joran Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Hadde en klunke lyd når jeg kjørte bilen (109) fant i går ut at det var mellomakslingen har som har borti rammen i nerkant av det hullet som den går gjennom. Plukket av akslingen og kjørte en tur, og alt bra, så det er der problemet ligger, men hva er løsningen? begge kryssene ser bra ut og ikke noe slark ellers, så hva er det da? kunne jo tyde på at vinkelen på mellomakslingen er for knapp av en eller annen merkelig grunn. ser ut som det er en liten plate som er monter på akslingen, et balanseringslodd kanskje, er det mulig å snu akslingen slik at dette kommer ned mot diffen ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 (endret) Passer hulla så er vel alt mulig.. , men kansje heller sjekke foringer/fester og se om noe har løsna eller er slitt ut der først? hørtes ut som girkasse festet eller motorfestet har løsnet.. Sjekk eventuelt også ubolter på akslingen... Endret 11. februar 2019 av robl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Jeg mener å huske at jeg hadde samme problem. Da var det foringene til girkassefestene mot ramma som var byttet om. De er ikke like! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. februar 2019 Del Skrevet 11. februar 2019 Parabelfjører løfter mye. På fremre fjørfeste bak er det to høyder. Velger du øverste hull til fjøra senker du bilen litt, kanskje nok til å unngå subbing på mellomakslingen. Flere har skåret ut og sveist i på traversen for å få større åpning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 Holder også en knapp på girkasse ute av stilling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
austbø109 Skrevet 13. februar 2019 Del Skrevet 13. februar 2019 På exmilen min måtte eg kappe å sveise for å få plass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Borgeh Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 note to self da. sjekk dette før evt galvanisering av ramme! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jøgge Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Hadde prøvd alt som er nevnt i kommentarene før kapping og sveising om jeg var deg. Jeg kappet og sveiste på en serie 2A i går da jeg måtte ha større frivandring pga setter in V8 motor/gearkasse som har litt annen posisjon på mellomakslingen. Bilder viser før og etter. Du trenger nok en mindre forandring enn det jeg trengte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 17. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2019 Ja er ikke så stor forskjell på min, er kun snakk om rundt 5 mm. Er balanseringsloddet som sitter på akslingen som tar borti, derav lyden som endrer deg etter farten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Må vel ta høyde for max fleks på akslingen også. Hvis det subber ved vanlig kjøring, så...!?!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Løft bakkant kasse ved å legge på 1 cm distansestykke på motorfestene. Mellomakselen er tynnere i ene enden også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 20. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2019 Legge på klosser på motorfestene og festene til gearkassa? eller holder det å legge på litt på gearkassefest? hjelper vel ikke bare å legge på motorfestene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Korrekt og beklager. Jeg var upresis da motor og girkassefestene er like på endel modeller og heter bare motorfester i delekatalogen. Usikker på om dette er likt på Seriebil med V8. Du kan fore opp litt på girkassefestene men vil du heve mye bør det heves på motorfestene også. Vinkel på kryssene blir endret men ikke så mye at det skal være et problem. Man vil kunne få problemer med vinkel på festene og at motor og gir vil kunne slå borti ting over. Brekkoverføringer , slanger og ledninger bør sjekkes etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 1 time siden, gautes skrev: Korrekt og beklager. Jeg var upresis da motor og girkassefestene er like på endel modeller og heter bare motorfester i delekatalogen. Usikker på om dette er likt på Seriebil med V8. Du kan fore opp litt på girkassefestene men vil du heve mye bør det heves på motorfestene også. Vinkel på kryssene blir endret men ikke så mye at det skal være et problem. Man vil kunne få problemer med vinkel på festene og at motor og gir vil kunne slå borti ting over. Brekkoverføringer , slanger og ledninger bør sjekkes etterpå. Tror det er litt forvirring her Joran du svarer nå har standard 109 exmil... Jøgge lengre opp har V8... Joran sjekk om motor og girkasse fester står riktig eller om ting har forskjøvet seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Joran har v8. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 20. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2019 (endret) Jepp har V8, dette er vel neppe noe problem på standard 109 exmil.? Endret 21. februar 2019 av joran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 nei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Problemet oppstår på orginal eksmill ved bruk av parabelfjører. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 ................ avhengig av produsent av bladfjærene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joran Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2019 (endret) Da det det ut som at jeg har funnet en løsning. Var mulig å justere fremre feste til bladfjæra, er et ekstra hull der. Flyttet den opp og skaffet meg 2-3 cm klaring på mellomakslingen. Ingen stor forskjell på høyden bak. Endret 9. mars 2019 av joran Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.