Gå til innhold

Kjøpe D4?


freelange

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært lykkelig D3 eier i en del år. Har snust litt på tesla model x (ikke meninga å banne i kirka) men etter en prøvehelg faller valget lett på å finne ok D4 mellom 4 og 6 hundretusenlapper. Min D3 har vært uten luftfjæring, så ikke så himla mye å være obs på. Blendet egr også, så det har vært et fint bilhold, uten stort mer enn helt vanlige driftskostnader. 

 

Jeg har forstått at D4 er noget mer komplisert med mye mer å passe på ved bruktkjøp. Vil ha 256hk motoren. Så hva bør jeg være obs på? Kan man blende egr, eller får man den samme driten som alle andre diesel motorer? Når begynner belgene å trøble, og er det dyre problemer? Andre greier jeg kan forvente, på godt og vondt?

 

Fornuften sier jeg bør vurdere disco sport, eller bare noe så nytt som mulig. Men livet er for kort, og D4 er for flott til å la være :)

 

tips mottas med takk! (Vurderer også rr med tdv8..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blendet egr, men i tillegg til fysisk blending må en programmere den vekk.

 

Har hatt veldig billig bilhold i de 7årene og 100000km jeg har kjørt. Totalt gått 136000km nå, så må vel påregne litt mer utgifter snart. F.eks dynamo, hjullager foran, bytte tørkemiddel i kompressor, pleier vel å være moden for utskifting rundt 150000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder blending av EGR, så har min fortsatt orginal EGR. Den har nå 230.000 på telleren. Om den skulle ta kvelden nå, så kommer jeg bare til å bytte. Ser ingen grunn til å endre på noe som har holdt så lenge.

 

Tror nok problemet med EGR på D4 med 3.0-liters motoren er langt mindre enn det var på D3, og da spesielt tidlige D3'er. Så langt jeg kan huske, så har det ikke vært veldig mange med trøblete EGR her inne. Det kan så klart endre seg etter hvert som bilene blir eldre, men å ta jobb og kostnader for å endre på noe som ikke ser ut til å være et problem ser jeg ikke noe poeng med. :)

 

Da ville jeg heller brukt tid og penger på preventivt vedlikehold på kompressoren, gå over EPB og gitt bilen understellsbehandling. Eventuelt noen ekstralys (med mindre du har tenkt deg på ekornjakt) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo ut som en ryddig bil det der. Antar at tilhengerfestet sitter fast, men som dreven D3-eier så er du vel kjent med den problematikken. ;)

 

Personlig syntes jeg interiøret var litt kjedelig, men det er jo en smakssak, og det varierer jo hvor mye man vektlegger det.

 

På plussiden så har den jo stigtrinn, og det sparer jo setene for en del slitasje. Vindavvisere er jo heller ingen ulempe. Da slipper man kanskje unna litt av griseriet som renner av frontruta. :)

 

Prisen var vel heller ikke halvgæærn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...