Gå til innhold

Disco 4 : Haifinne-antenne knust.


btpe

Anbefalte innlegg

Før eller siden måtte det vel skje;  senket ikke bilen langt nok ned + is/snø foran garasjen = "haifinne"-antennen på min D4 tok opp i garasjeporten og ble ødelagt.

 

Bilen er en 2013 modell Disco4 med glasstak.

 

Kikket på skaden i går og hele den fremre delen av antennen inklusive haifinne var løs (limt, ikke skrudd på bil med glasstak).
Heldigvis ser det ikke ut til at glasstaket ble skadd. 

Kun det bakre dekselet som er festet i limt fundament med "sikkerhets-torx" og en liten "puck" som ser ut som kabelgjennomføringen gjennom metalldelen av taket er igjen.
Ser en avrevet ledning hvor to kabler skal komme ut av "pucken" og det er en overgang til en tynn coax som går inn i front-delen av antennen.

 

Den løse front-delen som ser ut som den inneholder en antenne (ikke åpnet-ennå) er merket AH22-19C089-AA.

Har lest en del ulike og motstridene "fakta" på nettet om hva denne antennen inneholder.
Det ser ut til å variere med årsmodell og sannsynligvis geografisk marked.

 

Testet litt i går og kunne konstatere at både
- GPS
- FM radio (er vel vindusantenne)
- DAB radio
fungerer bra.
Tok en liten tur og GPSen virket bra. Hadde også DAB dekning. 

 

=> Så da lurer jeg på hva i all verden slags antenne er det jeg ikke har på bilen lenger ?

Kan det være 
- mobiltelefonantenne
- satelittradio (US market)
- DAB; det kan vel teoretisk sett tenkes at jeg hadde veldig sterkt signal der jeg kjørte men kanskje lite sannsynlig. 

Hvis det er en antenne med funksjon tenker jeg å sette tilbake i originalstand, 
men hvis ikke vurderer jeg å sørge for skikkelig tetting og koker haifinnesuppe på resten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er forskjellige delenumre på tilsynelatende identisk del, og det spriker litt mellom radio og GPS...

 

Kan hende at det er noen voksne her inne som kan gi et fornuftig svar på hvordan du eventuelt kan finne ut av det.

På den annen side - om GPS, og alt av radio fungerer som det skal, så kan du sikkert bare tette hullet og oppnå 0,000000023% lavere drivstofforbruk. Viktig med optimalisering. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke us utgaver satellite radio. 

Kanskje sat antenna ligger der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...