Gå til innhold

Drypp fra injection pumpa


Mr. Meli

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ikke hatt dette problemet, men det var en periode jeg trudde jeg kom til å få det.... (er det på en 200tdi eller evt. 300tdi med BoschVE?)

 

For et par år siden hadde jeg kjøpt en 200tdi som hadde stått på en pall. Etterhvert har denne kommet på plass i seriebilen, men siden den hadde stått så lenge, og jeg skulle kjøre uten turboen ville jeg prøvestarte på pallen... Det endte med at jeg var nødt til å ta av pådragsarmen og lokket på dieselpumpa.. Det var noe som hadde satt seg inni der, og motoren gikk i praksis uten tilbakekobling..(litt skummelt faktisk!!)... Men det slo meg at det kun var en O-ring, og en litt småslarkete pasning mellom lokket og pådragsarmens aksel som skulle holde det tett.. Jeg tror nok det lakk litt diesel da jeg prøvekjørte på pall, men etterhvert som motoren fant veien inn i bilen har det ikke vært noe problem.

 

Det kan ikke være at hølet i retursystemet har blitt mindre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, RaymondN skrev:

Hei

Jeg har ikke hatt dette problemet, men det var en periode jeg trudde jeg kom til å få det.... (er det på en 200tdi eller evt. 300tdi med BoschVE?)

 

For et par år siden hadde jeg kjøpt en 200tdi som hadde stått på en pall. Etterhvert har denne kommet på plass i seriebilen, men siden den hadde stått så lenge, og jeg skulle kjøre uten turboen ville jeg prøvestarte på pallen... Det endte med at jeg var nødt til å ta av pådragsarmen og lokket på dieselpumpa.. Det var noe som hadde satt seg inni der, og motoren gikk i praksis uten tilbakekobling..(litt skummelt faktisk!!)... Men det slo meg at det kun var en O-ring, og en litt småslarkete pasning mellom lokket og pådragsarmens aksel som skulle holde det tett.. Jeg tror nok det lakk litt diesel da jeg prøvekjørte på pall, men etterhvert som motoren fant veien inn i bilen har det ikke vært noe problem.

 

Det kan ikke være at hølet i retursystemet har blitt mindre?

 

 

Er til 300 tdi ren mekanisk pumpe, ikke noe elektronisk. Mange takk for svar skal sjekke ut dette :-) bilen gikk hvertfall gjennom EU i går etter litt juks av meg så blir vel at jeg tar ut pumpa og setter inn en annen fra en delemotor slik at jeg har rom for å feile når dette er min dailybil. 

 

Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei du har sikkert løst problemet på den ene eller andre måten for lenge siden nå, men til referanse for andre her inne med samme problem.

 

Her er det nokk mest sannsynlig o-ringen i "throtle-shaft" altså gass-pådrag som har gitt seg. Den kan du faktisk klare å bytte uten å ta injeksjonspumpa ut av bilen. Bosch VE pumper sitter i mange biler og under er en link til video på you tube der man fikser dette problemet med pumpa stående i bilen, riktignok ikke en Land Rover.. Tror vi skal få til den samme i en Defender i alle fall :D

 

https://www.youtube.com/watch?v=5y5ICu7l4VE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mr. Croft skrev:

Hei du har sikkert løst problemet på den ene eller andre måten for lenge siden nå, men til referanse for andre her inne med samme problem.

 

Her er det nokk mest sannsynlig o-ringen i "throtle-shaft" altså gass-pådrag som har gitt seg. Den kan du faktisk klare å bytte uten å ta injeksjonspumpa ut av bilen. Bosch VE pumper sitter i mange biler og under er en link til video på you tube der man fikser dette problemet med pumpa stående i bilen, riktignok ikke en Land Rover.. Tror vi skal få til den samme i en Defender i alle fall :D

 

https://www.youtube.com/watch?v=5y5ICu7l4VE

 

Heisann! Mange takk, setter pris på det! Bilen var en classic 4 dørs som endte opp som delebil, så problemet ble aldri løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja, det er mest sannsynlig o-ringen rundt "throttle shaft" som lekker. Denne er relativt enkel å bytte, men du må åpne pumpa (ta av hele lokket på toppen).
Jeg gjorde samme jobb på landcruiseren i vinter, og der lot det seg ihvertfall gjøre uten å ta ut pumpa.  (Lj-70'n har samma Bosch VE-pumpe som 300 tdi, så det bør være likt)

o-ring fikk jeg kjøpt hos Tess.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til en beskrivelse av jobben fra et annet forum. Som sagt så er denne jobben egentlig ganske grei å gjøre. Men pass på å måle lengde, eller telle antall omdreininger på justeringsskruer som du må ta ut.

Main fuel screw må ut, ellers går det til hel**e når du skal sette det sammen igjen (guess how I know). -Men, selv om det blir krøll, så lar dette seg gjøre uten noe hokus-pokus.

http://www.diydieselshop.com/113109977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...