Gå til innhold

RRS 2,7 08 HSE PROBLEMER


RRS V6

Anbefalte innlegg

Hei, er ganske ny i forumet så hvis jeg har postet i feil forum / feil sted så si ifra gjerne.

Er ganske ny på disse bilene, så vet ikke så mye.  

 

Har litt problemer med min RRS 08 HSE. 

 

Har nå for tiden problemer med at instrumentpanelet plutselig dør og kommer tilbake. 

- Sjekket koblingen på instrumentpanelet ( Ingen løse kabler / koblinger ) 

- Sjekket alle sikringer

- Byttet batteri

 

Noen ganger så mister høyre bremsepære strøm ( går av seg selv og kommer tilbake ) - Sjekket pæra på den og den er hel og fin. 

Prøvde å ta ut pæra ( i tilfellet den sitter litt løs men ingen nytte. var tight og fin på plassen sin.

 

For noen dager siden så røyk sikringen på instrumentpanelet ( husker akkurat ikke hvilken tall det var ) 

Nå så setter ikke auto switchen på lyset innvendig bilen selvom det viser at den er på. 

" Dimming " på lysbryteren som skal dimme lyset innvendig på dashbordet fungerer heller ikke " uansett posisjon" 

 

 

Nå virker det som om bakrute varmeren ikke går også ( har det noe med den lille bakluka og gjøre  ? ) har klart å ødelegge det som er inni  " som presser den lille knappen for å åpne ", tenkte å bestille og sette den på plass men hvis det ikke har noe med den å gjøre så dropper jeg det litt til ( frem til sommeren ) 
når jeg tok ut den, så var det fult av vann ( har bytta hele bakruta ) kanskje noe krøll dem har gjort? med tanke på at den hadde mye vann inni ? 

 

 

Håper jeg har klart å forklare problemet mest mulig.

 

Har fått beskjed om å lage et nytt emne her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket tilkoblingene til sikringsboksen? Og kablingen som går dit. Det høres ut som du har jordfeil en plass..

 

Du har ikke feilkode leser av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2019 den 15.57, Sten-Th skrev:

Har du sjekket tilkoblingene til sikringsboksen? Og kablingen som går dit. Det høres ut som du har jordfeil en plass..

 

Du har ikke feilkode leser av noe slag?

Tenkte du på sikringsboksen under panseret eller bakom hanskerommet ? 
Har ikke noe feilkode leser for den bilen her. 

 

Har en kompis som har en slags " mekonomen " diagnoseutstyr og sist jeg var det slettet jeg feilkoder, også kom det opp en feilkode av " feedback signal teleskop for styringskolonne " men høres ikke ut som noe slags problem. Har heller ikke undersøkt så mye da jeg ikke fant så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som driver LR verksted i UK. Han kan dette med a finne feil pa moderne LR. Bruker gjerne

litt mer en bare diagnose for a lese feilkoder. De fleste feil han finner, som har skapt mye hodebry er slitasje

i ledningsnett. Du ma ha el-skjema og kan feilsoking. For noen morsomme trader se pa Facebook.

JAS Land Rovers.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, qcnr skrev:

Har en kompis som driver LR verksted i UK. Han kan dette med a finne feil pa moderne LR. Bruker gjerne

litt mer en bare diagnose for a lese feilkoder. De fleste feil han finner, som har skapt mye hodebry er slitasje

i ledningsnett. Du ma ha el-skjema og kan feilsoking. For noen morsomme trader se pa Facebook.

JAS Land Rovers.

 

Altså, det han driver med som jeg ser er kjempe. ser at han har endel tilbakemeldinger som er ganske positivt. Får jeg noe svar via han hvis jeg evt spør han eller er det noe mulighet om du kunne ha spurt for meg ? kanskje det går raskere med tanke på at det er vennen din. Altså feilsøking, hva mener du med det ? elektronisk altså gjennom hjernen osv kan jeg ikke en dritt om men mekanisk ja. kan lete etter kabler, skjøte det sammen osv. det er ingen problem. 

Hvordan finner jeg el skjema, for det første. Prøvde å laste ned noe RAVE men finner ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan registrere deg på jlr topix og få lastet ned all info om bilen, det samme som merke verkstede bruker, taste inn vin/ramme nummer og velge electrical wiring diagram. Eller så har du uk forumet, de er rå på å være behjelpelige. Skal ikke se bort i fra at jeg har wiring diagram liggende for både d3 & rrd i pdf format (10Mb ish) i størelse på diagnose laptoppen min.

Kan jo være at andre også har det liggende.

Min tro på dette forumet er at du får hjelp. Det fikk jeg da jeg var "ny født" fersking på lr.

Og jeg som bare er en stakkars fiber teknikker.

 

Mr.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt, men uten bilen til stede er det rein gjetting sa han. Det beste å gjøre er å får tak i koblinskjema

og begynne med å identifisere kretsene, og let tilbake derfra. Ja det tar tid, men slik er det med moderne biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, qcnr skrev:

Har spurt, men uten bilen til stede er det rein gjetting sa han. Det beste å gjøre er å får tak i koblinskjema

og begynne med å identifisere kretsene, og let tilbake derfra. Ja det tar tid, men slik er det med moderne biler.

 Anelse om hvordan jeg får tak i koblings skjema ? 

Men han har sikkert vært borti en slik problem, og sikkert en slags " fast sted " det kan komme fra. 
2-3 plasser som han kan nevne hadde vært flotters for midlertidig sjekking til skjemaen er på plass :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2019 den 9.53, RRS V6 skrev:

Tenkte du på sikringsboksen under panseret eller bakom hanskerommet ? 
Har ikke noe feilkode leser for den bilen her. 

 

Har en kompis som har en slags " mekonomen " diagnoseutstyr og sist jeg var det slettet jeg feilkoder, også kom det opp en feilkode av " feedback signal teleskop for styringskolonne " men høres ikke ut som noe slags problem. Har heller ikke undersøkt så mye da jeg ikke fant så mye. 

Hver sikringsboks har en tilførsel, en plusskabel. Men det var nok, som nevnt over, en gjetning. En plass må man starte å lete seg frem :) Men man bør nok ha bilen fremfor seg for å kunne gi en nøyaktig pekepinne. Den feilen som kompisen din har lest av er nok til rattet ditt, dersom du har elektrisk tilt på dette (jeg er ingen ekspert, men for meg høres det slik ut).  

 

Lykke til! Og hold gjerne tråden oppdatert :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2019 den 20.46, Sten-Th skrev:

Hver sikringsboks har en tilførsel, en plusskabel. Men det var nok, som nevnt over, en gjetning. En plass må man starte å lete seg frem :) Men man bør nok ha bilen fremfor seg for å kunne gi en nøyaktig pekepinne. Den feilen som kompisen din har lest av er nok til rattet ditt, dersom du har elektrisk tilt på dette (jeg er ingen ekspert, men for meg høres det slik ut).  

 

Lykke til! Og hold gjerne tråden oppdatert :)

 

 

sånn ca gjetning blir jo det før man går gjennom. 

Men Hvor burde jeg starte fra først ? burde jeg ta ut batteriet og begynne å se på kontakta på minuset ? 

Eller noe under teppe på sjåfør siden ?

har sett at det kan komme vann under der og gjøre sånn at et pr kabler kunne kortslutte / eller hva hen det blir ( kom ikke på hva det het nå ) 

virker som om det er noe jordingspunkt som driver å tuller med systemet ( vet ikke helt, skal ikke forklare meg som om jeg kan dette ) 

 

evt koblings skjema, hvor finner jeg det hen ? 

Og hva burde jeg ha før jeg starter ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med ett problem av gangen. Ta instrument panelet. (ipac)

Hvorfor går ipac i svart? mister den 12v? mister den jord (gnd)?

For å forstå seg på dette må du vite noen enkle ting om hva som får ipac til å "virke"

Begynn med det enkleste.. skjekk om du har 12v og jord der den skal ha det.

I følge wiring diagram for ipac har den 2 12v tilførsler og 2 gnd

Den trenger permanent 12v på pinne 16, ledningen er lilla. denne kommer rett i fra sikkrings boksen bak hanskerommet. sikkring 39, 5ah

Den har en annen 12v på pinne 15, grønn ledning. denne kommer også fra sikkrings boksen bak hanskerommet, sikkring 68, 5ah

Pinne 31 & 32 Svarte ledninger er gnd.

 

Før du starter er det greit å ha et multi meter, og Scope on a rope, aka prøve lampe. kjøpes på biltema el.

Spørsmålet er.. hva er hendelses forløpet når dette skjer?  Vibrasjoner? kaldt? vått?

 

Hvis du forteller oss hvor du bor og ikke bare i Norge, så kan det fort være at noen "kyndige" bor i samme området som deg og kan bistå.

Dette er type feil som ikke er lett å finne ut av, selv for proffe karer, så har du ikke tatt i et multimeter før og ønsker å finne ut av dette bør du få noen til å bistå deg.

Gjør du noe feil så kommer du til å rive av deg alt hår i frustrasjon, og lommeboka kommer til å hyyyyy pga verksteds regning..

så hva nå en du gjør, vær forsiktig, tenk igjennom hva du gjør. og bruk common sense..

 

Mr.P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2019 den 12.00, parrafin23 skrev:

Start med ett problem av gangen. Ta instrument panelet. (ipac)

Hvorfor går ipac i svart? mister den 12v? mister den jord (gnd)?

For å forstå seg på dette må du vite noen enkle ting om hva som får ipac til å "virke"

Begynn med det enkleste.. skjekk om du har 12v og jord der den skal ha det.

I følge wiring diagram for ipac har den 2 12v tilførsler og 2 gnd

Den trenger permanent 12v på pinne 16, ledningen er lilla. denne kommer rett i fra sikkrings boksen bak hanskerommet. sikkring 39, 5ah

Den har en annen 12v på pinne 15, grønn ledning. denne kommer også fra sikkrings boksen bak hanskerommet, sikkring 68, 5ah

Pinne 31 & 32 Svarte ledninger er gnd.

 

Før du starter er det greit å ha et multi meter, og Scope on a rope, aka prøve lampe. kjøpes på biltema el.

Spørsmålet er.. hva er hendelses forløpet når dette skjer?  Vibrasjoner? kaldt? vått?

 

Hvis du forteller oss hvor du bor og ikke bare i Norge, så kan det fort være at noen "kyndige" bor i samme området som deg og kan bistå.

Dette er type feil som ikke er lett å finne ut av, selv for proffe karer, så har du ikke tatt i et multimeter før og ønsker å finne ut av dette bør du få noen til å bistå deg.

Gjør du noe feil så kommer du til å rive av deg alt hår i frustrasjon, og lommeboka kommer til å hyyyyy pga verksteds regning..

så hva nå en du gjør, vær forsiktig, tenk igjennom hva du gjør. og bruk common sense..

 

Mr.P

 

 

Jeg selv bor i Drammen / Solbergelva. 

Har peiling på multimeter og prøvelampe. 

Feilen kan skje når bilen står helt stille etter en kjøretur ( om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke ). Men føler at det er hyppigere på våt føre. 

F.eks nå, når jeg har den på nærlys på bryteren og ikke auto, så går den mer oftere enn da jeg har den på auto. 

Men har fått også problem med at når den står på auto så kommer ikke dashbord lyset på selvom det står at prklysene er på. 

 

Men som sagt, prøver å finne en feil om gangen, sånn at man ikke blander alt i huldete bulter. 

 

Skal ta så sjekke bak kontaktene ( ledningene ). Men innerst inne, så virker det som om det er noe med jordinga da det kommer og går. Så den får jo strøm. Noen ganger så er det kun instrumentpanelet som går og parklys ikonet har lite strøm. Mens dashbord lyset er konstant på. Den går aldri, etter det så tar den sikringa på dashbordet ( skal mye til før sikringa går selvsagt ). 

 

Har tatt en sjekk på dynamoen og fikk beskjed om at den lader som den skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, parrafin23 skrev:

Mål på pinne 15 & 16 og 31 & 32 på ipac når dette oppstår.. Er ikke sikker, men går hele ipac i svart? målerene også?

 

Mr.P

 

Når hele instrumentpanelet går, Kommer den jo etter ca 5-10 sekunder. Så hvordan jeg får da målt innenfor den tidsperioden er jo diskuterbart

 

det som skjer er : målepinnene går til 0. Drivstoff temp, turtall og speedometer.

Altså alt på instrumentpanelet da. 

 

Noen ganger  når den kommer tilbake i livet, så havner drivstoff måleren p 0 og går opp til aktuelle nivåen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om ipac mister enten gnd eller 12v når dette skjer. 

Eller så er det blitt en feil på ipac og må byttes.

 

For å finne ut av hvem av de 2 alternativene det kan være, må det måles. Skjønner at dette er en tid krevende "øvelse".

Vet at det er flere som har fått tilsvarende problem og synderen var ipac. Dyr sak å få byttet. Er du rik så sett den på merke verksted.

Er du ikke fult så rik, sett den på techno classic på lier toppen. 

Eller feilsøk selv. Nå er det vel vinter ferie for oss i drammens traktene. 

Jeg hadde brukt noen ledninger fra en kat5 kabel el. Og koblet de til disse pinnene på ipac og koblet multi meteret for å se hva som skjer mens ipac står på plassen sin. Jeg kan bistå deg hvis du måtte ønske.

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du soltak på denne RRS'n?

Hvis du har det, skjekk drenerigna. Spesselt i fotbrønn høyre side av bilen. For der sitter det en BCU og den ække glad i vann. denne styrer veldig mye av det elektriske i bilen.

btw.. hvis du gir en rapp med knytneven oppå dashbordet over ipac.. skjer det noe "morro" da?

 

 

Mr.P

 

Endret av parrafin23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, parrafin23 skrev:

Det virker som om ipac mister enten gnd eller 12v når dette skjer. 

Eller så er det blitt en feil på ipac og må byttes.

 

For å finne ut av hvem av de 2 alternativene det kan være, må det måles. Skjønner at dette er en tid krevende "øvelse".

Vet at det er flere som har fått tilsvarende problem og synderen var ipac. Dyr sak å få byttet. Er du rik så sett den på merke verksted.

Er du ikke fult så rik, sett den på techno classic på lier toppen. 

Eller feilsøk selv. Nå er det vel vinter ferie for oss i drammens traktene. 

Jeg hadde brukt noen ledninger fra en kat5 kabel el. Og koblet de til disse pinnene på ipac og koblet multi meteret for å se hva som skjer mens ipac står på plassen sin. Jeg kan bistå deg hvis du måtte ønske.

 

Mr.P

For å være ærlig, så hadde det vært flotters om noen kunne bistå ved siden av bilen og sett sammen med meg. Som nevnt, har 0 kunnskap på engelske biler og blir egentlig litt irritert. 

 

Har soltak på denne karen, har hatt vannlekkasje fra dreneringslangen og renset det da den var full av dritt og møkk. Rant gjennom a stolpen og nedover ( høyre side ). Kanskje noe kortslutning der som påvirker ipacen? 

 

Når den er borte eller har liv og jeg dunker litt her og der så skjer det ingenting. Har jo tatt ut instrumentpanelet for å se på koblingene og prøvde å vri, røre osv men da den er i live og jeg rører noe så får den fortsatt strøm. Når den er gåen og jeg rører så får jeg ikke noe liv i den. Kommer og går av seg selv egentlig, så noe kabelbrudd / jording / 12v som ikke kommer noen ganger.

 

har vært på offroad tur, da bilen rista en god del og da var den på hele tiden, men med engang jeg begynte å kjøre på asfalten så blei den borte. 

 

Kanskje bakre lampa har dårlig jording ? Har hatt flere tider der den ikke lyser men pæra er hel og fin. Også kommer den igjen av seg selv. 

 

Rare situasjoner egentlig. 

 

 

5 timer siden, qcnr skrev:

Derfor er det ikke lett a diagnosere via forum og internet...

 

Joda ser den, men bedre å få løst et problem selv og lære noe før man setter bort bilen på verksted ( egentlig uaktuelt da vi har kun 1 bil og ungene må på barnehage ) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter en del undersøkelse, så viser det seg at når jeg har lysbryteren på 0 og ikke auto, så går ikke dashbordet / IPC. Ikke engang de pixel skjermene dør, så alt fungerer på 0 men med engang jeg setter den på auto eller lys så begynner den å tulle ( akkurat i dette været så er det mye mer tull enn tørr vær ). 

 

Noen med bra innspill ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Bare et innspill på hvordan min D3 fungerer; 

Når den er på "0" er det alltid lys i IPC / dashbordet. Når den er på auto slår dette seg av og på i forhold til lyset ute. Altså når jeg kjører gjennom en tunnel så skrur det seg på osv. Kanskje det er noe i den sammenhengen som gir deg feil? Altså kanskje så enkelt som et rele, eller noe i forbindelse med GND eller 12 volt som styrer dette? Jeg har ikke sett noe koblingskjema for disse bilene, men det kan jo skaffes ved å registere seg her: 

 

https://topix.landrover.jlrext.com/topix/vehicle/lookupForm

 

Der legger du in VIN på bilen, kjøper deg tilgang (24 timer) så får du tilgang på alt av informasjon på bilen du har. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min så er det 0 lys innvendig, altså alt av dashbord, instrument, tastene på CD spilleren, lyset rundt A/C osv. Bare girspaken og høydejustering / low/high vei greier. 

 

Også utelyset selvsagt. Der så er alt på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bryteren det er noe feil med eller sensoren for utelys osv som må evt byttes, vet rett og slett ikke men. Noe måte å feilsøke det på sånn at man slipper å fornye ting som virker allerede ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...