Gå til innhold

Lommedalen pølse & mekk


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

Har akseptert ØKH´s veto - og vil ikke diskutere denne ytterligere, spesielt når hun er en tikkende humør-bombe :)

Apropos tikkende bombe, har tidligere i måneden kjøpt inn en del deler, fikk 48 kg på døra fra Island 4x4. Pakken(e) inneholdt alt jeg trenger til bakstillingen, bærearmer, festeanordninger osv. Drev en liten "elle melle" mellom hva jeg skulle starte med, men siden jeg er noe usikker på når reg.reim (foran og bak) ble gjort sist bestemte jeg meg for å ta dette først. Og dæven.... 

 

Det er ingen i England av de LR-ingeniørene som får gode ord Nord-fra med tanke på den bakre reimen, fikk klort opp omtrent hele håndleddet, fikk av dekselet og etter det trakk jeg meg. Skal tross alt feire 17. mai i morgen, og behøver ikke å se ut som jeg har sloss med noen grevlinger natten før! Hoppet derfor over til reima foran i håp om at denne var bedre, og ja, tilgangen er vesentlig bedre, men det å få av radiatorvifta er en knall utfordring! Brukte alle triks i boka, hammer, dor, osv. Ga den masse sjokk, men til slutt måtte jeg krype til korset, hive meg i en AUDI A3, dundre ned til Biltema for å kjøpe dette; 

 

Skjermbilde 2019-05-16 kl. 19.50.21.png

 

Etter litt modifiseringer endte det opp med å se slik ut; 

 

DSC_0019.JPG

 

Og dermed kunne det gjøre sin nytte med å få av vifta; 

 

DSC_0016.JPG

 

Merk at den er boltet til plass på vifte-hjulet :)

 

Og nå er alt låst, men har ikke skrudd av beltet enda, begynte å bli seint og pilsen ropte fra kjøleskapet: 

DSC_0020.JPG

 

Usikker på hvor gammel reima er, men jeg har kjøpt nye reimhjul osv. Så her blir alt nytt! Dessverre har jeg nå et løst deksel bak motoren, og inni der sitter det en reim jeg gjerne skulle ha fått byttet. Er en h***** møkka jobb, og jeg kan ikke si jeg gleder meg til å fortsette med den der! Får ikke en gang dekselet ut derifra..... :blink:

 

 

HA EN RIKTIG FIN 17. MAI! 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at du bør demontere ledningsnett som går bak der oppunder mot frontruta og legge det til side. Mulig jeg husker feil, men på D3 var det ikke j.. trangt. Kan ikke se av bildet om det er gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, engebo skrev:

Mener å huske at du bør demontere ledningsnett som går bak der oppunder mot frontruta og legge det til side. Mulig jeg husker feil, men på D3 var det ikke j.. trangt. Kan ikke se av bildet om det er gjort

 

Har ikke startet den tanken en gang, men tenker du da hele ledningsnettet, som hele kladeisen, som sprer seg over motoren? Vært inne på tanken, men et par ledninge forsvinner farlig langt ned i blokka:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne og del kjølevannsrøret som går over i bakkant? Får en del (vi snakker vel fortsatt millimeter) mer plass til fingrene da om jeg ikke husker feil. Jeg løsnet de tre store kontaktene og la ledningsnettet bort- usikker på om jeg hadde gjort det igjen dog. 

Lokket har -akkurat- plass til å komme opp i en eller annen vinkel- og virket som en annen vinkel når det skulle ned igjen:lol:

Stå på, god følelse når det er gjort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 21.58, engebo skrev:

Det var Disco_Mikey på Disco3.co.uk som hadde skrevet om dette med bilder: https://www.disco3.co.uk/forum/topic53674.html

 

 

På 16.5.2019 den 22.11, jorgenht skrev:

Løsne og del kjølevannsrøret som går over i bakkant? Får en del (vi snakker vel fortsatt millimeter) mer plass til fingrene da om jeg ikke husker feil. Jeg løsnet de tre store kontaktene og la ledningsnettet bort- usikker på om jeg hadde gjort det igjen dog. 

Lokket har -akkurat- plass til å komme opp i en eller annen vinkel- og virket som en annen vinkel når det skulle ned igjen:lol:

Stå på, god følelse når det er gjort! 

 

Leste meg godt opp, gikk blant annet gjennom Disco_Mikey på D3-forumet - nå er BEGGE reimene byttet! 

 

Reima foran var grei skuring - her er ny reim montert! Byttet løpehjul osv. også, så nå er alt nytt "foran". Nå gjenstår kun bakre del av bilen :)

 

DSC_0027.JPG

 

Deilig med reimene på bakken, byttet også multireimen :)

 

DSC_0026.JPG

 

Så var det bakre reim, her monterte jeg kjølerøret til EGR-ventilene, og deler av ledningsnettet; 

 

DSC_0023.JPG

 

Det hjalp utrolig mye (!!) se på all den plassen! Fikk hele underarmen og litt av albueleddet nedi bak, lokket kom greit ut, men endret som @jorgenht

vinkel når det skulle tilbake... Selve byttet gikk ganske greit! 

 

DSC_0022.JPG

 

Nå sitter jeg å lurer på om jeg skal gå på begge sider bak i morgen, eller om jeg skal droppe det... Har nye armer oppe og nede. Sett på ulike guider / filmer på youtube, og jobben ser veldig grei ut, har det jeg trenger (vinkelsliper og bajonettsag) - hvor mange timer har folket brukt på dette? Bilen må være på veien mandag morgen igjen... 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, engebo skrev:

Du sjekket selvfølgelig at det var ny type oljepumpe på motoren?

 

Det var 2007-2008 som hadde problemer med støpingen :)

Mine D3 er begge 2005, fordeler med å kjøpe gammeltB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hanslr skrev:

Hadde aldri tatt sjansen :unsure:

 

Screenshot_20190519-120320~2.png

 

Du fikk meg overbevist @Hanslr og @engebo, turte ikke jeg heller. Gikk gjennom serviceheftet og så at reim ble byttet sist av MotorPool. Ble såpass stressa at jeg skrudde meg inn i motoren igjen, og kunne pustet lettet ut.... De hadde montert ny pumpe :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene kommer ikke fram hos meg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i Thailand nå. Bruker phonen.. Hm 

Endret av oggioffshore
Txt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel... Disse bilene får ikke stå lenge i fred, startet et «lite» ettermiddagsprosjekt, som viste seg å være verre enn jeg trodde. Ble god bruk av bajonettsag, og vinkelsliper - dere kan jo tippe (selv om bildet) er under hva jeg har startet på.... 

 

4F7FC970-3502-4885-9612-15D451823BEF.jpeg

 

Startet på begge armene, og foringer på «knokkelhuset» bak - er en del av disse boltene som sitter noe skamjævelig, i tillegg kom regnet og tok meg.. 

 

Det som derimot overrasket meg var at jeg løsnet 32mm muttern til stikkakslingen, foran var det bare å bruke håndmakt for å få stikkakslingen ut av spindelen, men bak sitter det noe så j*****! Er det noe spessielt triks, eller er det bare å rappe til med avdrager eller lignedne gladvold? 

 

Dro til litt for bra med en avdrager, og knakk av bit av bremseskiven, nye er bestilt, det samme er nye circlips og pakning til diffen, nå som stikkakslingen er ute. Skulle helst hatt stikkakslingen inn før montering av resten, er rungt og relativt uhåndterlig..

 

E0CCA11E-C068-4BDD-91E4-A3D54E3AF174.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på strengtegninger og det var bruk av gladvold som gjorde at jeg fikk stikkakslingen ut av knokkel-huset. Brukte den største avdrageren jeg har, og vipps så knakk litt av bremseskiven.. Jaja, bestilte opp nye deler fra Advanced på tirsdag, som jeg fikk på onsdag. Deriblant nye bremsedeler, byttet like gjerne stålrøret som går utpå armen, og bremseslangene. Deilig med nye deler! 

 

Det som er litt komisk er at jeg brukte ca 2.5 dag på å gjøre alt på førersiden, dette inkluderte å få ut armene, bytte stabstagforing, og når jeg fikk med hele stikkasklingen i en kladeis klarte jeg det utrolige å lage hull på mansjetten bak. Disse måtte byttes, det samme måtte den låseringen innerst på akslingen (vært borti at disse løsner, blant annet i påsken). Byttet derfor like gjerne simringen som sitter ved differansielen... Konklusjonen er at alt satt noe skam-jævelig godt fast! 

 

På andre siden, passasjersiden, gikk alt relativt greit, her har det vært noen før meg, men de har kun byttet armer på en side, noe jeg synes er litt rart - bør ikke denne jobben tas i parvis? 

Uansett, gjorde unna passasjersiden i går ettermiddag, så nå gjenstår det kun å lufte bremser cool

 

Fikk også besøk av elgen igjen i går, tydelig at denne kalven er glad i både høner, haner, gordon setter, og ikke minst ENGELSK BIL! 

 

DSC_0029.JPG

 

Her er også en liten oversikt over ulike verktøy som er kjekke å ha til denne jobben, kjøpte meg et sett fra Biltema for å få ut foringer, dæven for noe bra greier! Dette settet lånes gjerne ut til forum-folk som skal gjøre en lignende jobb, men som ikke gidder å kjøpe nytt sett. Leiepris: En flaske rødvin :) 

 

Nå er alt sammen skrudd sammen igjen, bilen fikk da nye skiver bak (igjen) fordi jeg knakk av noe på de gamle; 

 

DSC_0033.JPG

 

 

Da har bilen gjennomgått en storservice: 

 

- Byttet alle armer, oppe og nede, foran og bak. 

- Byttet alle calipere

- Nye skiver 

- Nye klosser

- Nye stabstagforinger (foran og bak) 

- Nye stabstag (foran og bak) 

- Ny reg. reim (foran og bak)

- Oljer / væsker byttet (utenom girkasse / transfer) 

- Ny kompressor

- Nye mansjetter

- Nye bremsebånd

- Nye xenon-pærer

- Nytt batteri

- Nye hjullager foran

- Ny drivaksling 

 

 

Er noe småtteri som gjenstår av rent vedlikeholdsmessig, lurer fælt på kjøpe ny lufttank, gå over ramma med pussing osv. pakke denne inn i fett, selv om vi er på sommeren :) 

Bilen skal også inn på EU på Tirsdag, samt en firehjulskontroll - så sist at det var en del justeringer som må gjøres, spesielt på bakhjula. Når dette er unnagjort kan jeg endelig starte å bygge den om som jeg vil - tenker litt vinsj, takstativ, snorkel, stigtrinn, lyktebeskyttelse osv. 

DSC_0030.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, motom skrev:

Dæven for et pågangsmot du har!! Ikke mange som har gjort det der ute på grus... jeg har tatt meg selv i å klage over at garasjen er litt trang :D 

 

 

 

 

Takk for det @motom

Er ikke å anbefale å jobbe på grus, men må man, så må man. Fordelen er at man er EKSTREM nøye på rengjøring av delene, ikke særlig digg med grus liggende inne i lagere osv :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, motom skrev:

Du får si ifra når du skal skaffe snorkel for vurderer det selv og har skjønt de ikke er så enkle å få tak i lengre, i hvert fall de som ligner på originalen!

 

Har sjekket mitt selv på det der, har funnet ut at jeg definitivt ikke skal ha uoriginal, altså den som selge rundt omkring nå. Sier i fra om jeg finner en bra leverandør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...