thamule Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Som tittelen seier. Drog av veien med D4’en idag. Lav fart, men med guttungen i barnesetet baki så er det uansett ikkje kjekt. Det gjekk bra med både bil og folk, MEN skal den vere ubrukelig understyrt den bilen her? Helt håplaust. Skjønner at den veger 2,6tonn, men eg vurderer no salg, for ingen i husstanden vil bruke bilen på dette føret. Tar heller citroen c5en Dekka som står på skal snart skiftes, men det er continental piggfrie med 4-5mm mønster. 3-4 år gamle, så helt krise skal det ikkje vere, men kjøreegenskapene på denne bilen er helt krise. Sjå på bildet, det er ikkje mykje slaps i veien. Endret 12. februar 2019 av thamule Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Om du nærmer deg 4 mm mønster, så er ikke det mye for å drenere unna slaps, og bare en liten millimeter unna minimal lovlig dybde. På slapseføre ville jeg nok ha kjørt _svært_ forsiktig med såpass lite mønster. Også lurer jeg av nysgjerrighet på om du benyttet vinterprogrammet? Det gjør også ganske mye med hvordan bilen oppfører seg, og er gull verdt under litt tvilsomme forhold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thamule Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 Nei det gjer eg ikkje. Skal eg vri på den knotten framfor girspaken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, thamule skrev: Nei det gjer eg ikkje. Skal eg vri på den knotten framfor girspaken? Anbefales å vri den ett hakk mot høyre. Det gjør at bilen blir litt "daffere" mht gassrespons, men TC og ABS reagerer mye raskere og kan hjelpe før en ekkel situasjon eskalerer ut i noe som man ikke ønsker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thamule Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 Antisladden var og er heilt fråværande. Kanskje det er svaret på det også då? Kanskje bilen går frå håplaus til konge på nokre tastetrykk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Det var fruen, aka @yarnslayer som fikk med til å innse hvor mye det hadde å si. Hun så lyset med Freelanderen, og selv med manuell gearkasse så utgjorde det en vesentlig forskjell. På Discoen med automat så gjør det enda litt større forskjell. Så når det blir ekkelt føre, så er jeg kjapp til å bytte program. Når det er sagt, så synes jeg Discoen heller vil komme ut med bakenden enn å understyre, så jeg ville fortsatt tatt en seriøst vurdering mht dekk om jeg var deg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thamule Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 Eg får ikkje ut ræva same kva. Denne tanksen går rett fram! Kanskje noko med understellet/hjulstilling? Nye dekk blir bestilt asap. 4 piggdekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evo16v Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Jeg bruker min d4 som tauebil på isbanen vi har og har i den forbindelse fått testet den mye på bane. Den undestyrer om du går for raskt inn i svingene, men om en avpasser farten er balansen fin og en kan få den over i overstyring om en ønsker det. Jeg foretrekker normal program for da får en mer respons og kan framprovosere en sladd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Kjører på 265/60-18 hakka 8 suv pigg på min D3. Aldri hatt en bedre bil på vinteren... Is, snødekke, slaps. Gode dekk, og ta hensyn i svinger tror jeg er viktig på en bil av denne typen. Det er stort sett SUV'ene som ligger i grøfta opp mot fjellet, stor tung bil ligger godt på veien, helt til det slipper Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thamule Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) Merkelig at eg opplever denne bilen så anleis. Eg hadde BMW 330xd før denne og den overstyrt, og eg har sladdet mine svinger med den så behersker det og føret greit, men eg blir ikkje kompis med denne, ivertfall ikkje hittil. Må prøve dekk. Men synst også det er rart at ikkje antisladden her slår inn. Sjølv om ein ikkje skal stole på at den redder ein og legge opp til for høg fart, så burde den ivertfall prøvd å renteoppgang. Skal snart på EU-kontroll. Kanskje eg skal be om ein hjulstillingskontroll samtidig. Men den sliter ikkje dekka skeivt heller så rart om det er det Endret 12. februar 2019 av thamule Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thamule Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 Kva dekkmerke/modell kjører de på forresten. Spesielt du på isbane evo16v??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) BMWen har ikke senterdiff, bare en clutch som slurer og overfører lite kraft fremover før bakhjulene er i ferd med å slippe. Discoen har permanent 50/50 fordeling. BMWen blir da vesentlig mer tailhappy enn Discoen. Endret 12. februar 2019 av Tore Kjernmoen Trykkleif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Tviler ikke på dine ferdigheter mht sladding. Har hatt noen BMW'er opp gjennom jeg også, og har lekt meg gjennom svinger med de. Men nå setter jo BMW opp bilene sine til å ha bakhjulsdreven karakter, selv om de har drift på alle fire hjul, og porsjonerer en større del av kraften ut bak, slik at man kan få bakenden til å slippe først. På D4 er kreftene fordelt mer jevnt over, med (kun?) fokus på fremkommelighet. Sport tror jeg kun fremkommer i modellnavnene hos LR. Når det er sagt, så har jeg kommet ut ganske bredt før antiskrens slo inn i standardprogrammet. I vinterprogram, så blir sånt slinger i valsen plukket opp langt tidligere. Mht firehjulskontroll så er det sikkert ikke dumt. I verste fall så får du bekreftet at alt står bra til, i beste fall så får du noen korrigeringer som forbedrer kjøreegenskapene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Jeg har kjørt litt av hvert gjennom årenes løp og tildels mye på grensen av ....... Midtsommersdekk med mønster påtegnet med tusj og til grisedyre greier. Vil påstå at min kjørestil ikke alltid passet med kjøretøyets egenskaper uansett dekk og føre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 3 minutter siden, gautes skrev: Jeg har kjørt litt av hvert gjennom årenes løp og tildels mye på grensen av ....... Midtsommersdekk med mønster påtegnet med tusj og til grisedyre greier. Vil påstå at min kjørestil ikke alltid passet med kjøretøyets egenskaper uansett dekk og føre. Slutt å tulle Gaute. Her inne er vi verdens dyktigste sjåfører med verdens beste biler. Går det galt, så er det enten dekkene eller veien det er noe galt med. Eventuelt andre sjåfører. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 +1 på @trondshj sin opplevelse av Terrain Response snøprogram. Bilen er mye mer på ballen og hjelper til om man vrir på den knotten litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) My five cents: 1. Mønsterdybde 2. Continental (helt subjektivt selvsagt...) Når det er sagt, så er slapseføre det verste å kjøre på (fremdeles subjektivt...) Endret 13. februar 2019 av Høyland Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 (endret) På min tidligere D3 kjørte jeg Hakka 8 og opplevde innimellom at bilen slapp taket sideveis i sving på slapsete og glatt føre. På D4'en kjører jeg Continental IceContact 2, og opplever disse dekkene som mer stabile sideveis enn Hakka 8. Endret 12. februar 2019 av isak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Kjører piggfritt selv og har litt samme opplevelse av at bilen er litt understyrt men så er det en tung bil også! Dessverre endte jeg opp med å sette vinterdekk på 20" felgene i samme dimensjon som sommerdekkene og skulle nok ønske jeg hadde gått for litt smalere dekk. Minste standard dim på D4 er vel 255/55/19 og tror det er en bedre dimensjon for vinterdekkene enn det jeg har nå (265)... Skal prøve vinterprogrammet neste gang det er glatt ute Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) Ja, disse er helt "håpløst" understyrte, men det er alle tunge SUV'er etter min erfaring. Tung bil kombinert med dekk med høy lasteindeks (disse er fryktelig harde ift vanlige personbil dekk) er nok hovedårsakene. Har en Mitsubishi Evolution IV og den er også naturlig understyrt, men det skal mye mer til før det slipper. Nå veier EVO'n halvparten, har mye lavere tyngdepunkt og har mye mykere dekk, så det sier seg egentlig selv att det blir stor forskjell i veiholdning. Når man er klar over hvordan en slik bil oppfører seg er det ikke noe problem, bare å tilpasse farten deretter Ang antiskrens så kan jeg fremprovosere att denne aktiverer seg med å slå på full sving i motsatt retning av hvor bilen sklir, da kicker den inn ganske umiddelbart i vanlig kjøreprogram. Endret 13. februar 2019 av Oluf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 (endret) 18 timer siden, thamule skrev: Dekka som står på skal snart skiftes, men det er continental piggfrie med 4-5mm mønster. 3-4 år gamle, så helt krise skal det ikkje vere, men kjøreegenskapene på denne bilen er helt krise. Tror nok du motsier deg selv litt her... Og husk bare fordi den har 4x4 er den ikke untatt fysikkens lover... Husk det er kun friksjon mellom dekk og veien som holder den pa veien. Endret 13. februar 2019 av qcnr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Howard Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Har desverre samme erfaring som TS. Jeg har kjørt MYE skrens oppgjennom årene, men med D4 på 255/55/19 Hakka 8 blir det kjelke på slaps. På is og snø er den god. Jeg har konkludert med at det er mye masse som skyver på, å sammen med brede dekk så flyter det rett og slett for godt i relativ retning. Det er altså snakk om naturlover. Tror også vi som kjører en stor plugg av et kjøretøy føler oss litt for komfortabel, helt til den hugger tilbake. løsning; Ro ned BETRAKTELIG på slapsføre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 4-5mm mønster på vinterdekk må betegnes som utslitte dekk. For å få nok friksjon må det være bevegelse i lamellene, det får man sjelden på slitte dekk. Jeg hadde Nokian på vår, steinharde dekk uten dreneringsevne. Bilen var håpløs dårlig, kjøpte de billigste piggfridekjene jeg fant i dimensjon 235/60-18, litt mindre enn orginalt. Produsert i Kina, blåkopi av Blizzak. Har aldri hatt bedre dekk. Den sitter som støpt. Føler slett ikke at den er understyrt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Første vinter i LR, men har hatt en rekke quattro de siste 10-15 årene. Eneste "negative" erfaring er at det har vert utfordringer med at bilene kan miste (eller ta) styringen eller være ustabile sideveis på slaps og "gjennombruddsføre" selv med mye mønster, i situasjoner der dette ikke har vært ventet. Dette har i stor grad vært med Hakkappelliitta (satser på at det er nok k'er, p'er etc der) av diverse varianter. Har fundert på om det det kan ha betydning hvilken type drift bilen har. Permanent firehjulsdrift kan få "slapset" i kombinasjon med hjulene og momentfordeling mellom akslene, til å oppføre seg forskjellig sammenlignet med en bil som driver primært på en aksel og evt slurer inn den andre akselen (som jo de fleste bilene på veien gjør). Absolutt interessant hvis det er dekk som er erfart som "mer stabile". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evo16v Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 19 timer siden, thamule skrev: Kva dekkmerke/modell kjører de på forresten. Spesielt du på isbane evo16v??? Jeg kjører nokian hakka pigg. Flrøvrig synes jeg standarprogrammet er veldig bra, det tilater litt sladd slik at jeg kan ordne opp før antiskrens slår inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.