Gå til innhold

Drog av veien med D4’n idag.


thamule

Anbefalte innlegg

Som tittelen seier. Drog av veien med D4’en idag. Lav fart, men med guttungen i barnesetet baki så er det uansett ikkje kjekt. 

 

Det gjekk bra med både bil og folk, MEN skal den vere ubrukelig understyrt den bilen her? Helt håplaust. Skjønner at den veger 2,6tonn, men eg vurderer no salg, for ingen i husstanden vil bruke bilen på dette føret. Tar heller citroen c5en :huh:

 

Dekka som står på skal snart skiftes, men det er continental piggfrie med 4-5mm mønster. 3-4 år gamle, så helt krise skal det ikkje vere, men kjøreegenskapene på denne bilen er helt krise. Sjå på bildet, det er ikkje mykje slaps i veien. 

43959AA0-47A1-41B2-8113-496DE856D39A.jpeg

368E2B71-8A25-49FD-BF0E-3E01FE672ED1.jpeg

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du nærmer deg 4 mm mønster, så er ikke det mye for å drenere unna slaps, og bare en liten millimeter unna minimal lovlig dybde. På slapseføre ville jeg nok ha kjørt _svært_ forsiktig med såpass lite mønster. :)

 

Også lurer jeg av nysgjerrighet på om du benyttet vinterprogrammet? Det gjør også ganske mye med hvordan bilen oppfører seg, og er gull verdt under litt tvilsomme forhold. :)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, thamule skrev:

Nei det gjer eg ikkje. Skal eg vri på den knotten framfor girspaken?

Anbefales å vri den ett hakk mot høyre. :)

 

Det gjør at bilen blir litt "daffere" mht gassrespons, men TC og ABS reagerer mye raskere og kan hjelpe før en ekkel situasjon eskalerer ut i noe som man ikke ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fruen, aka @yarnslayer som fikk med til å innse hvor mye det hadde å si. Hun så lyset med Freelanderen, og selv med manuell gearkasse så utgjorde det en vesentlig forskjell. På Discoen med automat så gjør det enda litt større forskjell. Så når det blir ekkelt føre, så er jeg kjapp til å bytte program. :)

 

Når det er sagt, så synes jeg Discoen heller vil komme ut med bakenden enn å understyre, så jeg ville fortsatt tatt en seriøst vurdering mht dekk om jeg var deg. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min d4 som tauebil på isbanen vi har og har i den forbindelse fått testet den mye på bane. Den undestyrer om du går for raskt inn i svingene, men om en avpasser farten er balansen fin og en kan få den over i overstyring om en ønsker det. Jeg foretrekker normal program for da får en mer respons og kan framprovosere en sladd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på 265/60-18 hakka 8 suv pigg på min D3. Aldri hatt en bedre bil på vinteren... Is, snødekke, slaps. 

Gode dekk, og ta hensyn i svinger tror jeg er viktig på en bil av denne typen.

 

Det er stort sett SUV'ene som ligger i grøfta opp mot fjellet, stor tung bil ligger godt på veien, helt til det slipper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at eg opplever denne bilen så anleis. Eg hadde BMW 330xd før denne og den overstyrt, og eg har sladdet mine svinger med den så behersker det og føret greit, men eg blir ikkje kompis med denne, ivertfall ikkje hittil. Må prøve dekk. Men synst også det er rart at ikkje antisladden her slår inn. Sjølv om ein ikkje skal stole på at den redder ein og legge opp til for høg fart, så burde den ivertfall prøvd å renteoppgang. 

 

Skal snart på EU-kontroll. Kanskje eg skal be om ein hjulstillingskontroll samtidig. Men den sliter ikkje dekka skeivt heller så rart om det er det

Endret av thamule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWen har ikke senterdiff, bare en clutch som slurer og overfører lite kraft fremover før bakhjulene er i ferd med å slippe.  Discoen har permanent 50/50 fordeling.  BMWen blir da vesentlig mer tailhappy enn Discoen.

Endret av Tore Kjernmoen
Trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på dine ferdigheter mht sladding. :) 

 

Har hatt noen BMW'er opp gjennom jeg også, og har lekt meg gjennom svinger med de. Men nå setter jo BMW opp bilene sine til å ha bakhjulsdreven karakter, selv om de har drift på alle fire hjul, og porsjonerer en større del av kraften ut bak, slik at man kan få bakenden til å slippe først. På D4 er kreftene fordelt mer jevnt over, med (kun?) fokus på fremkommelighet. Sport tror jeg kun fremkommer i modellnavnene hos LR. :P

 

Når det er sagt, så har jeg kommet ut ganske bredt før antiskrens slo inn i standardprogrammet. I vinterprogram, så blir sånt slinger i valsen plukket opp langt tidligere.

 

Mht firehjulskontroll så er det sikkert ikke dumt. I verste fall så får du bekreftet at alt står bra til, i beste fall så får du noen korrigeringer som forbedrer kjøreegenskapene. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt litt av hvert gjennom årenes løp og tildels mye på grensen av .......

Midtsommersdekk med mønster påtegnet med tusj og til grisedyre greier.

Vil påstå at min kjørestil ikke alltid passet med kjøretøyets egenskaper uansett dekk og føre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gautes skrev:

Jeg har kjørt litt av hvert gjennom årenes løp og tildels mye på grensen av .......

Midtsommersdekk med mønster påtegnet med tusj og til grisedyre greier.

Vil påstå at min kjørestil ikke alltid passet med kjøretøyets egenskaper uansett dekk og føre.

 

 

Slutt å tulle Gaute. Her inne er vi verdens dyktigste sjåfører med verdens beste biler. Går det galt, så er det enten dekkene eller veien det er noe galt med. Eventuelt andre sjåfører. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min tidligere D3 kjørte jeg Hakka 8 og opplevde innimellom at bilen slapp taket sideveis i sving på slapsete og glatt føre.  På D4'en kjører jeg Continental IceContact 2, og opplever disse dekkene som mer stabile sideveis enn Hakka 8.  cool

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører piggfritt selv og har litt samme opplevelse av at bilen er litt understyrt men så er det en tung bil også! Dessverre endte jeg opp med å sette vinterdekk på 20" felgene i samme dimensjon som sommerdekkene og skulle nok ønske jeg hadde gått for litt smalere dekk. Minste standard dim på D4 er vel 255/55/19 og tror det er en bedre dimensjon for vinterdekkene enn det jeg har nå (265)...

 

Skal prøve vinterprogrammet neste gang det er glatt ute :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse er helt "håpløst" understyrte, men det er alle tunge SUV'er etter min erfaring. Tung bil kombinert med dekk med høy lasteindeks  (disse er fryktelig harde ift vanlige personbil dekk) er nok hovedårsakene. Har en Mitsubishi Evolution IV og den er også naturlig understyrt, men det skal mye mer til før det slipper. Nå veier EVO'n halvparten, har mye lavere tyngdepunkt og har mye mykere dekk, så det sier seg egentlig selv att det blir stor forskjell i veiholdning. Når man er klar over hvordan en slik bil oppfører seg er det ikke noe problem, bare å tilpasse farten deretter :)

 

Ang antiskrens så kan jeg fremprovosere att denne aktiverer seg med å slå på full sving i motsatt retning av hvor bilen sklir, da kicker den inn ganske umiddelbart i vanlig kjøreprogram.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, thamule skrev:

 

 

Dekka som står på skal snart skiftes, men det er continental piggfrie med 4-5mm mønster. 3-4 år gamle, så helt krise skal det ikkje vere, men kjøreegenskapene på denne bilen er helt krise.

43959AA0-47A1-41B2-8113-496DE856D39A.jpeg

368E2B71-8A25-49FD-BF0E-3E01FE672ED1.jpeg

Tror nok du motsier deg selv litt her... Og husk bare fordi den har 4x4 er den ikke untatt fysikkens lover...

Husk det er kun friksjon mellom dekk og veien som holder den pa veien.

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre samme erfaring som TS. Jeg har kjørt MYE skrens oppgjennom årene, men med D4 på 255/55/19 Hakka 8 blir det kjelke på slaps. På is og snø er den god. Jeg har konkludert med at det er mye masse som skyver på, å sammen med brede dekk så flyter det rett og slett for godt i relativ retning. Det er altså snakk om naturlover. Tror også vi som kjører en stor plugg av et kjøretøy føler oss litt for komfortabel, helt til den hugger tilbake.

 

løsning; Ro ned BETRAKTELIG på slapsføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5mm mønster på vinterdekk må betegnes som utslitte dekk. For å få nok friksjon må det være bevegelse i lamellene, det får man sjelden på slitte dekk.

 

Jeg hadde Nokian på vår, steinharde dekk uten dreneringsevne. Bilen var håpløs dårlig, kjøpte de billigste piggfridekjene jeg fant i dimensjon 235/60-18, litt mindre enn orginalt. Produsert i Kina, blåkopi av Blizzak. 

 

Har aldri hatt bedre dekk. Den sitter som støpt. Føler slett ikke at den er understyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første vinter i LR, men har hatt en rekke quattro de siste 10-15 årene. Eneste "negative" erfaring er at det har vert utfordringer med at bilene kan miste (eller ta) styringen eller være ustabile sideveis på slaps og "gjennombruddsføre" selv med mye mønster, i situasjoner der dette ikke har vært ventet. Dette har i stor grad vært med Hakkappelliitta (satser på at det er nok k'er, p'er etc der) av diverse varianter. 

Har fundert på om det det kan ha betydning hvilken type drift bilen har. Permanent firehjulsdrift kan få "slapset" i kombinasjon med hjulene og momentfordeling mellom akslene, til å oppføre seg forskjellig sammenlignet med en bil som driver primært på en aksel og evt slurer inn den andre akselen (som jo de fleste bilene på veien gjør).

Absolutt interessant hvis det er dekk som er erfart som "mer stabile".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, thamule skrev:

Kva dekkmerke/modell kjører de på forresten. Spesielt du på isbane evo16v???

Jeg kjører nokian hakka pigg. 

 

Flrøvrig synes jeg standarprogrammet er veldig bra, det tilater litt sladd slik at jeg kan ordne opp før antiskrens slår inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...