Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
joran

Mellomakslingen tar borti ramma

Recommended Posts

Hadde en klunke lyd når jeg kjørte bilen (109) fant i går ut at det var mellomakslingen har som har borti rammen i nerkant av det hullet som den går gjennom. Plukket av akslingen og kjørte en tur, og alt bra, så det er der problemet ligger, men hva er løsningen? begge kryssene ser bra ut og ikke noe slark ellers, så hva er det da? kunne jo tyde på at vinkelen på mellomakslingen er for knapp av en eller annen merkelig grunn. ser ut som det er en liten plate som er monter på akslingen, et balanseringslodd kanskje, er det mulig å snu akslingen slik at  dette kommer ned mot diffen ? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passer hulla så er vel alt mulig.. , men kansje heller sjekke foringer/fester og se om noe har løsna eller er slitt ut der først? 

hørtes ut som girkasse festet eller motorfestet har løsnet.. :D

 

Sjekk eventuelt også ubolter på akslingen... 

Endret av robl
  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å huske at jeg hadde samme problem. Da var det foringene til girkassefestene mot ramma som var byttet om. De er ikke like!

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Parabelfjører løfter mye. 

På fremre fjørfeste bak er det to høyder. Velger du øverste hull til fjøra senker du bilen litt, kanskje nok til å unngå subbing på mellomakslingen.

 

Flere har skåret ut og sveist i på traversen for å få større åpning.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde prøvd alt som er nevnt i kommentarene før kapping og sveising om jeg var deg. Jeg kappet og sveiste på en serie 2A i går da jeg måtte ha større frivandring pga setter in V8 motor/gearkasse som har litt annen posisjon på mellomakslingen. Bilder viser før og etter. Du trenger nok en mindre forandring enn det jeg trengte.20190215_201534.jpg

20190216_153404.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er ikke så stor forskjell på min,  er kun snakk om rundt 5 mm. Er balanseringsloddet som sitter på akslingen som tar borti, derav lyden som endrer deg etter farten. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løft bakkant kasse ved å legge på 1 cm distansestykke på motorfestene.

Mellomakselen er tynnere i ene enden også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legge på klosser på motorfestene og festene til gearkassa? eller holder det å legge på litt på gearkassefest?

hjelper vel ikke bare å legge på motorfestene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrekt og beklager. Jeg var upresis da motor og girkassefestene er like på endel modeller og heter bare motorfester i delekatalogen.

Usikker på om dette er likt på Seriebil med V8.

 

Du kan fore opp litt på girkassefestene men vil du heve mye bør det heves på motorfestene også.

Vinkel på kryssene blir endret men ikke så mye at det skal være et problem.

Man vil kunne få problemer med vinkel på festene og at motor og gir vil kunne slå borti ting over.

Brekkoverføringer , slanger og ledninger bør sjekkes etterpå.

 

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, gautes skrev:

Korrekt og beklager. Jeg var upresis da motor og girkassefestene er like på endel modeller og heter bare motorfester i delekatalogen.

Usikker på om dette er likt på Seriebil med V8.

 

Du kan fore opp litt på girkassefestene men vil du heve mye bør det heves på motorfestene også.

Vinkel på kryssene blir endret men ikke så mye at det skal være et problem.

Man vil kunne få problemer med vinkel på festene og at motor og gir vil kunne slå borti ting over.

Brekkoverføringer , slanger og ledninger bør sjekkes etterpå.

  

 

Tror det er litt forvirring her Joran du svarer nå har standard 109 exmil...  Jøgge lengre opp har V8... 

Joran sjekk om motor og girkasse fester står riktig eller om ting har forskjøvet seg. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp har V8,  dette er vel neppe noe problem på standard 109 exmil.?

Endret av joran

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×