Gå til innhold

Lommedalen pølse & mekk


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

18 timer siden, jorgenht skrev:

Lommedalen Pølse og Mekk høres ut som et ressursfullt sted. Blodige knoker ja, grøsser ved tanken :unsure:


Gruer meg litt til jobben ja, men sånn er det. Liker best preventivt vedlikehold til fordel for at det blir ødelagt slik som nå, da kan jeg bestemme selv når bilen skal stå - og ikke motsatt.

 

 

14 timer siden, motom skrev:

Tipper du får det til! Så du video av han som viste hvilke hjemmelaget verktøy som trengtes?

 

Håper det! Sitter og studert alt sammen nå, sendt ut noen meldinger her og der. Var inne på tanken med et karosseriløft, men slått det fra meg. Flere som mener det er en jobb som går an å gjøre med karosseriet på, og som han i videoen viser; det er bare å lage seg litt verktøy. Gjør det samme selv B)

 

Gjør det litt underveis, slik at jeg ikke bommer på lengder her og der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er deler bestilt, eneste jeg mangler er selve turboen, men så at @oggioffshore hadde fått et tilbud fra en sjappe på Lillehammer, så det blir disse som leverer turbo til meg!

 

Utover det bytter jeg intercooler, og slange fra IC til innsug, renser alt annet for evt. Spon. Har mine mistanker om hva som har forårsaket dette havariet, men sier ingen ting for sikkert før jeg har turboen i fanget. 
 

Har noen tanker rundt turbo-bytte, dette er jo potensielt en jobb, som noen andre må gjøre senere, kanskje jeg skal lage en WIKI på dette? 
 

Vil også måtte lage noe verktøy for jobben, disse kan sendes rundt til dem som evt. Måtte komme på å gjøre jobben selv. 
 

Ser at folk ligger inne med ca. 7-8 timer på jobben, så da har man noe å strekke seg etter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 til 8 timer... Hm 

Så for meg flere dagers eder å galle. 

Tenker eg begynner så snart det er en åpning i tids klemma 

 

Lykke til, fint å få bilder og how too do... 

 

;)

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt med metallspon i slangene inn mot innsuget  :o   Lykke til med jobben. Vi heier på deg :D

Ser at vi har omtrent samme km stand selv om vår er et par år nyere.  Er det noe en kan forvente på slik km stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, oggioffshore skrev:

7 til 8 timer... Hm 

Så for meg flere dagers eder å galle. 

Tenker eg begynner så snart det er en åpning i tids klemma 

 

Lykke til, fint å få bilder og how too do... 

 

;)


Har studert samtlige innlegg, og Youtube-videoer av operasjonen,  Ser absolutt ikke galt ut, men vi får se... Enkelte ganger er det lettere enn andre, og film har en lei tendens til å vise fra enn annen virkelighet! 
 

3 timer siden, jorgenht skrev:

Beundringsverdig stor bøtte med pågangsmot du har liggende rundt altså! Ser frem til bilder, tilfelle jeg må til selv :)

 

Takk for det @jorgenht, men tviler på at du må i gang på grunn av denne grunnen, dere får se så fort jeg får åpnet alt sammen! 
 

2 timer siden, Ranger skrev:

Skummelt med metallspon i slangene inn mot innsuget  :o   Lykke til med jobben. Vi heier på deg :D

Ser at vi har omtrent samme km stand selv om vår er et par år nyere.  Er det noe en kan forvente på slik km stand?


Absolutt ikke, denne årsaken er nok selvforskyldt. Kommer tilbake til hvorfor i løpet av morgen dagen. Åpner henne opp da. Om det er slakk i turbo, eller feilmelding / manglende trykk i 3000+++ rpm er det nok aktuatoren (??)), som har hengt seg. Dette kan fikses, men du må ut med turbo... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inspirasjonen til å begynne selv, snart .... 

 

Har ikke fått ut fingen å best delene enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, oggioffshore skrev:

Får inspirasjonen til å begynne selv, snart .... 

 

Har ikke fått ut fingen å best delene enda. 

 

Bare å starte! Dette er bare kosejobb :P

 

Heiv meg i bilen, og dro tidlig hjem fra jobben for å starte med å bytte turbo. Er veldig glad for at jeg tidligere har byttet både styrestag, og bærearmene. De måtte selvsagt, sammen med alt annet av ting og tang. Er nå klar for å starte med selve turboen i morgen. Alt er tatt vekk, både bærearm, girkasse travers, varmeskjold osv. 
 

Her er et bilde av hva som må vekk for å starte med turboen, merk at her er ikke fremre mellomaksling helt ute, må ned på biltema å kjøpe en lang 3/4 greie for E10 skruene. Mer om det i how-to. 
 

C1199EE1-5414-4BAB-A20D-1923B67C9142.jpeg6C93FF1A-B8F4-4B9A-AAE5-B54F7C3F97FA.jpeg
 

opp ned bilder....

 

Poenget er at følgende må vekk før man i det hele tatt kan starte på selve turboen;

- Øvre bærearm.

- Nedre rattstamme / rattaksling (kjært bar mange navn).

- Diverse varmeskjold.

- Beskyttelsesplaten under motor.

- Beskyttelsesplaten under girkasse.

- Travers under girkasse. 
- Plastikk i hjulbue.

- Fremre mellomaksling.

 

Tid brukt hittil: 2.5 time.

Merk at tiden er innafor fordi mine bærearmer ble tatt i våres. Har du ikke byttet disse kan du fint regne med et par timer ekstra. 

 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det viktigste blir å få godt hold mot bolter/muttere så du ikke runder av noen.

 

Er det mulig å komme til med rustløser på noen av dem?

 

Har et biltema teleskop speil med led lys på som jeg har fått bruk for oftere enn jeg trodde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Tipper det viktigste blir å få godt hold mot bolter/muttere så du ikke runder av noen.

 

Er det mulig å komme til med rustløser på noen av dem?

 

Har et biltema teleskop speil med led lys på som jeg har fått bruk for oftere enn jeg trodde :D


Ja, kommer til to av tre, eller egentlig alle tre med rustløser, problemet er at mange av boltene har vokst fra 13 til 14mm. Må nok til med litt pussing, gladvold, varme og diverse triks for å få eksos. Tar også å fjerner DPF i ren forbannelse når eksos først er ute, i stedet for å gjøre når den er montert!

 

Håper og ha turbo ute i hendene mine i morgen, tatt meg fri fra jobb for å ordne dette. 
 

Turboen kommer i morgrn fra Hermes Norge, og intercooler og div. Kommer fra Advanced onsdag... Bilen er nok ikke operativ før onsdag ettermiddag... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker eg får inspirasjon eg trenger nå. 

 

Fått turboen du bestilte, og ser det greit ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, oggioffshore skrev:

Tenker eg får inspirasjon eg trenger nå. 

 

Fått turboen du bestilte, og ser det greit ut? 


Får turboen og resten av delene i morgen. Bytter alt fra turbo og til innsug når jeg først er i gang.

 

Dag to av turbobytte er ferdig. Overskrider antall timer relativt godt! Har vært ute siden kl. 10.15, og ryddet sammen kl 1630. Resultatet av det er at turboen fortsatt sitter den skal, og har ikke rikket seg en enenste millimeter. Endte med å borre ut boltene fra turbo og manifold, så ingen vits i å holde på med å lage verktøy osv. Får heller bruker noen gode bolter når det skrus sammen igjen..

 

Uansett, kan melde om at boltene til down-pipen sitter j***** godt. Endte med å bruke en sånn mutterknekker for å ordne opp!

 

Boltene ble knukket og nå gjenstår det å borre noen få millimeter, og løsne den siste som sitter til manifolden....... 

 

 

7633974B-09A5-4646-B6D4-A3663A016EEE.jpeg
21F18ADD-E50B-4A67-9AE6-76211C7BE5F4.jpeg39B57885-E377-45EC-96AF-A86994EF510D.jpeg

 

Sånn går no dagan......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2019 den 22.19, oggioffshore skrev:

Får inspirasjonen til å begynne selv, snart .... 

 

Har ikke fått ut fingen å best delene enda. 


Da er turboen i hus, @oggioffshore!

Ser veldig bra ut, og er veldig fornøyd med opplegget, både hva gjelder kjøp, sending og hvordan turboen ser ut. Det er jo en overhalt turbo, men de har brukt veldig gode deler på overhalingen, alt er nytt - utenom godset.

 

22 timer siden, Jasswass skrev:

Høres ut som en ugrei jobb...ønsker deg bedre lykke med resten!

 

Det er fantastisk ugreit, @Jasswass. Ekstremt klønete plassering, men det har jeg begynt å leve med, derimot sliter jeg med at en eller fant ut at boltene skulle skrus motsatt, altså fra innside av manifolden...... 
 

22 timer siden, jorgenht skrev:

Synes det er fantastisk fremskritt jeg, er jo en ganske håpløs plassering på den turboen med karosseri på :unsure:

 

Fremskitt skjer, men i dag har det vært mye på jobb, samtidig måtte jeg hente deler fra her og der, så var ikke hjemme før nærmere fem... Brukte tiden til å rydde litt i «verkstedet»; 

 

1733F5E8-5A46-466D-8C4C-406F5101798B.jpeg
 

Der er turbo, og ny intercooler på plass B)

Har boden full av D3 deler nå, så må passe på å få ruddet det ned til lageret når jeg er ferdig med denne jobben, som foråpentligvis blir den siste for året, hva gjelder de større jobben (banker i bordet).

 

Ryddet på bakken og da fant jeg resultatet av boltene til Down-pipen / eksos fra turbo;

 

4ECDD8D1-3004-4DE3-9F52-05F34FF6D298.jpeg
 

Som dere ser var to av tre fullstendig håpløst.... Var ikke snakk om å løsne på andre måter enn å klyve! 
 

^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2019 den 15.39, motom skrev:

Hvis det er noe trøst så har SDV6 to turbor :(

 


Ja, den jobber har jeg lest om, men kun for å trøste meg selv.... Der MÅ karosseriet av for å bytte, så vær snill med vedlikeholdet. Kanskje kjøre med litt to-taktsolje innemellom for å slippe koks-dannelser. 
 

På 24.10.2019 den 17.27, Tuscan skrev:

En Land-Rover-eier trenger ingen annen hobby ....... ikke mye lediggang her !

 

Imponert ;)

 

Haha, det er veldig sant, denne jobben har dratt seg ut veldig i tid!

 

21 timer siden, Glue skrev:

Imponerende dette her rett og slettB)

 

Takk, det trengs å høre, for dette overstiger alt jeg har vært igjennom med Land Rover biler. 

 

19 timer siden, jschille skrev:

imponert! Og glad for at du deler -dette er nok ein jobb få ville begynnt på - men tråder som dette er med på "turning drivers into mechanics since 1948". Tommel opp! 


Det skulle bare mangle med delingen, driver å noterer for å få dette mer sammenfattet til en how-to, men ja, dette er ikke en jobb for alle, og man MÅ ha god tilgang på verktøy. Merk forlengere...

 

Så en liten status, jeg har enn så lenge ikke laget verktøy, og føler jeg heller ikke skal gjøre det. Dette litt av prinsipp, men også fordi det skal skrives en «how-to», og den skal ikke gjøre at man skal ha krav på sveiseapparat (enn så lenge).

 

Er nå kommet dit hvor jeg har løsnet alt jeg skal, olje tur, og retur er fjernet, og boltene som fester turbo til manifold er 98% gjennomborret. Har valgt å vente med de siste to peosentene til jeg er klar for å ta ut turboen.

 

Derimot sliter jeg grådig med en bolt, sp grådig at de to timene jeg hadde til rådighet i dag kun har gått til den, og ingen ting annet.

 

Bolten det er snakk om fester turboen, og en brakett sammen. Den ytterste bolten er relativt enkel og få ut, mens den andre sitter nærmere motorblokka, ergo vanskeligere å nå. Har funnet meg en passasje som er nevnte på de engelske forumene, mellom radiator og diffen foran. Denne krever ca 70cm med forlengere, og en 10mm pipe ytterst, problemet er at man mister enormt med moment når man er på de lengdene, på en passe rustet bolt.....

 

Har tatt noen bilder, så om noen har en ingeniør-utdannelse, eller litt kreativitet på dette feltet, så mottas SAMTLIGE tips med STOR takk!! 
 

3822B9D2-85B3-4D2A-A746-3B7301118192.jpegI4D42874E-E3A3-47C3-8905-FE62B5016BCA.jpegF46AA513-A3C3-4BE2-98B1-908DECF61FE8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...