomsen ??) har nemlig en kliss ny mellomaksling påmontert. Lukter et lite bytte her.... 

 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat mellomaksel er kanskje greit å ikke bytte mellom biler. Mye festemateriell som bør være nytt der. Eventuelt kan kanskje Klomsen være bryllupsbil?

 

Dog er jeg litt overrasket over at du ikke har merket at mellomakselen var ferdig. Ble etterhvert godt med vibrasjoner i Audrey da den takket for seg.

...nå skal det sies at Audrey sannsynligvis lider av Parkinsons. Bedriver en evig jakt på skjelving, og så snart en vibrasjon er borte så dukker det opp en ny. :D Men man blir flink til å identifisere vibrasjoner da. "Ahah... Sånn ja.. Mmmm... Kalipper som går tregt". Eller "Oida... Kjennes ut som stikkaksel". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

Selv om du tok ut batterikasse der ABS står? Stropp på ratt og rett opp.. @SiggenRRC

 

Topp-bolt, altså den som sitter øverst er null stress å ta av, slapp å fjerne plastdeksler osv. Hadde en kjempe lang forlenger, derimot var ikke den nederste bolten særlig medgjørlig. 

Fikk vridd hendene inn, sammen med en skralle, begynte å skru, fikk løs bolten etter jeg hadde runda vokabularet - fortsatt ikke løs. Det jeg derimot fant ut etterhvert var at bolten måtte HELT ut, altså ikke løsnes som jeg trodde..... blush Dro frem diverse gladvold-verktøy, og etter en titt på den nye "steering shaft" kunne jeg rask konstantere at bolten måtte ut.... 

 

1 time siden, trondshj skrev:

Akkurat mellomaksel er kanskje greit å ikke bytte mellom biler. Mye festemateriell som bør være nytt der. Eventuelt kan kanskje Klomsen være bryllupsbil?

 

Dog er jeg litt overrasket over at du ikke har merket at mellomakselen var ferdig. Ble etterhvert godt med vibrasjoner i Audrey da den takket for seg.

...nå skal det sies at Audrey sannsynligvis lider av Parkinsons. Bedriver en evig jakt på skjelving, og så snart en vibrasjon er borte så dukker det opp en ny. :D Men man blir flink til å identifisere vibrasjoner da. "Ahah... Sånn ja.. Mmmm... Kalipper som går tregt". Eller "Oida... Kjennes ut som stikkaksel". :P

 

Hm, du sier noe der, @trondshj. Dessverre har Klomsen en begjæring på seg, så møter jeg feil myndigheter forsvinner skiltene inntil jeg har kjørt en EU. Har time på torsdag, men det gjenstår et par småting før den evt. er godkjent. Kanskje rekker jeg det før torsdagen? (bytte mansjett bak venstre, og stabstag begge sider bak).... Kanskje jeg skal brette opp ermene å gjøre jobben raskt.. Hm.. Har faktisk ikke merket vibrasjoner, eller det vil si, hvis jeg kjører kick-down på Steggen har jeg kjent noe noen ganger, men det har raskt gitt seg, har hatt en skummel tanke på TC, men etter jeg rotet under hele bilen i dag ble jeg mildt sagt overrasket over at det ikke fantes noe lager. Kan bevege mellomakslingen med 1-2 cm.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermiddagens mekke-økt! 

 

Hadde bestilt ny foringer til stabstaget foran, disse har jeg med vilje lagt til side i hylla etter å ha sett plasseringen på dissen, men nå i ettermiddag var det dags. Kan ikke akkurat applaudere ingeniørene til Land Rover for plasseringen av mutterne, dette må være kanskje være noe av den j***** jobben som er å gjøre på denne bilen. Har aldri knotet så mye, heldigvis var jeg ny-spist med blodsukker helt oppunder taket før jeg satte i gang. 

 

Jaggu var det også på tide, de gamle foringene har antagelig vært på siden bilen rullet ut av fabrikken tror jeg. 

Kjøpte poly-foringer, aldri testet, gleder meg til å forhåpentligvis kjenne forskjellen... 

 

Her er gammel vs. ny; 

 

DSC_0014.JPG

 

Og her for å gi et lite inntrykk av hvordan jobben med å få av foringene .. 

 

DSC_0012.JPG

 

Her begge de gamle; 

DSC_0015.JPG

 

Og jaggu fikk jeg ikke besøk av skogens konge mens jeg lå under bilen, han stod åpenbart å beundret den andre D3´en; 

 

DSC_0004.JPG

 

 

I morgen kommer det ny mellomaksling med DHL fra Advanced Factors, så da er helgen reddet med tanke på kjøring til Karslag for et bryllup. 

Hadde bestilt fra island 4x4, men de kunne ikke levere før fredag, kjente frykten kom snikende for at vi ikke fikk dratt fordi x-antall bolter ikke vil rykke seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens konge, skal man ikke tulle formye med eller ? he he

 

Ang spacere, får man spacere som konverterer boltsirkel også?

 

De foringene, burde nok vært tatt på min også, men de ble jo " glemt" under den siste store økten da....

 

Er det mye knot å ta de , med bære armene på? spes bak tenker eg....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, oggioffshore skrev:

Skogens konge, skal man ikke tulle formye med eller ? he he

 

Ang spacere, får man spacere som konverterer boltsirkel også?

 

De foringene, burde nok vært tatt på min også, men de ble jo " glemt" under den siste store økten da....

 

Er det mye knot å ta de , med bære armene på? spes bak tenker eg....

 

 

 

Hehe, nei, og ihvertfall ikke disse ung-kalvene! Han går med pelsen reist når han passerer, ikke til å kødde med han der. Orker ikke en hove kjørt opp i ryggen... 

 

Spacerene jeg kjøpte var fra Terrafirma og Island4x4 - de konverterer boltsirkelen også :)

Passer som hånd i hanske! 

 

Har ikke startet bak enda, har liggende alt jeg trenger, foringer, armer osv osv. Kan se for meg at de bak også er noe drit ja, men der slipper man i det minste å demontere mye for å komme til. Foran må man ta av beskyttelse under motor, traversen til diffen foran, og dieselkjøleren - først da kommer man til begge festene. Ene er selvsagt enklere enn den andre, og førerside er selvfølgelig verst! Øverste mutter sitter ganske grisete til, kom til slutt inn med en 18 mm fastnøkkel med skralle-funksjon (??) - her får man løsnet og skrudd med 2/10 per gang, tar sin tid altså, men nå er i det minste alt foran byttet! Da gjenstår bare bakparten :)

 

Har tatt en rask titt på hva som venter meg, og her har det aldri vært byttet noe i bilens levetid... Ser for meg fult kjør med bajonett og diverse gladvold! Har funnet god inspirasjon i tråden din, @oggioffshore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, SiggenRRC skrev:

 

Hehe, nei, og ihvertfall ikke disse ung-kalvene! Han går med pelsen reist når han passerer, ikke til å kødde med han der. Orker ikke en hove kjørt opp i ryggen... 

 

Spacerene jeg kjøpte var fra Terrafirma og Island4x4 - de konverterer boltsirkelen også :)

Passer som hånd i hanske! 

 

Har ikke startet bak enda, har liggende alt jeg trenger, foringer, armer osv osv. Kan se for meg at de bak også er noe drit ja, men der slipper man i det minste å demontere mye for å komme til. Foran må man ta av beskyttelse under motor, traversen til diffen foran, og dieselkjøleren - først da kommer man til begge festene. Ene er selvsagt enklere enn den andre, og førerside er selvfølgelig verst! Øverste mutter sitter ganske grisete til, kom til slutt inn med en 18 mm fastnøkkel med skralle-funksjon (??) - her får man løsnet og skrudd med 2/10 per gang, tar sin tid altså, men nå er i det minste alt foran byttet! Da gjenstår bare bakparten :)

 

Har tatt en rask titt på hva som venter meg, og her har det aldri vært byttet noe i bilens levetid... Ser for meg fult kjør med bajonett og diverse gladvold! Har funnet god inspirasjon i tråden din, @oggioffshore

 

Så bra at noen finner inspirasjon hos meg også... he he. Takker for det ^_^

 

Det går nok begge veier for de fleste av oss med D3, tenker eg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg demonterte ingenting på førersiden fremme, en 3/8 pipe + ledd så gikk det akkurat. Bak er en helt annen historie :blink: glad jeg hadde induksjonsvarmer til skruene der. Trangt er det og, endte opp med å sveise/forlenge 20-30cm på en 1/4 skralle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 11.56, Hanslr skrev:

Jeg demonterte ingenting på førersiden fremme, en 3/8 pipe + ledd så gikk det akkurat. Bak er en helt annen historie :blink: glad jeg hadde induksjonsvarmer til skruene der. Trangt er det og, endte opp med å sveise/forlenge 20-30cm på en 1/4 skralle. 

 

Riktig verktøy er halve jobben sies det, jeg hadde tydeligvis ikke riktig verktøy blush

 

Bilen er klar for kjøring til Karlstad i morgen, fikk fatt på en mellomaksling fra AF (advancedFactors) de leverte, nok en gang! 

Når det er sagt var jo lageret i helt blåst, knapt gummi igjen, og det var en god del "slakk" i leddene henholdsvis ved transfer, og ved bakre diff. 

Fikk akslingen på relativt greit, og fy flate for en forandring (!!!) - Det ble en helt ny bil! Fantastisk å kjøre, ingen vibrasjoner, ikke noe during, ingen ting.. 

Nå begynner det å lukte tuning fra BAS (Bell auto Service)! 

 

IMG_0209.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, jorgenht skrev:

Nr3? Kjapp fiks cool

 

D3 med utett dieselretur

 

Har noen problemer i bilparken, høneparken osv. Dessverre må derfor nr 3 d3 ikke aktuelt for meg. ØKH her hjemme har brukt sin vetorett;

 

- Maks antall biler: 4

- Maks antal høner / haner: 15.

 

Så, om du kjøper min RRC @jorgenht kan jeg få inn nr 3 D3:blink:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...