Gå til innhold

Lommedalen pølse & mekk


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Bue skrev:

Bremser som henger er vel ikke helt utenkelig når den har stått en stund. På min er 3 av caliperene samt alle 4 bremseskivene byttet for 1,5 år siden av forrige eier. Hadde også av alle 4 nettopp for å sjekke, og alt beveget seg fint her.

Med manuell gir som min har er det ingen converter, men i stede dobbelmasse svinghjul og clutch. Svinghjulet følger motoren, så da ville vibrasjoner mer fulgt motorens turtall. 

 

I min er det veldig svake vibrasjoner, mer dur uten lyd om det går an å forklare det slik. Ikke typisk ubalanse i dekk, men har også sjekket med sommer og vinterdekk for å være sikker. Vibrasjonene kommer og går litt, men som hovedregel synes jeg den er mye bedre de første 5 - 10 km om morgenen, om ikke lenger. Dårlig vei/grov asfalt gjør det mer merkbart. Klarer ikke kjenne noen forskjell under akselerasjon, bremsing eller bare jevn kjøring.

 

Har funnet disse en gang jeg var under ja, solide saker :) 

 

Venstre forhjul hang veldig på etter skive- og klossebytte. Endte opp med at det luktet relativt stramt / svidd av bremsene for venstre. Måtte av med caliper, rense, smøre osv. Det ene stempelet gikk ikke helt tilbake. Ordnet dette så jeg kan bruke bilen, men nye calipere står på listen - kjøper nye rund baut. 

 

@trondshj; Har ikke lett etter disse, har heller ingen nevneverdige vibrasjoner i bilen pr. dags dato, men jeg frykter det verste så en fullstendig flush av girkasse og transfer står på lista. Bytter også til stålpanne i samme slengen, med nytt filter selvsagt :)

 

Hadde bestemt meg i går kveld for å aktivere timer på webasto, har en "kontroll" i midtkonsollen. Relativt primitiv sak, men den duger... Antok jeg.... Justerte klokken på kontrollen slik at den gikk riktig, satte på til klokken 0720, gikk ut til bilen rundt 0830, ingen lyd, eller varme..... Mistenker at den må ut å renses litt, vurderer også da om jeg skal bytte brennkammer / gløder, eller kun ta en rens? Innspill mottas :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om webastoen har gått i lås, så må den uansett resettes for å starte. Den kan visstnok resettes enten via diagnoseverktøy eller ved å koble fra kontakten på den en tid.

 

Dersom det ikke hjelper så er det vel bare å plukke den ut og se hva som eventuelt er problemet. Eventuelt kan du jo bestille et servicekit som du kan slenge på hylla om det viser seg at det bare er litt rens som skal til. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, trondshj skrev:

Om webastoen har gått i lås, så må den uansett resettes for å starte. Den kan visstnok resettes enten via diagnoseverktøy eller ved å koble fra kontakten på den en tid.

 

Dersom det ikke hjelper så er det vel bare å plukke den ut og se hva som eventuelt er problemet. Eventuelt kan du jo bestille et servicekit som du kan slenge på hylla om det viser seg at det bare er litt rens som skal til. :)

 

 

 

Den startet etter at jeg primet den med litt fuel via IID Tool. (Fantastisk diagnoseverktøy)! 

 

Bestilte også opp noen deler fra Island 4x4 igjen... 

 

1 x Caliper Rear LH D3/4 RRS (Britpart) SOB500050 LR010575 SOB500052 (SOB500052) = £29.99 
1 x Brake Pad Set Rear (AP) LR021316 LR019627 LR015519 SFP500140 LR016808 LR055454 LR055455 LR032377 (LR021316AP) = £19.50 
1 x Brake Discs Rear (2) Drilled & Grooved 2.7 V6 (Britpart) DA4614 SDB000636 (DA4614) = £64.99 
1 x Caliper Rear RH D3/4 RRS (Britpart) SOB500040 LR010574 SOB500042 (SOB500042) = £29.99 
1 x Caliper Front RH D3/4 RRS (Britpart) LR010395 SEG500040 (SEG500040) = £40.00 
1 x Caliper Front LH D3/4 RRS (Britpart) LR010394 SEG500050 (SEG500050) = £40.00 
2 x Towing Hook Towbar Cover Rear Bumper D3 D4 (Genuine) DPO500011PCL (DPO500011PCLLR) = £39.98 
2 x Brake Pad Springs Rear D3 RRS (Britpart) LR019626 (LR019626) = £4.16 

 

Tenker jeg bare bytter alle caliperene først, som sist. 

Går over håndbrekket bak også i samme slengen. 

 

Var innom Hurtigruta Carglass for en rask fiks av en flott rose jeg fikk på tur fra Skreia i helgen, en tulling klarte å dra godt ut forbi den gule linja. Det gjorde at han spant om all dritt som kunne befinne seg på siden av veien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem glidepinner når du først er så godt i gang da. :)

 

De kan også gjøre livet surt om de begynner å bli litt rufsete. Regner med at du (som meg) har en tube med bremsefett på delehylla så du i alle fall kan gi de litt TLC. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, trondshj skrev:

Ikke glem glidepinner når du først er så godt i gang da. :)

 

De kan også gjøre livet surt om de begynner å bli litt rufsete. Regner med at du (som meg) har en tube med bremsefett på delehylla så du i alle fall kan gi de litt TLC. :P

 

De har allerede fått seg en runde med fett foran :)

Men godt innspill! Litt usikker på tilstanden på de bak siden jeg ikke har vært å rotet der enda.. 

 

9 timer siden, vegarj skrev:

Og ikke glem bremsesensorledninger. De koster peanøtter og går ofte i stykker når man roter med bremsene :)

 

 

Smart! De har jeg ikke tenkt på!! 

 

 

Og til slutt på må jeg komme med en innrømmelse. Har kjøpt en del deler opp igjennom blant annet til Siggen (RRC), der kjøpte jeg det meste fra Britpart, har aldri hatt et eneste problem! 

Er derfor stolt av å kunne si at jeg er en stolt Britpart-fan :)

PS! Kjøpte selvsagt timken-lager foran... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WEBASTO TIME! ;)

 

Har hatt en utrolig kranglete Webasto / FBH siden jeg fikk bilen, den har egentlig aldri likt meg, og jeg har ikke likt den... 

Noen ganger har den startet, noen ganger har den sendt meg feilkoder, men den fungerer "tilsynelatende" når jeg kjører test programmene via IID Tool. 

Derimot fungerer den ikke som den skal; varmer ikke en dritt. Det vil si, den starter, hoster, harker og går rett i avkjølingsmodus.

Etter å ha lest utallige poster her inne på forumet, internasjonale forum, og tyske forum (fordi Thermo Top V = TTV, er brukt i en del VW biler, blant annet Touran). Tenkte derfor sistnevnte land hadde en del mer å komme med rundt Webasto problematikken, fristelsen av å kjøpe nye deler var ikke spesielt stor, og ihvertfall ikke en ståldings med tilhørende gløder, og dieselspøryte til 114 GBP. I tillegg hadde jeg kjøpt meg en Altox WBUS 5 som ga ØKH stål-tro på Steggen / D3 - da begynte det å nærme seg skikkelig familiebil når bilen er ferdig varmet på enkle måter :)

 

Men som sagt, Webastoen funket ikke. Klarte heller ikke å lure altox til å tvangsstarte den, og den kastet kun error code 2 på meg. Altså "no start check bla bla". Etter litt mailing med Altox (utrolig bra service forøvrig) ga en russer ved navn, Alex Tolchev meg tips på hvordan jeg på nytt kunne vekke liv i jet-motoren under panseret. Det var derfor bare å brette opp ermene. Skaffet meg først en sprengtegning av Webastoen; 

 

Skjermbilde 2019-03-16 kl. 17.20.20.png

 

Det er det lite kjente brennkammeret som skapte trøbbel for meg. Siden vi er på hytta hadde jeg allerede planlagt en liten operasjon på bilen i løpet av ettermiddagen, etter en tur til Høgevarde med bikkje og gravid ØKH. Gleden var altså stor for å kunne sette i gang med litt mekking til fjells :) Hadde noen naboer som stusset over at deres hyttenabo stod med hode nedi panseret på en så fin skidag....

 

Uansett, fikk demontert webastoen. Tok den med inn til varmen for å gå igjennom de enkelte komponentene. Webastoen er egentlig fem deler, så her kan alle gå til verks, uten å måtte bruke masse penger på å sende bilen inn på verksted. Etter man har fått ut webastoen, fjernet braketter, vannpumpe, eksos osv. så ser den slik ut: 

 

IMG_1621.JPG

 

 

Forbrenningskammeret som vist på sprengtegningen (nr 7) er den nederste delen til venstre. 

Og sånn ser den ut når du har fått den vekk fra varmekammeret (i mangel på et bedre ord): 

 

IMG_1623.JPG

 

Når man har fått ut denne kan man virkelig dra frem tålmodigheten, man skrur webastoen ut av bilen, og fra hverandre på ca 20-30 min. Det er nå moroa starter! 

Det sitter to gjenge-stenger / bolter ut av topplokket på brennkammeret. Disse er antagelig ikke mente å få av, og ihvertfall ikke bruke på nytt. Igjen, siden jeg er på hytta måtte jeg komme på noe smart. En flat skrutrekker gjør susen for å kunne "skru" dem av, en relativt tidkrevende / kjedelig prosess. De er i følge tyske fora M3, så man kan kanskje spandere på seg noen muttere i stedet for disse "klemmene" (kanskje en voksen har et bedre ord for dem????) 

 

IMG_1625.JPG

 

Når man har fått dem av deles brennkammeret i noen deler. Man har noen pakninger som ligger i bånn. Disse er SVÆRT skjøre, og jeg valgte å ikke røre dem fordi jeg ikke hadde noen nye. La derfor disse være, de er uansett ikke syndere for at webastoen ikke gjøre jobben sin :) 

 

Det er derimot denne delen... 

IMG_1627.JPG

 

Den hvite plasthylse / dingsen på toppen brennkammeret inne i webastoen er årsaken til at den ikke fyrer. Her samler det seg tydeligvis enorme mengder dritt / sot - alt mulig rart. Denne må vaskes, jeg brukte bremserens og stålull. Her er det ingen sensorer eller ting man må passe på. Brukte også en skrutrekker (flat) for å skrape vekk det verste av dritten. Den ble seende sånn ut når jeg var ferdig: 

 

IMG_1636.JPG

 

Vesentlig bedre må jeg si! 

 

 

Smikk, snakk, smokk så var webstoen tilbake i bilen. I og med at vi skal hjem fra hytta i morgen tok jeg ikke sjansen på å la Altoxen kjøre i gang webastoen, det krever litt strøm, og den ekstra strømmen vil jeg bruke i morgen, ikke i dag. Startet derfor opp bilen, satte på vifta, og etter litt poff og piff så startet Webastoen som bare det! Bilen ble knallvarm etter 5-6 minutter, og jeg kan konkludere med at den fungerer. 

 

Tok mange andre bilder i prosessen, men jeg tenker å lage en WIKI / Guide på dette for at andre kan spare de pengene det koster med nytt brennkammer :)

Fikk også beskjed fra Altox / Russern om at de brennkammerene som lages / selges nå er av vesentlig dårligere kvalitet enn de originale. Og kan man spare, ja da sparer man, og bruker litt tid på å fikse dette :)

 

Ønsker så alle mann en god lørdag, og for oss som bor på østlandet er det meldt ne GOOOOD del snø i morgen B)

 

IMG_1639.JPG

 

(lite stemningsbilde fra en kar som er STOLT eier av D3 med fungerende Webasto ) 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, godt jobbet, og takk for gode instruksjoner og bilder.

 

Mistenker at Webastoen min har dødd på seg igjen, men siden forrige/første eier har kledd igjen hele fronten på bilen  så vet jeg ikke om jeg kommer til å bruke noe videre innsats på å få liv i den igjen. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Gratulerer, godt jobbet, og takk for gode instruksjoner og bilder.

 

Mistenker at Webastoen min har dødd på seg igjen, men siden forrige/første eier har kledd igjen hele fronten på bilen  så vet jeg ikke om jeg kommer til å bruke noe videre innsats på å få liv i den igjen. :P

 

 

Webastoen er faktisk en ganske koselig jobb og ta, så den anbefaler jeg faktisk :) 

Det gjør liksom bilen komplett! Enda bedre med mulighet for at jeg kan kontrollere, og feilsøke webasto mens jeg sitter i sofaen B)

Altox kan med andre ord anbefales på det sterkeste, og ufattelig enkelt å installere :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! på D2 (thermo top z?) så klarte jeg ikke rense brennkameret for glødetråden som det var en keramisk hylse på var i dårlig forfatning.

 

Høres ut som det er lettere å renske på D3/D4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 20.16, motom skrev:

Interessant! på D2 (thermo top z?) så klarte jeg ikke rense brennkameret for glødetråden som det var en keramisk hylse på var i dårlig forfatning.

 

Høres ut som det er lettere å renske på D3/D4 :)

 

Dette var min første webasto, men var overraskende lett, og ikke minst; nå fungerer den utmerket! 

 

Mens jeg venter på deler fra øya, som etter Fedex sine beregninger skal komme før helgen driver jeg å sysler med en liten oppdatering på bilen. 

Jeg har fått med meg at CCF kan endres til å kunne ha "reverse camera" installert, og at det vil kunne være mulig å få installert et ryggekamera på Steggen. Noen har beskrevet at man ikke får ryggekamera opp ved å fortelle bilen at det er installert, men at man må klippe en ledning bak NAV-skjermen for å få Range Rover programmet. Tenkte jeg skulle teste  / forske litt på dette. 

 

Først måtte jeg spore opp et firma på Skjetten jeg vet leverer en del elektronikk, Holund på Skjetten kan anbefales. Der hadde dem en stump med ledning med SMB kontakt. Denne stumpen hadde et SMB i den andre enden også, klipte denne og ledet på en RCA-ende. Dette gjør at jeg kan montere kameraet på NAV-skjemen. Her er RCA pluggen loddet på SMB-kontakten. 

 

DSC_0042.JPG

 

DSC_0046.JPG

 

Og her ligger alt sammen ferdig til å monteres i bilen.

 

DSC_0048.JPG

 

Det blir som dere ser et kamera som festes i reg.-lyset på bakluken, med trådløs mottager og sender. Gidder ikke å ta meg bryet med å sende kabel gjennom hele gulvet, og frem til NAV-skjermen. Tenkte også jeg henter strøm fra reg.-lys. Dette vil gi en konstant 12+ og GND når bilen er på, samme med mottager foran i bilen. I tankene mine kobler jeg meg også her på konstant 12+ og GND. Så får skjermen / ryggebryter bestemme når det skal vises på skjermen. 

 

Skal også se om jeg ikke lager en WIKI / guide på dette om alt går i orden, og det ikke er noe problem for å få kameraet opp på skjermen :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble en etterlengtet oppgradering montert i bilen, fikk installert ryggekameraet på Steggen, var ikke en høyt ønsket oppgradering (man har jo speil), men hadde hørt at det gikk an uten å kjøpe GVIF-enhet. Da måtte det selvfølgelig testes. Resultatet ble bra, det er små-skrurring på skjermen som kommer av den trådløse RCA-greia. Relativt billig Kina-produkt, hadde ikke så store forventninger egentlig, men ble bedre enn jeg trodde. 

 

Knotet fælt bak skjermen etter at jeg hadde montert, kunne ikke fatte å begripe at jeg hadde gjort noe galt med oppsettet. Gikk over alt 2-3 ganger, før jeg brukte litt mer makt på SMB-kontakten bak sat-nav skjermen, den kontakten hadde jeg ikke satt skikkelig på plass... Måtte også, som noen vet, få bilen til å tro den er en Ranger Rover. Vi bruker sjeldent NAVI, og har egentlig bare bilen på "4x4-info" på skjermen, så om det er Range Rover eller Disco 3 programvare har egentlig ikke så mye å si. 

 

Tenkte jeg skulle skrive en guide på hele greia, så kan flere gjøre jobben :)

 

Her er RR-programvaren lastet; 

Ganske dårlig situasjon å ta bilde i, sollys direkte mot kameraet. 

DSC_0065.JPG

 

Og her er ryggekameraet installert; 

 

DSC_0059.JPG

 

En ganske enkel og god oppgradering til en allerede fantastisk bil! 

Som dere skjønner venter jeg fortsatt på en del deler, og nå frykter jeg de kommer etter helgen også.. 

Fedex har glemt en pakke som står igjen på Stansted for klarering, håper egentlig den er sammen med pakke nr. to som er på Kastrup nå. 

 

:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ottahol skrev:

Flott at du lagde guide for ryggekamera. Skal igang med dette utpå våren så denne hjelper.

 

Bare hyggelig det! 

Fin jobb å gjøre noe å solsteika på liten ettermiddag :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en ettermiddagsøkt med litt TLC på Steggen :)

Fikk omsider pakka fra Island 4x4, det var Fedex som har rota noe grusomt denne gangen.

De slo ikke akkurat rekord oppover til Norge denne gangen! 

Sjåføren kom også bare med en av to pakker, bare å gratulere! 

 

 

Uansett, pakken kom, og monteringsjobben kunne begynne! 

Siden jeg ikke fikk pakke nr. to som inneholdt skivene bak, gjorde jeg ingenting der enda. 

Byttet heller kaliperene B)

 

DSC_0001.JPG

 

Ny kaliper på plass, oppsmurte glidepinner, ny lufteplugg, dette ble bra! 

Har også hatt noe kødd med bremsekloss-varsling på bilen, tenkte meg frem til at denne var en lukket krets. 

Fant et brudd helt i enden av den knekte pluggen, så denne ble pent koblet sammen for å fjerne bremseklossvarslingen, så får man skrive det på lista når man tar dekkbytte i april :)

 

DSC_0002.JPG

 

 

Her er også den gamle kaliperen, den har definitivt sett sine bedre dager. 

Nå er det bare å håpe på at pakken fra Fedex kommer i morgen, så skal bremsene bak få seg en real make-over :)

 

DSC_0003.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig digg, håper å få ned forbruket litt nå, de andre bremsene har ligget godt innpå, spessielt venstre.

Kaliperen som er avbildet manglet hette, og var rusta sønder når jeg byttet skiver sist.. 

 

Takk for tips på brake-pad-sensor, @jorgenht - Fant et brudd, klippet, koblet, og teipet igjen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, fikk siste pakke fra Fedex i dag - samboeren min ringte å sa han hadde vært innom for fem min siden da jeg var på vei hjem fra jobb. 

Tenkte jeg skulle få satt på nye bremsedeler bak (bremsesko, skive, klosser og kaliber). Noen ganger har det kommer litt vibrasjoner i bilen, og ihvertfall etter at håndbrekket har vært på. Det er jaggu ikke rart, for det er ca null vandring på bakhjulene. De sitter DØNN fast. 

 

Må forske litt på dette, for å få av bremseskiven / trommelen for å komme til skoene. Har skrudd opp / ned justerer-skruen så langt det lar seg gjøre, men nå er den halvveis ihjælslått av dorene jeg hadde liggende. Lurer på om neste blir å kappe av deler av skiven?

 

Hit kom jeg.... 

Lite imponerende etter to timer med skruing :(

 

DSC_0006.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store slegga :D Jeg dunket og dunket i noe som lignet på en evighet. Selv etter å ha gått av strammeskruen så langt det gikk. 

 

Kan det hjelpe å sette skoene i servicemodus med IIDTool også kanskje? Sporet i trommelen kan jo være bra djupt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...