Jump to content
LRforum
SiggenRRC

Discovery 3 - AKA. "Steggen"

Recommended Posts

Noen har kanskje sett at jeg har blitt noe aktiv i Discovery avdelingen på forumet, det er fordi vi nå har en familieøkning i gang, det kommer en tass i juni. 

Tre (to mennesker og en bikkje) blir til fire (to voksne, bikkje, og et barn). Trangen for et god kjøremaskin har derfor vært høy! Har sittet å lest samtlige tråder om Disco 3, både hva gjelder utfordringer, problemer og ikke minst løsninger på alt :)

 

Plutselig, for et par uker siden dukket det opp en litt anonym "til salgs" annonse her på forumet. Det var en Disco 3 eid av en kar i Finnsnes. Var rask på labben denne gang da noen andre biler hadde forsvunnet rett foran nesen på meg. Vi ble kjapt enige om pris, tok et par telefoner til @Erik Iversen, som kunne fortelle meg mer om bilen. "Steggen" hadde nemlig stått parkert på Nardo Bil siden mai 2018 - spenningen økte dermed raskt på hva jeg egentlig hadde kjøpt når jeg fikk bekreftelse om at Norsk Biltransport AS kunne ta på seg oppdraget med å frakte bilen nedover fra Trondheim. Steggen er fra 2005 og har gått ca. 235.000! 

 

Erik kunne fortelle hva som hadde blitt gjort, og ikke, men hovedproblemet var i all grad at bilen knapt gikk fremover på lavserie. Dermed var spenningen stor om bil-frakte-mannen ville kjøre opp en litt bratt bakke oppover til huset.... Det ville han ikke, Steggen ble derfor parkert på en privat p-plass litt lenger ned i gata. Dro innom den lokale Vianor-sjappa for å kjøpe meg et kliss nytt batteri (har hørt at Disco 3 spiser batterier til frokost), orket ikke tanken på at lav spenning / dårlig batteri skulle ta knekken på feilsøkingen.  

 

IID tool ble raskt kjøpt inn, det lå klart før jeg fikk bilen B)

Etter litt raske undersøkelser kunne jeg konkludere med at bilen ikke lot seg fikse sånn umiddelbart, endte derfor med å rygge den opp bakken for å kunne gjøre mer feilsøking foran huset, litt mer praktisk, og man slipper å irritere naboer fordi dem ikke får parkert. 

 

Undersøkelser kunne konkludere med at EGR hadde slått seg passe vrang.... Det til tross for at de var "blanket". Dro derfor ut to kontakter, en på hver side av motoren og vipps så gikk den både fremover og tilbake for full kraft (nesten). Gikk løs på "butterfly" som ikke var blitt fjernet, denne ble raskt demontert for å sørge for at bilen puster fritt :)

 

 

To brødre, som ikke er brødre møttes for første gang!

Siggen (prosjekttråd er i min signatur) synes Steggen lå litt vel nedpå.... 

DSC_0013.JPG

 

Fikk, som nevnt over, Steggen opp på tunet. Der skjønte jeg lite når jeg forsøkte å heve bilen igjen. Ingen during, ingen respons, ikke noe. Dro frem favoritt-verktøyet og feilsøke. Det skulle vise seg at kompressoren fikk strøm, men ingen ting skjedde. Søkte råd inne på "Discovery-avdelingen" på forumet. Her var det mange gode tips, @trondshj nevnte at det kunne være noe med tørkern. At celica-pærlene hadde blitt omgjort til støv. Det hadde dem, disse ble byttet, men fikk fortsatt ikke fart på kompressoren. Endte derfor med å bestille ny fra Lrbutikken (ENORM service fra Martin!) kompressor kom ,og ny ble montert... 

 

DSC_0017.JPGDSC_0016.JPG

 

Åpnet opp den gamle, for å undersøke hva som hadde gått galt, gikk egentlig ikke noe særlig svar, men måtte bruke enormt med makt for å få "snudd" på veiva. Kanskje har gummien satt seg skikkelig? 

 

Uansett, nå står to brødre som ikke er brødre på tunet; 

 

IMG_1452.JPG

 

Steggen står flott oppreist på alle fire og har allerede rukket å kjøre omtrent 56 mil siden bilen kom på veien etter ett år hos Nardo :)

 

Her kommer det masse oppdateringer så fort snøen går, og deler kommer... Har tenkt å gjøre en skikkelig jobb med understellet :) 

 

God søndag, alle! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er det bare å finne frem popcornet, lene seg tilbake, og glede seg til god underholdning:)

 

Kan ikke fri meg fra å synes RRCen er den flotteste, men Discoveryen er også en staselig vogn:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Lorden skrev:

Gratulerer.

 

Klarte ikke Nardo å fikse den?

Takk for det! 

Jo, men pengene knyttet til feilsøking sa stopp fra tidligere eier.  

Blir fort dyrt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny bil. Blir ikke like enkelt å kjenne deg igjen nå på veien nå ;)

Flott at det ikke var verre å få bilen på veien igjen. Med litt TLC fra deg så tipper jeg dette blir en super familiebil! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, jorgenht skrev:

Hah! Fram med popcornet!

Har gledet meg til denne, med tanke på forrige prosjekttråd. Knallbil også da gitt ;)

 

+1

Gratulerer med flott vogn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nais!  

Er fan av kombinasjonen D3 og RRC. Også D3 i sølv og :wub:  Hørres ut som du har begynnt i rett rekkefølge og kjøpt rett verktøy (IID tool) frå starten av, det lover bra! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 18.2.2019 den 9.06, SiggenRRC skrev:

Takk for det! 

Jo, men pengene knyttet til feilsøking sa stopp fra tidligere eier.  

Blir fort dyrt..

 

Ser den.

 

Blir spennende å følge.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 17.2.2019 den 21.25, Ranger skrev:

Gratulerer med ny bil og prosjekt tråd. Det liker vi.:)

 

På 17.2.2019 den 21.29, rang skrev:

Her er det bare å finne frem popcornet, lene seg tilbake, og glede seg til god underholdning:)

 

Kan ikke fri meg fra å synes RRCen er den flotteste, men Discoveryen er også en staselig vogn:)

 

På 19.2.2019 den 19.54, Erik Iversen skrev:

Gratulerer nok en gang med (enda et) prosjekt ja! :)

 

På 19.2.2019 den 18.23, Lorden skrev:

 

Ser den.

 

Blir spennende å følge.:)

 

Hyggelig med positive tilbakemeldinger! 

 

Det har dessverre (??) ikke skjedd noe spesielt med bilen siden den kom på tunet. Det var riktig nok noen ting med kompressoren osv, men nå fungerer alt som det skal..... Nesten.... Her om dagen fikk jeg "open Circuit" feil på kompressoren, den endte med å gå ganske lange intervaller, også når bilen var skrudd av... Ganske interessant.. Målte, og sjekket kabler her og der, erstattet relleet så var alt i orden igjen! 

 

Har sett igjennom serviceheftet, og der har h. hjullager en gang blitt byttet, men ikke venstre. Er litt murring på venstre-siden, som sikkert kan være et lite tegn på at det holder på å takke for seg. Jobber med å sette opp en bestilling på div. deler. Må blant annet bytte reg. reim innen juli (7 år eller 168.000), ser ut som en kurrant jobb, tenker å ta en del andre ting i samme runde når jeg først er så "dypt" nedi motoren. Dermed blir det en purosjekttråd, men uten de helt vanvittige inngrepene :)

 

På 19.2.2019 den 21.53, Siggen skrev:

Liten avsporing:

 

https://www.lrbutikken.no/

 

denne nettbutikken du handlet fra?

støtter gjerne norske butikker så fremt de leverer gode handleopplevelser :) 

 

 

Det stemmer @Siggen! En helt utrolig service. Kan anbefales på det sterkeste! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen har blitt brukt flittig, både fra og til hytta, og til jobb. Med litt bruk danner det seg også en del ting som må utbedres på bilen cool

Kjøpte derfor en del deler fra Island4x4, veldig rimelig nettbutikk, og rask med tanke på frakten - derimot var Fedex veldig trege, pakken(e) ankom Norge mandag. Fedex nektet å levere før "planlagt levering", som var Onsdag.... Vel vel, sånn går no dagen? 

 

Siden værgudene ikke var helt med meg, og underlaget ute fortsatt var dekket av snø tok jeg for første gang bilen inn i garasjen :)

 

DSC_0018.JPG

 

Her står steggen klar for operasjoner, det skal byttes like deler på begge sider! 

 

DSC_0021.JPGDSC_0022.JPG

 

Dro gjennom serviceheftet, og det viste seg at det ikke har blitt foretatt noen service på noen tusen km.. Byttet derfor olje på motor, filtere osv. Neste på lista er å gå gjennom girkasse, transfer og differ. Kanskje vil preventive olje-bytter medføre lenger levetid, og kanskje forhindre vibrasjoner? Har ingen av disse ennå, men har lest at dette brått kan komme snikende.. 

 

Men, tilbake til det jeg faktisk skulle gjøre på bilen. Steggen ble kjøpt "usett", og lite viste jeg tilstand på bilen / oppheng / bremser. Så at hjullageret på høyre side hadde vært byttet en gang i tiden, men siden jeg måtte utbedre murringen fra venstre side kunne jeg like gjerne bytte på høyre også.

 

DSC_0023.JPG

 

Kalipper gikk selvsagt greit av, derimot satt boltene til klaven noe inn i H*******, måtte bruke varme, og alle triks i boka for å løsne dem! 

 

DSC_0024.JPG

 

Etter at jeg fikk løsnet muttere, bolter osv. kom jeg endelig frem til stikkakslingen, denne satt jo sånn passe greit. Den ville åpenbart ikke takke for seg helt enda, endte med å dele akslingen for å komme til med tangen som avbildet. Etter mye krangling kom den endelig ut, til min store overraskelse satt det en metall-ring på enden inn mot diffen. Det var vel antagelig denne som sørget for at jeg måtte frem med litt makt? 

 

Vel vel, siden alt kom ut gikk resten av jobben lynraskt:lol:DSC_0025.JPG

 

Smack (!!) så var alt på plass igjen :)

 

DSC_0028.JPG

 

Den som er oppmerksom her ser at jeg klarte å knekke en bolt som holdt på plass bremseslanger og noen ledninger... Knakk tvers av! 

DSC_0029.JPG

 

Nå er det ingen hemmelighet at disse hjullagrene sitter relativt godt fast på bilen, tviler på at dette lageret noen gang har blitt byttet faktisk. Kan ikke tenke meg at dette har vært av tidligere... 

DSC_0034.JPG

 

Lette også fælt etter momentnøkkelen min, fant den ikke, stakk innom Biltema. De sa dem hadde 8 i hylla, men ingen nøkler å se. 

Endte derfor opp med en digital momentmåler. Utrolig fiffig sak! Var helt perfekt til dette bruket. Nytt hjullager kom raskt på plass. Gadd ikke å gjøre noe med drivakslingen på høyre side, den så pen ut, så den nye ender opp på hylla. Kanskje tar jeg det når jeg skal bytte bærebruer rundt baut til våren? 

 

DSC_0035.JPG

 

Ha en god søndag :) 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser du nevner vibrasjoner og at du bytter drivaksler, er det på grunn av vibrasjoner du bytter disse? Har en D3 med litt vibrasjoner som jeg prøver å spore hva kommer av.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Bue skrev:

Ser du nevner vibrasjoner og at du bytter drivaksler, er det på grunn av vibrasjoner du bytter disse? Har en D3 med litt vibrasjoner som jeg prøver å spore hva kommer av.

 

Byttet venstre side fordi det var noe vibrasjoner / murring som kom fra venstre foran. Det var nok lageret mitt som hadde takket for seg, det kan også medføre redusert levetid på driv- / stikkakslinger (går i surr på terminologien her). Nå som jeg byttet dette forsvant alt, og bilen går igjen silkemykt.... Om jeg ikke bruker p-bremsen. Da kommer det skikkelig vibrasjoner bak. Dette står på listen over ting som skal utbedres, men har hørt at modulen for håndbrekket sitter sånn passer klønete til.... 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, SiggenRRC skrev:

 

Byttet venstre side fordi det var noe vibrasjoner / murring som kom fra venstre foran. Det var nok lageret mitt som hadde takket for seg, det kan også medføre redusert levetid på driv- / stikkakslinger (går i surr på terminologien her). Nå som jeg byttet dette forsvant alt, og bilen går igjen silkemykt.... Om jeg ikke bruker p-bremsen. Da kommer det skikkelig vibrasjoner bak. Dette står på listen over ting som skal utbedres, men har hørt at modulen for håndbrekket sitter sånn passer klønete til.... 

 

 

 

 

Er ikke nødvendigvis slik at man må bytte hele modulen. De gangene jeg har hatt problem med parkeringsbrems så er det fordi armen på den ene bremseskoen har begynt å gå tregt. 

 

Som nødfiks kan man "brekke" den løs og smøre. Då går det en tid. Siste gang jeg byttet så satte jeg inn leddet på armen med litt bremsefett, og siden har det vært problemfritt. ¤banker i bordet¤

 

Ellers er mellomaksling, trege bremser, eventuelt slitne kallipere og converter vanlige kilder til vibrasjoner på D3. På D4 er converteren forsterket, så der skal ikke det være så stort problem. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, SiggenRRC skrev:

 

Byttet venstre side fordi det var noe vibrasjoner / murring som kom fra venstre foran. Det var nok lageret mitt som hadde takket for seg, det kan også medføre redusert levetid på driv- / stikkakslinger (går i surr på terminologien her). Nå som jeg byttet dette forsvant alt, og bilen går igjen silkemykt.... Om jeg ikke bruker p-bremsen. Da kommer det skikkelig vibrasjoner bak. Dette står på listen over ting som skal utbedres, men har hørt at modulen for håndbrekket sitter sånn passer klønete til.... 

 

 

 

Takk for svar! Lest litt om denne modulen selv, heldigvis er den byttet for noen få år siden på min hos LR forhandler, men regningen var høy så jeg..

Fin bil forresten, samme modell og farge som min ;) 

 

9 timer siden, trondshj skrev:

Ellers er mellomaksling, trege bremser, eventuelt slitne kallipere og converter vanlige kilder til vibrasjoner på D3. På D4 er converteren forsterket, så der skal ikke det være så stort problem. :)

 

Mellomaksel bak er byttet, bremsene er demontert og gått over at alt beveger seg samt kjent etter varme flere ganger. Converter slipper jeg bekymre meg for siden min er manuell. Men jeg tar det i egen tråd for ikke å blande inn SiggenRRC sin :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, trondshj skrev:

Er ikke nødvendigvis slik at man må bytte hele modulen. De gangene jeg har hatt problem med parkeringsbrems så er det fordi armen på den ene bremseskoen har begynt å gå tregt. 

 

Som nødfiks kan man "brekke" den løs og smøre. Då går det en tid. Siste gang jeg byttet så satte jeg inn leddet på armen med litt bremsefett, og siden har det vært problemfritt. ¤banker i bordet¤

 

Ellers er mellomaksling, trege bremser, eventuelt slitne kallipere og converter vanlige kilder til vibrasjoner på D3. På D4 er converteren forsterket, så der skal ikke det være så stort problem. :)

 

Kanskje slipper jeg billig unna? 

Bilen har jo tross alt stått stille i nesten et år, så at det kan være litt rust og snacks i håndbremsene begge sider bak er ikke utenkelig... Har kjøpt inn delene for å bytte hele saken, bare ikke kommet så langt enda. La mer fokus på framhjulene på grunn av den kjipe murringen fra venstre forhjul.. 

 

2 timer siden, Bue skrev:

Takk for svar! Lest litt om denne modulen selv, heldigvis er den byttet for noen få år siden på min hos LR forhandler, men regningen var høy så jeg..

Fin bil forresten, samme modell og farge som min ;) 

 

Har ikke lagt merke til at den er byttet på min. Skal se over service-regningene jeg så lå i bilen :)

 

2 timer siden, Bue skrev:

Mellomaksel bak er byttet, bremsene er demontert og gått over at alt beveger seg samt kjent etter varme flere ganger. Converter slipper jeg bekymre meg for siden min er manuell. Men jeg tar det i egen tråd for ikke å blande inn SiggenRRC sin :) 

 

Ikke tenk på kapring! Vi er alle på forumet for å dele erfaringer, og som kanskje kan løse andres problemer? 

Siden du har manuell har du kanskje en annen converter? @trondshj har kommentert fler steder at bare litt ubalanse i dekkene kan skape viberasjoner, nå kommer det også an på når vibrasjonene oppstår? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

...og bare for å skape litt ekstra forvirring... D3 og D4 har noen ganske solide resonanslodd som skal forhindre vibrasjoner... Dog skal det noe til at disse skaper problemer. Det er jo ganske primitive greier. Sjekk innunder støtfanger bak om du har lyst på en liten overraskelse. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bremser som henger er vel ikke helt utenkelig når den har stått en stund. På min er 3 av caliperene samt alle 4 bremseskivene byttet for 1,5 år siden av forrige eier. Hadde også av alle 4 nettopp for å sjekke, og alt beveget seg fint her.

Med manuell gir som min har er det ingen converter, men i stede dobbelmasse svinghjul og clutch. Svinghjulet følger motoren, så da ville vibrasjoner mer fulgt motorens turtall. 

 

I min er det veldig svake vibrasjoner, mer dur uten lyd om det går an å forklare det slik. Ikke typisk ubalanse i dekk, men har også sjekket med sommer og vinterdekk for å være sikker. Vibrasjonene kommer og går litt, men som hovedregel synes jeg den er mye bedre de første 5 - 10 km om morgenen, om ikke lenger. Dårlig vei/grov asfalt gjør det mer merkbart. Klarer ikke kjenne noen forskjell under akselerasjon, bremsing eller bare jevn kjøring.

 

51 minutter siden, trondshj skrev:

...og bare for å skape litt ekstra forvirring... D3 og D4 har noen ganske solide resonanslodd som skal forhindre vibrasjoner... Dog skal det noe til at disse skaper problemer. Det er jo ganske primitive greier. Sjekk innunder støtfanger bak om du har lyst på en liten overraskelse. :D

Har funnet disse en gang jeg var under ja, solide saker :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trappeslitasje på dekk, særlig på banens ytterkant vil gi mye brumming og vibrasjoner.

Jeg slet med vibrasjoner og brumming. 

Når de helsikes oppskrytte Duratracdekkene forsvant fikk jeg ny bil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...