Gå til innhold

ELEKTRONISK Tenning


ragnarsk

Anbefalte innlegg

  • ragnarsk låst og gjenåpnet denne emne

Oj, det var morsomt å se.

 

Jeg har kjørt med Luminition PMA50 elektronisk tenning i sikkert 15 år. Stabil og god tenning i alle de årene.

Begynte neste å savne stifteåpning, søkeblad og platinafil etterhvert .....

 

Solid forbedring av tenningen !

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Vi holder akkurat på med å bytte til denne, men sliter litt..

Gjelder en serie 3, 1974 Exmil 2.25l bensin. 109.

 

Vi får bare noe putring innimellom.

MEN; måler 23V på coil.. trodde coilen skulle ha 24V, og at formotstanden som ligger før coil reduserer til 12V..

Det vi opplever er

tenningslampe blinker på antatt korrekt sted

vi har satt i TDC, justert fordeleren til antatt riktig sted.

Var en stund redd for at lumenition enheten var brent, men da skulle vi vel ikke fått blink fra tenningslampe på riktig sted.

Det er byttet fordeler, da den gamle ikke passet til ombyggingssettet som fulgte med lumenition optronics kittet.

jeg har lagt ved et bilde som viser oppsettet, med litt forklaring.

 

Om noen kan peke og si "din fjott, her har du gjort feil".. så blir jeg veldig glad :):) 

 

lumenition.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk "bruksanvisningen" jeg laget igjen.;)

Formotstanden gir 24v inntil den blir varm nok.

Det tåler gamle coiler , men ikke de nye.

Nå får du også 24v inn på hjernen som kan gi kremeringstendenser.

Best å kaste orginal formotstand og montere en Mascot converter.

 

Har du prøvd å bytte pluggkabel 1 med 4 og motsatt og 2 med 3 og motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg 24V -> 12V convertere, som tåler 10A.

 

Kanskje jeg skal montere den i steden for den gamle 

 

link til de jeg har:

https://www.ebay.com/itm/DC-24V-To-DC12V-10A-120W-Step-Down-Power-Supply-Converter-Regulator-Waterproof/192007838039?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

 

Kan det hende at den nye coil nå er grillet? Skulle tro at jeg ikke fikk blink med tenningslampe om den er død..

og 24V inn til hjernen er neppe ideelt...!

 

Har ikke prøvd å bytte plugg kabel tror jeg, (det er svein arne som står for den biten..! )

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å snakke nedsettende om Ebay eller kinavare, men med bakgrunn i erfaring fra et par mobilladere og motorvarmer, tenke jeg det kan være lurt å spørre seg hvorfor en "seriøs" omformer koster fra 10 ganger mer, med tanke på hva du har betalt for resten av oppsettet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil si meg litt uenig; Ebay er ikke bare jalla, da ALLE kan selge gjenstander via Ebay. Ergo kvaliteten kan variere fra drit til kvalitet.

 

Dog aner jeg ingenting om kvaliteten på de konverterne jeg har, men skulle de vise seg å være drit, så bestiller jeg nye.

 

Ser at prisen på en mascot ikke er horribelt mye mer enn hva jeg betalte per stykk for de jeg har.

tror jeg skal teste ut de, se om de duger, måle selvsagt output og se at de duger.

 

Jeg skal få fjernet den gamle formotstanden og satt inn en nyere 24-12V omformer, og se om det hjelper.

jeg har et håp om at hjernen og coil ikke er døde, men time will show.

Og så får vi bare prøve litt videre. Bytte om slik Gaute sa.

alle smarte tips skal prøves :)

mvh

Mathias

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Great Success!

Fikk Lumenition optronics settet, med ombyggings kit for fordeler, til å fungere.

 

Fjernet den gamle formotstanden,

erstattet den med en 24V -> 12V converter. (kjøpt fra Ebay, men trtor kvalitet er ok)

 

Fjernet gammel fordeler (hadde kjøpt ny, og ombyggingssettet passet ikke gammel)

byttet ut innmat til lumenition sin optiske sensor

 

monterte lumenition hjerne på torpedovegg

 

foret (+) på coil med utgangen fra 24-12V converter.

foret lang rød wire på hjernen, med strøm  (12V) fra (+) på coil

koblet lilla wire fra hjernen til (-) på coil

 

koblet sammen plugg fra hjernen med plugg til optisk sensor i fordelerlokk

 

Brukte sveiven (! herlig å kunne sveive i gang en bil!) til å sette i TDC, stempel til sylinder 1 i topp.

 

brukte multimeter og målte med rød på Negativ på coil, og sort til jordingspunkt. 

Tenning på

fordelerlokk av, slik at man kan se plassering av rotor og LED sensor.

justerte med å flytte på hele fordeler lokket til spenning viste ca 12V (viser 1V når tenningen er feil).

Når multimeter viste 12V, festet jeg fast fordeler,

av med tenning

koblet til tennplugg på sylinder 1 til punktet som er rett over LED sensor på fordelerlokket

koblet så til de øvrige sylindre i rekkefølgen 1-3-4-2, counter clockwise på fordelerlokk, til respektive tennplugg til fordeler lokk.

klipset fast fordelerlokket

krysset fingrene

cranket på starter

og WROOM!

Vi hadde gjort en feil ved å rotere fordeler 180grader. Når vi roterte fordeler 180grader, fikk vi derfor tenning på riktig sylinder til riktig tid.

Det skal sies at tennplugg kablene jeg har byttet til, er VELDIG korte, og går med et nødskrik til fordelerlokket fra tennpluggene.

kunne vært 2cm lengre alle, så hadde det ikke virket ulogisk med plassering etc.

 

her er video som er tatt etter start

https://photos.app.goo.gl/FY9eTQXrU9Ue1eR49

 

Skal ta bilde av oppsettet også.

 

Hadde vi bare lest Gautes "oppskrift" skikkelig, ville vi brukt mye mindre tid. Takk til Gaute for elektronisk og telefonisk bistand!

Nå har vi en del gremlins på det elektroniske, med blant annet høyre bremselys bak, som lyser som om det er brems, før jeg trykker ned bremsen. Begge glødetrådene er aktivert uten brems på.

Når jeg tråkker på bremsen, blir lyset ørlite kraftigere.

Venstre side oppfører seg normalt.

Blinklys har jeg heller ikke, kun ved bruk av hazard button. Så releet fungere, det gjør også lyktene.

Sakte men sikkert går det i riktig retning. 

Målet er å ha bilen ferdig lakket, og godkjent til påske 2019. evt før 30. mai..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Både ja og nei. Sort of. Det er et spor som er off senter, men vi klarte alikevel å rotere huset. Man kan altså rotere huset og rotor uavhengig. Samt at de korte ledningene til plugger virket mer riktig når den stod 180.grader feil. 

Men nå er det altså tenning uten stifter! 

Lærer jo utrolig mye av dette.! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...