Gå til innhold

Drog av veien med D4’n idag.


thamule

Anbefalte innlegg

Første vinteren min med D3 hadde den også 4år gamle Continental pigg med masse mønster. Det satt absolutt ikkje. Forskjell til året etter med nye hakka5  var enorm.  Men fortsatt er det ein tung bil som understyrer. Og det e fordømt fort gjort å glømme at traksjonsfordelen desse bilane har IKKJE har noko med egenskapene ved sving og brems å gjere. Der blir du først lurt av at du har framdrift, og så når det skal svingast eller bremsast så har du større fart i ein mykje tyngre bil enn kva ein kanskje e vant med. Legg til halvgamle dekk og tjukk slaps så er marginane fort vekke. Bra ingen blei skada!

Endret av jschille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt fint å sjå at det er andre som erfarer ivertfall litt av det eg gjer. Men eg må nok berre bestille nye dekk, justere kjøremodus til snø og ikkje minst justere fart blush

 

hakkapelitta 9 med pigg koster forresten  3500 per dekk i 255/55/19  :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landrovere er laget for å være så nærme optimal i terrenget som mulig. For å bli det må vekten foran og bak være nærme 50%. BMW, Audi og andre flate asfaltfirehjulstrekkere er laget for å ligge som en pannekake på asfaltvei. De er lettere bak og vil få bedre grep på framhjul. 

 

2,5 tonn terrengbil må få være litt understyrt. Den vil aldri bli en rallybil, men den tar deg trygt HELT frem, gjerne med hele familien og så mye bagasje du orker å bære inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å starte en uendelig diskusjon, deler jeg min erfaring: kjører 3dje Discovery nå - har forsøkt både piggfri og piggdekk. Min personlige konklusjon er at en Discovery er nær ubrukelig på vinterføre med piggfrie dekk, mens de er verdens beste med piggdekk. Forskjellen jeg opplevde var natt-og-dag. Piggfritt (hakka, conti og discoverer) var nesten umulig å kontrollere, selv i svært lav fart på trønderhålke. Piggdekkene (hakka og conti) gjorde så stor forskjell at det virket som msn kjørte en annen bil! Kjente aldri en slik forskjell på «menneskebilene» og freelanderen (selv om jeg nå kun kjører med pigg på den også).

Jeg kommer aldri til å putte piggfritt på Disco’en min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

For noen år siden kjøpte vi nye Bridgestone Blizzak Dm1. Piggfridekk av premiummerke. De var så farlige at jeg måtte ta dem av etter to måneder. 

Følelsen av å kjøre med dårlige dekk er ikke bra, og en tung bil trenger virkelig feste.

 

Det finnes dårlige piggfridekk, og det finnes dårlige piggdekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, thamule skrev:

Det er litt fint å sjå at det er andre som erfarer ivertfall litt av det eg gjer. Men eg må nok berre bestille nye dekk, justere kjøremodus til snø og ikkje minst justere fart blush

 

hakkapelitta 9 med pigg koster forresten  3500 per dekk i 255/55/19  :mellow:

Eg kjøpte nett nye Hakkapelitta (pigg) 7XL SUV 245/55/19. Nr.7 er mye billigere Nr.9, og har lest at slapsdreneringen er bedre på nr.7 (Tar stort forbehold om at dette kan være feilinformasjon) Men nr.7 var testvinner for bare noen få år siden, så regner med de gjør jobben i år også. Fordelen med 245 bredde er enda bedre slaps egenskaper, noe eg verdsetter høgt her eg bor. De gamle piggdekka i fra Continental i 255/50/20 hadde bare ca.6 mm mønster igjen, og var svært skummle på slapsføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning dette om stabilitetskontrollen, for det må være lov å sei det at en tregere respons har eg ikkje opplevd i nokon av bilene eg har hatt, eg syntes den var litt treg i mercedesen eg hadde fra 99 men discoveryen er jo på en helt annen planet og den skal være 10 år nyere.

Heldigvis ikkje noko problem for meg da eg merker fint om det begynner å sklir men eg trur ikkje samboeren min har dei samme evner desverre... 

Men eg opplever ikkje discoen som spesielt understyrt, men eg kjører passe defansivt om det er såpeglatt for såpass har eg lært av å kjøyre hjullaster i mange år at om det først begynner å skli så stopper det ikkje med det første. 

Kan jo og legge til at me fikk brått litt snø her for et par dager siden og da var det bare å slå av dsc, legge om rattet og gi flat fjøl så kom bakenden som bare det den. "en gang til" var beskjeden fra baksetet, var jo ikkje så vanskelig å be eg da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert tryggere om den slår inn raskt men er litt glad for at den ikke gjør det... :D

 

Vi har i hvert fall muligheten til å velge mellom forskjellige kjøreprogram så man får heller skru over til Snømodus når det blir såpass glatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tysen skrev:

Eg kjøpte nett nye Hakkapelitta (pigg) 7XL SUV 245/55/19. Nr.7 er mye billigere Nr.9, og har lest at slapsdreneringen er bedre på nr.7 (Tar stort forbehold om at dette kan være feilinformasjon) Men nr.7 var testvinner for bare noen få år siden, så regner med de gjør jobben i år også. Fordelen med 245 bredde er enda bedre slaps egenskaper, noe eg verdsetter høgt her eg bor. De gamle piggdekka i fra Continental i 255/50/20 hadde bare ca.6 mm mønster igjen, og var svært skummle på slapsføre.

Eg ser hakka 7 kom på tredje plass i 2012. I 2013 var det hakka 8 som gjaldt. Litt må vel ha skjedd på 6 år? Men ser på dekkonline at de fås til 2000 per dekk i 245. Nesten halv pris.

 

Går det å kjøre på 245 55 19 altså?

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, trondshj skrev:

Man kan sikkert gå opp litt i profil om man går ned på bredde. Men det kan man sjekke med dekkalkulatorer, som det finnes flust av på nettet.

Mulig 245/60 R19 vil ha omkrets som er nærmere omkrets til orginal dimensjon.

 Både 245/55-19 og 245/60-19 er innanfor 5% regelen, men den første er mer innanfor en den siste. Prisen var det større forskjell på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, thamule skrev:

Eg ser hakka 7 kom på tredje plass i 2012. I 2013 var det hakka 8 som gjaldt. Litt må vel ha skjedd på 6 år? Men ser på dekkonline at de fås til 2000 per dekk i 245. Nesten halv pris.

 

Går det å kjøre på 245 55 19 altså?

245/55-19 fungerer meget bra for meg i vertfall, men mulig alderen min begynner å slå ut på valg av dekkstørrelse?  Eg legger ikke alt for stor vekt på det som står skrevet i NAF testene i grunn. Det som er et bra dekk det ene året, er plutselig mindre bra det andre året, bare fordi det er komt et nytt mønster på noen andre. Selvfølgelig skulle det jo bare mangle at dekkutviklerene gjør dekkene bedre, men bedre egenskap på noen fører, gir dårligere egenskaper på andre underlag.

Det eg ønsker meg, er et dekk som drenerer slaps og har pigger når det er is. Når det er tørr eller våt veibane har eg til nå klart meg uten å skade noen, uansett hvilke dekk eg har kjørt med.

 

Det eneste eg kan si om de nye dekkene er at den selvfølte forbedringe i fra de gamle, heldig vis er formidabel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten avsporing... til sammenligning med D2 så virker også D4 mer understyrt. D2 var ganske nøytral i svingene men hendte oftere at bakenden kom ut enn at den understyrte. Nå har ikke D2 noen hjelpemidler når den først begynner å skli så kunne fort bli spennende det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, thamule skrev:

Går det å kjøre på 245 55 19 altså?

Kom på en ting.  Om denne dimmensjonen velges, er det viktig å sjekke lasteindeksen. Ikke alle dekkene i denne størrelsen har over 106 i lasteindeks, men de eg kjøpte var meket med XL (ekstra load), og har da en høyere lasteindeks på 107.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Denne har fått ligge å surre litt i bakhodet mitt en måneds tid. Litt bakgrunnsinfo: Bor i Nord-Norge og jobber som trafikklærer, primært storbil, glattkjøringsinstruktør og skrev kandidatoppgave om dekk. Har kjørt et godt utvalg av biler, og har stort sett eid biler i vektklassen 2-3 tonn med firehjulstrekk siste 15 år. Kjører nå en 15-modell Discovery, med Nokian Hakkapeliitta 8 Suv i dim 255/55R19.

 

Er Discovery 3/4 en bra vinterbil? Tja, er mitt svar. Jeg opplever bilen som relativt balansert, men litt hemmelighetsfull i forhold til hvor mye veigrep som er tilgjengelig. Dette medfører at feil kjørestil fort kan skape litt spennende situasjoner. Litt enkel glattkjøringsteori først: Tenk deg at tilgjengelig veigrep alltid er 100 %, uansett om det er griseglatt eller godt føre. Det er farta som avgjør om en sving eller situasjon går bra. For å holde jevn fart fremover bruker man lite veigrep, la oss si 10 %, for å svinge kanskje 60 %. ABS slår inn ved ca 80 %, og sparer de siste 20 % til styring. Da sier det seg selv at dersom man skal både svinge og bremse samtidig, går det fort galt da man ofte bruker mer enn de 100 % man har tilgjengelig. Konklusjon: Slipp gass eller brems i tide og sett farta FØR svingen, og hold jevn fart gjennom. Du vil da også ha mulighet for å kunne kontrollere bilen noe med gass.

 

Etter mitt syn er @thamules dekk mer enn klare for utskiftning, da de har liten mulighet for å klare å drenere unna nok slaps, særlig dersom man bommer litt på sporvalget. Jeg vil likevel (dessverre) ikke legge skylda på dekkene, med bakgrunn i det som står skrevet over.

 

Jeg henger men på uttalelsen til @Evo16v Jeg har testet litt på isbane, og kan ikke si at kjøreprogram vinter gjør ting så veldig mye bedre enn normal, med unntak av roligere gassrespons. Problemet oppstår gjerne når alle hjulene slipper omtrent på samme tidspunkt, og ESP ikke klarer å registrere at det er slipp. Dette er lett å fremprovosere om man går for fort inn i sving, med det resultat at bilen understyrer og går rett fram. En trygg situasjon for de fleste, da fronten vil takle en kollisjon bedre enn siden av bilen. Har man først havnet i denne situasjonen, er det overhode ikke lett å få kontroll over bilen igjen. Går man derimot inn i svingen i lav fart, og akselererer gjennom sving, er det større forskjell, det vinter holder det relativ greit under kontroll. I normal er det ikke noe problem å få bilen overstyrt, med det resultat at ESP slår inn etter en stund eller når man selv korrigerer. Uten ESP er balansen i bilen såpass god at man kan holde en fin og kontrollert sladd gjennom sving (på bane).

 

Tilbake til spørsmålet om Discovery er en bra vinterbil. Rundt 2011/12 hadde jeg en 2008 RRS på prøve, og ble så lite imponert over kjøreegenskapene at jeg leverte bilen tilbake lenge før avtalt. Denne var rett og slett skremmende å gjøre på normalt vinterføre. Det er mulig noe ikke var helt i orden på bilen, for jeg nekter å legge all skyld på dekkene, som jeg mener var en utgave av Michelin Alpin med pigg, i ca normal dimensjon. Bilen jeg selv hadde da, og eide fram til jeg kjøpe Discovery, var en VW Touareg.

 

Touaregen var en fantastisk vinterbil med tanke på veggrep (mange andre ting med den var ikke sååå fantastisk). De første årene kjørte jeg Nokian Hakkapeliitta i dim 235/65R17, som ble byttet i "kopien" Nokian Nordman 5 Suv i dim 265/65R17. Bilen føltes da bedre på alle føreforhold, med unntak av slaps, da bredden naturlig nok bremser noe mer. Bilen var noe undermotorisert, så spinning var aldri et problem, sideveis grep var vesentlig mye bedre enn det jeg opplever med Discoen, og bremsene klarte å hente ut mer av veggrepet enn det jeg opplever nå (trolig på grunn av lavere z-verdi (friksjon mellom kloss og skive)). Jeg har ingen konkrete målinger, men vil tørre å påstå at jeg kunne holde høyere snitthastighet på svingete vintervei med Touaregen enn jeg kan i Discoveryen.

 

Hvorvidt manglende sidegrep og hyperaktiv ABS på Discoveryen er direkte relatert til dekkene er vanskelig å si, men jeg føler at litt av problemet dessverre ligger i selve bilen. Når det er sagt syns jeg den opptrer greit på kaldt godt føre, og sommerføre, men på vei med hardpakket snø i temperaturområdet -3 til +3 grader er jeg ekstra ekstra aktsom, og her må nok dekkene ta en del av skylda. Når jeg neste gang bytter dekk, er det stor sannsynlighet for at rulleomkrets, og  bredde vil øke. Min erfaring er at smalere dekk stort sett har fordeler på slaps eller ubrøytet vei, noe som det ikke er så mye av i områdene der jeg kjører, derimot stabilt vinterføre eller asfalt.. Fordelen med økt bredde er økt gripeflate, og den økte rulleomkretsen vil roe noe ned på problemet med hjulspinn ut av kryss og hyperaktiv ABS.

 

Dette var mine tanker, og jeg er åpen for diskusjon eller innspill. Som bonus til slutt kommer link til test av vinterdekk i dim 275/45R20 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet. 

Innspill

fysikkenslover vil være noe av forklaringen på opplevd forskjell mellom D4 2500kg og Touareg 2100kg i svingene. Gripeflate i forhold til masse, ble begge bilene kjørt med 265/65-r18? 

På 24.3.2019 den 23.25, Olavnord skrev:

Touareg var en fantastisk vinterbil med tanke på veggrep (mange andre ting med den var ikke sååå fantastisk). De første årene kjørte jeg Nokian Hakkapeliitta i dim 235/65R17, som ble byttet i "kopien" Nokian Nordman 5 Suv i dim 265/65R17. Bilen føltes da bedre på alle føreforhold, med unntak av slaps, da bredden naturlig nok bremser noe mer. Bilen var noe undermotorisert, så spinning var aldri et problem, sideveis grep var vesentlig mye bedre enn det jeg opplever med Discoen, og bremsene klarte å hente ut mer av veggrepet enn det jeg opplever nå (trolig på grunn av lavere z-verdi (friksjon mellom kloss og skive)). Jeg har ingen konkrete målinger, men vil tørre å påstå at jeg kunne holde høyere snitthastighet på svingete vintervei med Touaregen enn jeg kan i Discoveryen.

 

Hvorvidt manglende sidegrep og hyperaktiv ABS på Discoveryen er direkte relatert til dekkene er vanskelig å si, men jeg føler at litt av problemet dessverre ligger i selve bilen. Når det er sagt syns jeg den opptrer greit på kaldt godt føre, og sommerføre, men på vei med hardpakket snø i temperaturområdet -3 til +3 grader er jeg ekstra ekstra aktsom, og her må nok dekkene ta en del av skylda. Når jeg neste gang bytter dekk, er det stor sannsynlighet for at rulleomkrets, og  bredde vil øke. Min erfaring er at smalere dekk stort sett har fordeler på slaps eller ubrøytet vei, noe som det ikke er så mye av i områdene der jeg kjører, derimot stabilt vinterføre eller asfalt.. Fordelen med økt bredde er økt gripeflate, og den økte rulleomkretsen vil roe noe ned på problemet med hjulspinn ut av kryss og hyperaktiv ABS.

 

Dette var mine tanker, og jeg er åpen for diskusjon eller innspill. Som bonus til slutt kommer link til test av vinterdekk i dim 275/45R20 

Ellers :

Jeg føler selv at D4 ikke gir mye tilbakemelding om forholdene, inntil det er brukt mer enn 75% av tilgjengelig veigrep. Her kan også dårlige dekk være en faktor, jeg er fortsatt kjørende med de dekkene som fulgte med bilkjøpet for to vintre siden. 

Dekk valg er en objektiv sak, men det er geografiskeforskjeller i vinterføret og jeg tror det er like forskjellige løsninger hos dekk produsentene. I mine forsøk har Michelin og Cooper ikke vist seg som gode dekkvalg i mitt område/til min kjørestil. Jeg har da fått bedre produkter fra Nokian og Continental. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 22.09, thamule skrev:

Takk for synspunkt. Har fått tilbud på Hakka 8 pigg i org dim til 11,5 ferdig pålagt. 

Er godt fornøyde med Hakke 8 m/pigg på D3. Trygg og god på alle måter. Kjører normalprogram hele vinteren.

På 24.3.2019 den 23.25, Olavnord skrev:

Uten ESP er balansen i bilen såpass god at man kan holde en fin og kontrollert sladd gjennom sving (på bane).

 

Legg til Sand programmet så blir det artig. Min bil på Aspenlund glattkjøringsbane under en frikjøringsdag. Meget lærer rikt for å prøve ut programmer, bil og dekk.

med_gallery_196_852_95148.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser det har vore litt aktivitet her, det er fint. Eg har vore «vekke» frå forumet. 

 

Gode innspel her. Men litt tullete å påstå at eg bremsa meg inn i svingen via Internett? Ihvertfall slik eg tolker det @Olavnord.  Eg kjører stort sett på «kjærreveier», ofte usalta og dårlig brøytet og det er første gang eg drar av veien etter 12 år bak rattet. Javn fart og evt litt pådrag gjennom svingen øvde eg med min far på då eg var 16 år så det er kjent materie.

Det er klart at ein kjem ikkje ifrå at farten var for høg iforhold til forholda, men det er noko som legg premissane for «akseptabel» fart (i tillegg til sporvalg og kjøremåte)  og det er blant anna bil og dekk. Og herunder kanskje spesielt vekt. 

 

Eg har lyst å legge til ei lita skrekkhistorie. Kjørte over ein bakketopp på E39 med min BMW 330xd(e91) med slitte sommerdekk ein vår. Sol på eine sida. Masse slaps i veien på andre sida. Det slapp vel bak først trur eg, slapp vel framme også etterkvart. Hadde begge bakhjula på/litt utfor asfaltkanten i rundt 70kmt, 90 grader brei på veien og så kom det biler imot..... :huh: og så kom det ein lastebil imot.... :blink: BMW-en retta opp og redda nok potensielt livet mitt den dagen. Det hadde aldri d4-en gjort. Det er eg helt sikker på. Hadde dog hatt bedre odds med d4en om lastebilen først kom inn sida på bilen :unsure:

 

skremmande opplevelse den gangen, sjekker, kjører no alltid litt meir forsiktig over den toppen, sjølv midt på sommeren (det sitter i)

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg blir litt svett her. Skal jo kjøpe meg en D4 tenkte jeg (eller en god D3) i løpet av sommeren. Så leser jeg dette og tenker med gru tilbake på 120-serie LandCruiseren jeg hadde for noen år siden. Den var jo understyrt så det holdt og ikke noe jeg ser tilbake på med glede når det gjelder det punktet. Hadde vel fortrengt det og innbilt meg at D3/D4 er mye bedre på slikt. Har vel blitt kraftig bortskjemt  når det kommer til gode kjøreegenskaper på de fleste forhold etter mange år i Alfa, der kjører du uten overraskelser selv om det er framhjulstrekk. Bortsett fra på humpete grusveier på fjellet (som er årsaken til at jeg vil tilbake til noe med høy bakkeklaring), der sliter jeg i dag...


 

Endret av Rikerud
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente at en fullblods 4x4 suv på 2.5 tonn skal oppføre seg som en sportsbil, blir urealistisk. 

En brå sving som f.eks en golf sklir uanstrengt gjennom i 60kmt, klarer du kanskje samme hastigheten, dog med et kort øyeblikk med litt tvil om dette går bra eller ikke. Hadde selv problemer med å følge en nyere BMW 5 serie ned en bratt bakke med hårnålsvinger hele veien. Enda han kjørte med en tom biltralle på slep. (Vet selvfølgelig ikke hvordan han opplevde dette)

 

Uansett, man må bare ta det for hva det er, bilene ligger generelt sett solid plantet på veien, og ingen problemer å holde fartsgrensen+ i vanlige svinger. Også på grusveier. Litt å tenke på er dekkvalg, kjører selv utelukkende på asfalt. Og trives godt med vanlige veidekk. Om jeg visste jeg skulle kjøre en del på humpete grusveier, ville jeg vurdert et dekk i A/T sjangeren, med noe høyere profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hanslr skrev:

Å forvente at en fullblods 4x4 suv på 2.5 tonn skal oppføre seg som en sportsbil, blir urealistisk. 

En brå sving som f.eks en golf sklir uanstrengt gjennom i 60kmt, klarer du kanskje samme hastigheten, dog med et kort øyeblikk med litt tvil om dette går bra eller ikke. Hadde selv problemer med å følge en nyere BMW 5 serie ned en bratt bakke med hårnålsvinger hele veien. Enda han kjørte med en tom biltralle på slep. (Vet selvfølgelig ikke hvordan han opplevde dette)

 

Uansett, man må bare ta det for hva det er, bilene ligger generelt sett solid plantet på veien, og ingen problemer å holde fartsgrensen+ i vanlige svinger. Også på grusveier. Litt å tenke på er dekkvalg, kjører selv utelukkende på asfalt. Og trives godt med vanlige veidekk. Om jeg visste jeg skulle kjøre en del på humpete grusveier, ville jeg vurdert et dekk i A/T sjangeren, med noe høyere profil.

 

Jeg tror i alle fall ikke at D4en oppfører seg som en sportsbil. Så bare det er sagt. 

 

Men jeg håper virkelig den er bedre enn LandCruiseren i denne sammenhengen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...