Gå til innhold

Olje i ecu/kabelmatte - trenger litt veiledning (Går på 3-4 sylindre(?))


axelros

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vår Defender Td5 2004mod begynte å gå ujevnt/mistet motorkraft på vei hjem fra jobb. 

Hører nå at den i hvert fall ikke går på alle 5 sylindre - men kanskje 4, eller 3. Den er også merkbart mindre startvillig en den har pleid å være (batteri har blitt ladet, og "startvilligheten" har fortsatt ikke returnert) 

 

Mistenkte med en gang at det var olje i kabelmatte/injector harness og evt. i ECU som kunne være årsaken. Har sjekket og funnet olje i ledningsnettet under passasjersetet (er fortsatt mulig at det er ecu + andre ting. Har ikke begynte å eliminere enda).

Har googlet meg rundt her på forumet (og andre), men har noen spørsmål før jeg går i gang med rensing av kontakter etc. 

 

Ser på denne tråden (fra discovery2.co.uk) at før jeg kobler kabel fra ECU må jeg først koble fra batteri. Greit. Men så står det at siden batteri kobles fra trenger jeg "Radio Code" - hva er det? (Hvor finner man evt. Radio Code, og hva gjør man hvis man ikke har denne "radio code"?)

Og kan jeg koble fra kablene på ECU uten å ta strømmen først, eller går alt nedenom-og-hjem da? 

 

Vurderer også å åpne ECU for å rense ut evt. olje der. Ser av samme "manual" nevnt over, at det anbefales å bruke en tetningsmasse på ECU-toppen ("RTV Sealant" - men det sier meg fint lite) - tips til hva jeg kan bruke til tetning der? 

 

Svar og evt. andre tips og innspill mottas med stor takk! :rolleyes:

 

Hilsen en som skal prøve å få bilen i kjørbar (nok) stand til å få kjørt den på verksted...

-Axel

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiokoden er koden du trenger om du fremdeles kjører med den orginale stereoen. 

 

Jeg har aldri koblet fra noe batteri, men sikkert ikke dumt.

Bruk spray til rensing, rens uten å fjerne lokket på ecu. Den er normalt så tett at olje ikke kommer inn i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen , Rolf. :D

 

Du trenger ikke koble fra batteri.

Deleliste: dysematte,elektrisk silikon, toppdekselpakning og bremserens.på spray.

Bytt dysematte(kablene inni toppdekselet)

Litt elektrisk silikon i kontaktene

Skyll godt ut av kontakter,mm. som er tilgriset av olje.

Rød kontakt på ECU settes ikke inn med silicon da det er mye olje i ledningsnettet som trenger å renne ut over tid.

Kontakt bør åpnes ukentlig og renses inntil oljeforurensningen avtar.

Dette pleier å holde som fullgod reparasjon.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axelros

Hadde samme diagnose for noen år siden, men mitt problem var noe større når vi først gav oss løs under panseret.

Tillegg hos meg var at i tillegg til å måtte skifte "injector harness" også måtte ta luftmengdemåler samt to "injectorer" (skiftet alle da).

Nå er tiden moden for å skifte "injector harness" igjen iflg verksted da noen av symptomene er tilbake. Valgte billig harness sist, ble en dyrere denne gang.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og oppmuntrende ord.

Av en eller annen grunn tenkte jeg at "radio code" var en eller annen kode til sentrallås-nøkkel eller noe slikt. Det er nok lenge siden det stod original stereo i vår bil, så da kan jeg krysse ut det. Supert!

 

Nye deler (injector harness og ny toppdekselpakning) ble ordnet forrige uke fra EWS. 

Er det noe spesielt jeg må tenke på/passe på når jeg skal demontere toppdeksel? Har aldri gjort det før...(og sliter med plutselig, akutt tilfelle av 10-tommeltotter-syndromet) 

 

18 minutter siden, Jasswass skrev:

hvor ofte er det en kan regne med at olja kryper inn og skaper slike problemer? Altså hvor lenge "varer" en injector harness?  Denne jobben skal være gjort på min bil for noen år sida. 

Har lest i andre tråder om denne problematikken at enkelte anbefaler å bytte injector harness hvert 2-3. år. Om det stemmer vet jeg ikke..

 

1 time siden, Lyng skrev:

Axelros

Hadde samme diagnose for noen år siden, men mitt problem var noe større når vi først gav oss løs under panseret.

Tillegg hos meg var at i tillegg til å måtte skifte "injector harness" også måtte ta luftmengdemåler samt to "injectorer" (skiftet alle da).

Nå er tiden moden for å skifte "injector harness" igjen iflg verksted da noen av symptomene er tilbake. Valgte billig harness sist, ble en dyrere denne gang.

 

Lykke til!

 Det ble injector harness fra Bearmach på meg, så får vi satse på at det er kvalitet god nok! (og så krysser jeg fingrene for at jeg ikke har mer omfattende problemer. - Hvordan fant du, Lyng, ut at du måtte bytte luftmengdemåler og injectorer? Hadde du feilkoder etc.?

Endret av axelros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe spesielt du trenger å tenke på, bare sku av dekslet og bytt, lurt å benytte ei ny toppdekselpakning etterpå. og gjerne sett til med rett moment. Å sette inn kontakten som er i overgangen mellom motoren og det utvendige ledningsnettet (pluggen som sitter på det du skifter ut) med silikon er meget lurt. 

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, joran skrev:

Ikke noe spesielt du trenger å tenke på, bare sku av dekslet og bytt, lurt å benytte ei ny toppdekselpakning etterpå. og gjerne sett til med rett moment. Å sette inn kontakten som er i overgangen mellom motoren og det utvendige ledningsnettet (pluggen som sitter på det du skifter ut) med silikon er meget lurt. 

Flott, takk for tips.

Ny toppdekselpakning ligger klar. 

Noen som vet hva rett moment på skruene til toppdekselpakning er? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stopper av seg selv pga hylse rundt skruen.

En dært pakningsguffe i knekken ved halvmånen på pakningen er lurt.

Pakningsguffe rundt det hele er ikke lurt.

 

Det har kommet oppgraderte "injector harness" et par ganger men ikke sikker på at siste holder ut motorens levetid.

Silikon type elektrisk stopper oljen ganske bra, om ikke 100%.

De fleste av oss her inne har forhåpentligvis service på bilen ca årlig.

Legg inn i servicen en sjekk av kontakten i forkant av motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, gautes skrev:

 

Silikon type elektrisk stopper oljen ganske bra, om ikke 100%.

 

Er dette en spesiell type silikon?

Har søkt litt rundt, men ikke funnet en åpenbar riktig versjon.

Hvis noen har en link til slik silikon, evt konkret navn på produkt må de gjerne dele info^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, corpusviridans skrev:

Denne eller tilsvarende, mener wurth også har tubestørrelse type tannkrem. Sikkert også andre som har tilsvarende.

https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/smoring/silikonfett

Supert!

Fikk tak i Wurth sin "silikonfett" - de hadde ikke på tube, bare til fettpresse. Den var kostbar(!) - 600+kr, men selger fikk dårlig samvittighet for prisen, så jeg fikk den for 340kr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, axelros skrev:

Supert!

Fikk tak i Wurth sin "silikonfett" - de hadde ikke på tube, bare til fettpresse. Den var kostbar(!) - 600+kr, men selger fikk dårlig samvittighet for prisen, så jeg fikk den for 340kr.

 

Da har de sluttet med den nylig, for jeg har en stående på kjøkkenbenken ( i mangel på egnet garasje).

Pris hos wurth er et kapittel for seg, men det går stort sett ann å prute ganske bra.

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, corpusviridans skrev:

Da har de sluttet med den nylig, for jeg har en stående på kjøkkenbenken ( i mangel på egnet garasje)

Vel, ikke sikkert de har sluttet med det, men de hadde det ikke inne på butikken på Hønefoss (hvor jeg var innom i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...