Gå til innhold

Lommedalen pølse & mekk


SiggenRRC

Anbefalte innlegg

Artig at tråden min har blitt gjenstand for hvor man kan kjøpe RAI B)

Her skjer det så lite uansett, bilen går og går, fått seg noen stigtrinn, byttet til AT-dekk, og ja... Livet er HERLIG med Disco!! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Vysj vysj... Blåser liv i tråden!

Har kjørt en del offroad med Steggen nå, det er en vanvittig maskin, men savnet egentlig å ha e-diff bak. Har gått noen runder med meg selv om jeg skal skru ut diffen og ECU fra broren som også står på tunet (noe lengere enn planlagt). Har derimot landet på at det kanskje ikke trengs.... Altså mer arbeid enn nytte. 

 

Stod relativt godt fast i myra her om dagen;

 

 

0FBF32C5-835A-428F-A852-CF80082E5E35.jpeg

 

Her hadde den ikke rikket seg om e-diff var der en gang. Stod fast på en rot langt pokker i voll inni skogen. Hentet den andre discoen og fikk, med mitt hjelp dratt bilen ut av myra. 

 

Har slått e-diff tankene vekk, men derimot landet jeg på at jeg trenger en vinsj... Alt ble handlet inn i dag, og i løpet av helgen får Steggen dobbelt batteri, og vinsj montert  :)

 

Her er tunet om dagen....

 

7A3B1517-755E-4433-B09B-D53CF85F53C8.jpeg

 

77E827BB-2B9E-4A94-8742-D004DB12082D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hvordan det blir i morgen - skal selvfølgelig ta gode bilder av prosessen underveis! 

 

Angående kjøring, kan kanskje få til noe kjøring på noen relativt artige veier i løpet av høsten om noen har lyst? Behøver ikke å dra ut på de mest krevende stedene, men plasser som gir litt utfordringer..

 

Sted: Lommedalen, Bærum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 20.38, motom skrev:

Si ifra når du skal på tur så blir jeg gjerne med!

 

Det skal jeg gjøre, @motom

Drar avgårde på jakt nå til fredag, og kommer ikke ned igjen før rundt 21 - så blir noe kjøring etter det! 

 

 

Tilbake til prosjekt "Vinsj" - det gikk strålende, kjøpte en vinsj-krybbe på finn, som passer direkte "bolt on" på D3 - og jaggu gjorde den ikke det! Prosedyren var enkel, av med støtfanger (plast), bolte av tverrbjelken bak, montere vinsj og krybbe sammen, løfte alt på plass og bolte opp.. Det er i seg selv det enkleste, derimot gikk jeg en del runder på hvor jeg skulle legge ledninger, og hvor jeg skulle ha styringsreleet til vinsjen.

 

DSC_0461.JPG

 

DSC_0464.JPG

Endte med å legge det opp så det er enklest mulig å feilsøke, dersom det skulle bli tilfellet. Dro 4 stk 50mm2 kabler opp fra vinsj, og la modulen pent ved webastoen: 

 

DSC_0465.JPG

 

Koblet også opp, i samme slengen et ekstra batteri med et relee koblet mellom startbatteriet, og det nye. Dette for å sørge for at det alltid er strøm på startbatteriet. Systemet er mye brukt i båt og bobiler. Kan sikkert være brukt i biler også, men poenget er at vinsjen fikk sitt eget batteri :)

 

DSC_0467.JPG

 

Denne vinsjen kom med styringsboks som krever kablet fjernkontroll. Denne dro jeg pent inn til "cockpiten" så jeg kan sitte behagelig i bilen mens jeg vinsjer meg selv, eller andre! 

 

Ser på bildene at jeg må rydde opp litt i kablingen, dette får jeg gjøre senere når jeg får tid :)

 

 

Her er slutt resultatet: 

 

IMG_1167.jpg

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet! Tror også jeg brukte mer tid på kablingen enn montering av vinsjen.

 

Jeg kjøpte en slik kina fjernkontroll og den fungerte bra. Kjekt å ha når en vinsjer alene.

 

Tipper du må spandere på deg nylontau og fjerne rullene for å få den godkjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 8/31/2019 at 11:59 PM, SiggenRRC said:

Vi får se hvordan det blir i morgen - skal selvfølgelig ta gode bilder av prosessen underveis! 

 

Angående kjøring, kan kanskje få til noe kjøring på noen relativt artige veier i løpet av høsten om noen har lyst? Behøver ikke å dra ut på de mest krevende stedene, men plasser som gir litt utfordringer..

 

Sted: Lommedalen, Bærum

Nå som jeg har gjort istand bilen, så kunne jeg og hatt moro av en kjøretur :D

Litt avhengig av dato men.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.9.2019 den 22.40, jorgenht skrev:

Lettvint og greit! Ser bra ut, godt jobba!  Synes nesten der var dumt det ikke ble føljetong ut av dette- RRCen var jo fryktelig hyggelig lesing :D

Du er jammen kjapp, jeg har brukt 3/4dager på demontering for armer allerede :o

 

Haha, ja, det kan du si! Nå står classicen her på tunet, men det ryktes at @Kjetil tar over i bytte mot et årleit tre-dørs prosjekt cool Blir med andre ord ikke arbeidsledig med det første! Får også muligheten til å blåse litt støv av sveiseapparatet :blink:

 

På 3.9.2019 den 8.17, iknutis skrev:

Populært å kunne koble sammen batteriene for å sørge for at vinsjen får nok saft når den er i bruk vet jeg, det er jo noe du kan vurdere etterhvert om du merker behovet. :)
Spørs hvor mye myr du skal uti.

 

Ja, var inne på den tanken selv, men i frykt for at Steggen skal spise opp dynamoene i all fremtid raskere enn nødvendig valgte jeg en separat løsning. Kanskje jeg heller skal legge inn en bryter som kobler batteriene sammen når det er nødvendig?:huh:

 

På 3.9.2019 den 10.26, Glue skrev:

Fy steike det der blei bra! Kunne tenkt meg en sånn en på min med B)

 

Takk for det @Glue

 

På 3.9.2019 den 10.39, motom skrev:

Bra jobbet! Tror også jeg brukte mer tid på kablingen enn montering av vinsjen.

 

Jeg kjøpte en slik kina fjernkontroll og den fungerte bra. Kjekt å ha når en vinsjer alene.

 

Tipper du må spandere på deg nylontau og fjerne rullene for å få den godkjent :)

 

Ja, er inne på tanken, får ta det ved neste korsvei - stort sett bare fornøyd den ble montert før neste kjøring i skog og mark! 

 

Har forresten noen tanker om å få til noe kjøring neste helg! Holder dere oppdatert ^_^

 

Ellers ramlet det inn nye deler å døra her, både hjullagere foran, litt bremsedeler (slanger) og diverse snacks. Preventivt vedlikehold, og fylt opp lageret i kjelleren til vinteren.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da ble det litt vedlikehold på Steggen i dag, riktig nok er alt preventivt. Hadde sett en stygg bremseslange på venstre side, samtidig som jeg for en stund tilbake nesten knakk ABS-sensoren. Denne ble også byttet ut med en flunka ny en. 
 

Trodde også jeg var smart ved å spare penger på hjullager bra Britpart, leste opp og ned om h or dårlig dette var, og at det var kun Timken, som gjaldt. Måtte dessverre bite i det sure eple og si meg helt enig:o 

 

Byttet da hjullager på begge sider i samme slengen;

 

 

701259AB-C760-4937-AC89-CCB6DB1111E6.jpeg

A5A33E66-5C77-4D75-94CF-454BE39D0C7D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da er havari et faktum. Var ironisk nok oppe hos en fyr på Råholt som solgte en oljepumpe, veien opp var fryd og gammen. Lille nye sjef lå å sov godt i setet, mens musikken runget rundt i bilen. På vei ned fra Råholt, og ut på E6 merket jeg at noe rart skjedde, mistet motorkraft på lik linje, som at jeg mistet turboen på E6.... Og riktig nok, i oppoverbakkene stoppet bilen nesten opp. Så vidt jeg kom opp Gjellerudåsen på vei nedover igjen... 

 

Kom meg haltende hjem, skrudde opp intercoolerslangen, og jaggu finner jeg ikke metallspon i innsuget..... Håpet først det var en sprekt intercooler slange, men dette er langt verre.... 

 

460F700B-3FA3-4B6A-B92F-758A91A89DCF.jpeg88379265-3AC6-4CAB-8A0C-F4AD243A33C4.jpeg
 

Her lukter det et turbobytte.........

Kanskje uansett på tide? Bytter i samme slengen alt som har med turbo, altså slanger og intercooler.... Kan ikke ha metallspon liggende rundt i systemet :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

Nei, huff! Fælt syn! 
Planlegger du karosseri av? 


Helt forjævelig syn.... 

Har åpnet innover i motoren, og det er ikke spon videre inn (HELDIGVIS).

 

Planlegger et bytte i ganske nær fremtid, begynner å ta av turboen i morgen / mandag.

 

Her på Lommedalen Pølse & Mekk har vi ikke løftebukker, heller ikke tak, så her tror vi på værguder og rå muskelkraft, sammen med blodige hender.... Det blir med andre ord bytte av turbo med karosseriet på:blink:

 

Regnet ut at det tar kanskje en dag med inn og ut av turbo, hadde sikkert brukt samme tid på bare å få av karosseriet tipper jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...