Gå til innhold

D4 luftproblemer


ewikran

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest mange tråder om problemer med luftfjering bare ut av nyskjerrighet, så er de nå min tur til å plages og trenger litt kyndig rettledning fra de som kan dette.

 

Får opp feilmeldingen "c1a13-64 pressure does not decrease when venting gallery". Kommer opp med en gang jeg prøver løfte/senke bilen fra normal høyde, ingen endring i høyden. Kommer også kort tid etter start når jeg antar bilen prøver autoleveling.

Har googlet litt, men kommer ikke noe veldig konkret. Noen skriver om kompressor, noen om ventilblokk(er), eksosventil, tørka osv.

Står med original Hitachi kompressor, kjørt ca 125k, ikke byttet tørka men har servicesett med nytt lokk liggende som jeg desverre ikke har kommet meg til å ta fatt på.

Byttet til AMK software i går, men hadde ikke problem rett etter dette.

Svært vått i går og mye vannsprut rundt om, 5-6 minus i dag, kan dette ha noe å si?

 

Noen tips til rekkefølge på feilsjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte tining av bilen var tingen, 2 timer i +7-8 grader gav .... ingen resultater.

 

Hjem igjen og la tilbake Hitachi software --- Problem solved!

 

Mener da tydelig å ha lest at det kan være gunstig å bruke AMK software selv om en har Hitachi kompressor, og at forskjellen skal være hvor stort trykk de skal levere.

Har jeg missforstått her?

Noen som har oppgradert til AMK uten å bytte kompressoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den softwareforskjellen har vel med når den skal stoppe å gjøre? Altså ikke bruke krefter på å pumpe det siste trykket i reservoaret. 

Fungerte helt fint for meg første uka med IIDTool, å bytte til AMK software, selv med relativt gåen Hitachikomressor. Tilfeldigheter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at du bør sjekke utblåsning/eksos på kompressoren. Om dette filteret er tett, så kan du få denne feilmeldingen. Det kan også være at trykksensoren ikke er helt 100%.

 

Det kan også være at du har noen gremlins i systemet. Denne feilen kan også dukke opp om ECU'en til luftfjæringen ikke får status fra de forskjellige komponentene raskt nok.

 

Sjekk også om lokket på kompressoren er tett når du først er i gang. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at det er tilsynelatende feilfritt med Hitachi softwaren, men feiler med AMK

Hmmm, er det et eget utblåsingsfilter på kompressoren? Hvor finnes denne, på selve kompressoren eller er den koblet til med slanger/rør?

Synes den har begynt å jobbe tyngere siste halvåret, mer vibrasjoner, men går ikke veldig mye så mistenker ikke lekkasjer. Henger muligens sammen med en tørke som ikke akkurat er fresh. Ser tempen stiger raskt, var vel oppe i 85 grader etter et løft til offroad høyde med kald bil i -5. Er dette normalt?

Lurer på om det kunne være på sin plass å ta en overhaling av kompressoren når jeg først tar den ut. Er dette fornufting etter 125k, eller er det bare vente til det butter skikkelig imot. Delekost er jo ikke all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et overhalingssett og gi hele kompressoren en god overhaling. Jeg har fortsatt den orginale hitatchien i min D4 (dog overhalt), og den bilen har gått omlag 230.000 nå. Kjøp gjerne et sett med aluminiumslokk til tørka. Disse lokkene har en tendens til å sprekke.

 

Jeg kjøpte dette settet:
https://x8r.co.uk/land-rover-discovery-3-4-range-rover-sport-air-compressor-repair-kit-hitachi-end-cap

 

Riktignok ble kompressoren min en Frankensteinkompressor, da noen av skruene (som jeg egentlig ikke trengte å løsne) hadde satt seg fast i godset, og knakk. Så jeg fikk tak i en delekompressor, og det som var dårlig på den var bra på min, og omvendt, så den "nye"/overhalte har vel gått tett på 100.000 nå.

 

Hitatchiene er ikke nødvendigvis dårlige, men de trenger overraskende nok vedlikehold. Blir spennende å se hvordan det blir med AMK-kompressorene når de får noen år på baken. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja den feilmeldingen er et mysterium - skjønner ikke hva et "gallery" er, og hvorfor det skal "ventes". Fikk den feilmeldingen og mistenkte lekkasje i lufttanken og skiftet denne, og også den midterste ventilblokka som jeg hadde liggende. Feilen forsvant, men kan fortsatt ikke forklare hvorfor. Føles ikke bra å skifte deler uten å klare å diagnostisere positivt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ventilgalleri = ventilblokk(?) - lufteventiler som skal åpnes (ventes). Når du senker bilen må lufta ut et sted, og det er nok gjennom ventilgalleriet/ventilblokka? Kan godt hende du hadde råflaks med den ventilblokkan du byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett under en d4 før, men på d3 som er skummelt lik, så sittet det en rund greie ved diffen bak, blir på venstre side av bilen. Her går det 2 slanger inn fra bak og 2 ut i fram kant, en "stor" en og en liten slange.

Denne greia er lyd demper for luft systemet på bilen. Den lille slangen er for luft inn til kompressor, og den største er exos, brukes ved ventig av galleriet. 

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...