pirajja Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Hei folkens. Jeg har en 2005 Defender td5 som nå har vært min tro tjener i litt over 2 år. Jeg elsker bilen mer en noen annen bil jeg har hatt tidligere men i det siste har forholdet vårt begynt å slå sprekker. Da jeg fikk klørne mine i bilen måtte jeg gjøre den litt mer egnet for området jeg bor i så jeg installerte en ekstra varmevifte i kupeen (varmes av kjølevæske og er koblet inn etter det originale varmeapparatet) og motorvarmer ble montert. Alt har fungert fint helt frem til den inneværende vinteren. Jeg har sakte men sikker begynt å miste temperatur i kupeen, både i varmevifte i dashbord og den ettermonterte vifta. Motor temperatur har vært dønn stabil under kjøring men når jeg står i ro raser både motor temperaturen og varmen i kupeen raskere enn lucky Luke trekker revolveren. Som en liten test så fjernet jeg viskose vifta og dette fikset problemet med motor temperaturen når bilen står i ro men ikke varme viftene. Jeg har konkludert med at det er termostaten som er gått så jeg byttet denne nå nylig. Det jeg nå sliter med og som jeg ikke kan finne en logisk løsning på er at jeg kun får varme i viftene ved høyt turtall. Dette skyldes sikkert luft i systemet men klarer ikke lufte dette ut. Når bilen står å bakker er det overhodet ingen trykk i slangene ved varme apparatet. Hvordan i alle dager lufter jeg dette systemet? Jeg har en luftenippel på slangen nærmest radiatoren men denne kommet det kun kjøleveske utav. Jeg er så utrolig frustrert akkurat nå, jeg har prøvd å lufte slangene som går inn på viftene med høyere turtall på motor i håp om at dette skal hjelpe men det er rett og slett ingen trykk å lufte ut. Finnes det noen der ute i dette forumet land som har noen tips til hvordan jeg skal få luftet dette systemet på en ordentlig måte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Har du lekkasje på kjølesystemet? Har du speil, gjerne med lys, så sjekk etter hvitt pulver, sporstoff, under vannpumpa. Den sitter på motorens venstre side bak servopumpa. Der er det et lite dreneringshull på undersiden. Når du lufter, lar du motoren gå seg varm først så du har trykk i kjølesystemet? Om du ikke får trykk kan det tenkes du har defekt topp på ekspansjonstanken, da bygges det ikke opp trykk. Samme med lekkasje andre steder, men da vil du også ha lekkasje. Du kan lufte manuelt ved å blåse i ekspansjonstanken, hold trykket mens du åpner lufteskruen, men kommer det ikke luft her vil det hjelpe lite uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirajja Skrevet 17. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2019 Det kan jo hende det er en lekkasje en eller annen plass. Jeg ser ingen dråper noen steder og bilen ryker ikke unormalt mye, det virker heller ikke som at det er veldig mye trykk i tanken om eksosen skulle gå dit. Jeg får sjekke litt nøyere etter i morgen om det er noen mistenkelige flekker noen steder. Jeg lar motoren bli god å varm men det virker ikke som at dette heller spiller noen rolle. Jeg har trykk på lufteskruen men ikke vel varmeapparatet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 jeg sleit med mye av det samme, og prøvde å lufte på ymse måter. For meg var det rett og slett at bilen ville ha litt mer kjølevæske enn nivåene i tanken sa - gikk på omtrent en liter til etter at det første gang så ut som det var passe. Legg deg på maxmerket eller en liten tanke over og kjør litt med det sånn. Min virker å ha blitt stabil på nivå i tanken og "god og varm" (i defendersammenligning) igjen etter et par påfyllinger slik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirajja Skrevet 18. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2019 4 timer siden, Jasswass skrev: jeg sleit med mye av det samme, og prøvde å lufte på ymse måter. For meg var det rett og slett at bilen ville ha litt mer kjølevæske enn nivåene i tanken sa - gikk på omtrent en liter til etter at det første gang så ut som det var passe. Legg deg på maxmerket eller en liten tanke over og kjør litt med det sånn. Min virker å ha blitt stabil på nivå i tanken og "god og varm" (i defendersammenligning) igjen etter et par påfyllinger slik. Okay. Så det du sier er at det er bare å holde høyt nok nivå i tanken så ordner det seg etter litt kjøring? Har hørt at jeg kan la bilen stå å bakke seg varm med lokket til ekspansjonstanken åpen og at dette skal være med å hjelpe med å få ut luft...skal tro om dette fungerer. Har et par ting jeg kan prøve nå. Skal forske litt mer i ettermiddag når sjefen er kommet hjem å kan ta over gjetejobben med ungene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Det beste er å montere en T-kobling ved varmapparatet, der slangen går inn. Det blir høyeste punkt. På den kan du ha luftekrane. Da tror jeg du får ut luften fra slangen som går derfra til ditt andre varmeveksler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 24 minutter siden, lafterolf skrev: Det beste er å montere en T-kobling ved varmapparatet, der slangen går inn. Det blir høyeste punkt. På den kan du ha luftekrane. Da tror jeg du får ut luften fra slangen som går derfra til ditt andre varmeveksler. Enig - å slippe ut luft på høyeste punkt er det eneste som er naturlig. Hadde tilsvarende problem nylig etter å ha skiftet topp-pakning på Td5'en. Har lufteskrue i slangen som går inn på varmeapparatet - fylte på kjøleveske i dette luftehullet slik at varmeapparatet ble fylt opp. Det løste problemet. Kan også være mulig å kjøre opp fronten på bilen slik at varmeapparatene fylles opp og så følge på med etterfylling + lufting. Som andre har nevnt så kan det også være andre årsaker.... og husk å fyll på nok kjøleveske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirajja Skrevet 18. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2019 Da har jeg forsket litt til her. Etter en lang runde med lufting hit og dit, etterfylling av kjølevæske, mer lufting og bakking med lokk av ekspansjons tank, så fikk jeg ikke noe særlig mer trykk til varmeapparatet. Alle andre slanger enn de til varmen er gode å varme. Etter en 30min kjøretur har nivået i ekspansjonstanken ikke minket, motor går rent å fint, ingen røyk fra eksos og ingen drypping noen plasser. Det jeg har merket så langt er som følger, motor tempertur kommer opp til normal nivå mye raskere enn før jeg byttet termostat, motortemp er helt stabil og jeg får fortsatt ikke varme i vifta uten at jeg ligger i 80km/t. Jeg har konkludert med følgende, det bakerste varme apparatet må luftes mer og kanskje lokket til ekspansjonstanken er defekt? Kan det hende jeg ikke får nok trykk å systemet? Det er ikke veldig mye trykk når jeg åpnet lokket etter 30 kjøretur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.