Nils M Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hei. Min første post her på dette fantastiske forumet. Har en 97 modell P38 4,6HSE gått 164000km hvor jeg nå har byttet motor. Fikk tak i en motor som var overhalt av Land Rover i England, og denne hadde kun rullet 48000km etter overhalingen. Hadde oppstart nå i helgen, og den startet umiddelbart. Det eneste er at den går ujevnt på tomgang med varierende turtall fra ca 400 til 1500o/min. Den jukser også ved belastning.... Av feilsøking til nå, har jeg byttet både coiler og plugg ledninger fra den gamle maskinen. (Denne gikk uten problemer før den havarerte). Pluggene er nye NGK plugger levert fra Rimmer Bros og kontroll målt åpning på disse til 0,9mm. Flyttet også over begge temperatur sensorene for kjølevannet da jeg leste at dette hjalp i en annen tråd. Dette gav ikke noe utslag. Sjekket luftmengde måleren, og nettet inne i denne har begynt å løsne. Når jeg kobler ut måleren mister motoren turtall og stopper. Håper det kun er denne som er moden for utskiftning... Ser ut fra skiltet på måleren at den er lagd av Sagen i 97, så den har nok gjort sitt. Innsug/spjeldhus er fra den gamle motoren med de originale sensorene. Eksosen er veldig "sur", så det er tydelig at forbrenningen er dårlig. Har tidligere kunnet lese ut feilkoder med en vanlig OBD 2 leser, men denne får ikke lenger kontakt med systemet. Har også en EAS Kicker som heller ikke får kontakt. Kan hende dette er helt uten betydning for problemet, men er verdt å nevne. Håper noen her inne har noen gode tips for videre feilsøking. Mvh Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Hei Blir bare gjetning fra min side; men LMM er vel forbruksvare / slitedel på P38. Det er ny originalvare som gjelder hvis du skal bytte. Egentlig trodde jeg at motoren skulle fortsette å gå hvis du dro ut LMM. Bilen går da på forhåndsprogrammerte verdier - limp home. Går litt dårligere enn vanlig, men greit nok til at du kommer deg hjem. Vet ikke hvordan det er med P38? Hva med Lambda sensorer, suger den falsk luft noe sted? Eks innsugs-manifold-pakning e.l Martin Endret 11. februar 2019 av MartinM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Hei! Har ikke veldig mye kunnskap om P38, og kan ikke svare på hvorfor OBDII leseren ikke får kontakt, det kan kanskje noen andre voksne gjøre? De symptomene du oppgir om din motor lignet veldig på de jeg hadde på min Classic, med 3.9 L EFI. Byttet også coil, plugger, ledninger, osv. Endte opp med å gjøre følgende: - Byttet Lambda sensorer - Tok ut MAF, også på min var nettingen i ferd med å gi taket. Denne rev jeg ut, og sprayet omtrent en boks bremserengjøring gjennom hele sensoren, kjørte også på en god "dash" inn i hullet hvor sensoren sitter. IKKE ta på denne med fingere - Det som etterhvert skulle kurere min motor var at jeg satt inn en ny "Stepper motor" - usikker på hvilket V8´er du har (GEMS eller BOSCH(??)), men denne lille saken til noen få hundrelapper var det som løste mitt problem, som var veldig likt ditt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Bosch Motronic kom først på 99MY (Thor) Alle tidligere P38 V8 modeller har Lucas/Sagem GEMS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils M Skrevet 12. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2019 En liten oppdatering. Fjernet nettet i LMM, og renset denne. Tok ut innsugs slangen, og fant et ørlite hull i den ene "lunga". (Begge har vært lappet tidligere) Byttet deretter stepper motoren. Den gamle var det ikke bevegelse i. Startet opp, og motoren la seg på ca 1500o/min. Etter noen minutter roet turtallet seg til ca 400o/min som igjen er for lavt. Justerte ørlite på gass vaier, og turtallet la seg på ca 600o/min. Kjørte litt frem og tilbake i nabolaget før jeg turde å ta turen ut i trafikken. Lugger fortsatt litt ved tungt pådrag, men langt i fra slik det var i går. Da jeg kom hjem lå turtallet stabilt på ca 700o/min på tomgang, samt at det var mye mindre røyk. Er fortsatt ikke helt i mål, men et stort skritt i riktig retning. Bestiller ny LMM samt plugg ledninger nå i første omgang. Mange takk for hjelpen så langt!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 12. februar 2019 Del Skrevet 12. februar 2019 Bra jobba! Ny LMM og pluggedninger gjør nok susen. Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils M Skrevet 28. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2019 En litt sen oppdatering. Byttet til slutt begge lambda sondene, og motor går nå som ei klokke. Bruker bilen en del til langkjøring, og har nå et forbruk på 1,25ltr på mila. På småkjøring ligger den på 1,4-1,5ltr på mila, så nå er det bare velstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.